Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Olen aloittanut noin. kuukausi sitten kuntoilemaan. Tavoitteena on saada kiinteät, lihaksikkaat reidet ja pyöreä takamus. Ihan ensimmäiseksi täytyy kysyä,että saako oikeilla liikkeillä treenaamalla pyöreät pakarat? Tekstin alapuolella esimerkkikuva, joka olisi tavoitteena.
Mitkä mahtais olla hyvät liikkeet? Olen tehnyt kyykkyjä painojen ja ilman painojen kanssa, etu- ja takareisiojennuksia, selällään ja punnertanut jaloilla sekä kylkiasennossa jalkojen nostoja. Olisiko ehdottaa jonkinlaista treeniohjelmaa ja miten kauan suurinpiirtein menee,että tuloksia alkaa syntymään? Ja olen juuri aloittanut käyttämään "Leader" TOTAL MASS proteiinijauhetta. Onko kokemuksia?

Kiitokset hyvistä palautteista!

Kyllä. Pakarat kasvavat kun niitä treenataan, silloin tarakka näyttää paremmalta :D

Hyviä liikkeitä ovat mm. askelkyykky, takakyykky, etukyykky, maastaveto, spurttaaminen, suorinjaloin maastaveto, osatoistot kyykyssä ja vedossa etc.

Mutta olet harjoitellut vasta kuukauden niin ota esimerkiksi askelkyykky ja takakyykky pääliikkeiksi, ja tee niitä molempia pari kertaa viikossa.

Esimerkki;

Ma: takakyykky 4x8 3x12 1x15
To: askelkyykky 5x10 75s lepoa, polvenkoukistus 5x6-8 75s lepoa, askelkyykky ja niin edelleen kunnes molempia on tehty viisi sarjaa.

Mutta, en kuitenkaan tiedä mahdollisia rajoituksia joita sinulla on, enkä teknistä osaamista joten sen tarkempaa on vaikea neuvoa.

Ja niinkuin monesti olen sanonut, se maksaa rahaa, mutta suosittelen lämpimästi että palkkaat jonkun asiantuntevan PT:n opettamaan aluksi hommat.
Todennäköisesti se säästää paljon vaivaa ja aikaa kun ei tarvitse lyödä päätä seinään kuukausia.

Kiitos paljon palautteesta!

Olen treenannut oikeastaan joka päivä n. vartin verran ja aina silloin kun aikaa. Itseasiassa vartaloni on melko hyvässä kunnossa ja jonkin verrn lihaksiakin löytyy, mutta tämä ei riitä. :)
Mutta kiitokset! Taidan kokeilla tota sun antamaan ohjelmaa.

Huomaan että alun nopea kehitys on taittunut, mikä on odotettu tulos. Otan nyt kyykyn malliksi, vaikka kysymys on oikeastaan yleisempi.

Sain takakyykyssä tänään 4*80 kg, joista viimeinen ei aivan kaunis. Ennätys on 3*85 kg. Oletetaan tavoitteeksi vaikka 10*100kg; oma paino on 75 kg. Olen tehnyt sellaista kolmea sarjaa, alkuunsa 5-10-5 -tyylisesti eli esim. 5*60 kg, 10*65 kg ja 5*70 kg, ja seuraavalla kerralla alkaen 5*65 jne. Tuolla nopeudella jonkin aikaa tulos kasvoikin. Nyt tuntuu rauta joka kerta yhtä painavalta, ellei painavammaltakin. Välissä oli 10 päivän pakkotaukokin, eli tauon puute ei ole ongelma.

Tässähän on nyt monta vaihtoehtoa. Voi lisätä rautaa ja tehdä vain yhtä tai kahta toistoa. Tai jos painoa vähentää, voi tehdä pidempiä sarjoja, useampia sarjoja, sekä että, tai vaikka jonkinlaista pyramidia. Tai voi jättää kyykyn odottamaan ja mavettaa, penkkipunnertaa jne, tai sitten yrittää etukyykkyä, kyykätä smithissä tai tehdä vaikka yhden jalan vaakaprässiä taikka yrittää pistoolikyykkyjä. Tai isommalla painolla mutta ei kyykätä niin syvään. Mutta mikä näistä olisi aloittelijalle sopiva suunta?

