Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Määrittele "hyvin meni perille"?

Ja AINA raudat ennen muita harjoitteita.

Ongelma on kyseisessä tilanteessa siinä että harjoituksesta tulee aivan liian pitkä. Tämä johtaa kohonneisiin kortisolitasoihin jotka tekevät kaikkea muuta kuin kehittävät.

Joo ei se ainakaan minulla oikein tahtonu onnistua.. Voiskohan joku tunnin-parin tunnin lepo auttaa asiaa jos sais vähän kiinteetä ruokaa alas ennen punttia.

Lisäsin painoa niin paljon ku puhtaasti pystyin vetämään; nostin tauot siihen 2-3min ja tein pari lämmittelysarjaa ennen itse "suoritusta" niin normi 30min hauis,rinta,forkkutreeni venyki sitten sinne 90 minuutin hujakoille. O_O

Tuli vaan ennen käytettyä tuota yhden minuutin taukoa siks kun täällä sitä suositeltiin mikäli halus kasvattaa lihasten kokoa eikä voimaa(?)

Joo ei se ainakaan minulla oikein tahtonu onnistua.. Voiskohan joku tunnin-parin tunnin lepo auttaa asiaa jos sais vähän kiinteetä ruokaa alas ennen punttia.

En kyllä näe kauheesti järkeä tehdä niinpäin että puntti jälkeen. Siinä on monta syytä tehdä voimaharjoittelu ennen muita harjoitteita kuten lisääntynyt voimantuotto, hermostollinen vaativuus etc.

Tee sitten eripäivänä jos et pääse punttia kolistelemaan ennen reenejä.

mikäli halus kasvattaa lihasten kokoa eikä voimaa(?)

Typerimpiä lauseita mitä olen lukenut. Mutta joo, kannattaa varoa ettei voimaa tule vahingossakaan. Paras keino tähän on pysytellä kaukana lyhyistä, alle 10 toiston sarjoista.

Ongelma on kyseisessä tilanteessa siinä että harjoituksesta tulee aivan liian pitkä. Tämä johtaa kohonneisiin kortisolitasoihin jotka tekevät kaikkea muuta kuin kehittävät.

Vaikuttaako kohonneet kortisolitasot samalla tavalla lihaskasvuun kuin voimantuoton lisääntymiseen? Esimerkkinä boditreeniä hierovat vaahtoavat aina kuinka reeni on oltava just sen 45min14s koska tämän jälkeen kortisolitasot nousee ja koko homma on tuhoon tuomittu. Kuitenkin moni voimmannostaja tekee huomattavasti pidempiä reenejä ja nostava kauheita rautoja ja eivät nyt ihan narujakaan osa ole.

Yritän siis kysyä jotakuinkin, että voiko treenikeston huomioida eri tavalla jos treenataan voimannostoa kehoilun sijaan?

Koska jos katsotaan lämmittelyt ja vaikka pidempi nopeuspenkki setti ja siihen jotain härpäkettä päälle niin on ainakin itselle melko pitkälti mahdotonta ujuttaa treeni 45min sisään.

Tästä käyty parin kaverin kanssa kovaa vääntöä ja jotain faktaa nyt tarttis saada tiskiin, että miksi ja miten se nyt on näin :D

Hei!
Punttitreeniä on takana 2 vuotta, mutta nytten pieleen menneen ''treeni'' kesän jälkeen pitäisi ottaa itseä taas niskasta kiinni.
Millaisella ohjelmalla sitä kannattaisi lähteä liikenteeseen? Mahdollisuus päästä treenaamaan on 4-6x viikossa, joten ajattelin itse jotain 2-jakoista? Katselin noita ohjelmia ja oli vaikea löytää sieltä sopivaa, koska oli paljon ohjelmia, jotka keräsivät negatiivista palautetta. Elaston 2-jakoinen kuitenkin vaikutti hyvin lupaavalta ja toimivalta, mutta itse en mielelläni maastavetoa tekisi, koska selkäni ei vain yksinkertaisesti tykkää siitä.. Onko se korvattavissa jollakin vai onko se ohjelman keskeisimpiä liikkeitä?

Kiitos sille, joka vaivautuu vastaamaan! :)
Auttakaahan nyt joku kokenut konkari miestä hädässä. Motivaatio ja tekeminen on kohdallaan, mutta oikeanlainen ohjelma pitäisi vain löytää.
Tatuoin neuvojien nimet hauikseeni sitten, kun olen iso mies ja huipulla, tämähän oli muutes lupaus!

Auttakaahan nyt joku kokenut konkari miestä hädässä. Motivaatio ja tekeminen on kohdallaan, mutta oikeanlainen ohjelma pitäisi vain löytää.
Tatuoin neuvojien nimet hauikseeni sitten, kun olen iso mies ja huipulla, tämähän oli muutes lupaus!

