Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

OK, nyt täytyy kysäistä:

Kun painoja pitäisi lisätä progressiivisesti (ymmärtääkseni), eli joka kerta vähän enemmän, niin pitäisikö ennen sitä saada nykyisillä painoilla maksimimäärä toistoja?

Esim. jos sanotaan että 2-3x8-12, niin pitäisikö ensin saada nykyisillä painoilla 3x12 ennenkuin siirtyy painavempiin painoihin? Vai riittääkö että saa minimimäärän täyteen esim 2x8? Ja jos on vaihtehtoina 2 sarjaa vai 3, miksi en tekisi aina kolme sarjaa?

OK, nyt täytyy kysäistä:

Kun painoja pitäisi lisätä progressiivisesti (ymmärtääkseni), eli joka kerta vähän enemmän, niin pitäisikö ennen sitä saada nykyisillä painoilla maksimimäärä toistoja?

Tää on taas sellainen kysymys, mihin voisi periaatteessa vastata kyllä ja ei.

Tässähän se tiivistettynä!

^

Bodylehdestä lainatakseni:

Hulkin faktat, supersarjat:
- supersarja on vähintään 2 liikettä peräjälkeen ilman taukoa
- saman lihaksen supersarjoja ei kannata tehdä liian usein
- eri lihasten supersarjoja voi tehdä hyvinkin usein
- raskaiden perusliikkeiden supersarjat vaativat kovaa aerobista kuntoa ja keskittymiskykyä
- supersarjoilla voi mm. säästää aikaa, nostaa treenitempoa ja parantaa pumppia

Eli siis raskaita perusliikkeitä voi tehdä perä jälkeen, mutta tämä on siis helvetin raskasta.. haluaisin nyt vielä siihen vastauksen, että sopiiko tällänen treeni lihastenkasvatukseen? Tossa kyllä peruskuntokin kasvaa varmasti.. eikös tällänen treeni olisi juuri hyvää harjoittelua vaikka inttiä varten? Ja vielä että miten tollanen treeni kannattaa toteuttaa raskaita perusliikkeitä käyttäen siis? Eli jos kierretään vaikka kolmea eri liikettä ja seuraavassa setissä taas kolmea eri liikettä kaverin kanssa vuorotellen. Liikkeinä olisi vaikka kyykky, penkki, mave, leuat, pystypunnerrus, vatsat..

Eli siis raskaita perusliikkeitä voi tehdä perä jälkeen, mutta tämä on siis helvetin raskasta.. haluaisin nyt vielä siihen vastauksen, että sopiiko tällänen treeni lihastenkasvatukseen? Tossa kyllä peruskuntokin kasvaa varmasti.. eikös tällänen treeni olisi juuri hyvää harjoittelua vaikka inttiä varten? Ja vielä että miten tollanen treeni kannattaa toteuttaa raskaita perusliikkeitä käyttäen siis? Eli jos kierretään vaikka kolmea eri liikettä ja seuraavassa setissä taas kolmea eri liikettä kaverin kanssa vuorotellen. Liikkeinä olisi vaikka kyykky, penkki, mave, leuat, pystypunnerrus, vatsat..

Kyllä tämä sopii lihastenkasvatukseen tietenkin vallan mainiosti. Supersarjoja kannattaa erityisesti tehdä Käsitreenissä. Nuo mainitsemasi /esittämäsi liikeparit ei ole järkevä yhdistelmä ollenkaan koska ne ovat yksinkertaisesti liiiaaan raskasta. Muutenhan noita voi käyttää milteinpä mitä vain Supersarjoja siis sekä samalle lihasryhmälle että erillisille lihasryhmille olkapäät ja pohkeet esim.

Kyllä tämä sopii lihastenkasvatukseen tietenkin vallan mainiosti. Supersarjoja kannattaa erityisesti tehdä Käsitreenissä. Nuo mainitsemasi /esittämäsi liikeparit ei ole järkevä yhdistelmä ollenkaan koska ne ovat yksinkertaisesti liiiaaan raskasta. Muutenhan noita voi käyttää milteinpä mitä vain Supersarjoja siis sekä samalle lihasryhmälle että erillisille lihasryhmille olkapäät ja pohkeet esim.

No perkele yks salilla tekee usein ton tyyppistä treeniä mitä mä tuossa kerroin.. :D taitaa sit olla rautane kaveri vaan.

Palatakseni vielä tuohon paikoillaan junnaavaan vatsatreeniini. Testailin vähän eri tyylejä tänään salilla ja totesin tuon venäläisen kierron, vatsapenkin ja kylkitaivutuksien olevan tähän hetkeen sopivimmat niin teholtaan, kuin mielekkyydeltäänkin. Anteeksi, nyt voi tulla jonkun mielestä kysymys ilmiselvästä asiasta, mutta voiko nuo kolme liikettä jakaa kolmelle eri treenikerralle saaden silti hyödyn irti. Yksijakoisella siis edelleen mennään ja mulla tuntuu olevan syndroomana hamstrata liikaa kaikkia kivoja liikkeitä, joista en sitten malttaisi luopua. Näin ollen treenit vaan venyy ja venyy.Niin joo, voiko voimapyörällä korvata jotain noista kolmesta liikkeestä, vai onko se pelkästään oma juttunsa?

