Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Kummalla tangolla kannattaa tehdä niskan takaa punnerrusta, 20kg tangolla vai yhellä semmosella pienemmällä joka on 10-15kg (entiedä tarkalleen)?

Niskantakaapunnerrus on sellanen liike, että kaikilla ei kestä olkapäät niin kannattaa tehdä näin aluksi ainakin pienemmällä jos se tuntuu(lihaksissa), että saat vähän tekniikaa kuntoon.

No tänään aattelin ekaa kertaa koittaa tota kun elokuussa sitä tulee sitten tehtyä 3 kertaa viikkoon kun alkaa golden six ohjelma :)

Niskantakaapunnerrus on sellanen liike, että kaikilla ei kestä olkapäät niin kannattaa tehdä näin aluksi ainakin pienemmällä jos se tuntuu(lihaksissa), että saat vähän tekniikaa kuntoon.

Niskantakaa pitäisi pystyä punnertamaan kuolleista jos olkapäät funktioivat normaalisti.

Kummalla tangolla kannattaa tehdä niskan takaa punnerrusta, 20kg tangolla vai yhellä semmosella pienemmällä joka on 10-15kg (entiedä tarkalleen)?

Minkälaiset on sun hartioiden voimat?

oon pystypunnerrusta tehny 17 kg : n kässäreillä ja 20 kässäreillä meni 5 toistoa kun viimeksi koitin..

ok kannattaa koittaa tolla pienellä tangolla.

mitä saatanaa. jos oot 20kg hantteleilla pystypunnerrellut, niin eiköhän se 20kg tankokin liikahtele ihan kohtuudella

Tarkotin et jos ei oo ennen tehny ja jos ei olkapäät taivu kovin hyvin niin ei siinä järkeä ole huonolla tekniikalla (jos se ei ole hallussa) ruveta tekemään suurilla painoilla. Hyvä jos joku sai tästä selvää :D.

Tein sitten sillä kympin tangolla sitä niskan takaa punnerrusta ja sai laittaa 15kg tankoon ja sillä sitten sain tehtyä 3x8..

Hyvä juttu. Hyvältä näyttää siis lähtökohdat ainakin kultaista kuusikkoa ajatellen, kun mitään siitä ohjelmasta ei tarvitse muuttaa. :)

Tein joskus 6x6 70kg penkissä, sit alko toistot lyhenemään ja alko voimatreeni. Tein jotain 2x3 90kg parhaimmillani. Ja nyt vähän aikaa sitten alko taas pidemmät sarjat ja toistot. Tänään tuli 2x8 ja 1x7 72,5kg.

Onko normaalia, että painot ovat laskeneet noin paljon kun pitempiä aloittaa tekemään?

Olisi kysymys penkkipunnerrusta koskien. Olen nähnyt niin monta erinlaista nostotapaa penkissä että on vaikea tietää varmuudella mikä on se oikea. Milestäni osaan itse tehdä penkkipunnerruksen oikealla tavalla, mutta olen edelleen hieman epävarma miten penkkiä tehdessä tulisi hengittää. Itse teen nykyään niin että hengitän sisään tangon ollessa ylhäällä, ja hengitän ulos ihan liikkeen loppupäässä. Aikaisemmin hengitin sisään tankoa laskiessa ja hengitin ulos nostaessa, mutta tuo nykyinen systeemi on toiminut minulle paremmin. Olen myös katsonut muutaman youtube pätkän missä tuo hengitys tehdään eri tavalla. Onko tämä mielipidekysymys vai onko tähän olemassa ainoastaan yksi oikea tapa?

Moro

Mulla olisi pieni ongelma...En ole käynyt salilla noin 2kk, ja on jäänyt ottamatta kreatiinin ylläpitö. Pitäisikö minun aloittaa kreatiinin käyttö suoraan ylläpidolla vai kuinka?:S

