Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Kaipais faktatietoa liittyen asiaan, että onko väliä lihomisen kannalta millon syö safkaa ? Kun jotkut sanovat, että yöllä syöminen lihottaa.

Onko reisien treenaamisesta haittaa juoksussa? Kun olen kuullut, että jos on isot reisilihakset niin juostessa hapottaa nopeasti. Aikaisemmin olen tehnyt kyykkyä 4x10 massahakuisesti, mutta armeijaan lähtö on edessä niin ajattelin, että onko järkevämpää jättää kyykky kokonaan pois vai pitäisikö ainakin ruveta tekemään jotain 4x30 sarjoja.

Myös kysymys tuosta HIIT:istä, että kannattaako sitä tehdä kunnonkohotusmielessä, kun on kehuttu että nostaa hapenottokykyä hyvin? Vai pitäisikö nimenomaan tehdä pitempiä lenkkejä? Tavoitteena siis oikeastaan pelkän Cooperin tuloksen parantaminen.

Pikainen kysymys hiilihydraateista :). En ymmärrä täysin mitä hiilihydraateilla on tekemistä palautus juomassa? Tiedän että hiilihydraatit saavat insuliinit reagoimaan ja että silloin keho varastoi paremmin rasvaa, proteiinia... Mutta olen nauttinut pelkkää heraa palautus juomana. Kannattaako hiilihydraatteja lisätä palautusjuomaan treenin jälkeen? Ja jos kannattaa niin käykö Dexalin "palautusjuoma" jauhe heraan ja veteen sekoitettuna? Niin ja Herasta vielä pieni kysymys juonko liikaa heraa pyrin joka päivä saamaan 134-150 grammaa proteiinia eli n.2 g painokiloa kohden ja syön joka päivä 50g edestä rahkaa. Eli joskus syön 100 g proteiinia herasta. Onko se liikaa heraa? Kun olen saanut kuvan ettei Proteiinia voi koskaan syödä "liikaa" paitsi kerralla vedettynä.

Mutta olen nauttinut pelkkää heraa palautus juomana. Kannattaako hiilihydraatteja lisätä palautusjuomaan treenin jälkeen? Ja jos kannattaa niin käykö Dexalin "palautusjuoma" jauhe heraan ja veteen sekoitettuna?

pelkkä hera saattaa olla jopa parempi vaihtoeho kun hera+hiilarit.

Niin ja Herasta vielä pieni kysymys juonko liikaa heraa pyrin joka päivä saamaan 134-150 grammaa proteiinia eli n.2 g painokiloa kohden ja syön joka päivä 50g edestä rahkaa. Eli joskus syön 100 g proteiinia herasta. Onko se liikaa heraa? Kun olen saanut kuvan ettei Proteiinia voi koskaan syödä "liikaa" paitsi kerralla vedettynä.

jos on terveet munuaiset, tuskin on vaaraa saada liikaa proteiinia etttä olis terveydelle haitallista. kohtuus kaikessa.. varmasti 2g per painokilo on riittävä.

Pian on 5 kuukautta treeniä takana puolen vuoden tauon jälkeen.. Olkapää- ja alaselkävaivoista huolimatta, on tapahtunut kehitystä kasvussa ja painoissa. Nyt mietin lähinnä sitä, että pitäisikö koittaa keskittää treeniä hitusen enemmän olkapäihin ja yläselkään (olkapää-vaiva eliminoi leuanvedon ja ylätaljan tekemisen piitkäksi aikaa), koska niitä en ole erinäisten vaivojeni takia pystynyt harjoittamaan niin "hyvin" kuin muuta kroppaa. Kertooko nämä tulokset mitään siitä, että jokin osa kropasta laahaisi perässä, vai onko ongelmista huolimatta voimaa tarttunut kutakuinkin sopusuhtaisti?

Sarjapaino-ennätyksiä:
*Sumo-mave 8x100kg
*Raaka rinnalleveto 2x70kg (en mene etukyykkyyn syvälle, ilman remmejä)
*Syväkyykky 7x91kg
*Penkkipunnerrus jalat ilmassa 6x76kg, Penkkipunnerrus jalat maassa & selkä kaarella 5x80kg
*Vinopenkki Smith-koneessa about 45:n asteen kulmassa 6x60kg (tähän ei ole laskettua tangon painoa)
*Pystypunnerrus seisten tangolla 8x40kg, Pystypunnerrus istuen Smith-koneessa 6x40kg (tanko laskettu rinnan korkeutuun)
*Leuanveto.. semmoset viis leukaa jaksan kiskoo siihen sit jääkin. Ylätaljapainot-sarjoissa tyyliin 55-70kg.

Eli kuten ylläoleva karusti kertoo, niin onhan se yläselkä aika paskassa kunnossa, eikä tuo pystypunnerruskaan kovin vahva ole. Muttamutta, jos jollakulla on tähän jotain kommentoitavaa, kerrottavaa, neuvoja niin antaa tulla vain!

Terve. En ole ihan perillä vatsalihas treenistä,joten kysyn seuraavaa: Miten vatsoja on paras treenata? Itse olen niitä vuosikaudet harjoitellu jalat tuettuina,ja täältä luin että tällöin teen enemmän töitä lonkille kuin vatsoille(?)
Kun pistän jalat 90 asteen kulmaan esim. penkille,en pääse kuin vähän matkaa ylös päin. Apuja kaivataan.

Terve vaan! :)

Olen nyt ollut ensimmäistä kertaa 8 viikkoa ketoosidieetillä ja paino on tippunut todella mukavasti tämän aikana. Mutta, tässä kesäkuun puolessa välissä ajattelin tämän lopettaa. Ja nyt itse asiaan, mitä tehdä tämän jälkeen? Olen jostain lukenut (Body kenties) että siirrytään ylläpitokaudelle? Jos tämä on totta, mitähän se meinaa? Vai siirrytään suoraan massakaudelle dieetiltä?

