Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Nyt vittu, olisin valmis aloittamaan dieetin koska bulkin ansiosta tottakai kerääntynyt hieman rasvakerrosta päälle. Nyt en siis uskalla aloittaa dieettiä koska ei ole mitään käsitystä paljonko lihasta lähtee oikeaoppisella dieetillä? Onko ero vain teoreettinen vai lähteekö sulta sanotaan vaikka 20% pois hankitusta tjsp.

Asiallisia vastauksia kiitos! :(

Sitä mietin, että onko yhdentekevää suoritanko 2-jakoisen ohjelmani MA,TI,TO,PE vai MA,KE,PE,SU? Aikatauluni mukaan paras olisi ensiksi mainittu. Onko sillä mitään väliä kummalla viikottaisella rytmillä suoritan palautumisen kannalta?

MA x
TI x
KE
TO x
PE x
LA
SU

3 vapaata/viikko. yksi yhden päivän ja yksi kahden päivän tauko

MA x
TI
KE x
TO
PE x
LA
SU x

Kolme yhen päivän vapaata.

En osaa sanoa mutupohjaa tarkempaa, mutta esimerkiksi foorumilla pyörivä elaston 2-jakoinen ohjelma menee juuri tuolla ensimmäisellä jaolla. Ja on monien mielestä todittu toimivaksi, joten voit varmasti huoletta tehdä tuolla haluamallasi tavalla.

ite ainakin liputan ton ekan vaihtoehdon puolesta, se kahden päivän lepo tekee aina ihmeitä ja seuraavalla viikolla on taas puhtia vaikka muille jakaa

Nyt vittu, olisin valmis aloittamaan dieetin koska bulkin ansiosta tottakai kerääntynyt hieman rasvakerrosta päälle. Nyt en siis uskalla aloittaa dieettiä koska ei ole mitään käsitystä paljonko lihasta lähtee oikeaoppisella dieetillä? Onko ero vain teoreettinen vai lähteekö sulta sanotaan vaikka 20% pois hankitusta tjsp.

Asiallisia vastauksia kiitos! :(

Justiinsa päättyi oma dieetti, ja toki voimia lähti punnerrusliikkeissä (myös jalkojen, eli esim. kyykky ja prässi) mutta tämä pudotus tapahtui heti parin viikon aikana. Eli sen jälkeen tulokset pysyivät aika samoina, vetoliikkeet eivät pudonneet missään vaiheessa vaikka painoa tosiaan lähti 10,5kg 7 viikossa. Arviosin että aluksi oltiin 17-20% rasvoissa ja 90 kg. Nyt tyhjänä 79 kg ja katsotaan mihin paino nousee nesteiden takaisin tulon jälkeen ja arvioidaan rasvaprosentti. Tod. näk. 11-14%.

Olin aika kovilla miinuksilla, mutta sanoisin että lihaa ei ole palanut ainakaan yläkropasta vaan näyttää jopa paremmalta kun on lihaserottuvuus edes hieman parempi. Ja muutenkin lihasmuisti tuo nälkäiseen kroppaan nuo menetetyt lihat samantien takaisin voimien kera kun massakausi taas alkaa (toivottavasti :D)

Ongelmia?

Mulla on kaks ongelmaa jotka haluisin poistaa, alavatsa (pömppis) ja reidet. Olen siis tyttö 164cm/50kg

Harrastin ennen 3 vuotta futista,olin kova kuntoinen kärkipelaaja. Kumminkin polveni petti ja minun piti lopettaa urheilu puoleks vuodeks kokonaa. Nyt olen huonossa kunnossa, ja haluasin hyviä ja tehokkaita liikkeitä.

Tarkotukseni ei ole laihduttaa, mutta haluaisin saada alavatsasta ja reidestä vähäsen pois.. selkeillä ja tehokkailla liikkeillä!

Käyn juoksemassa joka toinen päivä ja teen kotona erillaisia vatsalihaksi, selkälihaksia, ja perus settii!

Kiitti avusta

joo mutta onko mitään sellasii hyviä liikkeitä, haluun myös vahvistaa lihaksii, mutta en mikään podari olla

Reisille askelkyykky tangon avulla, vatsaan perusrutistukset ja jalkojen nostot makuulla. Tuohon bodarin tasoon saa harjoitella tosissaan vuosikausia ja se pitää olla elämäntapa, joten älä pelkää :D
BTW. Tervetuloa Pakkikselle!:)

joo mutta onko mitään sellasii hyviä liikkeitä, haluun myös vahvistaa lihaksii, mutta en mikään podari olla

Vatsan pömpötykseen: Lankku ja sen variaatiot nyt ainakin auttavat vähentämään pömpötystä kun saadaan ne syvät vatsalihakset tiukemmalle. Siihen sitten yhdistää voimapyörää, dragon flageja tai erilaisia rutistusten variaatioita kuten vaikkapa polkupyörärutistus tai jalkojen nosto tangosta roikkuen. Pelkkä tavallinen istumaannousu on siitä huono, että liike menee liian helposti lonkankoukistajille eikä näin vahvista vatsaa yhtä hyvin.

