Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

No tavoitteet on kehittyä vähä jokaisella osa-alueella, ja ajattelin että tämä sopisi hyvin koska olen aika aloittelija, niin luulisi sitä kehitystäkin tulevan helpommin.. Olen käynyt salilla kyllä melkein vuoden, mutta se on ollut sellaista ilman ohjelmaa, epäsäännöllisesti jne, eikä kehitystä ole juurikaan tullut. Nyt tässä on vähän muuta, niin tässä tulee sellainen 2,5 viikon tauko kokonaan syksyllä, ja sitten joulun jälkeen toinen sellainen, niin en odotakkaan nyt mitään suurta kehitystä. Kunhan jotain saisi aikaan. Ja mielellään mahdollisimman monipuolisesti, vähän lisää voimaa, ja vähän lisää lihasta. Sitten tuleekin armeija, ja sen jälkeen voisi aloittaa sitten kunnolla treenaamaan..

Kannattaa heti valita tavote ja treenata sen mukasesti. Aika turhaa roikkua salilla räpeltämässä sitä sun tätä ja myöhemmin alottaa kunnolla, kun pienellä vaivan näöllä saat parempia tuloksia, motivaatiota ja mielekkyyttä hommaan.

Se on totta että suurempi jännitys (tensio) sen parempi. Mutta se ei tarkoita että lihas pitää saada mahdollisimman lyhyeksi muuttamalla jokaisen nivelen asentoa.
Esimerkiksi penkkipunnerrus, se ei ole hyvä idea vielä olkapäitä mahdollisimman eteen vaikka rintalihas näin lyhenisikin.

Itse näen asian niin että lihas pitää opettaa maksimaaliseen voimantuottoon optimaalisesta pituudesta.
Annas nyt tulla oikein perustelujen kanssa miksi ei ole hyvä käyttää täyttä liikepituutta? Mitä hyödytään siitä, että kyynärpäät pidetään kyljissä kiinni? Onko tää joku uusi treenijuttu, mistä ei meikäläinen vanhan liiton miehenä ole kuullut? Vai onko tämä äärimmäisen puhtaan tekniikan puolustajan epätoivoinen yritys puolustaa puhtaamman näköistä tekniikkaa?

Penkkipunnerruksessa ei ehkä ole fiksua viedä olkapäitä eteen. Rintalihaksen mielestä se kyllä saattaisi olla hyvä tapa, mutta muiden paikkojen mielestä ehkä ei.

Ja mitä tarkoitat maksimaalisella voimantuotolla optimaalisesta pituudesta? Ala-asennossa pituus on molemmissa tapauksissa ihan sama, josta lihas lyhenee, kun painoa nostetaan ja ainoa ero on se, että kyynärpäitä tuomalla eteen lihas saadaan vielä lyhyemmäksi. Jos saat oikein hyvin perusteltua miksi lihasta ei saa "lyhentää" liikaa, niin voin muuttaa mieleni. Jos mietin asiaa pelkästään sen lihaksen kannalta, niin ei se ymmärrä noissa tekniikoissa muuta eroa, kuin että toisella tekniikalla lihas on liikkeen lopussa lyhyempi. Ihan kuin hauis ei ymmärrä eroa sillä teetkö hauiskääntöä käsipainoilla vai tangolla, vai kenties metsässä tukilla.

Vai oletko kenties voimanostaja tai vastaava? Olen ennenkin joutunut voimanostajan kanssa törmäyskurssille, kun liikkeissä käytettävät tekniikat saattaa olla ihan erilaiset, kuin mitä kehonrakennuksessa käytetään.

Annas nyt tulla oikein perustelujen kanssa miksi ei ole hyvä käyttää täyttä liikepituutta? Mitä hyödytään siitä, että kyynärpäät pidetään kyljissä kiinni? Onko tää joku uusi treenijuttu, mistä ei meikäläinen vanhan liiton miehenä ole kuullut? Vai onko tämä äärimmäisen puhtaan tekniikan puolustajan epätoivoinen yritys puolustaa puhtaamman näköistä tekniikkaa?

