Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

En viittinyt uutta threadia aukaista joten pistän nyt tänne.

Eli jos hakee lihasmassan kasvua, kokoa niin kannattaako käydä lenkeillä?
Käyn tällä hetkellä 2-jakoisella 4krt/vko.
Haluaisin tietää, että miten nämä lenkit vaikuttaisivat positiivisesti? Esim. Palautuminen?
Ja onko jotain negatiivisia vaikutuksia? Esim. turhaa kalorien kulutusta jne?

^^ Ei, kunhan muistat syödä kuluttamasi kalorit takaisin. Yksi palauttava lenkki viikossa ei kyllä hallaa tee, mutta ei kannata alkaa montaa kertaa viikossa lenkkeilemään, jos tavoitteena on lihasmassan kasvatus.

Voiko eteenpäin kallistuminen kyykyssä johtua jalkojen lihasepätasapainosta? (heikot takareidet toisinsanoen)
Mitä kannattaisi tehdä? Teen jaloille kyykyn (ottaa enemmän etureisiin), jalkaprässin (vaihtelee, molempiin) ja vetoa (perseeseen/takareisiin, jos on ottaakseen).

En viittinyt uutta threadia aukaista joten pistän nyt tänne.

Eli jos hakee lihasmassan kasvua, kokoa niin kannattaako käydä lenkeillä?
Käyn tällä hetkellä 2-jakoisella 4krt/vko.
Haluaisin tietää, että miten nämä lenkit vaikuttaisivat positiivisesti? Esim. Palautuminen?
Ja onko jotain negatiivisia vaikutuksia? Esim. turhaa kalorien kulutusta jne?
kyllä lenkkeily parantaa palautumista (aineenvaihdunta) , auttaa hapenotto kykyyn mikä puolestaan auttaa salilla kun tehdään sarjoja lyhyillä palautuksilla, aerobisen jälkeen lämpimät lihat on hyvä venytellä(lihashuolto) ja eikä se lihas oikein pala jos tekee esim hiit harjoituksia tyhjällä vatsalla (lyhyt kesto) tai syötyään pidempiäkin settejä, ja imo venyttely auttaa lihaskasvuun koska kun jänteet yms venyy niin lihaksella on tilaa kasvaa.

Pitääpä nyt kysyä että olenko tuhonnut pituuskasvuni kun tein mavea 16-17 vuotiaana ja tekniikka ei ollut parasta aina, 130kg asti tein mavea ilman vyötä ja nykyään vetelen vyöllä ja remmeillä niin selkä pysyny suorassa ja painotki isompia. Kyykkyä olen tehnyt 80kg sarjoja mutta siinä selkä pysynyt hyvin, joten kyykyn ei pitäisi vaikuttaa.. Vituttaa jos ois voinu viel kasvaa (nyt n. 172cm) kun kuuli että armeijassaki ois voinu vielä pituutta kasvaa... :( En tiedä enää viittinkö edes kyykätä tai mavettaa jos ne ihme epifilyysi jutut ei ois menny viel kii? :rolleyes:
E: Voinko kasvaa testolla vielä, kaikki keinot kelpaa..

^Ei vaikuta MaVeilu tai Kyykkäily pituuskasvuun. Eikä testot tai mitkään ropit vaikuta pituuskasvuun, käy vielä samalla tavalla kuin Priestille! :D 172cm on jepa, ite oon 171cm... Eikä oo mitää huolta!

^Ei vaikuta MaVeilu tai Kyykkäily pituuskasvuun. Eikä testot tai mitkään ropit vaikuta pituuskasvuun, käy vielä samalla tavalla kuin Priestille! :D 172cm on jepa, ite oon 171cm... Eikä oo mitää huolta!

No jos tuo on totta niin oon huojentunu ( naisten saaminen lyhyenä on vaan niin vaikeaa.. vaikka ois atleettinenki.. ), mave on kehittyny mukavasti siitä kun alotti, 70kg --> 175kg, mutta ei se oo sen arvosta että jos muutama sentti pituutta ois mennyttä.. Mikä Priest :D ?

Nyt kääntyi elämässä uusi lehti ja aloitin liikkumisen pitkän totaalitauon jälkeen (n.5v).. Nyt olen liikkunut (kävellyt, rullaluistellut, hölkännyt, uinut yms ) noin kuukauden ja tuona aikana tutustunu salillla puolen kymmentä kertaa.

Nyt olen päättänyt heittää miehistyneen kroppani romukoppaan ja alkaa harrastamaan kipua, koska se on kivaa ja tuska taivaallista. Olen salilla tehnyt kaikkia lihaksia yhdellä kertaa noina tutustumiskertoina ja ihan loppuun saakka (jäin vielä kitumaan, mutta kotona meni ygäämiseksi)..

