Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Moi, kysyisin että mitenkä kannattaisi alottaa ranteiden vahvistaminen, olen 22v 88/190 enkä kehtaa kulkea t paidassa, ranteeni ovat kuin 7 vuotiaalla. Eli mitenkä niitä pystyy iha himassa treenaamaan, käsipainot ja sormipuristimet löytyy, olen treenaillut silloin tällöin mutta tulokset puuttuu.

Joo eli nyt tarvitaan kokemuksen syvää rinta ääntä. Oon hakemassa rajavartiostoon ja pääsykokeet on tosiaan toukokuussa. Oon 175/61 ja ruumiinrakenteeltani aikamoinen hongankolistaja näin suoraansanottuna. Uskon täyttäväni pääsykokeiden kriteerit kaikilta muilta osin paitsi suurimmalta osalta kuntotesteistä, cooperin testissä juoksen 2800(vaaditaan 2500) eli juoksukunto on ainakii kondiksessa. Suurin este on lähinnä noi tyydyttävän rajaan vaadittavat istumaan-nousu (60s ja 34 toistoa), etunojapunnerrus60s ja 38 toistoa), toistokyykistys (48toistoa 60s) ja puristusvoima( 56kg). Itsehän en tiedä treenaamisesta oikeastaan yhtään mitään mutta sen tiedän että noi ei oo todellakaan mitään mahottomuuksia. En oo nyt jaksanu hetkeen koittaa paljon saan noita edellämainittuja 60:een sekuntiin mutta parikuukautta sitte intissä kotiuttamis lihaskuntotestissä sain muistaakseni punnerruksia jotain 28 ja vatsoja varmaa noin 35 ja olin aika piipussa noitten jälkeen jo :D Eli siihen varsinaiseen kysymykseen, kannattaisko tässä lähteä salille vai pystyykö kotioloissa pääsemään noihin vaadittuihin tuloksiin?kannattaako lähetä syömään lisäravinteita ja jos kannattaa niin miten ja missä suhteissa, kuinka paljon ja kuinka usein? Näitä kysymyksiä joku jos pystyis avaamaan ja valottamaan ni oisin erittäin kiitollinen, olen meinaan aika yksin tän asian kanssa. Ps. luin jo vähän noita alottelijan harjotteluohjelmia enkä oikeen edes tajunnu niistä mitää ja tarkotus ei ole lähteä mikskään kehonrakentajaks itteensä pumppaa vaa oon tosiaa erittäin laiha ja massaa ja lihasta vaadittaisiin.

Nuo punnerrukset ja istumaannousut pystyy tekemään himassakin ihan hyvin.
http://hundredpushups.com/
Tuota voit kokeilla. Ja kannattaa myös tehdä läpsy punerruksia yms. Mahdollisimman monipuolisesti punnerruksia ja vaikka kerran viikkoon koitat minuuttiin montako menee.
Istumaan nousuissa sama juttu paitsi siihen kannattaa avuksi ottaa myös linkkarit ainakin että saat vähän räjähtävyyttä siihen.
Ja kyykyissä sama juttu taas. Tee niitä kyykkyjä niin sillä se paranee. Ota vaikka 2x60s ja 2x40s joka toinen ilta tai jotain.

Esimerkki vikko voisi olla vaikka
MA:Punnerrukset 2xMax 2x20 + 1x30s Kyykyt: 2x30s 2x60s 2x90s
TI:Vatsat: istumaannousu 3x35 Linkkari 2x5 1x15
KE:Kyykyhyppy 1x50 + kyykky 2x50
TO:Punerrus 1x40(ota aika) 1xMax
PE:Vatsat: Istumaannousu 1x35(ota aika) 1x30s 1x60s 1x90s
LA:Askelkyykky 2x25/jalka Kyykky 2x60s 2x90s
SU:Lepo

