Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Mitä eroa on dippi telineellä jossa kahvat menee V muotoisesti verrattuna että ne menisi suoraan | | ? Paitsi että ensin mainitussa paukkuu olkapäät...

Tarkoituksena ois aloittaa tauon jälkeen salillakäynti 2-jakoisella ohjelmalla jalat/yläkroppa jaolla. Tänään ajattelin treenata jalat. Seuraavan kerran pääsen salille huomenna ja silloin olisi siis vuorossa yläkroppa. Eli tällä viikolla treenaan päivinä ke,to,su. Kysymys onkin että minähän päivinä mun kannattais ens viikolla käydä salilla että palaisin niin sanottuun arki rytmiin? En pääse normaalisti sunnuntaisin salille kun silloin on säbätreenejä. Meneekö se liian raskaaks jos ens viikon maanantaista alkaen aloitan käymään normaalisti ma,ke,pe päivinä jotka mulle sopii parhaiten? Ja riittääkö 3 treenipäivää 2-jakoiseen ohjelmaan? Eli vaikka 1.päivä Jalat 2. päivä Yläkroppa 3.päivä Yläkropp+jalat

Tarkoituksena ois aloittaa tauon jälkeen salillakäynti 2-jakoisella ohjelmalla jalat/yläkroppa jaolla. Tänään ajattelin treenata jalat. Seuraavan kerran pääsen salille huomenna ja silloin olisi siis vuorossa yläkroppa. Eli tällä viikolla treenaan päivinä ke,to,su. Kysymys onkin että minähän päivinä mun kannattais ens viikolla käydä salilla että palaisin niin sanottuun arki rytmiin? En pääse normaalisti sunnuntaisin salille kun silloin on säbätreenejä. Meneekö se liian raskaaks jos ens viikon maanantaista alkaen aloitan käymään normaalisti ma,ke,pe päivinä jotka mulle sopii parhaiten? Ja riittääkö 3 treenipäivää 2-jakoiseen ohjelmaan? Eli vaikka 1.päivä Jalat 2. päivä Yläkroppa 3.päivä Yläkropp+jalat

Jos sunnuntaina treenaat taas jalat, niin huoletta voit treenata yläkropan maanantaina. Siitä sitten sillä ma-ke-pe rytmillä eteenpäin. 3 treenipäivää riittää 2-jakoiseen ihan hyvin, treenaat vaan tarpeeksi kovaa. Ei tarvitse välttämättä tuollaista 2+1 jakoista, vaan treenaat vuorotellen ala- ja yläkroppaa viikonpäivästä riippumatta.

e: 2-jakoisessa yleensä jätetään toistoja varastoon, mutta 3 kertaa viikossa treenatessa voi IMO vetää kovempaakin, varsinkin sitä osaa joka tehdään ko. viikolla vain kerran.

olikos zercher sitä missä tankoa pidetään kyynärtaipeissa? joskus tuli sitä tehtyä eikä siinä mitään ihmetekniikkaa ole, kyykkyyn vaan ja ylös. voin tietty olla väärässä tässäkin asiassa=)

Muut aloittelijat, milloin ekaa kertaa olette huomanneet sen "pumpin", josta tälläkin palstalla puhutaan?

Minä huomasin tänään hauiksissa. Tein leukoja vähemmän kuin yleensä (8 ja 5), mutta sitten lisäksi ylätaljassa kevyemmällä painolla oikein sievällä pitkällä liikkeellä 10 toistoa.

Riippuu mistä punnerruksesta puhutaan mutta miltein kaikissa punnerruksissa maaten tehtävissä rinta on päätyöstäjä tai pienemmässä roolissa. Seisten tehtävissä kuten esim ojentajapunneruksista taljassa(ja niiden eri versiot) pitäisi juuri kohdistaa ojentajiin :)

Erehdyin flunssaisena treenaamaan, kun pahin oli jo selätetty. Innostuin penkissä hyvän tuntuman takia max yritystä kokeilemaan. Se nousi, mutta noston jälkeen olkapäässä alkoi tuntumaan kipua. Annoin olla pari päivää ja vaiva oli mennyt ohitse. 2 viikkoa kulunut ja vieläkään ei anna olkapää nostaa ilman kipua. Esim penkissä jo lämmittelypainoissa meinaa käsi pettää alta. Mikä on vialla? Onko vastaavanlaisia kokemuksia?

