Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Itse yrittäisin esim. tehdä joka sarjan 12 toistoa/lisätä yhden sarjan lisää ja tehdä 11 toistoa/lisätä painoa ja aloittaa sarjamäärien nostaminen uudella painomäärällä. Mikä näistä on sitten paras vaihtoehto niin en osaa sanoa, mutta kaikissa on kuitenkin progressiivinen lähestymistapa.

Juu toki toi oli jo tiedossa, mutta siis se "ensiaskel" 3x11 siirtymisestä 3x12. Eihän kukaan vetäse suoraan tuota "hyppyä", vaan jotenkin se pitää alottaa. Ja himassa puuhastelen tällä hetkellä, joten ei ole lisätä painoa. Muuten lisäisin kilon ja pudottaisin sarjat 3x10

2 kertaa keho läpi viikossa,joo ei mitään kevennettyä joka toinen kerta...

Perse edellä puuhun...

Kaikkihan treenaa täysiä!!superkovaakovinikinämissääntreenejä kysyttäessä.
Itse tiedän treenin menneen perille mm. siitä, kun treenin jälkeen on pahaolo. Jotkut sanoo, että jalkatreenin jälkeen on pahaolo, mutta se samainen olo pitää tulla kaikkia lihasryhmiä treenatessa. Muuten ei oo menty tarpeeks kovaa.
Mutta sullakin on tuo homma vielä niin alussa, että ihan heti ei voi odottaakaan ns. täydellisiä treenejä. Mutta kyllä mä sinuna nyt vähän maltillisemmin treenaisin (treenien määrää lähinnä tarkoitan) ja pitäisin välillä jonkun kevennetyn viikon.

Miksi kaikki vaan vittuilee täälä,luulin ,että täällä autetaan davidejä.

6kk oon treenannu ja esim. penkkimax on noussu 35kg,ja hyvin treeni kulkee edelleen.

6kk oon treenannu ja esim. penkkimax on noussu 35kg,ja hyvin treeni kulkee edelleen.
Vittuilulla kompensoidaan olemattomia lihaksia, ja pientä lerssiä. :(

Kyllähän täällä autetaan, mutta joskus jos apua ei oteta vastaan ja se sivuutetaan, niin auttajalle saattaa tulla välinpitämätön asenne apua tarvitsevaa kohtaan. Tyyliin, "että tee sitten niin kuin itse haluat - aivan sama". Sillä ehkä yritetään herätellä vielä viimeisen kerran apua tarvitsevaa (tai sitten ei).

Se on hienoa, että treenit kulkee ja niin pitääkin. Ja kuten mainitsin, olet vielä niin alussa, että on tavallaan turha odottaa treenin olevan vielä niin "täydellistä". Lähinnä tuolla kovaa treenaamisella hain sitä, että suurinpiirtein kaikki sanoo treenaavansa kovaa, mutta todellakaan kaikki eivät oikeasti treenaa niin kovaa kuin pitäisi/pystyisi. He eivät välttämättä vielä tiedä kuinka kovaa pystyy treenaamaan.
Enkä väitä, että olisin mikään guru - itsekin opin vähänväliä jotain pieniä uusia asioita liittyen treenaamiseen. Jos mulla on jokin asia epäselvää, niin yleensä kysyn kasvotusten salilla sellaiselta henkilöltä mielipidettä, kuka kilpailee voimannostoa tai kehonrakennusta (riippuen asiasta). Mulla kun on tällainen mahdollisuus - kaikilla sellaista ei tietenkään ole.

Ei muuta kun hyviä treenejä!

Millä sais MaVen menee iha täysin rutiinilla, ettei tekniikka kusis välillä? Kun tänään kävi sillee, et vähän niksahti alaselkä ja aran tuntunen nyt, kun yritin puristaa viimesiä toistoja sarjassa. Ongelma siis siinä, että ei uskalla tehä sarjaa kovinkaan loppuun, kun pelottaa että tekniikka kusee vikoissa toistoissa. Tekniikkaharjotuksia vaan lisää? Ja ku tekis mieli kuitenkin sarjapainojakin nostaa välillä.

Ja tähän kun sais vielä vastauksen:

Teen yksjakosella ja jalkojen osalta oon tehny lähinnä prässiä ja SJMV:ta. Otin nyt MaVen SJMV:n tilalle ni mitä muuta kannattas tehä jaloille, ehkä prässiä? Kyykyn otan jossain vaiheessa varmaa ja sit kannattaa varmaa vuorotella kyykkyä ja vetoo?

^ Mave menee ruutiniksi kun sitä vaan tekee. Pyydä vaikkapa joku opettamaan sen liikkeen, tai edes katsomaan mitä olisi korjattavaa.
Mikset ota suoraan kyykkyä? Toki prässilläkin menee, mutta kyykky on niin ihana :D

Moro!