Penkkipunnerruksessa ei ehkä ole fiksua viedä olkapäitä eteen. Rintalihaksen mielestä se kyllä saattaisi olla hyvä tapa, mutta muiden paikkojen mielestä ehkä ei.

Ja mitä tarkoitat maksimaalisella voimantuotolla optimaalisesta pituudesta? Ala-asennossa pituus on molemmissa tapauksissa ihan sama, josta lihas lyhenee, kun painoa nostetaan ja ainoa ero on se, että kyynärpäitä tuomalla eteen lihas saadaan vielä lyhyemmäksi. Jos saat oikein hyvin perusteltua miksi lihasta ei saa "lyhentää" liikaa, niin voin muuttaa mieleni. Jos mietin asiaa pelkästään sen lihaksen kannalta, niin ei se ymmärrä noissa tekniikoissa muuta eroa, kuin että toisella tekniikalla lihas on liikkeen lopussa lyhyempi. Ihan kuin hauis ei ymmärrä eroa sillä teetkö hauiskääntöä käsipainoilla vai tangolla, vai kenties metsässä tukilla.

Vai oletko kenties voimanostaja tai vastaava? Olen ennenkin joutunut voimanostajan kanssa törmäyskurssille, kun liikkeissä käytettävät tekniikat saattaa olla ihan erilaiset, kuin mitä kehonrakennuksessa käytetään.

Kerron hyvin yksinkertaisesti, kun viet kyynerpäätä eteenpäin liikkeen loppuvaiheessa, niin lyhennät liikerataa jonka hauis muuten tekisi.
Hyvin yksinkertaista jos ymmärtää anatomiaa.

Sama juttu jos jättää liikkeen vajaaksi ala-asennossa.

Kukaan ei vielä ole järkevästi perustellut miksi kyynerpäätä pitäisi viedä eteenpäin. Ihan kuin niin monella ei olisi valmiiksi jo olkapäät liian edessä.

Jos eristäviä liikkeitä tehdään esim hauikselle, niin silloin olisi hyvä pitää ne mahdollisimman eristävinä, eikä ottaa mukaan muita niveliä.

Kokeile seuraavassa hauistreenissä kahta mielikuvaa, paina kyynerpäätä koko aika maata kohti, sekä ala-asennossa jännitä ojentaja.

Näistäkin on miljoonia mielipiteitä, itse teen omani anatomian, sekä kokeilujen perusteella.

Kerron hyvin yksinkertaisesti, kun viet kyynerpäätä eteenpäin liikkeen loppuvaiheessa, niin lyhennät liikerataa jonka hauis muuten tekisi.
Hyvin yksinkertaista jos ymmärtää anatomiaa.

Sama juttu jos jättää liikkeen vajaaksi ala-asennossa.

Kukaan ei vielä ole järkevästi perustellut miksi kyynerpäätä pitäisi viedä eteenpäin. Ihan kuin niin monella ei olisi valmiiksi jo olkapäät liian edessä.

Jos eristäviä liikkeitä tehdään esim hauikselle, niin silloin olisi hyvä pitää ne mahdollisimman eristävinä, eikä ottaa mukaan muita niveliä.
Mahtaako liikematka lyhentyä? Itse kun tässä kuivaharjoittelen, niin siitä kohtaa mihin hauiskäännön yläosassa jätän (siis mihin se liike luonnostaan pysähtyy), saan vielä nostettua kyynärpäitä ylös jonkin matkaa, ennen kuin tanko on leuassa kiinni. Ja toisekseen jos lyhentyisikin, niin se vajaus saadaan takaisin tuossa hauiksen toisessa päässä, kun kyynärpään siirtäminen eteen tosiaan lyhentää hauista. Ainoaksi eroksi muodostuu hauiksen jännitys liikkeen lopussa. Mulla ainakin on selvä ero, kun koitan tässä jännittää hauista käsi kyljessä kiinni ja kun siirrän kyynärpäätä vähän eteen. Jälkimmäisessä alkaa pala kramppaamaan välittömästi.