Kokeile etukyykkyä tai lyhyempiä tai pitempiä sarjoja. Ite oon nyt viime aikoina innostunut jopa 20 toiston kyykyistä. Painoa saa vähentää todella paljon(itse teen käsipainoilla niin vältyn selkävaivoilta), mutta sarjoissa meinaa silti reidet ja pää räjähtää 12 toiston kohdilla(olen tottunut tekemään 4-6 toiston sarjoja liikkeissä). Jos voima kiinnostaa enemmän, voisit hyvin kokeilla esim. 8x3 tms systeemiä, jossa siis teet vaan kolmen toiston sarjoja melko isoilla romuilla(silti tekniikka kasassa) ja n. minuutin palautuksilla.

5kg kuukaudessa painoo lisää? ;o tosta on varmaan sitten ainaki 4,5kg rasvaa :D koska ei ne lihakset noin nopee kasva. ja kyllä ne kasvaa ilman palautus juomaaki mutta ois se hyvä olla treenin päälle juua :D ite tykkään muscle+ :D ja 40min kuluessa treenistä nii ois hyvä saaha se hyvä ateria syötyä :D
jos tosta määrästä ees puolet on lihasta nii oot kyllä joku supermies :D ton määrän normaalisti saa parissa vuodessa lihasta :D ja esim prismasta saa muscle+ :D

no okei on sitä treenattu jo varmaa 2kk :DD, en niin tarkkaa oo noit päivystelly ja välillä tullu 5krt viikos käytyy puntilla ja alku paino oli sen 62kg :DD ja nyt se 70kg ja niin no en tiedä sitten, kun aikasemmin söin ihan samalla tavalla mutta paino ei noussut ei sitten millään?? ja aikasemmin ei ollu punttisalilla tultu kun pari hassua kertaa käytyä ja silloin ei mennyt edes penkistä sitä 40kg kun pari kertaa ja nyt menee jo tuo 65kg ainaki 15x :DD maksimia ei oo koitettu ollenkaa :o.. ja aikasemmin ei missään mitää ku roikkuvaa ihoa ja pientä läskiä näkyny nyt sentää kaikki treenatut lihakset ovat kasvaneet silmissä ja painokin noussut niin en sitten tiedä tuosta rasvamäärästä :D. ja saaks noit muscle+ pelkästään jostai luontaistuote kaupoista???

jos tosta määrästä ees puolet on lihasta nii oot kyllä joku supermies :D ton määrän normaalisti saa parissa vuodessa lihasta :D ja esim prismasta saa muscle+ :D

Noin tuon oli tarkoitus tulla :D eikä noin kuin se tuohon vahingossa tuli :/

Ollut tässä pitkään dieetillä jo treeniväsymystä. Yleensä ekan sarja jälkeen iskee väsymys ja tekis mieli vaan lähteä nukkumaan. Voimatasoihin ei ole kyllä vaikuttanut, että ihan hyvin on pystynyt kuitenkin treenaamaan loppuun asti, mutta kyllähän se vituttaa treenata väsyneenä. Onko tähän mitään lääkettä vai johtuuko tämä vain low-carb dieetistä? Oon kyllä nukkunut ihan tarpeeksi ja kalorit eivä ole mitenkään matalalla, että en tiedä mistä johtuu. Tänääkin vedin ennen treeniä kaksi kuppia kahvia, mutta väsytti siltä. Sarjaenkat tuli kyllä silti vinopenkissä.

Miksköhän penkkaamisen jälkeen aina kipeytyy rintakehä? Siis kipua ei oo lihaksissa, vaan tyyliin rintalastassa tai jossain, ylärinnan kohilla suurinpiirtein. Vihloo jos liikuttaa kättä tai kääntää kroppaa.

Samaan aiheeseen liittyen, olen muutammia kertoja kokeillut dippejä, niin rinnassa/ojentajissa ei tunnu juuri miltään, mutta keskeltä rintakehää tuntuu kipua. Mikäköhän mahtaa olla?

Bongaile kaupasta -50% maitoja. :)

Ite en saa lapoja yhteen tehdessä alataljaa normi kahvalla (käsien välissä noin 5cm) niin käytän leveämpää (15cm väli) tällä ei varmaan mitään suurempaa merkitystä?

Treenin aikana/jälkeen tärinä jaloissa?

Niin eli itselläni syväkyykkyä/mavea tehtäessä ja jälkeen on ihme tärinä jaloissa, ja haluaisin ny tietää että onko tämä normaalia/ onko muilla ollut tällaisia oireita???

Tärinää ei ole muuten kuin sen treenin aikana ja noin. puoltuntia treenin jälkeen mutta se on vähän häiritsevää ja huolestuttavaa...