Apuja kuntoiluun, tavoite lihasmassan kasvi ja kiinteytyminen

Olen aloittanut 2 viikkoa sitten säännöllisen lihaskuntoilun tavoitteena lihaskasvu ja kiinteytyminen. Lisäravinteena suositeltiin Mass2:sta. Teen joka toinen päivä yläkeho, keskikeho ja alaraajat ja välipäivinä sprinttiharjoitukset. Ongelmana onkin, että olenko liian hätäinen kun en tunnu tulevan tulosta lihasmassan kasvussa ja kiintytymisessä. Otan Mass2:sta kylläkin yhden kerran päivässä 2 dl annoksen 500ml vettä. Pitäisikö sitä ottaa paketin mukaan 2 kertaa päivässä vai vaikuttaako asiaan? Ruokailu on painottunut aamuisin kaurapuuroa mehulla ja näkkileivällä. Lounaana joko leipää vihanneksilla. Myös raejuustoa on tullut syötyä. Pituutta 184, painoa 82. Onko samanlaisia kuntoilijoita samoin tavoittein??

Olisi kysymys penkkipunnerrusta koskien. Olen nähnyt niin monta erinlaista nostotapaa penkissä että on vaikea tietää varmuudella mikä on se oikea. Milestäni osaan itse tehdä penkkipunnerruksen oikealla tavalla, mutta olen edelleen hieman epävarma miten penkkiä tehdessä tulisi hengittää. Itse teen nykyään niin että hengitän sisään tangon ollessa ylhäällä, ja hengitän ulos ihan liikkeen loppupäässä. Aikaisemmin hengitin sisään tankoa laskiessa ja hengitin ulos nostaessa, mutta tuo nykyinen systeemi on toiminut minulle paremmin. Olen myös katsonut muutaman youtube pätkän missä tuo hengitys tehdään eri tavalla. Onko tämä mielipidekysymys vai onko tähän olemassa ainoastaan yksi oikea tapa?

Kyllä se kannattaa ne hapet ottaa ylhäällä ja sitten puhaltaa punnerruksen loppuosassa pois. Eli nykyinen tapasi on oikea.

Moro

Mulla olisi pieni ongelma...En ole käynyt salilla noin 2kk, ja on jäänyt ottamatta kreatiinin ylläpitö. Pitäisikö minun aloittaa kreatiinin käyttö suoraan ylläpidolla vai kuinka?:S

Aika lailla aivan sama. Ei se tankkaus ole pakollinen koskaan.

Olen aloittanut 2 viikkoa sitten säännöllisen lihaskuntoilun tavoitteena lihaskasvu ja kiinteytyminen. Lisäravinteena suositeltiin Mass2:sta. Teen joka toinen päivä yläkeho, keskikeho ja alaraajat ja välipäivinä sprinttiharjoitukset. Ongelmana onkin, että olenko liian hätäinen kun en tunnu tulevan tulosta lihasmassan kasvussa ja kiintytymisessä. Otan Mass2:sta kylläkin yhden kerran päivässä 2 dl annoksen 500ml vettä. Pitäisikö sitä ottaa paketin mukaan 2 kertaa päivässä vai vaikuttaako asiaan? Ruokailu on painottunut aamuisin kaurapuuroa mehulla ja näkkileivällä. Lounaana joko leipää vihanneksilla. Myös raejuustoa on tullut syötyä. Pituutta 184, painoa 82. Onko samanlaisia kuntoilijoita samoin tavoittein??

Kahdessa viikossa tuskin huomaa mitään, mutta parissa kuukaudessa luulis jo huomaavan. Tosin saattaa jäädä tulokset melko laihoiksi, jos ruokailut on yhtään tuollaiset mitä tuossa hieman kuvaat. Lisäksi kiinteytyminen on kirosana tällä palstalla, sillä sehän tarkoittaa suomeksi lihaksen kasvamista ja/tai rasvan vähenemistä, jolloin kropasta tulee lihaksikkaamman näköinen. Yhtä aikaisesti rasvanpoltto ja lihaksen kasvatus ei onnistu koskaan hyvin, mutta aloitellessa voi kyllä onnistua jossain määrin. Pitää kuitenkin tietää hyvin tarkkaan miten syö. Kannattaa kuitenkin nyt ihan päättää, haluaako kasvattaa tosissaan lisää lihasta, vaiko dieetata ylimääräiset rasvat pois ja sitten sen mukaan ruokavalio laittaa kuntoon. Se on kuitenkin vähintään yhtä tärkeä tekijä kuin treenaaminenkin. Dieetatessa tärkeämpikin.

Back
Ylös Bottom