Miten muuten kyseinen kyynärpäiden siirto eteen vaikuttaa olkapäiden eteen vetäytymiseen? Eikö pystypunnerrus ja etuviparit ole siinä mielessä ihan viimeinen virhe, jos tuo väite pitäisi paikkansa?

Joo, mutta tää nyt on vähän turhanpäiväistä lässyttämistä. Alunperin tartuin siihen, kun väitit tota tekniikkaa huonoksi. Ei se ole huono. Mä en oikeastaan edes itse tiedä miten teen, kun mulla on ollut aina vähän ronskimpi tekniikka ja paino on se mikä määrää. Tarkoitan tällä, että en tarkkaile tekniikkaa viimeiseen asti, vaan vedän niin kuin hyvältä tuntuu. Se ei kuitenkaan tarkoita heilumista takaraivo lattiaan ja takaisin. Mun treenifilosofiaan on aina kuulunut, että lihasta pitää rikkoa isolla painolla ja kaiken maailman rasituksen keinotekoiset lisäämiset on vähän turhanpäiväistä kikkailua, josta ei ole vastaavaa hyötyä.

Ja vaikka vähän niin kuin puolustelin tuota kyynärpään eteenpäin viemistä, niin se johtui siitä, että tartuin juuri siihen, kun väitit tuota huonoksi tekniikaksi. Voin lyödä vasemman kivekseni vetoa siitä, että jos treenaat kymmenen vuotta tehden hauista jommalla kummalla tavalla ja missään muussa ei ole eroa, niin hauiksen ympärysmitassa on näiden kahden tekniikan välillä nollan senttimetrin ero sen kymmenen vuoden jälkeen. Treenissä on kyse kaikesta muusta, kuin kyynärpään työntämisessä eteen, painamisessa maata kohti tai ojentajan jännittämisestä.

Tota, oon -96 syntyny, mimmosta treeniä suosittelisitte mulle? tavote ois saada massaa paljon lisää ja voimaakin. Käsipainot ja omakroppa käyttäen. Kohta kotona valmiina kuntolaite mutta kyselensiitä sitten myöh. lisää..

Eli

48kg/158cm

Kyselen tässä tällästä: Eli tarkotus olis mahdollisamman monta treeniä per viikko, et on jotain tekemistä ja jaa muut turhat jutut väliin.

1pv.Jalat

Kyykky, Jalkaprässi, pohkeet istuen

2pv.Selkä

Mave, Kulmasoutu, leuat, Ylätalja eteen, Ala-talja

3pv.Rinta & Hauis

Penkki, vipunostot rinnalle, Rintalaite, Scott-penkki, Keskitetty-hauiskääntö.

4pv.Olkapäät

Pystypunnerrus, Takaolkapäät taljassa, viparit eteen, viparit sivulle.

5pv.Ojentaja

Kapea penkki, Ranskalaiset, Ojentajatalja.

eli 5krt/vko onko tollasella ohjelmalla järkeä vetää?

treenitaustaa sen verran että joskus tuli treenattua 2vuotta -> 1v tauko -> 3v treeniä -> nyt 1vuode tauko ja nyt pitäs tolla alottaa..?

Kyselen tässä tällästä: Eli tarkotus olis mahdollisamman monta treeniä per viikko, et on jotain tekemistä ja jaa muut turhat jutut väliin.

1pv.Jalat

Kyykky, Jalkaprässi, pohkeet istuen

2pv.Selkä

Mave, Kulmasoutu, leuat, Ylätalja eteen, Ala-talja

3pv.Rinta & Hauis

Penkki, vipunostot rinnalle, Rintalaite, Scott-penkki, Keskitetty-hauiskääntö.

4pv.Olkapäät

Pystypunnerrus, Takaolkapäät taljassa, viparit eteen, viparit sivulle.