Rasitusaika määrää aika pitkälti miten se lihas kehittyy.. Eli ihan voi maalaisjärkeä käyttäen miettiä, että jos treenaa pitkiä sarjoja lyhyillä palautuksilla niin lihas kehittyy enemmän kestävyyteen.. Kun lihas kehittyy kestävyyteen, sen ei tarvitse kasvaa isommaksi.. Raskaita sarjoja tehtäessä lihas korjaa/kehittyy enemmän näihin rasitusajaltaan lyhyempiin ja intensiivisempiin tehtäviin, missä lihas kasvaa vahvemmaksi ja jossain määrin myös isommaksi..

Eli lihas ei tunnista monesko sarja on menossa, vaan rasitusaika määrittää sen että kehittyykö lihas enemmän kestävyyteen vai lihaskasvuun ja voimaan.. Lihaskasvu ja voimakaan ei kulje käsikädessä, mikä tekee tämän koko kehonrakennustreenauksen aika hankalaksi.. Joillekkin sopii 4toistot ja joillekkin taas 12, ja sen saa tietää yleensä kokeilemalla että mitkä sopii ittelleen..

Tosin ei kannata ajatella niin että jos joku sarja tai toistomäärä tuntuu hyvältä, se olis jotenkin lihaskasvulle edullisempaa.. Ite oon ainakin sitä mieltä että mitä vittumaisempi liike ja mitä paskemmalta se tuntuu suorittaa, sitä parempi se on jos haluaa tuloksia.. Huomaahan sen tuolla salillakin kuinka helvetisti noi tuntuu_hyvältä_reidenlähentäjä_pumppailijat saavat tulosta salilla..

Progressiivisuus on kanssa aika avaintekijä lihaskasvun kannalta.. Koska sitä lihasta "rikotaan" salilla, ruokapöydässä sitten "korjataan" lihakset jolloin ne yrittävät kasvaa vahvemmiksi ja isommiksi, tai kestävemmiksi (mikä riippuu siitä treenistä/ärsykkeestä).. Progressiivisuus voi olla räjähtävämpiä positiivisia, hitaampia negatiivisia, pidempiä sarjoja tai sitten all time favorite, eli kuorman lisäys.. Kuormaa kannattaa melkeimpä (ainakin natujen) aina nostaa vain sen minimin, koska lihas ei vahvistu niin nopeasti kuin moni kuvittelee..

Ite tekisin alottelijana tälläsellä:

ma:
etukyykky 3x
Takakyykky tangolla 3x
mave 3x
vatsat 4x

ke:
vinopenkki KP 3x
tasapenkki tangolla 3x
flyers 3x
ranskalainen punnerrus KP maaten (eli kahella käsipainoilla, ala asento korvien vieressä ja siitä suoristaen)

pe:
kulmasoutu tangolla 3x
leuanveto vastaotteella 3x
pullover käsipainolla 3x
hauiskääntö suoralla tangolla 3x

Lisäisin liikkeitä sitten kun on jo hommat hallussa paremmin.. Ja kannattaa alottaa vähän kevyemmin, niin että saat kontrolloitua liikkeet oikein, oikeilla lihaksilla jne.. Pikkuhiljaa nostamaan painoja..!

PS: Otan myös rahaa vastaan..

Vilkasin ni taisi perus työntävät/vetävät jako olla siinä elaston jutussa.

Selkä ei todennäkösesti tykkää tekniikan takia. Ainakin näin uskallan veikata. Eli se kuntoon jonkun opastuksella niin homma toimii.

Tossa ohjelmassa näytti olevan selkä liikkeet erikseen vetävillä niin voihan tossa tonne takareisiosastolle muutakin keksiä. Esim. ghr, julle tms. mitä nyt sit pystyy tekemään ilman kipuja mikäli tekniikka on kohdallaan.
Itse en ainakaan suosiolla mavea vaihtaisi. Sen verran yleispätevä liike kun on.

Onko siinä mitää eroa tekeekö ns. pyramidin kevyistä raskaisiin vai toisinpäin? Lähinnä siis kehityksen ja jaksamisen kannalta. Itse ajattelisin, että se on aivan sama, mutta joku väitti jotain muuta..

Lähinnä siis kehityksen ja jaksamisen kannalta.
Kehityksestä en tiedä, mutta kyllä sen pyramidin tekeminen kumminpäin vaan on raskasta. Aloitit sitten ylhäältä alas tai toisinpäin.
Itse suosin pienistä painoista isompaan menetelemää niin ehtii lihas lämmetä ja tottua suurempiin rautoihin hyvän aikaa, eikä samantien ladata maksimirautoja keppiin.
Mutta tämä on siis vain mun mielipide asiasta, eli todennäköisesti ei kannata edes noteerata.

