Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Ei mitään haittaa. Pieni annos voi jopa auttaa palautumista. Se alentaa verenpainetta ja rentouttaa. Jos on taipumusta käydä ylikierroksilla treenin jälkeen, niin palautumiseen tarvittava energia menee turhaan hössötykseen. Alkoholi auttaa tähän.
Joskus kunnon nollauskin on tarpeen. Muutaman kerran vuodessa kannattaa niinsanotusti tuulettaa pääkoppa ja vetää lärvit.

Addiktioihin taipuvaisille ihmisille tissuttelu ei sovi.

Ok, kiitos sulle! Tolla nollauksella tarkotin lähinnä sitä jokaperjantaista viinallaläträystä, sillä ei mun ymmärtääkseni ole ainakaan positiivista vaikutusta. Mutta jatkan sitten ruokaviinin nauttimista samaan malliin, kiitti vielä vastauksesta!

treeni asiaa

eli siis,ajattelin nyt kokeilla sellasta että keskitytään niihn pääliikkeisiin,eli maastaveto,penkki ja kyykky.nyt tartteis vähä neuvoa....jostain luin että ne kaikki pitäs tehdä samalla kertaa ja sitten jtn kevyitä apuliikkeitä.mutta mitä porukka siitä mieltä ? ja millasia nuo apuliikkeet voisi olla..ranskalainen punnerrus,dippi? vai...kokeneemman neuvoa kaivattaisiin :puntti: voimaa joo ois tarkotus hankkia ja tollasen ohjelman löysin jostain...

eli siis,ajattelin nyt kokeilla sellasta että keskitytään niihn pääliikkeisiin,eli maastaveto,penkki ja kyykky.nyt tartteis vähä neuvoa....jostain luin että ne kaikki pitäs tehdä samalla kertaa ja sitten jtn kevyitä apuliikkeitä.mutta mitä porukka siitä mieltä ? ja millasia nuo apuliikkeet voisi olla..ranskalainen punnerrus,dippi? vai...kokeneemman neuvoa kaivattaisiin :puntti: voimaa joo ois tarkotus hankkia ja tollasen ohjelman löysin jostain...
Suosittelen ottaa ihan suoraan jonkun voimaohjelman, ellet oo aivan täysin alottelija. Voimaohjelmilla saat todennäkösesti paikat vaan hajalle jos et osaa liikeratoja tai oo tottunu rasitukseen. Voimaosioilta löytyy paljon asiaa! Ainii, jako sit ohjelman mukaan, mut 1-jakonen luultavasti. Suosittelen ryssäohjelmaa. http://www.exrx.net/WeightTraining/RussianSquatProgramGenerator.html?max=100

Joo haulla ei löytynyt, joten pistämpä tänne! :D
Elikkä kämmäsin moottoripyörällä, jalkatappi nappas palan luusta irti>seuraavana päivänä leikkaus, ruuvia jalkaan ja kipsiä 6 viikkoo ja 2kk liikuntakieltoo. :curs:
Lääkäri sano et jotenkin pitäis saada estettyy ton reisilihaksen surkastuminen, milläs se onnistuis suhtkoht kivuttomasti?
Sitten kipsin poistamisen jälkeen tuo pohjelihaksen reenaus, istuen vaikka pieni levypaino polvella nostoja??
Ja eikä siis ota päähän.. :rolleyes:

Mave tekniikka.. Joo käytän searchia, josta tulee 20 aihetta sekavaa soopaa jossa jokaisella neuvojalla on omat vinkkinsä ja tyylinsä. Ihmettelen miksei kukaan isompi ja varmasti osaava kaveri ole tehnyt mavesta ihan omaa tekniikka topicciaan samalla tavalla kun ylätaljasta, penkistä ja pulloveristakin on? : O Minulle ainakin maastaveto tuntuu epäselvimmältä liikkeeltä tekniikan kannalta. Pari perusjuttua ainakin vielä epäselviä: Kun lasken rautaa maahan, niin annanko mennä lähes vapaana juuri-ja-juuri kontrollissa, jonka jälkeen odottelen, että pomppiva tanko pysähtyy VAI laskenko suht hallitusti alas (joissain ketjuissa joku jopa mainitsi, että ei saisi painot osua maahan kun "pitää selän paremmin kunnossa") pitäen painot kokoajan tiukassa kontrollissa?? Tähän asti olen "tiputtanut" painot.

