Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

paska vataslihasliike?

Makaan selällään penkillä, joka on noin 10-20° alaviistoon, kädet niskan takana ja jalat 90-asteen kulmassa lattiaa vasten, ja nostan hitaasti yläkroppaa siihen pisteeseen asti, missä tuntuu eniten, pysyn siinä pari sekuntia, ja lasken alas. Tuen jalkoja penkin jalkaa vasten... Liike aiheuttaa pistävää kipua vatsalihaksissa noin 15 toiston jälkeen.

Joku sanoi että tämä on hyvä liike, mutta onko tämä haitallinen selälle, ja onko jalkojen asento väärä?

Ehdottakaa parempia jos on.

No tätä ihmetellykin... kun tuntuu että penkki ottaa ojentajiin enemmän ku mikään. Ja rinnassa ei tunnu mitään. Ainoa millä saan rintaan jotain tuntumaa, on semmonen pakkapainoilla toimiva laite missä tuodaan käsiä sivuilta eteen yhteen. Mut nykyisellä salilla sellaista ei ole..

Kannattaa myös keskittyä siihen rinnan venytykseen ja rinnalta lähtöön, koska rintalihakset tekevät isoimman työn siinä.

Peck deck varmaan kyseessä?

Ootkos kokeillut tehdä esim vinopenkkiä? Käsipainoilla penkkiä? Käsipainoilla vinopenkkiä? Ristitaljaa jne...

Voin sanoa että jos rintaan muotoa haluat niin kyllä se vinopenkki on parempi ratkaisu, ja käsipainoilla myös, Koska tangolla et pysty viemään liikettä niin pitkälle kuin käsipainoilla :)

Vaikka ei tuntuis siellä rintalihaksessa niin se ei tarkoita että se ei kehittyisi :rolleyes:

Peck deck näköjään joo, Googlen kuvahaun mukaan. Olen tehnyt myös noita em. treenejä, vinopenkkiä tangolla tosin vähemmän kun käyttämälläni salilla on vähän huonosti penkkejä, punnerruspaikalla olevaa ei saa nostettua kulmaan ja voimahäkki jossa olisi vinopenkki on niin surkea, ettei sitä uskalla käyttää (kerran meinasi tulla painot päähän). Käsipainoilla olen tehnyt vinopenkkiä ja ristitaljaa myös. Rintalihaksiin on tosiaan vaikea saada semmoista "tuntumaa", ojentajissa tuntee kivistävää poltetta kun tekee lujaa treeniä, mutta rintalihaksiin on vaikea saada samanlaista paineentuntua. Edes peck deckissä. Mutta kaippa tuo peck deck sinne ottaa, mihinkäs muuallekaan se voisi ottaa kun ei venkoile kropalla vaan tasaisesti tekee liikkeen. Myöskin etunojapunnerrukset omapainolla tuntuu fyysisesti mun mielestä aina lähinnä ojentajissa (ja selässä) ihan sama miten leveällä otteella tekee.

Penkkiä teen semmosella vähän reilu olkapäiden levyisellä otteella.

Peck deck näköjään joo, Googlen kuvahaun mukaan. Olen tehnyt myös noita em. treenejä, vinopenkkiä tangolla tosin vähemmän kun käyttämälläni salilla on vähän huonosti penkkejä, punnerruspaikalla olevaa ei saa nostettua kulmaan ja voimahäkki jossa olisi vinopenkki on niin surkea, ettei sitä uskalla käyttää (kerran meinasi tulla painot päähän). Käsipainoilla olen tehnyt vinopenkkiä ja ristitaljaa myös. Rintalihaksiin on tosiaan vaikea saada semmoista "tuntumaa", ojentajissa tuntee kivistävää poltetta kun tekee lujaa treeniä, mutta rintalihaksiin on vaikea saada samanlaista paineentuntua. Edes peck deckissä. Mutta kaippa tuo peck deck sinne ottaa, mihinkäs muuallekaan se voisi ottaa kun ei venkoile kropalla vaan tasaisesti tekee liikkeen. Myöskin etunojapunnerrukset omapainolla tuntuu fyysisesti mun mielestä aina lähinnä ojentajissa (ja selässä) ihan sama miten leveällä otteella tekee.

Penkkiä teen semmosella vähän reilu olkapäiden levyisellä otteella.