Toinen asia on olkapäät, joista jo mimmien puolella kyselin. Olen nyt siis tehnyt vuorokerroin pystäreitä ja vipareita eteen sekä sivulle. Takaolkapäät on jääneet vähän vähemmälle huomiolle. Kun nyt otan työn alle senkin lihaksen, onko se hyödyllistä sijoittaa omalle treenikerralleen vai noiden muiden olkapääliikkeiden yhteyteen? Tuntuu nuo olkapäät muutenkin olevan kaikkein kovimmimmalla treenatessa.

Kolmas ja tällä kertaa viimeinen kysymys on ojentajat. Kuten edellä mainitsin, olkapäät ottaa eniten hittiä treeneissä (varmasti johtuu osaksi siitä, että en osaa vielä kohdistaa liikkeitä täysin oikein, mutta työstän sitä koko ajan). Voiko jo sinällään olkapää epäystävälliseen ja raskaaseen treeniin ottaa penkkidipin ojentajille? Olen hinkannut niitä pitkään taljassa, mutta se ei oikein tunnu missään.

Vääntäkää urpolle rautalangasta. Kiitos ja anteeksi. :D

Tässä on vatsatreeni sinulle:
jalkojen nosto rekkitangolla
jalkojen nosto vinopenkiltä
jalkojen nosto istuen
polven nosto sivulle
situps kierteellä
reidenojennus roomalaisessa tuolissa
vartalonkierto kepillä.

Minä teen olkapäät olkapäinä minun treenissä ottaa kontaktia sekä takaolkapäät ja etuolkapäät ja jne jos sinulla kasvaa takaolkapäät hitaammin kuin muu osa olkapäistä niin sitten ottaisin omaan käsittelyyn. Voit toki jos ei mitään kipua tai mitään muuta epämääräistä et tunne dipin supistus vaiheessa. :)

Ois ny kysymys semmoisesta harjoitustavasta minkä nimeä en muista :D Eli kutsuttiinko sitä nyt supersarjoiksi vai high intensitivity treeniksi vai mitä lie kun tehdään joku 3 liikettä aina vuoroperään ilman palautuksia sellain kuntopiiri tyyppisesti? Viisaammat kertokoot että mikä tuo nyt oli ja millaisin liikkein se kannattaisi toteuttaa kun ajateltiin jossain vaiheessa alkaa kaverin kaa vääntämään tota tyyliä. Eli jos liikkeinä olisi vaikka penkki,kyykky,maastaveto, leuat, vatsat.. mitä muita?Oon kuullu että helvetin raskasta, mutta tehokasta. Onko myös hyvä lihasten kasvatusten kannalta?

Kyse luultavasti on ns. complex trainingista, jossa siis otetaan levytanko ja isketään painot siihen, jolla sit mätetään kaikkia liikkeitä peräjälkeen yks rundi, sit tauko ja taas uus rundi. Eli toimii aerobisena harjoitteena myös, koska painot pidetään maltillisina.

http://www.t-nation.com/free_online...cardio_four_complexes_for_a_shredded_physique

Tossa artikkeli, jos kyseessä tosiaan on tää complex training. Kannattaa lukee, jos enkku sujuu.

Toinen asia on olkapäät, joista jo mimmien puolella kyselin. Olen nyt siis tehnyt vuorokerroin pystäreitä ja vipareita eteen sekä sivulle. Takaolkapäät on jääneet vähän vähemmälle huomiolle. Kun nyt otan työn alle senkin lihaksen, onko se hyödyllistä sijoittaa omalle treenikerralleen vai noiden muiden olkapääliikkeiden yhteyteen? Tuntuu nuo olkapäät muutenkin olevan kaikkein kovimmimmalla treenatessa.
Minä oon kyllä vähän sitä mieltä, että voisit etuviparit jättää pois ohjelmasta. Etuolkapäät ottaa niin jämysti hittiä kaikissa muissa punnerrusliikkeissä, joten siksi en näe mitään järkeä tehdä niille vielä erikseen jotakin eristävää liikettä. Tee takaolkapäät vaan samalla kun teet muunkin olkapäätreenin.

Minä oon kyllä vähän sitä mieltä, että voisit etuviparit jättää pois ohjelmasta. Etuolkapäät ottaa niin jämysti hittiä kaikissa muissa punnerrusliikkeissä, joten siksi en näe mitään järkeä tehdä niille vielä erikseen jotakin eristävää liikettä. Tee takaolkapäät vaan samalla kun teet muunkin olkapäätreenin.

Joo jos käytössä on 1- tai 2-jakonen ni en nää järkee tehä etuolkia erikseen. Isompijakosissa ne sit voi ottaa mukaan.

Perusteluita vähän. En väitä suoraan, et olisit väärässä, mut kyllähän itseasiassa alaselkää ja vatsaa voi tehä supersarjoina, jos tekee kovan keskivartalotreenin. Ei yläselkää ja vatsaa tietenkää tehä supersarjana.

Back
Ylös Bottom