Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

että onko kehonrakennus mikään kovin terveellinen harrastus, kun lihaksia kehitetään luonnottomasti suuriksi ja tehokkaiksi?

Niin miten vitussa luonnottomasti?:wtf: Ihan luonnollisesti ne treenillä kasvavat ja vahvistuvat.

Kun kuitenkin armeija koputtelee kohta ovella ja eikö yleensä ole aika heikoilla esim. Cooperissa, jos penkistä nousee vähän muutakin, kuin perse?

Mitä penkkitulos ja Cooperin testi toisiinsa liittyvät, ainakaan niin kauan kuin et treenaa pelkästään sitä penkkiä tai bulkkaa itseäsi 150-kiloiseksi sen penkkituloksen parantamiseksi?

Kysymys kaksi jos nyt aloitan massa ja voimakehittelyn niin onko Kultainen kuusikko vai Starting Strenght suositeltavampi?

Ihan mielipidekysymys. Molemmissa ohjelmissa on puolensa ja puolestapuhujansa, joten kannattaa varmaan valita ihan sen mukaan kummantyyppinen treeni itselleen alussa maistuu paremmin.

Ei kannata suinpäin tätä allekirjoittaa, kun nyt sanon, mutta itse olen saanut käsityksen, että Starting Strength on voimapainoitteisempi ja vuorostoon G6 massapainotteisempi.

No siis luonnottomalla tarkoitan erikoista ajattelu tapaani, eli eikai esimerkiksi esi-isämme luolamiehet nostelleet kiviä ihan huvikseen... Koittakaa ymmärtää... :D

No siis luonnottomalla tarkoitan erikoista ajattelu tapaani, eli eikai esimerkiksi esi-isämme luolamiehet nostelleet kiviä ihan huvikseen... Koittakaa ymmärtää... :D

Eivät nostelleet, koska kaikki energia ja aika meni hengissä pysymiseen. Piti metsästää mammutteja ja vältellä sapelihammastiikereitä ja muita petoja. Kylmäkin oli aina välillä ja tulehdukset ja muut sairaudet niittivät väkeä kuin heinää. Ei siinä jäänyt aikaa bodailuun. Toisekseen, keho sai sitä kuormitusta ihan niistä jokapäiväisistä aktiviteeteista toisin kuin nykyään. Nyt istutaan perseellään koko päivä ja kaikki paria askelta pidemmät matkat kuljetaan autolla...

50kg 175cm, salilla käynnin aloitus?

Terve, ja kuten tuossa otsikossa näkyykin niin olen käytännössä pelkkää luuta ja nahkaa, eikä hajuakaan kuinka kannattaisi aloittaa treenaus, joten apuja?
Olen tehnyt kotona leukoja sekä vähän käsipainoja nostellut ja vähän vatsoja, leukoja menee se 12 (ei toki ylläri tällä painolla), miten kannattaisi aloittaa? Ja uskokaa tai älkää, vaikka miten syön ja syön, tuo paino ei tuosta itsestään nouse, ja ei, en ole kokeillut mitään erikois-proteiini-ruokavaliota, vaan peruskoti ja kouluruokaa, aina niin paljon kun jaksaa, aina kun nälkä tulee niin väli palaa poskeen, mysliä jugurtilla, ruisleipää jne.

Ja taekwondoa harrastan tällähetkellä, 2-3 kertaa viikossa 1,5h treenit.

Yritän kokoajan tuota syömistä vielä parantaa mutta mahallakin on raja, kaikki neuvot ovat nyt siis tervetulleita :)

Samalla tavalla se lihas kasvaa riippumatta siitä nostatko sitä kiveä huvin vuoksi vai tiputtaakses sen kookospähkinän päälle ruokaa saadakses. Kuten Pandakarhuki jo totesi, niin ajat muuttuu. Ennen se lihas kasvo sitä mammutin ruhoa nostamalla ja nyt niitä samoja lihaksia treenataan salilla nostelemalla painoja.