Eli leveämpää otetta vaan penkkiin. Peck deck nyt sopii eristäväksi liikkeeksi jotenkin mutta et sä millään peck deckillä tisseihin kokoa saa. Penkillä sitä kokoa yleensä saa, esim. teet vaikka normi penkin tangolla ja vinopenkin käsipainoilla.

Eli leveämpää otetta vaan penkkiin. Peck deck nyt sopii eristäväksi liikkeeksi jotenkin mutta et sä millään peck deckillä tisseihin kokoa saa. Penkillä sitä kokoa yleensä saa, esim. teet vaikka normi penkin tangolla ja vinopenkin käsipainoilla.

Ookoo, koitettava tätä. http://oi54.tinypic.com/2ljrzpe.jpg Tossa vielä tuo nykykunto.. en jännittele, mutta reenin jälkeinen pumppi on rinnassa. Ilman pumppia näyttää vielä pienemmältä rintakehä. Eikös tossa ongelma ole että ylärintalihaksissa ei ole mitään? Jotenkin näyttää onnettomalta verrattuna käsiin. Tiedän kyllä että pitäisi pudottaa painoakin.. diettaus on vaan niin saakelin vaikeeta mulle kun en saa miinuskaloripäivänä aikaan oikeen mittään..

Viime syksynä tuli aloteltua metsätysharrastus useiden vuosien tauon jälkeen uudestaan ja siellä metsässä hiippaillessa huomasin että lonkankoukistajat ei oikeen tykkää vähän erilaista liikkumisesta mihin ovat tottuneet :) Varsinkin vasemman jalan koukistaja huusi hoosiannaa kun jalkaa nosti vähänkään enempää kuin mitä kävellessä joutuu tekemään. Vaiva siis ei alkanut heti vaan useamman kilometrin kävelyn jälkeen.

Kysymys oiskin sitten että voiko/kannattaako noita treenata jotenkin eristävästi vai riittääkö se treeni mikä tulee ainakin joidenkin vatsalihasliikkeiden yhteydessä? Koitin etsia tietoa asiasta mutta tuntus olevan tarjolla vaan ohjeita noiden venyttämiseen? Oisko tuo omakin vaiva sitten korjaantunu venyttelyllä?

Itsellä varmaan jonkin verran noihin ottaa ne vatsat mitä teen, eli makaan selällään maassa, kädet niskan takana ja leuka rintaa kohti, eli pää ylhäällä maasta. Sitten nostelen jalkoja ylös 90 asteen kulmaan siten että jalat ovat kokoajan suorana.

Ookoo, koitettava tätä. http://oi54.tinypic.com/2ljrzpe.jpg Tossa vielä tuo nykykunto.. en jännittele, mutta reenin jälkeinen pumppi on rinnassa. Ilman pumppia näyttää vielä pienemmältä rintakehä. Eikös tossa ongelma ole että ylärintalihaksissa ei ole mitään? Jotenkin näyttää onnettomalta verrattuna käsiin. Tiedän kyllä että pitäisi pudottaa painoakin.. diettaus on vaan niin saakelin vaikeeta mulle kun en saa miinuskaloripäivänä aikaan oikeen mittään..

Ei sun vielä tarvii diettaamaan alkaa imo. Kovaa reeniä vaan maltillisilla plussilla.

Harrastan thainyrkkeilyä ja vapaaottelua 4 kertaa viikossa ma-ti-to-pe ja käyn fyysisesti melko raskaassa työssä ke ja la iltaisin. Mihinköhän väliin tossa kannattaisi salitreeniä tunkea ja kuinka paljon, jotta pystyisi palautumaankin? Haluaisin kuitenkin massaakin alkaa kasvattamaan. Ajattelin että keskiviikko aamupäivästä ennen koulua ja töitä, ja sitten sunnuntaina. Riittääkö 2 päivää mihinkään?

Ensimmäinen dieetti alkaa ja olen miettinyt käyttäisinkö salilla 2 vai 3 jakoista ohjelmaa. Mitä mieltä olette? Mitä olette itse käyttäneet?

Harrastan thainyrkkeilyä ja vapaaottelua 4 kertaa viikossa ma-ti-to-pe ja käyn fyysisesti melko raskaassa työssä ke ja la iltaisin. Mihinköhän väliin tossa kannattaisi salitreeniä tunkea ja kuinka paljon, jotta pystyisi palautumaankin? Haluaisin kuitenkin massaakin alkaa kasvattamaan. Ajattelin että keskiviikko aamupäivästä ennen koulua ja töitä, ja sitten sunnuntaina. Riittääkö 2 päivää mihinkään?

