Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Koska yksikin kuva selvittänee enempi kuin tuhannen sanaa, niin...

http://www.exrx.net/Muscles/PectoralisSternal.html

http://www.exrx.net/Muscles/PectoralisClavicular.html

Tuossa siis isorintalihas, joka jakaantu nuihin kahteen osaan. Se on yhtä ja samaa lihasta, mutta se jaetaan kahteen osaan kiinnittymispaikkansa (rintalasta/solisluu) mukaan. Pieni rintalihas on taas ihan oma lihaksensa, jolla on ihan eri funktio kuin isolla rintalihaksella.

http://www.exrx.net/Muscles/PectoralisMinor.html

"Eikös ole erikseen olemassa iso ja pieni rintalihas, joista ensimmäinen on se ala- ja keskiosa ja toinen sitten se yläosa?"

Kun dippiä pystyy tekemään sekä rinta- ja ojentajaliikkeenä, niin mikä asento dippiä tehdessä sitten ottaa enemmän rintaan ja mikä ojentajiin?

mikä on paras liike epäkäslihaksille?

Pystypunnerrus tangolla, pystysoutu ja hartioidennostot tangolla tai käsipainoilla. (pystypunnerruksessa vaan nostat hartiat ylös kun kädet ovat suorina niin ottaa normaalia enemmän)

^ Vinopenkki rasittaa enemmän ylärintaa,eli sulla jäis ala-rinta vähemmälle rasitukselle..Kotonako treenaat?
Jep kotona treenaan, on kyl vielä pelkkä haave, että salilta loppuis painot kesken penkkiä tehdessä :D

Salille on sen verran pitkä matka (25km) ettei ihan tee mieli pyöräillä sinne asti treenaamaan.

Pakko nyt kysyä palkkarista sen verran, että paljonko heraa ja maltoa kannattaa laittaa kun on tarkoitus kerätä massaa? Mietin vain kun tulee syötyä reippaasti yli kulutuksen, niin pitääkö siitä palkkarista saada sitten enää niin paljon kaloreita, vai onko se palkkari sitten niin tärkeä massaa hankittaessa vaikka +kaloreilla onkin, niin ottaa sitä ihan kunnon satsi? Oon laittanu puol desiä kumpaakin ja 5g kreatiinia palkkariin..

Päätin viime viikolla aloittaa treenin uudestaan piiiiiitkän tauon jälkeen. Eli treenasin vuoden 2008 kokonaan mutta viime vuoden alussa into hiipui enkä ole harrastanut sen koommin minkäänlaista liikuntaa. Silloin kun viel treenasin olin mielestäni aika kovassa kunnossa, mutta rupesin sitä vain miettimään, että kauanko kestää saada sama kunto takaisin? Nythän mun ei tarvi niin nollista aloittaa kuin silloin 2008 tammikuussa jolloin penasta nous ehkä tanko :D

Mietin vain kun tulee syötyä reippaasti yli kulutuksen, niin pitääkö siitä palkkarista saada sitten enää niin paljon kaloreita vai onko se palkkari sitten niin tärkeä massaa hankittaessa vaikka +kaloreilla onkin, niin ottaa sitä ihan kunnon satsi?
Mun mielestä se kokonaisruokavalio on tärkeintä tässä harjoittelussa. Palkkarin ideanahan on antaa helposti imeytyviä ravintoaineita lihakselle raskaan harjoituksen päätteeksi ja luoda anabolinen tila mahdollisimman nopeasti ja nestemäinen ravinto imeytyy nopeammin kuin kiinteä ruoka.
Palkkarin annostelussa sen verran, että yleensä 1 : 2 (hr/prot), esim. 50g malto ja 25g hera. Enpä näe syytä miksi sitä pitäisi bulkilla suurempia määriä kiskoa.

edit. ei se palkkari mikään kehityksen edellytys ole.

Mikä olisi kaikista alaselkä-ystävällisin keino treenata lapojen välissä olevia lihaksia? Kulmasoutu tangolla tai alatalja ei tule kuuloonkaan, rasittaa liikaa alaselkää. Olisiko paras vaihtoehto joku tuoliin tuettu soutu tms.?
Tee vaikka kulmasoutua silleen, että makaat vinopenkillä ja sit vedät siitä vaikka käsipainoilla.

kolmas viikko dieetillä käynnistyy maanantaina.
  • Sopiiko hiitin kanssa välipäivinä vetää muuta aerobista? kuntopyörällä esim? Kun muina, kuin hiit-päivinä meinaa tuo kalorikulutus olla hieman alhaisempi, niin pitäis jotenki kuluttaa.
  • Kannattaisko myös jotain lihasliikkeitä tehä, esim jotain kuntopiirintyylistä kotona, ja käsipainoilla jne. Onko se hyvä dieetillä lihaksille välissä antaa jotain työtä? Että eivät "surkastu" ???

Kuitenkin, tarkoitus olisi vetää joka toinenpäivä HIIT, välipäivinä jotain lenkkiä, ja lihaksillekin saada jotain työtä, että kalorinkulutus säilyisi, ja lihakset eivät surkastuisi.

Mitä mieltä olette? Vastausta kaivataan pian. Kiitos jo etukäteen :)
Älä kuitenkaan ihan joka päivä valtavia määriä tee aerobista, mut kyl sä ton HIIT:n lisäks voit jotain kevyttä ottaa. Ja tottakai dietillä treenataan punttikin samalla tavalla, kuin bulkilla, ei missään tapauksessa saa jättää pois, jos haluu lihat säilyttää.

Mun mielestä se kokonaisruokavalio on tärkeintä tässä harjoittelussa. Palkkarin ideanahan on antaa helposti imeytyviä ravintoaineita lihakselle raskaan harjoituksen päätteeksi ja luoda anabolinen tila mahdollisimman nopeasti ja nestemäinen ravinto imeytyy nopeammin kuin kiinteä ruoka.
Palkkarin annostelussa sen verran, että yleensä 1 : 2 (hr/prot), esim. 50g malto ja 25g hera. Enpä näe syytä miksi sitä pitäisi bulkilla suurempia määriä kiskoa.

edit. ei se palkkari mikään kehityksen edellytys ole.

Hiilaria siis tarvitaan puolet enemmän.. miksi näin?

Päätin viime viikolla aloittaa treenin uudestaan piiiiiitkän tauon jälkeen. Eli treenasin vuoden 2008 kokonaan mutta viime vuoden alussa into hiipui enkä ole harrastanut sen koommin minkäänlaista liikuntaa. Silloin kun viel treenasin olin mielestäni aika kovassa kunnossa, mutta rupesin sitä vain miettimään, että kauanko kestää saada sama kunto takaisin? Nythän mun ei tarvi niin nollista aloittaa kuin silloin 2008 tammikuussa jolloin penasta nous ehkä tanko :D

Ei siinä kauaa mee. Ite alotin joskus kun pena oli 40 :D Se nous jatkuval treenil 110 asti ja sen jälkee oli puol vuotta-vuosi taukoo ja laski siihen 85... Siitä meni n. 2-3kk saada takas 110

Voisko joku osaava tehdä mulle ohjelman kun aion ensi kertaa nyt mennä salille. Tosiaan vain jos rinta, hauis ja selkätreenin sais. (Vatsat ja kintut kotona)

Vähän suuntaa antamaan:

Max leuat 12-15
Punnerrukset ~70
Painoa bout 80kg

Back
Ylös Bottom