Muut aloittelijat, milloin ekaa kertaa olette huomanneet sen "pumpin", josta tälläkin palstalla puhutaan?

Minä huomasin tänään hauiksissa. Tein leukoja vähemmän kuin yleensä (8 ja 5), mutta sitten lisäksi ylätaljassa kevyemmällä painolla oikein sievällä pitkällä liikkeellä 10 toistoa.

Taisin sillon ekan kerran huomata hauiskäännössä. Ite saan hauikset tosi helpolla pumppiin, mutta muita lihaksia on vähän hankalampi saada.

Oon 18v ja käyny salil 3kk ajan keskimäärin 3 kertaa viikossa, tehny perus juttui paitsi mavee ja kyykkyy, mut niitäki vois alkaa tekeen. Ois tarkotus kehittää yläkropan lihaksia (olkapäät, rinta, hauis, vatsa, selkä), ja jalkoi mitä mavest ja kyykyst nyt tulee mut ei erityist intoo reenata jalkoja. 3 päivää viikos ois tarkotus käydä (ja tähä on viel pakko kysyy et eihä oo väliä et pitääks aina käydä ma ke pe tai mitkä päivät onki valinnu ku mitä jos seuraaval viikol käyki ti ke la vaiks). Oon joku kuukauden täs juonu sellast proteiinipalautus juomaa joka treenin jälkeen. Olis kiva saada vähä vinkkei millasii liikkeit ja millasil sarjoil ois hyvä tehdä tai mahdollisesti jonkilaist treeniohjelmaaki tähänäi, kaikenlaiset vinkit on tervetulleita. :)

+ noist sarjoist haluisin tietää, ku eiks perus massanlisäys sarja ole 3x6-12 ni mitä tekee joku 2x6 mitä joissai nois posteis on esim. penkis. Ja sit ylipäätänsä kaikis liikkeis mitä eroo tehdä joku 2, 3 tai 4 sarjaa ja joissai jopa 6x6 ?

Oon 18v ja käyny salil 3kk ajan keskimäärin 3 kertaa viikossa, tehny perus juttui paitsi mavee ja kyykkyy, mut niitäki vois alkaa tekeen. Ois tarkotus kehittää yläkropan lihaksia (olkapäät, rinta, hauis, vatsa, selkä), ja jalkoi mitä mavest ja kyykyst nyt tulee mut ei erityist intoo reenata jalkoja. 3 päivää viikos ois tarkotus käydä (ja tähä on viel pakko kysyy et eihä oo väliä et pitääks aina käydä ma ke pe tai mitkä päivät onki valinnu ku mitä jos seuraaval viikol käyki ti ke la vaiks). Oon joku kuukauden täs juonu sellast proteiinipalautus juomaa joka treenin jälkeen. Olis kiva saada vähä vinkkei millasii liikkeit ja millasil sarjoil ois hyvä tehdä tai mahdollisesti jonkilaist treeniohjelmaaki tähänäi, kaikenlaiset vinkit on tervetulleita. :)

Ei ole pahemmin väliä minä viikonpäivinä käyt, kunhan yrität käydä suht tasaisesti.
Tummennan nyt tekstistäni liikkeet joille ehdotan sun erityisesti antavan huomiota. Ne ovat pelkkiä ehdotuksia, ja mainitsematta jää monta hyödyllistä liikettä, mutta tässä on omasta mielestä parhaita.