5pv.Ojentaja

Kapea penkki, Ranskalaiset, Ojentajatalja.

eli 5krt/vko onko tollasella ohjelmalla järkeä vetää?

treenitaustaa sen verran että joskus tuli treenattua 2vuotta -> 1v tauko -> 3v treeniä -> nyt 1vuode tauko ja nyt pitäs tolla alottaa..?

Nopeasti katsoen , ei kannata pitää jalka ja selkäpäivää peräkkäin , eikä olkapää ja ojentaja

Nopeasti katsoen , ei kannata pitää jalka ja selkäpäivää peräkkäin , eikä olkapää ja ojentaja

juu, olin tulossa juuri korjaamaan järjestystä kun muistin sen kun olin menossa nukkumaan... siis tuo järjestys ei ole oikea.

Mikä olis paras järjestys tuolle ohjelmalleni? kun tosiaan itsekkin tajusin, ettei tuo ole se lopullinen järjestys kunhan tein jonkunlaisen tuohon .txt tiedostoon.

Olen alotteleva sali harrastaja niin ajattelin kysyä kokeneemmilta että kannattaako salilla käyntiä aloittaa golden six:illä?

Itse oon tehny pari viikkoa Golden Sixiä tehnyt ja olen pitänyt. Liikkeet opettelee kunnolla(tätä on toitotettu ja tätä tottelen) niin varmasti rupeaa tulostakin tulemaan.

Omalla kohdalla alku paino oli 81kg ja nyt kahden viikon jälkeen 83kg. Painoja olen nostanut melkein jokatoinen päivä. Ei mitään älyttömiä, mutta 1,25/2,5kg. Kovaa reeniä vaan!

Itse oon tehny pari viikkoa Golden Sixiä tehnyt ja olen pitänyt. Liikkeet opettelee kunnolla(tätä on toitotettu ja tätä tottelen) niin varmasti rupeaa tulostakin tulemaan.

Omalla kohdalla alku paino oli 81kg ja nyt kahden viikon jälkeen 83kg. Painoja olen nostanut melkein jokatoinen päivä. Ei mitään älyttömiä, mutta 1,25/2,5kg. Kovaa reeniä vaan!

näillä mennään sitten.

Jalat
Rinta hauis
Selkä
Olkapää ojentajat

Jos on tarkoitus vetää 2 on, 1 off, 2 on, 2 off, niin tossa voi selkäpäivänä olla hauis vielä vähän jumissa.

Parempi vois olla:

Rinta, hauis
Jalat
Olkapäät, ojentajat
Selkä

Tai tietysti jos hauisten kanssa ei ongelmaa tule, niin on sunkin jako silloin hyvä. Ja paljonhan riippuu siitä minä päivinä treenataan ja milloin on lepopäivät.

Mites jos teen näin:

Päivä 1: Vetävät yläkroppa
Päivä 2: Työntävät yläkroppa
Päivä 3: Jalat, vatsa, kyljet

Tolla kierrolla. Niin tuleeko musta tikkujalka (jalat heikommat)? Jokainen treeni 60 min.

Toinen kysymys samaan: Palkkarissa (MASS recovery) on 5 g kreatiinia. Laskenko sen mukaan ku mietin päivittäisannosta? Esim. tankkausviikolla 25 g päivässä, niin otanko treenipäivinä vain 4 x 5 g kun palkkarista tulee se 5 g?

Jos on tarkoitus vetää 2 on, 1 off, 2 on, 2 off, niin tossa voi selkäpäivänä olla hauis vielä vähän jumissa.

Parempi vois olla:

Rinta, hauis
Jalat
Olkapäät, ojentajat
Selkä

Tai tietysti jos hauisten kanssa ei ongelmaa tule, niin on sunkin jako silloin hyvä. Ja paljonhan riippuu siitä minä päivinä treenataan ja milloin on lepopäivät.

Itellä Jalat / rintahauis / ojentajaolkapää / selkä ja hyvin toimii ( MaTiToPe )

Helkutti, kuuluuko vinopenkin tuntua niin paljon ojentajissa ja olkapäissä? Rinta jää taka-alalle kun olkapäistä loppuu puhti ensin.

Back
Ylös Bottom