Terve, ja kuten tuossa otsikossa näkyykin niin olen käytännössä pelkkää luuta ja nahkaa, eikä hajuakaan kuinka kannattaisi aloittaa treenaus, joten apuja?
Olen tehnyt kotona leukoja sekä vähän käsipainoja nostellut ja vähän vatsoja, leukoja menee se 12 (ei toki ylläri tällä painolla), miten kannattaisi aloittaa? Ja uskokaa tai älkää, vaikka miten syön ja syön, tuo paino ei tuosta itsestään nouse, ja ei, en ole kokeillut mitään erikois-proteiini-ruokavaliota, vaan peruskoti ja kouluruokaa, aina niin paljon kun jaksaa, aina kun nälkä tulee niin väli palaa poskeen, mysliä jugurtilla, ruisleipää jne.

Ja taekwondoa harrastan tällähetkellä, 2-3 kertaa viikossa 1,5h treenit.

Yritän kokoajan tuota syömistä vielä parantaa mutta mahallakin on raja, kaikki neuvot ovat nyt siis tervetulleita :)

kannattaa treenata salilla tosiaan , esim 3 ekaa kk arnoldin G6
Ja jos paino ei nouse , niin et varmaan saa tarpeeksi kaloreita , juo vaikka kaiken ruoan lisäksi 1L täysmaitoa(punainen maito) VINKKI: Avaat maitopurkin ja kaadat tarpeen mukaan kaakaota , ravistat ja NAM! :)
Proteiinia kannatais hankkii päivässä ainakin 2g/ painokilo ja välipäiviä kannattaa pitää

Jos vedän aamulla ja illalla massanlisääjän? Riittäisikö esim. 3 muuta ateriaa päivässä? Olen siis 16v jannu? onko noista nyt sit oikeesti hyötyy. Entä sinkistä ja magnesiumista. Olis kans kreatiinia tarkotus hommaa...

Näitä tuotteita suositeltiin:

http://www.*******/product_detail.asp?prod_id=1049&subcat=

ja

http://www.*******/product_detail.asp?prod_id=839&subcat=

Auttaako nuo sinkki ja magnesium nostamaan testosteroni arvoja, kun on muutenkin tämmönen 16v kyseessä?

Alotan salilla käymisen mutta en tiedä mitä mun pitäs siellä tehdä. Ehdin käymään vaan 1 kerta/ viikko. Joku kokeneempi vois kertoo mitä alottelian kannattas tehdä. Ja jos käytätte jotain lyhenteitä tai muita sanoja joita alottelija ei tiedä niin selittäkää ne.

http://www.************.fi/cgi-bin/...k=visa_artikel&artnr=SETJUL1109&extra=kampanj

Mitä mieltä olette setistä punttia juuri aloittaneelle?. Eli siis jos linkki ei toimi:
Paketti sisältää:

* 1kg Super Gainer Pro: Palautumistuoute jossa 30% proteiinia ja nopeita Vitargo hiilihydraatteja, maltodekstriinia sekä kreatiinia.
* 1kg Meal-Pro Regular: Välipalajuoma jossa proteiinia ja hitaita hiilihydraatteja lihasmassan rakentamiseen ja säilyttämiseen.
* 1 burk Anabolic Arginine: Nopeasti vaikuttava NO (nitro-oksidi) tuote joka tuo verisuonet näkyviin, lisää pumppia ja lihasmassaaa.
* 1 burk Omega-3 Regular: Terveellisiä rasvahappoja kalasta.

E: Eli siis hintaahan setillä vaan 44,50e joten sen takia ajattelin että aika halvalla sais ja tolla varmaa pääsee hyvin alkuun! :)

Onko sinäänsä väliä, että käykö lenkillä ennen vai jälkeen salitreenin? Pääsen pois töistä klo 13-14 ja silloin käyn lenkillä, klo 18 menen salille. Ja jos lenkin tekee jälkeen niin haittaako jos siinä tulee isokin aika väli niiden välille?

Onko sinäänsä väliä, että käykö lenkillä ennen vai jälkeen salitreenin? Pääsen pois töistä klo 13-14 ja silloin käyn lenkillä, klo 18 menen salille. Ja jos lenkin tekee jälkeen niin haittaako jos siinä tulee isokin aika väli niiden välille?