Parempihan se 2 päivää on kun ei mitään. Jos kunnolla treenaat, niin se riittää jopa ihan tarpeeksi. Palautuminen on kuitenkin sen verran yksilöllistä (riippuu treenistä yms.), että sinun kannattaa itse kokeilla sitä, että onko jokin ohjelma liian raskas.

Peraldin: Parhaiten vatsaliikkeistä lonkankoukistajille menevät istumaannousut, tosin nehän eivät käy vatsoille ollenkaan :)

Jos sitä alkaisi dieettaamaan, mikä olisi hyvä syke tuohon hölkkäykseen?. Ja mitäs tuosta aamuaerobisesta, jos sillon lähtis tyhjällämahalla lenkkeileen, niin syökö se pahemmin loputkin lihat?

Riippuen vähän siitä, mitä "liian kovaa" tarkoittaa. Kuitenkin aika suhteellinen käsite. Itselleni liian kovaa tarkoittaa sitä, että paikat ei ehdi ollenkaan palautua, ja näin laskee tulokset ja loukkaantumis- ja ylikuntoriski kasvaa. Eli treenataan liian kovaa. Näin treenatessa tietystikään ei ole kiinni ohjelman jakoisuudesta karsiiko se kehitystä, kyllä se karsii.

Älä käsitä kuitenkaan väärin, kuten sanoin niin "liian kovaa" on kuitenkin suhteellinen käsite. Itselle omalla suhteellisen lyhyellä punttitaipaleella on tullut ainakin muutamia ahaa-elämyksiä myös siitä, että tajuaa ettei olekaan treenannut jotain liikettä oikeasti kovaa, vaikka on niin pitkään luullut. Eli kovaa treeniä, mutta järki käteen palautumisen ja levon kanssa. Jos tuntuu että kroppa on liian kovilla, välillä voi olla hyvä pitää myös kevyitä treenejä. Ainakin itsellä auttaa. Sori, eksyin vähän aiheesta. Toivottavasti auttoi edes jotenkin!

Paljonkohan rasvaprosentti on suurinpiirtein tässä vartalossa ku päkki näkyy?

joku perusjannu kireenä (silti isommassa kunnossa ku itse :( )

Ihan uteliaisuuttani kysyn, koska haluttais tietää, onko toi rasvaprosentti lähellä kisakuntoa kun isot miehet lähtee lauteille? Siis kyse pelkästä rasvaprosentista, ei vartalon koosta.

Olen tehnyt rakennusmiehen hommia ajallisesti reilun vuoden. Lähinnä intin jälkeen ja myöhemmin opiskelujen ohessa sekä kesätöissä. Siinä ajassa on huomannut käytännössä sen, että rakennuksella työskentelevät (oli kyse sitten melkein mistä vain ammattiryhmästä pl toimistossa työskentelevät) ovat erittäin vahvoja suhteessa näkyviin lihaksiin.

Mistä se johtuu, että langanlaihat ja käsistään "narut" ukot jaksavat nostella uskomattoman painavia tavaroita tai tehdä pitkänkin aikaa jotain raskasta piikkaushommaa erittäin vaikeassa asennossa, esim piikkaamista yläviistoon, jossa joudut kannattelemaan koko koneen painoa samalla painaen sitä betonia vasten? Voiko kyse olla osittain myös ruokavaliosta? Nyt ei ole kyse mistään salilla käyvistä henkilöistä.

Mistä saattas johtua mun univaikeudet jota nyt on jonkin aikaa jatkunut, menen yleesä nukkumaan viikolla 22 ja olen joka kerta hereillä vielä 23.30-0.00 aikoihin (monesti mennyt jopa kahteen ennen kuin uni tulee), härätys aamuisin 07.10 ja ammattikoulua käyn ja 4 kertaa viikos salilla niin kyllä luulisi, että uni tulisi illalla hyvin muttakun ei -.- Aamuisin ei todellakaan olo ole levänneen oloinen ja herään monesti ihan ilman mitään syytä aamuyöstä eli uni on jotenkin "kevyttä". ZMA:ta otan 30min ennen nukkumaanmenoa. Alkaa vituttaan tämä homma

Back
Ylös Bottom