Entä vedon loppuvaiheessa, vedänkö olkapäät vain ylös vai ihan kokonaan taakse?

Tässä googlettamani ohjeet:

"Kapea maastanosto tulisi tehdä seuraavasti:

1. Asetu tangon eteen sääret noin 10cm irti tangosta.
2. Laskeudu alas siten että polvet menevät hieman tangon yli.
3. Pidä selkä suorana ja hartiat rentona. Anna hartioiden ”roikkua” rentona.
4. Jännitä ainoastaan keskivartalon lihaksia.
5. Vedä ilmaa joko seistessäsi suorana tai laskeutuessasi alas kohti tankoa.
6. Ota tukeva ote tangosta.
7. Aloita nosto ”kiristämällä löysät pois” tangosta – älä riuhtaise.
8. Pidä katse suunnattuna ylöspäin.
9. Loppuasennossa tulisi selän ja polvet olla suorana sekä hartiat sivuilla."

Onko tässä neuvonnassa kaikki about kunnossa? Tuossakaan ei tietysti mainita mitään laskusta.. (: Lisäksi olen kuullut, että kannattaisi ajatella että yrittää painaa kantapäitä maasta läpi ja katseella kannattaisi olla jokin kiintopiste. Otetaanko se kiintopiste mistä kohtaa about? Noissa ohjeissani "pidä katse suunnattuna ylöspäin". Eli otan sen noin silmieni korkuudelta alkuvaiheessa vai? Entä onko mitään muuta mitä minun kannattaisi liikkeestä tietää?

...
8. Pidä katse suunnattuna ylöspäin.
...

Onko tässä neuvonnassa kaikki about kunnossa? Tuossakaan ei tietysti mainita mitään laskusta.. (: Lisäksi olen kuullut, että kannattaisi ajatella että yrittää painaa kantapäitä maasta läpi ja katseella kannattaisi olla jokin kiintopiste. Otetaanko se kiintopiste mistä kohtaa about? Noissa ohjeissani "pidä katse suunnattuna ylöspäin". Eli otan sen noin silmieni korkuudelta alkuvaiheessa vai? Entä onko mitään muuta mitä minun kannattaisi liikkeestä tietää?

Kaikki muu kuulostaa ihan hyviltä neuvoilta, paitsi tuo ylös katsominen. Pään tulee olla suoraan rangan jatkona, eli katse etuviistoon alas lähdössä ja lopussa suoraan eteenpäin. Minusta tuo "juuri ja juuri" kontrollissa on ihan hyvä neuvo alaslaskuun, eli ei sitä minusta kannata alkaa jarruttelemaan hirveästi. Kaikki nuo "älä kosketa tangolla lattiaa" -neuvot on aivan hirveää paskaa.

Mitenhän leveällä jalkojen tulisi olla kun tehdään pohkeita? Teen niitä nykyisellä salilla jalkaprässissä (pakkapainoilla) missä laitan vaan jalat niin että kantapäiden alla on tyhjää, siitä sitten samalla periaattella mitä muutenkin pohkeita tekisin (salilla missä on pohkeille se oma vapaapainolevyillä lastattava simppeli laite). Kuinka leveä asento olisi hyvä? Koska mulla repesi akilles juuri ko. liikkeessä ko. tavalla tehtynä tuossa muutama kuukausi takaperin... en haluaisi uusia sitä nyt kun on vihdoin parantunut. Muutenkin tähän liikeeseen turvallisuusohjeita? Ettei tulisi uutta repeämää.

Ja sellaista, että just jalkoihin polvista alas päin pitäisi saada lihaa äkkiä :D Kun kesä ja shortsikelit tulee.. valitettavasti tuon loukkaantumisen (vuoden vaihteen tienoilla) takia en ole voinut reenata pohkeita ollenkaan 4 kuukauteen, minkä takia näytän just semmoiselta pelkkiä käsiä tehneeltä kanankoivelta mitä ei pitäisi. Reenaan jalkoja yhtä paljon kuin muutakin, mutta pohkeet on onnettoman näköiset. Onko muita hyviä liikkeitä jaloille polvista alas päin? Tai ei liikkeen siihen pelkästään tarvitse eristyä, teen jalat kokonaisuudessaan omana päivänään.

