Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Onko olemassa mitään keinoa polvikipujen välttämiseks hack-kyykkyä tehdessä? Tänään tein ekaa kertaa ja pienillä painoilla (enimmillään oli 30kg+kelkka) nii polvissa tuntu aika ikävältä jo pelkällä kelkalla tehdessä. Aivan pohjasta asti tein niinku yleensä muutki jalkaliikkeet, oli vähä hartioita leveämmällä jalat ja jalkaterät käännettynä aavistuksen verran ulospäin.. Ja lämmittelyt oli hyvät, takana oli jo kova askelkyykkysarja ja sit tosiaan pelkällä kelkalla alotin hack-kyykkyä tekemään ja pikkuhiljaa lisäsin painoa.

Muuten mulla ei ole kolotuksia pitkiin aikoihin ollut polvissa, viimeks kipuili polvet kunnolla sillon ku alotin salitreenin. MSM:ää syön päivittäin.

Uskoisinpa että tuo kipu johtui siitä että et ole tehnyt hackkiä aikaisemmin, kun olet tehnyt 6kk Hack-kyykkyä> niin sitten hankit polvisiteet ja kokeile vaihtelemalla jalka-asentoa/väliä JOS tunnet vielä kipua polvissasi. :)

kun olet tehnyt 6kk Hack-kyykkyä> niin sitten hankit polvisiteet

Onko jonkun mielestä oikeasti hyvä idea tehdä 6kk liikettä, jonka tekeminen sattuu:wall:? Mä en ainakaan tekisi.

apulus: hack on ainakin mun kokemukseni mukaan liikkeenä tosi herkkä jalkojen asennolle, myös polvien osalta, joten tee vähän aikaa kevyillä painoilla kokeillen erilaisia leveyksiä, jalkojen paikkaa levyllä, jalkaterien kulmaa jne. Suurella todennäköisyydellä jossain välissä löytyy luonteva asento jolloin voit alkaa lisäämään levyjä koneeseen ja katsomaan miltä liike siinä vaiheessa tuntuu eli luultavasti edelleen ihan hyvältä. Jos ei kerta kaikkiaan onnistu, niin maailmassa on muitakin liikkeitä ihan tarpeeksi.

Onko jonkun mielestä oikeasti hyvä idea tehdä 6kk liikettä, jonka tekeminen sattuu:wall:? Mä en ainakaan tekisi.

apulus: hack on ainakin mun kokemukseni mukaan liikkeenä tosi herkkä jalkojen asennolle, myös polvien osalta, joten tee vähän aikaa kevyillä painoilla kokeillen erilaisia leveyksiä, jalkojen paikkaa levyllä, jalkaterien kulmaa jne. Suurella todennäköisyydellä jossain välissä löytyy luonteva asento jolloin voit alkaa lisäämään levyjä koneeseen ja katsomaan miltä liike siinä vaiheessa tuntuu eli luultavasti edelleen ihan hyvältä. Jos ei kerta kaikkiaan onnistu, niin maailmassa on muitakin liikkeitä ihan tarpeeksi.

Se voi olla ensimmäinen reaktio koska Hack-kyykkyyn ei ole tottunut :)

Se voi olla ensimmäinen reaktio koska Hack-kyykkyyn ei ole tottunut :)
No mutta kyllä 6kk on aika helvetin pitkä aika :D Siteisiinhän en koske ennen ku normikyykyssä nousevat raudat on lähempänä 200 ku 100 kiloa eli en ihan lähiaikoina.

Joo.. Pitää kokeilla muutaman kerran eri tavoilla tehdä tätä, etureisissä tuntu kuitenki sen verran hyvin että kiva olis jos pystyis kivuitta tekemään. Tuli vaan luettua että hack voi olla melkonen polvienrikkoja ja mulla tosiaan pari vuotta sitten kipuili polvet pahasti nii ei voinu tehä muuta ku vajaata prässiä mutta kaippa ne siitä vahvistu ku pitkään aikaan ei oo tullu kipuja muuta ku nyt tuossa hackissa.

No mutta kyllä 6kk on aika helvetin pitkä aika :D Siteisiinhän en koske ennen ku normikyykyssä nousevat raudat on lähempänä 200 ku 100 kiloa eli en ihan lähiaikoina.