Ja tuo nyt oli vain tuommoinen 5min tehty esimerkki eli tee sellainen mikä sopii itselle mutta nuo keinot mitä suosittelen käyttämään on.
Settejä joissa teet yhtäjaksoisesti niin pitkään kuin jaksat.
Settejä joissa teet tuon testissä tarvittavan määrän ja otata ajan. (Esim. teeet 38 tai helpommin ehkä 40 etunojapunnerusta ajan kanssa ja yrität saada sen sinne 60s)
Settejä joissa teet minuutin, vähän alle tai enemmän (Teet vaikkapa punnerruksia niin monta kuin ehdit minuutissa ja katsot montako sait tai niin monta kuin ehdit 90 sekunnissa jne.)
Lisäksi vielä erilaisia settejä eli välilla vaikka teet monta settiä ja toistoja vähän ja teet ne räjähtävästi jne.

Vinkkinä vielä testeihin niin esim. punnerruksissa aikaa on kummiskin aika paljon, niin ei kannata välttämättä vetää ekaa 10sekuntia hyper vauhdilla...

Moi, kysyisin että mitenkä kannattaisi alottaa ranteiden vahvistaminen, olen 22v 88/190 enkä kehtaa kulkea t paidassa, ranteeni ovat kuin 7 vuotiaalla. Eli mitenkä niitä pystyy iha himassa treenaamaan, käsipainot ja sormipuristimet löytyy, olen treenaillut silloin tällöin mutta tulokset puuttuu.
Pienestäpä ressaat... Siis ihan oikeasti... Treenaamisesta...

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:

Unohappa ne ranteet nyt, vai haluatko kenties näyttää kipparikallelta? Syö pinaattia !

Alappa reenaamaan ihan koko kroppaa, sit ku tulokset alkaa näkyä niin se näkyy koko kehossa, ne ranteet kyl kasvaa siinä mukana.
Sit voit kulkea vaikka ilman t-paitaa ja hillua vaikka alasti - jos siltä tuntuu, kun näytät mieheltä (oletan, että olet miespuolinen)

ps. Se näyttää ihan urpolta jos sulla on vaikka isot kädet ja muuten oot kukkakeppi. eli koko kehoa reenaamaan!

Unohappa ne ranteet nyt, vai haluatko kenties näyttää kipparikallelta? Syö pinaattia !

Alappa reenaamaan ihan koko kroppaa, sit ku tulokset alkaa näkyä niin se näkyy koko kehossa, ne ranteet kyl kasvaa siinä mukana.
Sit voit kulkea vaikka ilman t-paitaa ja hillua vaikka alasti - jos siltä tuntuu, kun näytät mieheltä (oletan, että olet miespuolinen)

ps. Se näyttää ihan urpolta jos sulla on vaikka isot kädet ja muuten oot kukkakeppi. eli koko kehoa reenaamaan!

Siis ennyt ihan mitää turboranteita ajatellu vaan ihan normaalit.

Moro! Oliskohan salille joitain hyviä muita varusteita kuin hanskat ja rannetuet?

No onhan niitä hyviä varusteita, mutta yleensä niitä käytetään tarpeeseen ja jos ei ole tarvetta niin sitten ei käytetä mitään. Hanskoilla ei ainakaan tee paljolti mitään, monessa liikkeessä vaan haittaavat grippiä.

Mitähän jos korvais alataljan, t-kulmasoudulla?
Selkä: Ti: maastaveto 5x, leuat 3x, kulmasoutu 3x To: alatalja 3x, ylätälja 3x
vai meneekö liian raskaaks. ei tunnu alatalja toimivan nii hyvin ku varmaa vois

Oon tehnyt starting strenghtiä kuukauden nyt, ja mulla alko kyykky jumittaan 75 kilon tietämille, joka on vissiin aika huono tulos kun penkkaankin 75 sarjoilla :( oon varmaan joku geneettinen RHP...Mutta luulen että tekniikassa on oltava jotain pielessä, koska ei ole perse eikä takareidet ollu kipeinä vielä missään vaiheessa. Mitähän tossa asennossa oikein pitäis korjata. Oon kattonu kaikki elite fitnessin kyykkyvideot sun muut mut en kyllä itsekseni keksi mikä mättää. Niin kysymys varmaan olis että onko jotain avaintekijöitä millä sitä työtä sais jaettua myös pakaroille ja takareisille? Tällähetkellä teen siten että kyykky on syvä, jalat melko leveällä ja jalkaterät ehkä 45 asteen kuilmassa, vähän ylikin