Eli siis miten kun tekee hauispenkillä hauiskääntöä niin miten se tehdään oikein? Pitääks kädet mennä iha suoraks ja pitääkö nostaa iha ylös vai? Ja pitääkö pitää pari sekuntia jossain asennossa

Itse tykkään jättää vähän vajaaksi sekä ylhäältä että alhaalta. Ei jännitys katoa missään kohti.

Käsittääkseni tärkeintä on, että kyynärpäät pysyvät paikallaan ja vain forkut liikkuvat. Eikä heijata! Halmeen sanoin lihas laskee rasitusta eikä toistoja.

Eikä pidä päästää rasitusta pois hauiksilta missään vaiheessa liikettä, vaan jättää liikkeen hieman vajaaksi, että rasitus pysyy niillä hauiksilla.

taitaapi olla pientä ylikuntoa meikäläisellä kun lenkillä toissapäivänä syke nousi epätavallisen nopeasti sinne 150 nurkille eikä meinannut jaksaa juosta.. muutenkin epänormaali väsymys vaivannut jo pari kuukautta. veri+kusikokeissa kävin mutta ei löytynyt niistäkään mitään ihmeellistä.

taitaapi olla pientä ylikuntoa meikäläisellä kun lenkillä toissapäivänä syke nousi epätavallisen nopeasti sinne 150 nurkille eikä meinannut jaksaa juosta.. muutenkin epänormaali väsymys vaivannut jo pari kuukautta. veri+kusikokeissa kävin mutta ei löytynyt niistäkään mitään ihmeellistä.

Siinä tapauksessa suosittelen pitämään joko totaalilepoa tai vähennät harjoitusten määrää/intensiteettiä huomattavasti.

Joo eli mitä tarkalleen tuo voimakuvaajan prosenttimäärät tarkoittaa? :D Tässä nyt hieman hämmenyksissä tuijottanut omista tuloksista koostettuja punaviher-piirakoita mutta se ei hirveesti kerro vielä.

Kyseessä oli siis jonkun, muistaakseni Marde84:n, joskus heittämät luvut aika kovasta kunnosta, joka olisi melko tasapainoinen. Taisi liittyä johonkin "onko penkki jäljessä" -keskusteluun. Nuo arvot ovat penkki 1,5x oma paino, kyykky 2x ja veto 2,5x. Vihreä osa kuvaa sitä, miten suuri osa tavoitteesta on saavutettu, ja ajan myötä punaisen sektorin pitäisi siis pienentyä.

Kyseessä eivät ole siis omat tavoitteeni, enkä minä tiedä ovatko nuo luvut tasapainoiset vai eivät.

Mutta jos tällaisesta olisi huvia, voisi joskus tehdä kunnolla vastaavan sovelluksen. Sellaisen vaikka, johon voisi laittaa oman tavoitteensa ja kone muistaisi sen.

Miksi?
Dieetillä pidät samat toistomäärät kuin massakaudellakin.
Ja jos suinkin mahdollista niin myös samat kilomäärät.

Dieetillä ei vain tahdo onnistua niin hyvin pidemmät sarjat monestakin syystä. Onnistuu tuo kilomäärien pitäminen huomattavasti paremmin vähentämällä sarjojen pituutta ja määrää. Intensiteettiä voi vaikka lisätä.

Massakaudella voi taas lisätä sarjojen pituuksia ja volyymia. Siihen ei kuitenkaan ole mitään tarvetta IMO.

Kaksi kertaa päivässä treenaaminen on hyvin paljon tehokkaampaa kuin kerran päivässä treenaaminen.

Se on sitten aivan toinen asia miten tämmöistä pitäisi lähteä toteuttamaan.

Aamulla hermostolliset jutut ja illalla enemmän voluumipainotteisia juttuja näin pähkinänkuoressa.

Mistä syystä näinpäin? Itse tekisin juuri toisinpäin, aamulla pitkää sarjaa ja illalla lyhyttä.

Onko mahollista tiputtaa samaan aikaan mahan seudulta muutama kilo, mutta samalla kuitenkin muussa kehossa nostaa painoa ja kasvattaa lihasta vai onko tämä mahdotonta? Oon melko hoikkarakenteinen, mutta mahan kohdalla on muutama kilo ylimääräistä ja haluaisin niitä vähän vähemmäksi kesäksi. Diettikään ei varsinaisesti kiinnosta, koska melko hoikka olen edelleen ja tarkoitus olisi painoa saaha lisää. Olen tällä hetkellä intissä, joten tuo reenaus on nyt vähä mitä on.

Back
Ylös Bottom