Joo.. Pitää kokeilla muutaman kerran eri tavoilla tehdä tätä, etureisissä tuntu kuitenki sen verran hyvin että kiva olis jos pystyis kivuitta tekemään. Tuli vaan luettua että hack voi olla melkonen polvienrikkoja ja mulla tosiaan pari vuotta sitten kipuili polvet pahasti nii ei voinu tehä muuta ku vajaata prässiä mutta kaippa ne siitä vahvistu ku pitkään aikaan ei oo tullu kipuja muuta ku nyt tuossa hackissa.

Joo :D saapahan erilasita tuntemusärskyettä sitten kun on ohi 6kk niin sitten painot suorastaan lentää ja se teettä enemmän lihaksia(ilman vertailukohdetta) :)

Joo :D saapahan erilasita tuntemusärskyettä sitten kun on ohi 6kk niin sitten painot suorastaan lentää ja se teettä enemmän lihaksia(ilman vertailukohdetta) :)
Tai sitten sen kuuden kuukauden aikana on paskottu polvet totaalisesti eikä jalkoja treenata enää mitenkään. Ei millään pahalla, mutta treenivideoitasi nähneenä en suhtaudu neuvoihisi kovinkaan vakavasti :)

Tai sitten sen kuuden kuukauden aikana on paskottu polvet totaalisesti eikä jalkoja treenata enää mitenkään. Ei millään pahalla, mutta treenivideoitasi nähneenä en suhtaudu neuvoihisi kovinkaan vakavasti :)

Se on mulle vaan + koska mielummin tulen puun takaa kuin olen kansanmaineessa! :)

Hack-kyykky oli mullekkin polville aika ilkee ensin, vaikka kivun sijasta oli mieletöntä naksumista ja epämiellyttävä tunne polvissa. Kannattaa kokeilla silleen, että jalat on polvien kanssa samassa linjassa ja suunnilleen lantion leveydellä. Ja ettet yläasennossa laita polvia lukkoon.

Mistä johtuu että jalkakyykyssä alkaa toisen sarjan aikana reisien takaosissa olevia jänteitä vihloo niin pirusti että joutuu jättää kyykkäämiseen sikseen? Jalkareenit on kokonaisuutenakin vielä aika lapsen kengissä.

Nyt tulee tyhmä kysymys, mutta pystyykö yläselkää treenaamaan käyttämättä ollenkaan käsiä? Olkapää hajalla joten pitäisi keksiä korvaavia liikkeitä ylätaljalle ja kulmasoudulle :/

Nyt tulee tyhmä kysymys, mutta pystyykö yläselkää treenaamaan käyttämättä ollenkaan käsiä? Olkapää hajalla joten pitäisi keksiä korvaavia liikkeitä ylätaljalle ja kulmasoudulle :/

Eipä tuu mielee mitään... lieneekö edes mahdollista ? :rolleyes: Jos kerran kättä ei voi käyttää ollenkaan...

Kyllä nyt jotain alaselkää voi tehä mut...

Hmm pystysköhä ala- tai ylätaljaa jotenki vetoremmien avulla? Yrittää tehdä koko liikeen selällä. En tiiä miten paskana olkapääs on mut jos se vähän saa liikkua niin tuota sietäisi ehkä kokeilla.

En tuosta starting strenghtistä oikein pitänyt. Muita yksijakoisia kuin G6? Viikossa treenaan kuitenkin kolme kertaa, eivätkä nuo kolmijakoisetkaan oikein iskeneet.