Oon tehnyt starting strenghtiä kuukauden nyt, ja mulla alko kyykky jumittaan 75 kilon tietämille, joka on vissiin aika huono tulos kun penkkaankin 75 sarjoilla :( oon varmaan joku geneettinen RHP...Mutta luulen että tekniikassa on oltava jotain pielessä, koska ei ole perse eikä takareidet ollu kipeinä vielä missään vaiheessa. Mitähän tossa asennossa oikein pitäis korjata. Oon kattonu kaikki elite fitnessin kyykkyvideot sun muut mut en kyllä itsekseni keksi mikä mättää. Niin kysymys varmaan olis että onko jotain avaintekijöitä millä sitä työtä sais jaettua myös pakaroille ja takareisille? Tällähetkellä teen siten että kyykky on syvä, jalat melko leveällä ja jalkaterät ehkä 45 asteen kuilmassa, vähän ylikin

Itse aloitin treenauksen uudestaan samoihin aikoihin joten mun neuvoihin kannattaa suhtautua varauksella. Tämä toimi(i) ainakin mulle...kokeile kyykkytekniikkaa pelkällä tangolla ja kiinnitä huomiota näihin jutskiin:

1. onko tanko selkälihasten päällä
2. tiukka paketti, jännitätkö esim. vatsalihaksia, onko rinta työnnetty eteen
3. katse alas etuviistoon
4. Jalkojen asento, n 30 asteen kulmat
5. Älä anna polvien muljuilla
6. Lantio polvien alapuolelle,
7. Kyykystä ylös työntämällä lantiota
8. Purista pakaroita yhteen
9. Yritä tarrata jaloilla lattiasta, kokeile vaikka paljain jaloin

Sitten vaan lyöt painoja kunnes oikealla tekniikkalla saat juuri ja juuri sarjat tehtyä. Parasta olisi jos saisit jonkun kokeneemman kattomaan lipsutko jostain.

Muutama kysymys:

A) Mulla on toisesta jalasta akillesjänne paukahtanut, ja urheilulääkäri on kieltänyt reenaamasta sitä (pohjetta). Se sano kuitenkin, että hermotuksen kautta molemmat pohkeet kehittyy jos treenaan vaan tervettä jalkaa? WTF? Onko nyt vaarana että jos reenaan vaan toista, kesällä on toinen jalka isompi kun toinen?

B) Onko noi Valion maustetut rahkat huonompia kun maustamaton? Esim. sitruuna.. ei meinaa mennä alas toi maustamaton oikein.

Muutama kysymys:

A) Mulla on toisesta jalasta akillesjänne paukahtanut, ja urheilulääkäri on kieltänyt reenaamasta sitä (pohjetta). Se sano kuitenkin, että hermotuksen kautta molemmat pohkeet kehittyy jos treenaan vaan tervettä jalkaa? WTF? Onko nyt vaarana että jos reenaan vaan toista, kesällä on toinen jalka isompi kun toinen?

B) Onko noi Valion maustetut rahkat huonompia kun maustamaton? Esim. sitruuna.. ei meinaa mennä alas toi maustamaton oikein.

A) Tuskin on vaaraa. Hermotus tosiaan paranee jos vain treenaat toista jalkaa. Keho on ihmeellinen.

B) Niissä on hiilareita(sokeria) enemmän, proteiinia vähemmän ja hintaa enemmän. Blendaa sitä Valion pehmeää rahkaa haluamaasi Fun Light makuun.

Muutama kysymys:

A: Mun korvaani tuo kuullostaa melkeinpä vähän kummalliselta, en oo aiemmin tuollaisesta kuullutkaan.

