Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Onhan se aika halpaa, tosin ostan sitä nyt kerralla reilusti :) 1 proteeini säkin ostan sitten samalla
Niin no joo, toiset ajattelee taloudellisesti :D pitäisi varmaan itsekin.

Enivei en edes malta ostaa maltoa, koska siihen löytyy niin paljon variaatioita. Tosin kun proteiiniin, vaikka on kyljyksiä pukuhuoneessa treenin jälkeen vetävä- ilmiö tullut todistettua lähietäisyydeltä.

Tätä on voinut jo joku kysyä, mutta kysytään uudelleen.

Olen pitänyt treenitaukoa salista 8 vuotta. Sitä ennen oli kävin salilla 3-4 krt viikossa 4 vuoden ajan. Tätä edeltävä jaksoa edeltävä tauko oli 4 vuotta ja silloin treeniä 2 vuotta aktiivisesti. Lisättäköön että viime vuosina olen tehnyt kuntopiiriä yms. kehojumppaa suht säännöllisesti.

Kysymys - pitäisikö em. tietojen perusteella aloittaa salitreenit aloittelijoiden ohjelmilla (esim. koko kroppa 3 krt viikossa)? Minulle se ok, mutta lähinnä mietin, että mikä olisi fiksuinta.

Olen pitänyt treenitaukoa salista 8 vuotta. Sitä ennen oli kävin salilla 3-4 krt viikossa 4 vuoden ajan. Tätä edeltävä jaksoa edeltävä tauko oli 4 vuotta ja silloin treeniä 2 vuotta aktiivisesti. Lisättäköön että viime vuosina olen tehnyt kuntopiiriä yms. kehojumppaa suht säännöllisesti.

Kysymys - pitäisikö em. tietojen perusteella aloittaa salitreenit aloittelijoiden ohjelmilla (esim. koko kroppa 3 krt viikossa)? Minulle se ok, mutta lähinnä mietin, että mikä olisi fiksuinta.
Eipä tuolla periaatteessa ole mitään väliä, kunhan alkuun ajat kroppaa vähän sisään ja totuttelet taas liikeratoihin ja painoihin rauhassa.

Kysyisin muutamia kysymyksiä, en hirveän kauaa ehdi koneella istumaan ja siksi en tätä koko ketjua ole ehtinyt lukemaan, joten anteeksi jos kysyn samoja kysymyksiä mitä on jo ollut. Eli salilla olen käynyt nyt 2kk:n ajan 2xvko (n. 1,5v aiemmin mutta satunnaisesti), käyn "naisten salilla" jossa siis ohjelma tehdään muistitikulle oman ohjaajan kanssa. En sitten ole jaksanut uusia aikoja varata vaan olen itse lisäillyt painoja. Käsiin on ainakin tullut kokoa (todella ruipelot ovat olleet), ja jalatkin ovat mielestäni kiinteytyneet/isontuneet. Teen käsipainoilla vipunonostoja, hauiskääntöjä, ojentajan koukistusta (?), ja nyt kaipaisin jotain muutosta näihin, eli mitä voisin lisäksi tehdä/vaikutus sama? Ohjaajalta kun varaa ajan, hän sanoo vain, mitä haluaisit, no enhän minä tiedä kun en ole asiantuntija, ja aikani salilla on rajallinen kun kotona on vauva jota vielä imetän (4kk) ja sitten joka välissä pitäisi varata uutta aikaa.
Vasempaan olkaani myös kummasti pistää vipunostoissa sekä rintalihaslaitteessa, mistähän tämä johtuu? Laitan hieman painomääriä mitä oli 2kk:tta sitten ja nyt, vaikka ovatkin naurettavan pieniä, olen itse 165/54. Eli hauis, 4kg, nyt 7kg, vas käsi heikompi. Olat 3kg nyt 5kg, näitä teen 2x15. Jalkaprässi 40kg nyt 60kg, 3x15. Muiden määriä en nyt muista alkupainoja mutta ylätaljassa 22,5kg, rinta 15kg molempia 3x15. Myös sellainen kysymys koska voisi tehdä lyhyempiä sarjoja ja isommat painot? Mitään palautusjuomia tms en ole ottanut kun pelkään että menee vauvaan maidon mukana :) Mutta rahkaa ja banaania ym olen yrittänyt kiskoa. Tämä nyt oli hieman sakava selostus mutta toivottavasti joku jaksais vastailla.

