Hoi kaikki pidempään punttailleet mimmit! Olen jo jonkin aikaa ihaillen lueskellut näitä juttuja täällä, ja päässy hiljattain taas pitkästä aikaa itsekin raudan makuun. Nyt ottaisin vastaan vinkkejä, ideoita, neuvoja ja tietysti tsemppiä! ;)
Tilanteeni: Anoreksia ja muu ruualla hölmöily vei läskin lisäksi lihakset. Nyt haluan ne takaisin. Mittani ovat 168/48, rimpulaa siis löytyy. Nyt olen käyny salilla 2-3 krt viikossa viimeiset pari kuukautta ja lisänny ruokavaliooni proteiineja, kuten ottanu taas käyttöön miltei pannassa olleen lihan. Tonnikalaa ja rahkaa rakastan, joten niitä pyrin syömään päivittäin. Hiilareita en kammoa, päinvastoin, en voisi elää ilman leipää. Syön päivittäin useampia viipaleita ruisleipää, tummaa pastaa ja riisiä, aamuisin kaurapuuroa banaanin, raejuuston ja jogurtin kera.. Juon maitoa ja syön maitotuotteita muutenkin, jogurttia, sitä rahkaa ja raejuustoa. Arvioisin kalorisaannikseni päivittäin n. 1800-2000 kcal, ihan varma en kuitenkaan ole, koska onnekseni miua ei enää kiinnosta laskea joka suupalan sisältöä kalorilaskurilla. Tiedän syöväni monipuolisesti ja terveellisesti, mutta..
Arvatenkaan tuo kalorimäärä ei riitä lihasten kasvuun, eikö? Onko naisen pakko ottaa käyttöön palkkarit, proteiini- ja hiilaripatukat tai -jauheet? Miulla ei oikein oo käsitystä siitä, kuinka paljon tuo pari kertaa viikossa salilla treenailu lisää energiankulutusta ja kuinka paljon lihasten kasvu taas vaatis lisää ravintoa..
Kehonkoostumusmittauksessa syksyllä (epäterveen oloinen) Nutrilett- tms. täti suositteli miulle ateriapatukoita. Mutta viittasin kyllä kintaalla: tuntuu niin hullulta, että söis jotain sellasta korvatakseen normaalin ruuan, jonka syöminen ei oo enää mikään ongelma.
Ja treeniohjelmasta: vaikka käynki mielelläni useempia kertoja viikossa puntilla, oon pyrkiny monipuoliseen treeniin joka kerta. Isoja lihasryhmiä ja 3-4 x 6-15. Teen liikkeet niin isoilla painoilla, että jaksan nipinnapin tehdä sarjat loppuun ja painoja oon lisänny jo tänä aikana, mikä tuntuu tietysti hienolta. Haluaisin treenata pakaroita tiukemmin, mutta tuolla vakiosalillani ei oo lainkaan levytankoa(!!!), joten pakarat saa kyytiä vaan jalkaprässissä ja semmosessa pakaralihaslaitteessa, jossa tehdään potkuja taakse jalka kerrallaan. Halu olis kova kyykkäämään ja mavea kokeilemaan. Haukkaa, ylätaljaa, etureisiä, kylkiä/vatsoja/molempia, ojentajia, selkää ja rintaa teen myös kutakuinkin joka kerta kun treenaan, ja jotain varmasti unohtuikin listalta..
Siinäpä niitä pohdituttavia asioita. Olisin kiitollinen, jos jaksaisitte kommentoida.

Te tottuneemmat rautakourat.