Vai onko tuolla saliohjelmalla näin dieetillä väliä?

eerjo1 tuntuukin olevan jo melkonen tohtori näissä punttijutuissa,mielenkiintosta nähdä miten toi tietotaito tulee siirtymään ukkoon :worship:

Hei!
Ois pitkä kysymyssarja, mutta toivottavasti joku näkee vaivan vastata kaikkiin kysymyksiin.
Olen harrastanut salitreeniä joskus ajat sitten satunnaisesti, ilman oikeaa suunniteltua "pläniä" joka toimi varsin hyvin ja tahtoisin pitää meiningin samallaisena.
Eli siis ihan aloittelijapohjalta mennään.
Harrastan nyrkkeilyä ja aikomuksena ois lisää salitreeni sen ohelle.
En fanita mitää tarkasti suunniteltuja plänejä mitä tulee salilla käymiseen, vaan tykkään tehä miltä tuntuu. Tuleeko tämä olemaan ongelma vai voinko elää sen kanssa? En siis tahtoisi noudattaa mitää viikottaista salirytmiä.
Onko hyvä idea liittää salillakäynti juuri ennen nyrkkeilytreenejäni vai kusenko vaan molempien reenien hyödyn tekemällä nuin?
Millaista "saliohjelmaa" kannattais noudattaa (esim. maximipainoil vai ei?) HUOM! tarkotuksena on saada lisää massaa sekä poistaa tota ylimäärästä masusta.
Mulla on tosi nopia aineenvaihdunta, on ollut aina. Eli olen varma, et jos lähen nostamaan massaa niin joudun syömään ku hevonen. Minkälaista ruokavaliota mun pitäs noudattaa?
Ruokavalio huolestuttaa nyt kyllä eniten, en tiedä hölkäsen pöläystäkää miten ihmiset syö koska ei ole ollu juurikaan tarvetta ikinä kattua mitä suuhuni ahdan :)
Ois tarkotus nousta tästä 64 kilosesta ruipelosta seitenvitosii tms. (75-80 ois aikalailla ihannepaino)

Suurkiitokset vastaajille
Tästä se lähtee!

En fanita mitää tarkasti suunniteltuja plänejä mitä tulee salilla käymiseen, vaan tykkään tehä miltä tuntuu. Tuleeko tämä olemaan ongelma vai voinko elää sen kanssa? En siis tahtoisi noudattaa mitää viikottaista salirytmiä. Millaista "saliohjelmaa" kannattais noudattaa (esim. maximipainoil vai ei?) HUOM! tarkotuksena on saada lisää massaa sekä poistaa tota ylimäärästä masusta.
Ilman muuta voi tehdä miltä tuntuu, kunhan muistat treenata monipuolisesti kaikkia lihasryhmiä. Pakkikselta löytyy kuitenkin todella hyviä reeniohjelmia täältä aloittelijoiden osiosta jos sattuisikin myöhemmin kiinnostamaan.
Sinun tapauksessa en alkaisi saman tien rykimään maksimipainoilla, enkä usko, että niistä omaa lajiasi ajatellen mitään erityistä hyötyäkään saisit. Pahimmassa tapauksessa menee paikat remonttiin heti alkuunsa. Mun mielestä toistomäärät voisi pitää siinä 5-15 tuntumassa, välillä toki vaihdellen elikkä perus bodytreeniä. Massan kasvattaminen ja rasvan palaminen samanaikaisesti on mahdollista, mutta se ei ole helppoa ja vie aikaa. Mun mielestä voisit unohtaa tuon rasvan polttamisen hetkeksi aikaa ja lähteä alkuun rauhallisesti lisäämään sitä painoa ja katsoa miten se kehonkuva muuttuu, kun alkaa tavoitepaino lähestymään.

Minkälaista ruokavaliota mun pitäs noudattaa?
Syö paljon puhdasta perussapuskaa. Lihaa, kalaa, kanaa, maitotuotteita, viljatuotteita, rasvoja jne...
Proteiinia olisi hyvä saada väh. 2g per painokilo, toki enemmänkin voit syödä jos siltä tuntuu.
Rasvojen osuus päivittäisestä energiatarpeesta tulisi olla 20-30%E.
Loput kalorit voit ottaa esimerkiksi viljatuotteista (puurot, leipä, riisi, makaronia...). Mutta tämä oli tosiaan tällainen suuntaa antava ohjeistus.

Kannattaa kokeilla tehdä hackille vähän normaalia enemmän lämmittelysarjoja, esim.:

1x20 20kg
1x12 40kg
1x10 60kg
1x10 80kg
1x6 90kg

3x10 100kg

Mullakin on kipuillu polvet niin jalkaprässissä kuin hackissa, mutta tolla tyylillä ei.

Back
Ylös Bottom