Kyllä ne tulokset tauon jälkeen yleensä parhaiten nousee just 1-jakoisella kun oppii ne perusliikkeetkin paremmin kun niitä tekee lähes pelkästään. Et eiköhän se sillä kannata lähtee liikkeelle.

jos on yks kumi käytössä niin laitat toisen pään tangon toiseen päähän, siitä pujotat sen penkin ali ja laitat taas kumin toisen pään tangon toiseen päähän

Hei Ajattelin pitkästä aikaa aloittaa keto dietin koska siitä on hyviä kokemuksia ja sitä on helpompi noudattaa henk koht, ja ajattelin että kun juolu - tammikuussa pitäisi aloittaa massakausi ja sitä ennen painoa pitäisi saada noin 5-8kg pois eli sitten kun lopetan kedon ja alotan massakauden niin piileekö siinä jotain riskejä että voi pärähtää paino nopeasti takaisin tai esim naama tännä nestettä heti ym ? kokemuksia ?

Kiitos.

mihinkä vastuskumit kiinnitetään penkkipunnerruksessa
Tankoon. :D No, esim. noin kuten edellä ohjeistettiin. Toinen vaihtoehto on kuskata isot käsipainot tangon alle, joihin kumin toinen pää kiinnitetään.

Hei Ajattelin pitkästä aikaa aloittaa keto dietin koska siitä on hyviä kokemuksia ja sitä on helpompi noudattaa henk koht, ja ajattelin että kun juolu - tammikuussa pitäisi aloittaa massakausi ja sitä ennen painoa pitäisi saada noin 5-8kg pois eli sitten kun lopetan kedon ja alotan massakauden niin piileekö siinä jotain riskejä että voi pärähtää paino nopeasti takaisin tai esim naama tännä nestettä heti ym ? kokemuksia ?

Kiitos.
Ketodieetiltä pois siirryttäessä kannattaa lisäillä hiilareiden määrää asteittain ja maltillisesti. Lähinnä rasvan kanssa kannattaa nostaa kaloreita.

Kiitos vastauksesta. Osaatko tai osaako joku vielä sanoa kuinka hankalaa tuo hiilareiden hiljalleen nostaminen tulee olemaan sitten juolukuussa ? kun mukaan tulee kunnon palkkarit ym ym. ja pitääkö se tehdä esim sitten joulukuussa että 1vko hiilarit 30g 2vko hiilarit 40g jne jne ? ja onko kokemuksia ketosta massakauteen siirtymisestä ?

Niin voisko joku kokenut kertoa jos on tietoa että onko polvilämppäreistä parempi umpinainen versio vaiko semmonen jossa on polvilumpion kohdalla reikä? Kiitos :)

Lämppäreistä en tiedä, mutta aikanaan kun polvitukea käytin niin ero on siinä, että se reiällä varustettu ei tuota samanlaista painetta polvilumpioon. Kai sie voit kokeilla kaupassa, kummat tuntuu paremmalta kun menet kyykkyyn?

Kiitos vastauksesta. Osaatko tai osaako joku vielä sanoa kuinka hankalaa tuo hiilareiden hiljalleen nostaminen tulee olemaan sitten juolukuussa ? kun mukaan tulee kunnon palkkarit ym ym. ja pitääkö se tehdä esim sitten joulukuussa että 1vko hiilarit 30g 2vko hiilarit 40g jne jne ? ja onko kokemuksia ketosta massakauteen siirtymisestä ?
Ei se nyt sentään aivan noin tarkkaa ole. Pääpointti nyt kuitenkin on se, ettei aleta välittömästi ketodieetin päätyttyä kiskomaan tolkuttomasti hiilareita joka aterialla. Sen lisäksi vielä syödään pois ne kaikki mieliteot joista on joutunut kieltäytymään ketodieetillä, esim. pullat, karkit yms. Noin toimittaessa ei ihmekään jos kroppa "hieman" kerää nesteitä. Näitä surullisia tarinoita on kyllä kuultu.

"Ketoosidieetti on ihan paska, mulla tuli kahdessa viikossa 10 kiloa takaisin!!1". Näissä tilanteissa on toimittu juuri edellä kuvatulla tavalla.

Tuo mainitsemasi 30 tai 40 grammaa ei edes vielä katkaise ketoosia, ainakaan treenin päälle vedettynä, kun kroppa on muutenkin tyhjä. Täysin tapauskohtaista tuokin, mutta kannattaa nyt kuitenkin lähteä asteittain totuttelemaan takaisin suurempiin hiilarimääriin.

Okei kiitos jälleen vastuksesta! Mitä mieltä itse olet että olisiko tuo keto sitten hyvä idea minulle tai siis parempi kun perus dietti koska pidän lihasta! ja pystyn nuodattamaan ketoa paljon paremmin! Mietin ainoastaan tuota kun sen kedon sitten lopettaa ja siirtyy massakauteen ni se taitaa olla hieman vaikeampaa kun perus dietiltä siirtyminen ? mutta eihän se mitään ydinfysiikkaa ole. Ps oletko itse ikinä siirtynyt ketolta massakauteen onnistuneesti ?

kiitos.

Back
Ylös Bottom