B: Maustetuissa rahkoissa on yleensä enemmän sokeria yms. turhakkeita, joita maustamattomassa ei ole. Maustamattomat on pop. Lorauta sekaan fun lightia tai makeutusjauhetta.

e: hidas perkele!

Itelläkin ois muutama kysymys:

-Mistä johtuu, että kyykky treenin jälkeen alaselkään yleensä koskee (selkä pysyy suorana, ainut seikka mikä itelle tulisi mieleen on perseen tekemä ylimääräinen "pomppu" liike, mutta ainakin kun oon kysynyt joltain, jotta vaikuttaako se liikeeseen on sanottu, että ei)?
-Minkälainen tekniikka virhe voisi olla kyseessä, kun SJMV ei tunnu missään?
-Mitä konsteja olisi penkin sarjapainojen nostamiseksi, sarjapainot ovat jääneet 40kg 4x10 eikä edistymistä näy. Pidän selkää kaarella ja pari kokeneemman treenaajan mukaan ei asennossa ainakaan päällisin puolin mitään vikaa ole.
-Mistä voi johtua, että en saa treenissä missään liikkeessä pumppia aikaan?

Toivoisin, että joku kokenut ihminen voisi vastailla kysymyksiin, koska treeni motivaatio on melkein nollissa, koska yleensä aina treenin jälkeen on vain seurauksena kipua, ei tulosta.

Mitä käytännön eroa on sillä, että tekeekö pitkiä sarjoja vai hieman lyhyempiä sarjoja isommilla painoilla? Puoli vuotta sitten aloitin harrastuksen ja samalla kaksijakoisella ohjelmalla mennään vieläkin. Tulosta on tullut ihan kiitettävästi, mutta kaikki perusasiatkaan kuntosalihommista eivät ole vielä selvillä. Lähes joka laitteessa teen tuon 3x10, mitä ohjaajat kehoittivat alussa käyttämään oppiakseni tekniikan jne. Pikkuhiljaa voisi alkaa tarkastelemaan, onko reenitavat kovin järkeviä :)

-Mitä konsteja olisi penkin sarjapainojen nostamiseksi, sarjapainot ovat jääneet 40kg 4x10 eikä edistymistä näy. Pidän selkää kaarella ja pari kokeneemman treenaajan mukaan ei asennossa ainakaan päällisin puolin mitään vikaa ole.
Tohon sanoisin että vaihtelu virkistää. Totuttele isompiin painoihin, ei se auta jos samoilla painoilla veivaat koko ajan. Ota vaikka niin, että teet 5 toiston sarjoja nousujohteisesti. Itellä ainaki auttanu jos on sarjapainot jämähtäny että teen isommilla painoilla lyhyitä sarjoja välillä. En kyllä kokenut ole kuin täysin alottelija itsekkin, mutta kerroin vain mikä itsellä auttanu.

Tohon sanoisin että vaihtelu virkistää. Totuttele isompiin painoihin, ei se auta jos samoilla painoilla veivaat koko ajan. Ota vaikka niin, että teet 5 toiston sarjoja nousujohteisesti. Itellä ainaki auttanu jos on sarjapainot jämähtäny että teen isommilla painoilla lyhyitä sarjoja välillä. En kyllä kokenut ole kuin täysin alottelija itsekkin, mutta kerroin vain mikä itsellä auttanu.

Ja tuohon vielä lisätäkseni, se maksimivoima kehittyy parhaiten toistoalueella 1-3:meen.

Noinhan se pähkinänkuoressa on. Kehoa ja hermostoa pitää opettaa käsittelemään isompia kuormia ja näinollen tulemaan tehokkaammaksi voimantuotossa.

Sehän on perinteinen kehityskaari 3x10 - 5x5 - 6x3 :D

Mutta joo, kokeile vaikka työntää kaseja hetki, tuo 40kg on vielä niin pieni sarjapaino että mitään ykkösiä on turha alkaa tekemään vielä.

Ja käsipainopunnerrukset todennäköisesti auttaisivat eniten sinua.

Back
Ylös Bottom