Kuuntelenko kroppaa liian vähän, kun salin jälkeen väri poissa naamalta ja tajunta hämärtyy (vain vähän ja hetkellisesti)? Kuitenkin kroppa on palautunut muutamassa päivässä ja voin vetää suhtkoht. samanlaisen treenin yhden välipäivän jälkeen.. onko parempi antaa kropan palautua niin, että pystyn samaan kuin edellisellä kerralla ja haittaako jos palautuminen on hieman kesken ja tehoa vähän vähemmän?

Olen miettinyt, että aloittaisin nyt tekemään salitreeniä jokatoinen päivä ja juurikin tuolla koko kroppa likoon tyylillä. Olisiko kuitenkin parempi jakaa lihaksia eri päiville? Lisäksi jatkan tuota kävely, kevyt hölkkä, pyöräily yms linjaa niin että jokapäivä n. 30-50minuuttia. Olen lueskellut muiden ohjelmia ja tämä näyttää useisiin verrattuna riettaalta, mutta onko se?

Kiitokset vaan jo etukäteen ja tätä lukiessa tuli mieleen heti, että on Suomen asiallisin poppoo ja foorumi..

Olis heittää semmonen kysymys, että onko mitään hyötyä käydä salilla jos on miinuskaloreilla ja haluaa dietata muutaman kilon pois? Vai kannattaako käydä pelkästään vaikka lenkillä sen aikaa ja jatkaa sitten salihommia kun vetää safkaa taas reilummin?

Olis heittää semmonen kysymys, että onko mitään hyötyä käydä salilla jos on miinuskaloreilla ja haluaa dietata muutaman kilon pois? Vai kannattaako käydä pelkästään vaikka lenkillä sen aikaa ja jatkaa sitten salihommia kun vetää safkaa taas reilummin?

Käy salilla. Säilyy ainakin lihat paremmin ja jos on voimapainotteinen ohjelma niin voi tulostakin tulla.

^^ Ei, kunhan muistat syödä kuluttamasi kalorit takaisin. Yksi palauttava lenkki viikossa ei kyllä hallaa tee, mutta ei kannata alkaa montaa kertaa viikossa lenkkeilemään, jos tavoitteena on lihasmassan kasvatus.

Voiko eteenpäin kallistuminen kyykyssä johtua jalkojen lihasepätasapainosta? (heikot takareidet toisinsanoen)
Mitä kannattaisi tehdä? Teen jaloille kyykyn (ottaa enemmän etureisiin), jalkaprässin (vaihtelee, molempiin) ja vetoa (perseeseen/takareisiin, jos on ottaakseen).

Itsellä ainakin eteenpäin kallistuminen johtui lähinnä alaselän heikkoudesta (luulisin) Tuntui ainakin aina että sieltä olisi loppunut ruuti kesken, mutta nyt se on kyllä parantunut jo ihan pelkästään kyykkäämällä enemmän. Maastavetoa en tee tällä hetkellä ollenkaan kun teen tuota kuusikkoa ilman mitään omia modeja.

Itsellä ainakin eteenpäin kallistuminen johtui lähinnä alaselän heikkoudesta (luulisin) Tuntui ainakin aina että sieltä olisi loppunut ruuti kesken, mutta nyt se on kyllä parantunut jo ihan pelkästään kyykkäämällä enemmän. Maastavetoa en tee tällä hetkellä ollenkaan kun teen tuota kuusikkoa ilman mitään omia modeja.

Itse olen taistellut tämän ongelman kanssa pitkään. Toki viimeiset toistot menevät monilla ns. julleksi, mutta itselläni meni ekasta toistosta lähtien. Kaikki venyttelyt ja liikkuvuus harjoitteet on tehty, ja jullea menee enemmän kuin etukyykkyä ja mave on hyvä, joten alaselän heikkoutta se ei ole. Nykyään onnistuu jotenkin, en tee ihan niin syvään jossa ongelma kärjistyy (silti riittävään syvyyteen), ja vahvin tapa itselleni on tuon Rippetoen opettama perse nousee ekana tyyli, jossa kroppa ojentuu viimeisenä.

Kannattaa myös ottaa leveä ote tangosta ja harjoitella kepillä hartioiden liikkuvuutta, varsinkin jos kroppa ei kallistu eteen etukyykyssä.

