Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Moi! En oo ihan alottelija mutta en oo nyt pitkään aikaan treenannu mut nyt alkas himottaa. Ois parikin asiaa jos joku viittis uhraa pari minuuttia. Eli oon töissä raksalla "apparina" eli tulee nosteltuu melkee päivittäin kaikenlaista. Jos joku vois soveltaa mulle jonkun 1,2 tai 3 jakosen ohjelman mikä nyt parhaiten tohon sopis ja mitä pystyy tekemään kotona. Käytössä on levytanko,käsipaino,painoja,voimapyörä ja ajattelin hankkia kahvakuulan. Ja sitte meinasin että ottasin käyttöön protskun ja creatiinin. Normaalisti syön töissä 2 leipää ja jogurtin aamulla, päivällä lämmin ruoka ja sit sama ku aamulla ni iltapäivänä, ni otanko crean ja protskun ohjeiden mukaan? Ja sit olis kiva saada koko kropalle pari semmosta perus venyttely liikettä että ei paikat kipeydy ja sais vähä notkeutta. Siinä on vähä tekstiä, mut oisin very happy jos joku uhrais pari minuuttia ja auttas nois 3 asiassa! :P

Ei tossa kreatiinin ja proteinijauhon käytössä ole mitään sen ihmeempää. Proteiinijauhoa voit vetää oikeestaan ihan millon vaan jos siltä tuntuu, mutta tietysti tärkeintä ottaa treenin jälkeen. Kreatiinia ainakin ite otan aina palautusjuomassa treenin jälkeen 5-6g ja yleensä muutaman gramman ennen treeniä, mutta kreatiinia nyt voi käyttää aika monella eri tavalla.

Muutamia kysymyksiä:

1. Onko pitkät alkulämmittelyt/verryttelyt välttämättömiä kasvulle edistyneemmällä treenaajalla?
2. Pitäisikö pienilläkin lihaksilla tehdä välillä lyhyempää sarjaa (4-6 toistoa) jotta saisi näihin voimaa ja näin ollen suuremmat sarjapainot? Vai kasvaako esimerkiksi hauis, vaikka sarjapainot eivät nousisi juuri lainkaan, mutta harrastaisi vaihtelua toistomäärissä?
3. Voiko pitkään paikallaanjunnaaminen johtua huonosta aerobisesta kunnosta?

Muutamia kysymyksiä:

1. Onko pitkät alkulämmittelyt/verryttelyt välttämättömiä kasvulle edistyneemmällä treenaajalla?
2. Pitäisikö pienilläkin lihaksilla tehdä välillä lyhyempää sarjaa (4-6 toistoa) jotta saisi näihin voimaa ja näin ollen suuremmat sarjapainot? Vai kasvaako esimerkiksi hauis, vaikka sarjapainot eivät nousisi juuri lainkaan, mutta harrastaisi vaihtelua toistomäärissä?
3. Voiko pitkään paikallaanjunnaaminen johtua huonosta aerobisesta kunnosta?

1. Tuskin ne välttämättömiä ovat. Tottakai on hyvä lämmitellä yms. aluksi mutta ei niiden nyt hirveän pitkiä tarvi olla. Lihashuolto yleensäkin tärkeää, vaikka harva sitä kunnolla tekeekään.
2. No jos esim pienillä lihaksilla tarkoitat vaikka hauista niin 6 toiston sarjat ovat mielestäni todella hyviä (tai 6-8). Kunhan ne tekee hyvällä tekniikalla.
3. Paikallaan junnaaminen johtuu mitä todennäköisimmin liian vähästä syömisestä/proteiinin saannista tai treenit on ihan täysin pielessä. Aerobisella kunnolla tuskin on suurta merkitystä asiaan, mutta hyvä aerobinen kunto on sinällään ihan tavoiteltava ja hyvä asia.

3. Olen n. 75 kiloinen mutta kehosta joku osa rasvaa, miten pitäisi menetellä ruokavalion suhteen, jos haluisi kesään mennessä vähän parempaan kuntoon? Jatkaa normikaloreilla jättäen kaikki ylimääräset paskat (sokerit yms) pois, vai syödä normaalisti, vai miten?

tähänkun saisi vielä vastauksen niin olisin kiitollinen :) mitat n. 185 / 76kg - siis normikaloreilla vai plussakalorit vai miten?

Apuja kokeneemmat mimmit!

Oon nyt käynyt puntilla 2-3 krt/vko kolmisen kuukautta. Paino on noussut tässä ajassa viitisen kiloa. Jes! Treenipainoista puhumattakaan.

