Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

No näin mä olen ymmärtänyt, että jos massaa haluaa koipiin niin on yks ja sama asia tekeekö prässiä vaiko kyykkyä. Lihas ei tiedä millä liikkeillä se massa on saavutettu. Mutta jos haluaa voimakkaat jalat niin silloin kyykkyä. Korjatkaa jos olen väärässä.

Kyykky vahvistaa keskivartaloa, mutta prässi vain jalkoja.

Mulla menee treenissä about 1½ (välillä enemmänkin) tuntia.. Pidän kyllä taukoa vaihtelevasti 2-5min. Kun haluaa massaa, mikä olis realistinen palautusaika? Onko siitä ollut haittaa, kun on ollut noin pitkiä taukoja?:(

Olisko minuutti tai 2 jos kasvatat massaa siis jos ei ole oikein voimaperäistä treeniä, jos on esim. 5x5 systeemi niin silloin voi olla 5 min.

Olisko minuutti tai 2 jos kasvatat massaa siis jos ei ole oikein voimaperäistä treeniä, jos on esim. 5x5 systeemi niin silloin voi olla 5 min.

Selvä. Pitänee pitää ensitreenissä hitusen lyhyempää taukoa. Mutta eikai nyt ole mitään radikaalista tapahtunut?:(
e. ressaan liikaa, tiedän:D.
e. kannattaako mavessa (3x6 systeemi) pitää pitempää taukoa?
Teen yleensä vain lämppärit tangolla 3x20, miten kannattais tehdä?

Selvä. Pitänee pitää ensitreenissä hitusen lyhyempää taukoa. Mutta eikai nyt ole mitään radikaalista tapahtunut?:(
e. ressaan liikaa, tiedän:D.
e. kannattaako mavessa (3x6 systeemi) pitää pitempää taukoa?
Teen yleensä vain lämppärit tangolla 3x20, miten kannattais tehdä?

Mavessa tauot kannattaa pitää sen mukaan kuinka raskas sarja oli jossei oo ittellä niin tarkaa ne ajat ja kannattaa pyöritellä paikkoja, hyvää huomenta kädet suorana omalla painolla, kaikkea tuollasta ja sitten 3x6, itse olen aina tehnyt tuohon tyyliin, mutta voit myös tehdä niin, että kunnon lämmittelyt (äsken selitetyt) ja sitten vaikka 6 toistoa 5 kilon painot päässä ja sitten 3x6.

Ja ei ole tapahtunut mitään radikaalista.

Eli tarkoitat:
tangolla 2-3x15-20, 1-2x6x25kg
Tuntuu, aika hassulta.. vaiko:
1x15-20x20kg, 1x10x25kg, 1x6-8x40kg, 3x6x70kg? (painot tällä hetkellä)

Entä ennen kevyempää pumppia?
Ideana on yksinkertaisesti se, ettet väsytä itseäsi liikaa ennen varsinaista suoritusta. Ei ole ihmekään jos ei varsinaiset treenipainot nouse, jos oot sitä ennen vetänyt itsesi ihan uuvuksiin. Niiden aiempien painojen on siis tarkoitus valmistaa sua siihen varsinaiseen suoritukseen (herätellä hermostoa ja totuttaa lihaksia suurempiin painoihin).

edit. ja tottakai myös ehkäisee loukkaantumisia kun ei kylmiltään heivata maksimipainoja tankoon ja lähetä riuhtomaan.

Kiitos taas.
Oon kelannu että kannattais varmaan vetää kevyt viikko nyt alkavalla viikolla, ku tuntuu et kroppa alkaa väsyä, eikä tulokset nouse muutenkaan.
Miten ne painot olis hyvä ottaa? 50-60% maximista?
Mutta miten saan noi mun kaikki painot sitte selville? One Rep Max- laskurilla?:D

Mutta eikö tuo tehdä kaikissa liikkeissä? Miten saan esimerkiksi Alataljassa tietää painomäärän.
nimim. tietämätön.
Toistot varmaan sillasta 15-20?

Mutta eikö tuo tehdä kaikissa liikkeissä?
Kyllä.

Miten saan esimerkiksi Alataljassa tietää painomäärän.
nimim. tietämätön. Toistot varmaan sillasta 15-20?
Voit sä tehdä myös samoilla painoilla mutta sitten teet vähemmän toistoja esim. 8-10 tuossa tapauksessa.

Kevyellä viikolla kannattaa välttää sitä sarjojen loppuun asti tekemistä. Kevyttä pumppailua, ei mitään hampaat irvessä kiskomista.

No mielummin vähennän painoa hitusen, ku tarkoituksena olis että sais myös kokeilla sitä kunnollista tuntumaa.
Eli otan esimerkin. Teen reisi ojennuksia 25kg:lla. Teen tasan sen 15 toistoa, vaikka saisin enemmän?

Kiitän!:)

kevyt viikko on paras tehdä silleen että vähentää kokonaistyömäärää, ei niinkään intensiteettiä.
Ja ihan selvyyden vuoksi, intensiteetti tarkoittaa yksinkertaisesti tehon määrää. Eli 92%x3 1RM on intensiteetiltään kova sarja, kun taas esim 75%x7+3 pakkotoistoa ei ole intensiteetiltään kova sarja.

Sori ku olen tyhmä, mutta kannattaako kevyt viikko siis tehä niin, että kun saan nyt vaikka koukistuksilla 12x30kg, niin teen 10x30 (eli ei failureen) vaiko 15x20-25 + hitaat negatiiviset vaiheet? (ei failureen myöskään)

Kevyet viikot tehdään nimen mukaisesti kevyesti(pumppailen)..eipä sillä juuri väliä ole kunhan vaan muistaa pitää käsi-jarrua päällä kevyillä viikoilla siis :)

Back
Ylös Bottom