Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

No tavoitteet on kehittyä vähä jokaisella osa-alueella, ja ajattelin että tämä sopisi hyvin koska olen aika aloittelija, niin luulisi sitä kehitystäkin tulevan helpommin.. Olen käynyt salilla kyllä melkein vuoden, mutta se on ollut sellaista ilman ohjelmaa, epäsäännöllisesti jne, eikä kehitystä ole juurikaan tullut. Nyt tässä on vähän muuta, niin tässä tulee sellainen 2,5 viikon tauko kokonaan syksyllä, ja sitten joulun jälkeen toinen sellainen, niin en odotakkaan nyt mitään suurta kehitystä. Kunhan jotain saisi aikaan. Ja mielellään mahdollisimman monipuolisesti, vähän lisää voimaa, ja vähän lisää lihasta. Sitten tuleekin armeija, ja sen jälkeen voisi aloittaa sitten kunnolla treenaamaan..

Kannattaa heti valita tavote ja treenata sen mukasesti. Aika turhaa roikkua salilla räpeltämässä sitä sun tätä ja myöhemmin alottaa kunnolla, kun pienellä vaivan näöllä saat parempia tuloksia, motivaatiota ja mielekkyyttä hommaan.

Se on totta että suurempi jännitys (tensio) sen parempi. Mutta se ei tarkoita että lihas pitää saada mahdollisimman lyhyeksi muuttamalla jokaisen nivelen asentoa.
Esimerkiksi penkkipunnerrus, se ei ole hyvä idea vielä olkapäitä mahdollisimman eteen vaikka rintalihas näin lyhenisikin.

Itse näen asian niin että lihas pitää opettaa maksimaaliseen voimantuottoon optimaalisesta pituudesta.
Annas nyt tulla oikein perustelujen kanssa miksi ei ole hyvä käyttää täyttä liikepituutta? Mitä hyödytään siitä, että kyynärpäät pidetään kyljissä kiinni? Onko tää joku uusi treenijuttu, mistä ei meikäläinen vanhan liiton miehenä ole kuullut? Vai onko tämä äärimmäisen puhtaan tekniikan puolustajan epätoivoinen yritys puolustaa puhtaamman näköistä tekniikkaa?