Mikään näistä ei tosin tee ihmeitä, jos siinä on päällä rasvaa enemmänkin, mitä nyt tuskin on ihan hirveästi jos painat 50kg.

Elä pelkää, ei sinusta bodaria tule vahingossa(kaan) vaikka mitä tekisit siellä salilla. :)

Tässä on tullut treenattua koko alkuvuosi 2-jakoisella (ylä- ja alakroppapäivät) 4krt/viikko. Itse tykkäsin tuosta ohjelmasta, mutta nyt kesällä kun oli aikaa niin kokeilin ja on vielä hiukan aikaa alla eräs tiukempi ohjelma. Kun koulut taas alkavat niin kerkeän taas enää tuon 4 kertaa viikossa salille. Aloin jo nyt vähän kyhäillä tulevaa ohjelmaa, massaa pitäis saada eli kovia perusliikkeitä tiedosssa, niin mikä jako olisi suotavin? Itseäni vähän arveluttaa tuo, että treenaa lihaksen vain kerran viikkoon, saako muka tarpeeksi rasitusta ja onko sillä syntynyt hyviä tuloksia vai kannattaako meitsin pysyä jo hyväksi todetussa 2-jakoisessa? Kokemuksia ja vinkkejä jos olisi jakaa.

Tässä on tullut treenattua koko alkuvuosi 2-jakoisella (ylä- ja alakroppapäivät) 4krt/viikko. Itse tykkäsin tuosta ohjelmasta, mutta nyt kesällä kun oli aikaa niin kokeilin ja on vielä hiukan aikaa alla eräs tiukempi ohjelma. Kun koulut taas alkavat niin kerkeän taas enää tuon 4 kertaa viikossa salille. Aloin jo nyt vähän kyhäillä tulevaa ohjelmaa, massaa pitäis saada eli kovia perusliikkeitä tiedosssa, niin mikä jako olisi suotavin? Itseäni vähän arveluttaa tuo, että treenaa lihaksen vain kerran viikkoon, saako muka tarpeeksi rasitusta ja onko sillä syntynyt hyviä tuloksia vai kannattaako meitsin pysyä jo hyväksi todetussa 2-jakoisessa? Kokemuksia ja vinkkejä jos olisi jakaa.

Kyselet hieman ihmeellisiä, mutta vastataan nyt kuitenkin: 1) Jaoista suosituimpia ovat vetävät- ja työntävät tai tuo sinulla käytössä ollut jalat ja yläkroppa. Itse suosin vetäviä/työntäviä lähinnä koska pää EIKÄ kroppa kestä mavea ja kyykkyä samassa treenissä. Pitäisi nähdä ohjelma, mutta monilla ohjelmillakin on mahdollista jakaa usealla eri tavalla ja päätös näiden hyviksi todettujen jakojen (jossa ei rasiteta samoja lihasryhmiä tai yksittäisiä lihaksia liikaa/yleensä ollenkaan peräkkäisissä treeneissä) välillä on kiinni vain ja ainoastaan treenarista itsestään. Mikä tuntuu parhaalta!

2) Vaikea sanoa saisiko tarpeeksi tuloksia.. Riippuu aika pitkälti intensiteetistäsi, tavoitteistasi, syömisistäsi sekä tavastasi treenata. Mikäli tuntuu, että et saa tarpeeksi rasitusta jollain ohjelmalla ja olet kokoajan siinä uskossa, että sinun pitäisi käydä enemmän salilla niin käy sitten ja kokeile kovempaa intensiteettiä ja katso mitä tapahtuu. Mikäli lihasmassan kasvu kaksinkertaistuu treenien määrän kaksinkertaistumisen myötä ja ehdit samalla vielä palautua ja motivaatiota riittää niin treenaa ihmeessä niin. Mikäli et halua jostain kumman syystä viettää salilla kuutta päivää viikossa tai tuntuu ettei pää/keho kestä moista käyntiä niin käy vähemmän. Tosin 3-4 kertaa viikossa hyvällä ohjelmalla tuo takuuvarmasti tuloksia melko optimaalista vauhtia.