Ja jos joku tietää tästä asiasta enemmän niin selittäisikö mistä se oikee johtuu? :rolleyes:

Bongaile kaupasta -50% maitoja. :)

Ite en saa lapoja yhteen tehdessä alataljaa normi kahvalla (käsien välissä noin 5cm) niin käytän leveämpää (15cm väli) tällä ei varmaan mitään suurempaa merkitystä?

Tämän ei ihan vastaa sun kyssäriisi, mutta en minäkään saa sillä kapoisimmalla kahvalla mitään tuntumaa selkään, vaan koko liike menee käsille. Sen takia mulla on aina käytössä joko leveämpi tai sitten ylätaljan kahva, josta otetaan suunnilleen vartalonlevyinen ote. Vain niillä olen saanut liikkeen menemään selälle.

Mä oon tässä tehnyt jo jonkin aikaa samassa treenissä penkkiä käsipainoilla, pystypunnerrusta ja penkkidippiä. Nyt rupesin vain miettimään että hajotanko olkapääni tuolla menolla? Alkuun olkapäät pikkuisen kipuili, mutta tekniikkaa korjatessa se jäi pois, eikä enää ole ikäviä tuntemuksia. Pitäsikö mun tehdä noita vuorokerroin mieluummin? Yksijakoisella siis menen ja tykkään vaihtelusta, joten vuorottelen aika paljon liikkeitä muutenkin.

Prässi jumittaa. En tiedä mikä siinä on, mutta teen ihan surkealla painomäärällä enkä saa sitä nousuun millään. Aina vaan sama painomäärä tuntuu sietämättömältä. Voiko johtua siitä että teen prässin aina askelkyykyn/smjv:n/maven (vuorottelen näitäkin) jälkeen ja voimatasot olisi jaloista jo lopussa? Jätänkö prässin pois?

Kiitos taas! :D

Niin, voishan sekin olla yksi vaihtoehto. :D

Kokeile etukyykkyä tai lyhyempiä tai pitempiä sarjoja. Ite oon nyt viime aikoina innostunut jopa 20 toiston kyykyistä.

Varmaan kokeilen tuota pidempää sarjaa sitten. Mavessa vedin 90 kg 7 kertaa, siinä ei vielä ole nopean nousun raja tullut vastaan. Kertooko tämä samalla jotain siitä, että heikompi lenkki kyykyssä on jalat ja selkä kestäisi enemmän?

Vaan tuo etukyykky. Olenkohan geneettisesti epäsopiva siihen? Kirjassa neuvotaan kaksi tapaa, joista toinen on melkein fyysisesti mahdoton. Jos laitan olkavarren vaakasuoraan eteenpäin ja kyynärpään koukkuun, niin joko käsi menee kaulan sivulle tai ranteeseen sattuu. Voisiko olla suhteessa pidempi kyynärvarsi ja lyhempi olkavarsi minulla?

Kyynärvarret ristissä sitten jotenkin onnistuu. Mutta tanko painaa kaulaa silti. Tein pelkällä tangolla, 40 kg ja 45 kg. Rajoittava tekijä on se, paljonko sietää painoa kaulalla, tai sitten se, paljonko olkapää jaksaa kun tanko on ilmeisesti liian kaukana olkavarsilla. Onko tässä joku juoni, vai ovatko ihmiset erilaisia?

Ei silti, saman kirjan mukaan takakyykyssä tangolle on kaksi eri paikkaa. En ole koskaan keksinyt mitkä, kun minusta se menee luontaisesti tasan yhteen paikkaan.

Vaan tuo etukyykky. Olenkohan geneettisesti epäsopiva siihen? Kirjassa neuvotaan kaksi tapaa, joista toinen on melkein fyysisesti mahdoton. Jos laitan olkavarren vaakasuoraan eteenpäin ja kyynärpään koukkuun, niin joko käsi menee kaulan sivulle tai ranteeseen sattuu.

=liian jäykät ranteet. Venyttele niitä ja hae sitä sopivaa asentoa, kokeile leveämpää ja kapeampaa otetta, yritä saada vain pari sormea tangon alle (sekin riittää) jne. niin kyllä se sopiva ote löytyy, jos ottaa asiakseen sen etsiä.

Ei silti, saman kirjan mukaan takakyykyssä tangolle on kaksi eri paikkaa. En ole koskaan keksinyt mitkä, kun minusta se menee luontaisesti tasan yhteen paikkaan.

Vähän opettelemalla menee varmasti useampaan kuin yhteen paikkaan.

Back
Ylös Bottom