Tähän asti oon treenannu joka kerta koko kropan läpi kutakuinki seuraavin liikkein, joskus jättäen joitakin näistä pois, joskus tehden kaikki:
- Jalkaprässi
- Pohkeet jalkaprässissä/"pohjeprässissä"
- Ylätalja eteen
- Etureidet
- Selkäpenkki painojen kanssa (lavat yhteen) tai ilman
- Kyljet kahvakuulalla tai kylkikierrot laitteessa
- Suorat vatsat (3 x 50)
- Hauikset vapailla painoilla istuen
- Ojentajat vapailla painoilla penkillä konttausasennossa (ojennus taakse)
- Jalkakyykky levytangolla/vapailla painoilla (etukyykky) tai pakaralaite
- Viparit sivuille
- Rintalihakset laitteessa

Eiköhän siinä ollu kaikki.. Toistoja tein alkuun n. 3 x 13-20, vähän lihasryhmästä riippuen. Nyt oon vähentäny toistojen määrää (n. 12, 10 ja 8 toistoa sarjassa) ja ottanu käyttöön isompia painoja. Liikkeiden järjestys vaihtelee niin, että jaksan tehdä kaiken (esim. ylä- ja alakroppaa vuorotellen).

Kannattais varmaan pikkuhiljaa hioa tuota ohjelmaa johonkin suuntaan, etten jää paikoilleni junnaamaan. Haluaisin massaa etenkin pyllyyn, yllättäen. Myös selkään haluaisin näkyvää lihasta. Yläkropassa, etenkin hartioissa ja käsissä kehitys näkyykin jo aika kivasti, kun rasvaa ei juurikaan ole (168/51).

Auttakee! Muutanko liikkeitä tyystin toisenlaisiksi vai kannattaisko vaan jakaa ohjelma jotenkin vuoropäiville? Jaksan hyvin treenata näin sen kolmesti viikkoon, enkä kipuile päivien välillä juuri ollenkaan. Oon oikein tyytyväinen, jos kroppaa jomottaa sen yhden välipäivän.. Kertooko se sitten siitä, etten käytä riittävän isoja painoja, en tiedä. En kyllä jaksais tehdä tän isommilla painoilla, vaan laitan lisää levyä kehiin kun siltä tuntuu. Mitä etua jakaminen tois? Tarvitseeko lihas kehittyäkseen enemmän kuin sen yhden lepopäivän?

Nyt ois eka dietti alkamassa, rasvaa pitäs saaha pois joku 3-4kg. Ruokailut osaan hoitaa oikei mut en tiiä yhtää millasel treeniohjelmal pitäs vetää. Treenikokemusta on G6:sta jonku 4kk ja sit tota elaston 2 jakosta työntävät/vetävät jaolla jonku 5kk molempia siis massahakusesti.

Millasta jakoo suosittelisitte dietille? Ja lyhyitä vai pitkiä sarjoja? Tuntuu etten mitekää jaksais tehä kumpaakaa noista aikasemmista ohjelmista miinuskaloreilla, tai sit pitäs tiputtaa sarjapainoi heti aika reilusti.

Aerobista ei kai oo mikää pakko tehä? Ku luulen et pystyn syömää jonku 500kcal alle kulutuksen joka päivä muutenki. Jos tekis tota aerobistaki ni sit vaa sais syyä vähä enemmä?

Nyt ois eka dietti alkamassa, rasvaa pitäs saaha pois joku 3-4kg. Ruokailut osaan hoitaa oikei mut en tiiä yhtää millasel treeniohjelmal pitäs vetää. Treenikokemusta on G6:sta jonku 4kk ja sit tota elaston 2 jakosta työntävät/vetävät jaolla jonku 5kk molempia siis massahakusesti.

Millasta jakoo suosittelisitte dietille? Ja lyhyitä vai pitkiä sarjoja? Tuntuu etten mitekää jaksais tehä kumpaakaa noista aikasemmista ohjelmista miinuskaloreilla, tai sit pitäs tiputtaa sarjapainoi heti aika reilusti.

Aerobista ei kai oo mikää pakko tehä? Ku luulen et pystyn syömää jonku 500kcal alle kulutuksen joka päivä muutenki. Jos tekis tota aerobistaki ni sit vaa sais syyä vähä enemmä?

Koita pitää painot samoissa tai jos rahkeet riittää niin jopa kasvattaa niitä. Sarjojen pituudesta voi taas sitten karsia. Jos oot normaalisti vetäny sen 10-12 ni tiputa 6-8. Aterioiden ajoittamisella pitäs kyllä saada sitä tehoa sinne treeniin, tai sitten voi ottaa avuksi jonkun boosterin jos ne itellä toimii. Kai olet lukenut tuon ison dietti ketjun? Siellä meinaan juurikin annetaan iso kasa neuvoja ekalle dietille.