Itse olen taistellut tämän ongelman kanssa pitkään. Toki viimeiset toistot menevät monilla ns. julleksi, mutta itselläni meni ekasta toistosta lähtien. Kaikki venyttelyt ja liikkuvuus harjoitteet on tehty, ja jullea menee enemmän kuin etukyykkyä ja mave on hyvä, joten alaselän heikkoutta se ei ole. Nykyään onnistuu jotenkin, en tee ihan niin syvään jossa ongelma kärjistyy (silti riittävään syvyyteen), ja vahvin tapa itselleni on tuon Rippetoen opettama perse nousee ekana tyyli, jossa kroppa ojentuu viimeisenä.

Kannattaa myös ottaa leveä ote tangosta ja harjoitella kepillä hartioiden liikkuvuutta, varsinkin jos kroppa ei kallistu eteen etukyykyssä.

Jos mahdollista kannattaa käyttää low bar tyyliä. Siinä ei niin helposti tapahdu eteenkaatumista kuin jos tanko on epäkkäillä.

Nyt kääntyi elämässä uusi lehti ja aloitin liikkumisen pitkän totaalitauon jälkeen (n.5v).. Nyt olen liikkunut (kävellyt, rullaluistellut, hölkännyt, uinut yms ) noin kuukauden ja tuona aikana tutustunu salillla puolen kymmentä kertaa.

Nyt olen päättänyt heittää miehistyneen kroppani romukoppaan ja alkaa harrastamaan kipua, koska se on kivaa ja tuska taivaallista. Olen salilla tehnyt kaikkia lihaksia yhdellä kertaa noina tutustumiskertoina ja ihan loppuun saakka (jäin vielä kitumaan, mutta kotona meni ygäämiseksi)..

Kuuntelenko kroppaa liian vähän, kun salin jälkeen väri poissa naamalta ja tajunta hämärtyy (vain vähän ja hetkellisesti)? Kuitenkin kroppa on palautunut muutamassa päivässä ja voin vetää suhtkoht. samanlaisen treenin yhden välipäivän jälkeen.. onko parempi antaa kropan palautua niin, että pystyn samaan kuin edellisellä kerralla ja haittaako jos palautuminen on hieman kesken ja tehoa vähän vähemmän?

Olen miettinyt, että aloittaisin nyt tekemään salitreeniä jokatoinen päivä ja juurikin tuolla koko kroppa likoon tyylillä. Olisiko kuitenkin parempi jakaa lihaksia eri päiville? Lisäksi jatkan tuota kävely, kevyt hölkkä, pyöräily yms linjaa niin että jokapäivä n. 30-50minuuttia. Olen lueskellut muiden ohjelmia ja tämä näyttää useisiin verrattuna riettaalta, mutta onko se?

Kiitokset vaan jo etukäteen ja tätä lukiessa tuli mieleen heti, että on Suomen asiallisin poppoo ja foorumi..

On mukava, että salikärpänen on purrut. Kuitenkaan alussa varmaan ei ole ne painot mitään hurjia, jotta ylikuntoon ja jumiin menisi, mutta suosittelen silti ottamaan 1-jakoista maltilla. Aluksi voit jaksaakin hakata päätäsi seinään joka treenin jälkeen, mutta muutaman viikon kuluttua huomaat kyllä kehostasi, jos treeni on liian rankkaa, eikä keho ehdi palautua treenistä. Lihasta pystyy kyllä harjoittamaan vaikka se ei olisi täysin palautunut. Mutta summa summarum, alussa vaikka on virtaa, niin turha aloittaa liian rajusti, jotta harrastuksessa säilyy maku, sekä vältytään loppuunajamiselta. Jos teet yksijakoista treeniä, niin kannattaa yrittää kuunnella sitä kehoa ja jättää tarpeen tullen toistoja varastoon joka liikkeessä. ks. ei naama valkoiseksi ja oksentamaan.

Etukyykyssä itsellä en ainakaan huomannut tuota kallistumista, mutta onhan siinä kyllä pienemmät romutkin käytössä. En kyllä sitäkään ole koko kuusikon aikana tehnyt ollenkaan, ihan perus takakyykkyä vain.

Mites jos teen näin:

Päivä 1: Vetävät yläkroppa
Päivä 2: Työntävät yläkroppa
Päivä 3: Jalat, vatsa, kyljet

Tolla kierrolla. Niin tuleeko musta tikkujalka (jalat heikommat)? Jokainen treeni 60 min.

Toinen kysymys samaan: Palkkarissa (MASS recovery) on 5 g kreatiinia. Laskenko sen mukaan ku mietin päivittäisannosta? Esim. tankkausviikolla 25 g päivässä, niin otanko treenipäivinä vain 4 x 5 g kun palkkarista tulee se 5 g?

.

Back
Ylös Bottom