Itse en aivan usko kroppa läpi 1/krt viikossa toimivuuteen varsinkaan meillä vähän pienemmillä jannuilla. Ei oikeasti vaan paukut riitä treenaamiseen niin kovaa joka kerralla kuin mitä tuo vaatisi. Kroppa läpi 2-3 kertaa viikossa kuulostaa varsinkin kaksijakoisella jotenkin toimivammalta. Tosin itse välttelisin ainakin maastavetoa kovalla intensiteetillä kahta kertaa viikossa. Mielummin korvaisin sen toisena päivänä jollain salilta löytyvillä epämääräisillä vemputtimilla ja selkä sitten erikseen ylä- ja alataljassa. Tämän idean olen varastanut suoraan Elaston 2-jakoisesta, joka itsellä ainakin toimii erittäin hyvin. Suosittelen ainakin tutustumaan kyseiseen ohjelmaan, jos kaksijakoiset kiinnostaa!

Kyykky tangon paikasta, missä pitäisi olla? Kumpi "kyykkytyyli" helpompi kokeilla aluksi, etu- vaiko takakyykky? Tekniikkaa pitäisi tangon kanssa kokeilla. Liikkuvuus on minulla huono, joten onko haittaa laittaa pieni lankunpalanen kantapäiden alle?

Kyykky tangon paikasta, missä pitäisi olla? Kumpi "kyykkytyyli" helpompi kokeilla aluksi, etu- vaiko takakyykky? Tekniikkaa pitäisi tangon kanssa kokeilla. Liikkuvuus on minulla huono, joten onko haittaa laittaa pieni lankunpalanen kantapäiden alle?

omasta kokemuksesta takakyykky on paljon parempi

^Parempi mihin? Esim. keskivartalon stabiliteetin kehittäjänä etukyykky on pirun hyvä, kehittää isoilla painoilla tehtynä vatsalihaksiakin enemmän kuin suurin osa yleensä väännetyistä vatsalihashinkkauksista ja puree takakyykkyä tehokkaammin nimenomaan etureisiin, jos niihin haluaa panostaa. Silti, jos jompikumpi versio pitäisi valita loppuelämäksi niin kyllä se mullakin olisi takakyykky sen raskauden ja kokonaisvaltaisuuden vuoksi, mutta monta kertaa etukyykkyä tulisi ikävä. En vain ymmärrä tuollaisia perustelemattomia onelinereita vastaukseksi kysymyksiin, jotka eivät tosiaan ole yhdellä lauseella lukkoon lyötävissä.

Takakyykyssä tangon paikka riippuu siitä, haluatko tehdä high bar- "olympiakyykkynä" vai low bar-voimanostotyylisenä; kyykky- ja mavekyssäriketjusta löytyy lisää juttua tyylien eroista. Tuossa yksi esimerkkileffa tangon paikasta kummallakin tyylillä:

Itse ehdottaisin low baria, koska se ei ainakaan paina niskaa, rautaa saa liikkeelle enemmän ja jos haluaa nostaa selkä suorana etureisipainotteisesti, niin voi saman tien tehdä etukyykkyä. Jos tanko ei tunnu selässä hyvältä, niin yleensä se tulee luonnostaan asetettua ennemmin liian ylös kuin liian alas...

Etukyykky on myös hyvä liike ja sekin kannattaa joskus opetella, mutta ehkä vasta takakyykyn jälkeen jos kyykkytekniikan kanssa ylipäänsä on ongelmia. Se on monille haastava opetella ja useimmat etukyykyn lyttääjistä eivät itsekään osaa etukyykätä kunnolla eivätkä siksi saa siitä mitään irti, mutta monessa mielessä etukyykkäily silloin tällöin tukee myös takakyykkyä tosi hyvin, opettaa mm. väkisinkin tulemaan selkä suorassa ylös.

Laudanpätkä kantapäiden alla on OK, mutta viimeistään isoihin painoihin siirryttäessä siitä kannattaa yrittää hankkiutua eroon. Liikkuvuutta kannattaa yrittää parantaa aktiivisesti ja kunnon painonnostokengät auttavat ihmeesti tasapainon pitämisessä, jos muutaman kympin pystyy ja haluaa sijoittaa.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Selvä, thänks :)

Menin tosi kauan (kun salilla kävin säännöllisesti) 2-jakosella, mikä on tuossa Timban thredissä. Sitten se oli vain satunnaista menoa ns. 1-jakoisella. Onko aivan tyhmä ajatus ottaa nyt 2-jakoinen ohjelma ja treenata sillä 2 kertaa viikossa loman loppuun (salin aukioloajojen vuoksi) ja arkena aloittaa käymään esimerkiksi 3-4 kertaa viikossa. VAIKO, ottaa suoraan 3-jakoinen ohjelma?
2-jakoisesta pidin todella paljon, koska siinä ei ollut erillistä jalkapäivää.

Mistähän johtuu, kun dippiä tehdessä tulee sellainen pistävä kipu rintaan? Siis jossain rintalihasten välissä suurin piirtein.

Back
Ylös Bottom