Tulisko tulosta?

4krt viikos jos kävis tällä systeemillä nii alkaisko tulosta tulee?

Rinta
Penkkipunnerrus: 4 sarjaa (12, 8, 5, 5)
Olkapäät
Pystypunnerrus istuen: 3 sarjaa (10, 8, 6)
Vipunostot sivuille: 3 sarjaa (12, 10, 8)
Ojentajat
Ranskalainen punnerrus maaten: 3 sarjaa (10, 8, 6)

Sit toisena päivänä tälläne:
Selkä
Maastaveto: 5 sarjaa (20, 15, 12, 8, 2)
Kulmasoutu: 3 sarjaa (8, 6, 6)
Leuanveto myötäotteella: 3 sarjaa (10, 8, 6)
Hauikset
Hauiskääntö tangolla: 3 sarjaa (10, 8, 6)
Hauiskääntö istuen käsipainoilla: 3 sarjaa (10, 8, 6)

Jalat nii paljo edellä käsiä että niitä ei ole sen takia, tossa maastavedossa vois varmaanki vähempi toistot riittää ja ottaa isompaa painoo?

Olis sellanen kysymys että kannattaako minun alkaa vielä treenata? Ikä on 16 mutta pituus vasta n. 172cm eli 10cm olisi vielä kasvettavaa. Olen lukenut, että kova kuntoharjoittelu pysäyttää pituuskasvun ja nytkin on olo lyhyt.

Olis sellanen kysymys että kannattaako minun alkaa vielä treenata? Ikä on 16 mutta pituus vasta n. 172cm eli 10cm olisi vielä kasvettavaa. Olen lukenut, että kova kuntoharjoittelu pysäyttää pituuskasvun ja nytkin on olo lyhyt.

Ihan huoletta voit aloittaa treenit. Järkevää pohjakuntotreeniä vaan alkuun.
Kyllähän noi kasvun loppumiset on urbaanilegendaa..

Kiitos. Olin jo melkein masentumassa. Löysin kuitenkin Keskustelu.plaza.fi:stä hyvän perustelun kasvun loppumiselle kun joku kysyi perusteluita siihen
"Kyse on siis painojen kanssa lihas harjoitteista jotka kasvattavat lihasta leveys suunnassa. Kun taas normaali kasvu pituus suunnassa."

Kiitos. Olin jo melkein masentumassa. Löysin kuitenkin Keskustelu.plaza.fi:stä hyvän perustelun kasvun loppumiselle kun joku kysyi perusteluita siihen
"Kyse on siis painojen kanssa lihas harjoitteista jotka kasvattavat lihasta leveys suunnassa. Kun taas normaali kasvu pituus suunnassa."

No ompa tosiaan helvetin hyvä perustelu.:david: Tuommosen voit jättää samantien omaan arvoonsa, aivan järjetön argumentti.

jos haluat lukea asiaa koskien punttien nostelua niin jätät suosiolla plaza.fi:n, demin, suomi24 jne keskustelupalstat omaan arvoonsa ja alat lukemaan täältä pakkotoistosta noita threadeja. rauhassa tutustut alotteilijoiden osion teksteihin ja ammennat sieltä tietoa. mutta muista silti olla kriittinen lukemaasi kohtaan äläkä usko ihan kaikkea mitä täällä sanotaan.

Voi hyvää päivää nuita suoli24 tason foorumeita :itku:
Treenaa nyt vaan ja venyttele hyvin. Ja sit unohdat noi ylianalyyttiset "leveys-suuntaan" jutut.
Ja sit ravintopuoli kuntoon ihan alusta asti.

Millasella progressiolla kannattas etukyykkyä alkaa tekemään? Alotin tekemään kyseistä liikettä vajaa kuukausi sitten ja takakyykky ollut siitä asti pois käytöstä, etunen tosiaan on kunkkuliike etureiskoille. Olen nyt tehnyt 3x8, aloitin 80 kilosta ja pääsin viime kerralla 3x8x85 kiloon, mutta tänään ei kulkenut etari yhtään, en jaksanut edes noita sarjoja tehdä. Takakyykyssä on ennätys 3x10x120kg joten etukyykyssä kyllä painot hieman pienemmät näin aluksi :D Ja 4-jakosen jalkareeni menee siis näin:

Etukyykky
Prässi 3x12
Ojennukset x8, x10, x12, x15 pudotuksilla
Pohkeet sama ^
Koukistus 2x15
Vatsat

Back
Ylös Bottom