Terve. En ole ihan perillä vatsalihas treenistä,joten kysyn seuraavaa: Miten vatsoja on paras treenata? Itse olen niitä vuosikaudet harjoitellu jalat tuettuina,ja täältä luin että tällöin teen enemmän töitä lonkille kuin vatsoille(?)
Kun pistän jalat 90 asteen kulmaan esim. penkille,en pääse kuin vähän matkaa ylös päin. Apuja kaivataan.

ilman tukia, istumaannousut jalannostot, voimapyörä. kyykyt, mavet- suurin osa ilman vyötä niin avot.

^ armeijassa lähinnä maataan sängyllä joten tuskin ne sun massiiviset reisilihakset mitään haittaa
Vittu mikä argumentti. Kaikki ei käy armeijaa b-miehenä ilmatorjuntapatterissa. Mä en ainakaan toivottavasti joudu koskaan kestämään saman verran fyysistä rasitusta ja niin vähän sängyllä makaamista kuin 12kk aikana intissä.

Täällä varmaan paremmin saa vastauksen tähän. Sopii ehkä paremmin tänne. Eli

Miten tämä 3x3 ohjelma eroaa tuosta Starting strenght ohjelmasta? Eli siis tämä

http://www.pakkotoisto.com/treeni/10578-muut-koko-kroppa-kerralla-ohjelmat/#post159467

Koska muutenhan tuo on aika lailla samanlainen paitsi, että tehdään niin sanotusti HIT tyyppisesti. Voiko tuota 3x3 käyttää samalla idealla alottelevat, tai siis uudestaan alottelevat? Jos ajattelee voiman kasvua ym. Vai onko se kuitenkin enemmän aerobista kuntoa ja lihaskestävyyttä nostava?

Laitan nyt vaikka tänne:

Viime viikon perjantaina oli alaselkä vasemmalta puolelta aamupäivän kipeä,mutta sitten kipu hävisi.Sitten eileen taas kyykkäsin niin kipua esiintyi kun otti tangon niskanpäälle ja koko loppu illan ja tänäänkin,eli voiko tää olla revehdys? itellä ei oo koskaan ennen ollu mikään revehtäny.Kannattaa varmaan jättää huomisen mavettelut?

^ armeijassa lähinnä maataan sängyllä joten tuskin ne sun massiiviset reisilihakset mitään haittaa

Vittu mikä argumentti. Kaikki ei käy armeijaa b-miehenä ilmatorjuntapatterissa. Mä en ainakaan toivottavasti joudu koskaan kestämään saman verran fyysistä rasitusta ja niin vähän sängyllä makaamista kuin 12kk aikana intissä.

Niin eli sissikoulutukseen olen menossa ja luvattiin useita 30km siirtymisiä viikon aikana. Aerobinen harjoittelu on nyt ollut lähes mitätöntä ja salilla tullut vaan käytyä niin ajattelin ihan vaan perusasioita kysyä juoksemisesta. Eli onko kyykkäämisestä enemmän haittaa vai hyötyä juoksemisessa? En kyllä ole mitään 30km lenkkejä vetänyt eikä ne reidetkään ole niin massiiviset, mutta kyllähän tässä on vielä reilu kuukausi aikaa treenata.

Ja samalla kysymys Cooperin parantamisesta. Onko parempi tehdä 30-60min lenkkejä vai parantuisiko kunto HIIT:tiäkin tehdessä?

Siksihän niiden kiertävien lihaksien vahvistamista mietinkin, että kun noita tilanteita tulee, joissa polvi meinaa kiertyä, niin olisi vahvuutta laittaa vastaan siihen kiertoon. Noita tilanteita tuollaisessa lajissa kuitenkin helposti tulee.

Ja lääkärin mukaan jänne oli kunnossa ollut siinä jo mahdollisesti pitemmänkin aikaa, mutta seuraavan repeämisen syynä oli, että loukkaantuneen jalan lihakset olivat huomattavasti heikentyneet ja pistoolikyykky romahti --> Patellajänne maksimivenyvyyteen ja koko yläkropan painolla päälle.

Mites onko jollain näkemystä näin lihaksien puolelta mitkä lihakset pivotissa(alla) tekevät eniten töitä. Eli tarkoitus olisi saada tuota nopeammaksi/räjähtäväksi ja sen itsensä tekemisen lisäksi olisi hyvä tietää mitkä lihakset siinä eniten tekee töitä?
http://www.youtube.com/watch?v=8vAIkwcOXUc (1:22-1:31)

E: Ja eiköhän näissä melkein tuhannessakahdessasadassa sivussa ole useampikin sivu aivan ohi aiheen. Mutta ei kai se keltään nyt juurikaan ole pois jos noita kyselee. Kyseessä nyt ei kuitenkaan ehkä ole ketju jonka uudet käyttäjät lukisivat läpi...

Moikka!
Kuuluuko dieettaamisen aikana käydä salilla, vai harjoittaa pelkästään aerobista liikuntaa kuten uintia, pyöräilyä tms?
Sain lukemistani stickyistä ymmärryksen, että lihaksien kasvamista varten täytyy syödä "bulkkaamalla" enemmän kuin kuluttaa ja tehdä lihastreeniä, ja sitten dieetata ylimääräiset rasvat pois aina silloin tällöin (jos näitä siis kertyy kehoon silloin kun bulkkaa, en tiedä??)

Back
Ylös Bottom