Kuten monet muutkin, haluat myös sinä keskittyä yläkropan kehittämiseen, mutta oletkos miettinyt mitkä lihakset sen yläkropan oikeasti saa näyttämään isolta? Ihan ensimmäisenä selkä tietysti, ja selkää kasvatat erittäin tehokkaasti mm. maastavedolla. Maastaveto kehittyy paremmin jos myös kyykkää, joten ota ainakin noi kaksi liikettä mukaan. Jalkojen treenaamiselle löytyy kyllä paljon enemmän ja parempiakin motivaattoreita, mutta aattelin tällä kertaa lähestyä näin tätä kyseistä "ongelmaa".
Selälle hyviä liikkeitä ovat myös leuanveto, kulmasoutu ja tottakai ylä- ja alatalja
Seuraavaksi näkyvimmät yläkropan lihakset ovat tietystikin yhdessä rintalihakset, olkapäät sekä ojentajat. Penkkipunnerrus, ja sen eri variaatiot tulisi olla pääliikkeitäsi ja niitä täytyy tahkoa paljon. Yksinkertaisia liikkeitä erityisesti olkapäille ovat esim. pystypunnerrus ja viparit.
Ja sitten tietysti ne hauikset, eli "showlihakset" joita ei tule unohtaa, mutta joita ei todellakaan kannata ylikorostaa. Leuanveto (kapea/leveä, myötäote/vastaote) on mahtiliike selälle, mutta myös hauiksille, joten suosittelisin sitäkin yhdeksi pääliikkeeksi. Hauiskääntöjä on keksitty ties kuinka paljon erilaisia, joten valitse joku mistä itse tykkäät, mutta älä turhaan keskity niihin liikaa.
Tuskin arvaan väärin jos arvaan, että haluat myös sixpackin. No ensinnäkin komea sixpack tarvitsee isot palikat, joten vatsarutistuksia, istumaannousuja ja voimapyörää kehiin. Muista ottaa sen verran lisäpainoja, että saat tehtyä vain saman pituisia sarjoja kuin muissakin liikkeissä. Huomioitavaa on, että suurimmatkaan palikat eivät erotu kunnolla jos on liikaa rasvaa päällä. Sulla täytyy olla aika alhanen rasvaprosentti jos haluut kunnolla erottuvan sixpackin, mutta se on sitten jo dieettijuttuja.

Ja kun nyt ei parempaakaan tekemistä oo, niin kerron vähän lisää juttuja: Ohjelmaa mä en tähän kirjota koska sä löydät helposti pakkikselta valmiin ohjelman. Toistot suositellaan pitämään jossain 8-12 paikkeilla pääosin. Mun mielestäni kannattaa joskus ottaa myös 6, tai jopa 5 toiston sarjoja isoilla painoilla, että lihakset saavat vaihtelua ja sarjapainot muuttuvat. Tärkeintä on muistaa progressio, eli yrität aina tehdä jotain enemmän. Lisää rautaa, toistoja, tai sarjoja. Muista pitää kevyet viikot kun ei enää kulje, muista syödä ja nukkua paljon, älä lämmittele huonosti, äläkä treenaa kroppaa epätasaisesti. Hyvä ohjelma rakentuu raskaiden pääliikkeiden ympärille, ja usein niissä on mukana eristäviä viimeistelyliikkeitä. Ja jos et mitään muuta vinkkiä noudattais, niin ota kuitenkin yhdestä neuvosta vaari ja treenaa koko kroppa tasaisesti päästä varpaisiin. :rolleyes:

Joo oli vähän tylsää ja päätin kirjoittaa wall of textin.

P.S. jos et ole vielläkään vakuuttunut siitä, että jalkoja kannattaa treenata niin heitä huviksesi syy miksi et niitäkin huomioisi (mikä tahansa syy). Keksin sulle hyvin perustellun vastauksen miksi myös sinun tapauksessasi on järkevää ottaa jalat mukaan treeniin. Oletan että sulla ei oo terveydellisiä esteitä.

Joo täs oli kyl paljo sellasii mitä aattelinki reenaavani. 8-12 toistoo tuli selväks, mut entä sarjojen määrä? onko 3 sarjaa hyvä lihaskasvulle? mitä mun kandee tehdä samana päivänä, jos treenaa koko kroppaa kerran ni onkoha liia raskast tehdä 1 jakone reeni jos viel monia liiikkeit yhdel lihaksel eli tulee joku yli 10 liiket mut joku 2 jakone taas ni tuleeko siin liian pitkät lepo päivät yhdel lihaksel jos käyn 3 kertaa viikos eli tulis yhdel lihaksel joka toine vko 1 kerta ja joka toine 2 kertaa reenattua. Ei ole kyl varmaa mun kunnosta kiinni ettenkö pystyis tekee 1 jakost tosi monest liikeest mut onksiit haittaa lihaskasvulle jos teen kaikki noi liikeet mitä tos on ja sillee et tulee yhteensä joku 10 liiket siihe treenii?

Back
Ylös Bottom