Ois leuanvedosta vielä kysyttävää kun tuo arskan golden six alko eilen, eli kehittyykö leuanveto tän ohjelman aikana kun tällä hetkellä menee 3x5 ja haluaisin ehdottomasti saada enemmän leukoja.. eli vedänkö leuoissa vaan aina kaikki sarjat failureen ja rutistan oikeen kunnolla että vielä se yksi leuka sieltä tulisi sarjan loppuvaiheella?

Kuinka nopeasti ja kuinka paljon teoreettisesti pystyy saamaan lihasmassaa lisää?
Mutta syöden siis terveellisesti, tykkään tuollasesta paleotyyppisestä ruokavaliosta.
178cm / 66kg niin luultavasti pari kiloa luulisi tulevan aika nopeasti.
Onko 5kg/2kk mahoton?

Kuinka nopeasti ja kuinka paljon teoreettisesti pystyy saamaan lihasmassaa lisää?
Mutta syöden siis terveellisesti, tykkään tuollasesta paleotyyppisestä ruokavaliosta.
178cm / 66kg niin luultavasti pari kiloa luulisi tulevan aika nopeasti.
Onko 5kg/2kk mahoton?

5kg/2kk on mahoton vaikka ois kuinka alottelija. Riippuen henkilöstä, lihasta voi vuodessa tulla noin parista kilosta kymmeneen kiloon.

Kannattaa muistaa että kilo lihaa tuo myös kilon nesteitä kroppaan. Eli jos paino nousee kaksi kiloa rasvaprosentin nousematta (käytännössä bulkki ja sitten dieetti) on tässä kilo kuivaa lihaa. Kuukaudessa se oli muistaakseni 500-750 grammaa lihaa mitä voi saada, eli unelma olosuhteissa vuodessa voisi saada rasva prosentin nousematta 18 kiloa massaa.

Myös kilo rasvaa on 3500 kcal, mikä kannattaa muistaa myös.

Tavoite saada melkeenpä se 10kg massaa lisää, mutta ei toki tartte pelkkää lihasta olla :P

Oon mä viikossakin saanut sen 3kg lisää painoo helposti. Se on sitten eri asia oliko siinä yhtään lihasmassaa ;)

Kiitti eniveis.

Vaikuttaako kohonneet kortisolitasot samalla tavalla lihaskasvuun kuin voimantuoton lisääntymiseen? Esimerkkinä boditreeniä hierovat vaahtoavat aina kuinka reeni on oltava just sen 45min14s koska tämän jälkeen kortisolitasot nousee ja koko homma on tuhoon tuomittu. Kuitenkin moni voimmannostaja tekee huomattavasti pidempiä reenejä ja nostava kauheita rautoja ja eivät nyt ihan narujakaan osa ole.

Yritän siis kysyä jotakuinkin, että voiko treenikeston huomioida eri tavalla jos treenataan voimannostoa kehoilun sijaan?

Koska jos katsotaan lämmittelyt ja vaikka pidempi nopeuspenkki setti ja siihen jotain härpäkettä päälle niin on ainakin itselle melko pitkälti mahdotonta ujuttaa treeni 45min sisään.

Tästä käyty parin kaverin kanssa kovaa vääntöä ja jotain faktaa nyt tarttis saada tiskiin, että miksi ja miten se nyt on näin :D

Itse lasken treenin alkaneeksi siitä kun viimeinen lämmittelysarja on tehty.

Miten voit saada nopeuspenkin kestämään yli 45min?

Ja kyllä, se vaikuttaa lihaskasvuun yhtä merkittävästi kuin voimantuottoon. Koska se on stressihormoni niin se laskee testosteronin määrää.
Siksi monissa maissa mm. painonnostajat treenaavat useamman kerran päivässä.

Niin onko pahasta 30 min aerobinen liikunta salin jälkeen? Esim uinti. Sen jälkeen heti kotiin syömään. Olen aloittelija salilla ja haluaisin kasvattaa lihasta. En halua luopua aerobisesta, mutta ei ole riitä aika näiden jakamiseen eri päiville... käyn kolme kertaa viikossa salilla.

Niin onko pahasta 30 min aerobinen liikunta salin jälkeen? Esim uinti. Sen jälkeen heti kotiin syömään. Olen aloittelija salilla ja haluaisin kasvattaa lihasta. En halua luopua aerobisesta, mutta ei ole riitä aika näiden jakamiseen eri päiville... käyn kolme kertaa viikossa salilla.

Tätä en ole suoraan sanoen ikinä pystynyt ymmärtämään. Miten voi riittää aikaa kysellä netissä kysymyksiä jos ei ole aikaa käydä tekemässä 30min aerobista?

Back
Ylös Bottom