Jos teet lenkin ennen salia ja haluat panostaa saliin niin itse tekisin toisinpäin, lenkki ennen salia syö voimia mitä tarvitaan salilla. Jos teet lenkin salin jälkeen vähän ajan päästä niin voit silloin venytellä ja venytyksiä ei tarvitse tehdä salin jälkeen.

Teenkö mä siis nyt ihan väärin, kun oon käyny nyt 3 pvää salilla ja yleensä kiertelen vaan kaikkia laitteita ja rasitan kaikkia lihaksia tasapuolisesti joka päivä.. ?

Pitäskö ne lihasryhmät jakaa erikseen ja thedä tiettyä ryhmää per päivä? Onko välttämätöntä?

Teenkö mä siis nyt ihan väärin, kun oon käyny nyt 3 pvää salilla ja yleensä kiertelen vaan kaikkia laitteita ja rasitan kaikkia lihaksia tasapuolisesti joka päivä.. ?

Pitäskö ne lihasryhmät jakaa erikseen ja thedä tiettyä ryhmää per päivä? Onko välttämätöntä?

Riippuu tietenkin sun tavoitteistas, jos haluat yleislihaskunnon olevan OK, niin kai se noin onnistuu. Mutta jos haluat lihasmassaa/voimaa niin etsi täältä foorumeilta joku hyvä ohjelma joka vastaa sinun tavoitteita.

Pitääkö Miken penkissä 2x6 nostaa pakollisesti se 6 kertaa toisella setillä, vai voiko se olla esim. 1x6, 1x4? Kuinka pitkä lepotauko siinä sarjojen välissä?

Siinä ei ole mitään vikaa, että treenaa kaikki lihakset läpi joka kerta, mutta satunnaisesti laitteita kiertelemällä lopputuloksena harvemmin on kaikkien lihasten tasapuolinen rasittaminen. Muutenkin pelkkä laitetreeni ei ajan myötä mainittavia tuloksia tule tuomaan ja vapaiden painojen kanssa järkevä treeni vaatii jonkinlaista opettelemista ja suunnitelmallisuutta.

Paljon on taas toki kiinnni siitä mitkä ovat tavoitteet, jos treenaat vain yleiskunnon ja huvin vuoksi niin tuokin varmaan riittää mutta "oikeaan" kehitykseen tähtäävä harjoittelu vaatii sitten vähän erilaiset eväät.

Kyl se pitää molemilla sarjoilla nostaa 6 kertaa. Jos ei jaksa ni pienemmät painot.
Lepotauon voit ite päättää.(minuutti tai pari)

Lue nyt edes se Miken ohjelma kerran itsekin läpi, ennen kuin neuvot. Jos ekassa sarjassa tulee kutonen ja tokassa ei, niin seuraavalla kerralla yritetään uudestaan samoilla painoilla.
http://www.pakkotoisto.com/treeni/11239-miken-2x6-systeemi-9/#post295210

Ja oletko nyt ihan aikuisten oikeasti edes tosissasi, kun suosittelet 1-2 minuutin lepoa kahden raskaan sarjan väliin voimapainotteisessa treenissä:wtf:?

Lue nyt edes se Miken ohjelma kerran itsekin läpi, ennen kuin neuvot. Jos ekassa sarjassa tulee kutonen ja tokassa ei, niin seuraavalla kerralla yritetään uudestaan samoilla painoilla.
http://www.pakkotoisto.com/treeni/11239-miken-2x6-systeemi-9/#post295210

Ja oletko nyt ihan aikuisten oikeasti edes tosissasi, kun suosittelet 1-2 minuutin lepoa kahden raskaan sarjan väliin voimapainotteisessa treenissä:wtf:?

Kiitti olinki jo hukannut ton linkin, 20-30 sekuntia on se OK aika raskaiden sarjojen väliin?

20-30 sekuntia on se OK aika raskaiden sarjojen väliin?

No ei kyllä ole, voimatreenissä ainakaan, vaan päinvastoin juuri niin pitkään että sen seuraavan sarjan pystyy taas tekemään suunnilleen täysin voimin. Viisi minuuttia on vielä ihan normaali lepo, jos sen verran tuntee tarvitsevansa.

Back
Ylös Bottom