En käynyt salilla silloin kun pari päivää kyselin , että kannattaisko mennä salille sen selkäkivun takia ja en mennyt...
Tämän viikon maanantaina kipu oli niin kovaa jo että käden nostaminen ylös jo sattui ja kipu oli myös toisella puolella selkää. Kysyin salin pitäjiltä , että mikä auttais selkään niin sanoivat ,että kannattaa venytellä samoin yksi tuttu kuka on ensihoitaja. Mutta onko teillä vielä mitään lisä vinkkejä tuohon kipuun ,alkaa jo onneksi pikkuhiljaa hellittämään kun olen venytellyt kunnolla.

Sitä vielä , että olisiko tälläinen 4-osainen ohjelma teidän mielestä ok?

Ma: hauis ja ojentaja

Ke: Rinta , olkapää

Pe:Jalat ja vatsa

Su: Selkä

Sanokaa toki parannus ehdotuksia jos näette tuossa jotakin vikaa. :)

Kiitos!

^ Mave menee ruutiniksi kun sitä vaan tekee. Pyydä vaikkapa joku opettamaan sen liikkeen, tai edes katsomaan mitä olisi korjattavaa.
Mikset ota suoraan kyykkyä? Toki prässilläkin menee, mutta kyykky on niin ihana :D

No ihanuudesta en sano mitään, varmaa yksi kusisimmista liikkeistä (ainakin näin alkuun):D.
Mitä kannattais tehä, ku tänään tein kyykkyä niin kaverini sanoi, että tanko on mulla ikään kuin vinossa, eli ei pysy tasapainossa. No tuon saa helposti korjattua ensitreeneissä, mutta teen yleensä kympin sarjaa, mutta siltikään en saa sitä tuntumaan niin hyvin etureisiin kuin prässin. Positiivista on että kyykky ei mulla selässä tunnu (mitä se nyt vähän kipua tuottaa, kun tanko niskan takana on, mutta ei mitään kipua esimerkiksi alaselässä).
Toinen positiivinen asia on, että olen muutamman kerran treeneistä lähtenyt etureidet helline pois:D. Tiedä sitten, että kyykkäsinkö tarpeeksi alas, sillä kun kyykkäsin kerran pari vähän yli 90 asteen kulman niin ylös tulo oli vaikeaa ja tuntui kyllä reisissä.
Mutta painot ovat kyllä läheteneet tasoittumaan:
Penkki 6*45
Mave 7*67.5
Kyykky (ainut liike vielä, mutta sekin pian) 10*40
SJMV 10*52.5
Pystyp.(laite) 10*25, kp sama (12.5kg/kässäri)
Vinopp.kp 8-9*30 (15kg/kässäri)

Hyvässä asemassa mennään, eli en mä nyt ihan päin metsää reenaile:rolleyes:

Millä sais MaVen menee iha täysin rutiinilla, ettei tekniikka kusis välillä? Kun tänään kävi sillee, et vähän niksahti alaselkä ja aran tuntunen nyt, kun yritin puristaa viimesiä toistoja sarjassa. Ongelma siis siinä, että ei uskalla tehä sarjaa kovinkaan loppuun, kun pelottaa että tekniikka kusee vikoissa toistoissa. Tekniikkaharjotuksia vaan lisää? Ja ku tekis mieli kuitenkin sarjapainojakin nostaa välillä.

Ja tähän kun sais vielä vastauksen:

Teen yksjakosella ja jalkojen osalta oon tehny lähinnä prässiä ja SJMV:ta. Otin nyt MaVen SJMV:n tilalle ni mitä muuta kannattas tehä jaloille, ehkä prässiä? Kyykyn otan jossain vaiheessa varmaa ja sit kannattaa varmaa vuorotella kyykkyä ja vetoo?

Ite välillä tarkkailin tekniikkaa liikaakin/tein vähän yli varovasti, pisti pikku hiliaa vituttaa:D.
Nyt koitan keskittyä treenaamiseen ja nostaa sarjapainoja ylöspäin, ei sen tekniikan täydellinen tarvi olla.
Tietty jos hauis tehdään heijaamalla, Mavessa selkä pyöristyy, vipareita tehdään aivan liian isoilla painoilla (tätäkin huomaa aika paljon), niin sitten kyllä voisi kattoo vähän itteensä.
Mutta sillä periaattele eteenpäin vedän, että kunhan liike tuntuu siellä missä pitää, tekniikka suht kohillaan, niin eikun vaan treeniä. Tietty mulla parantamisen varaa on aina, mutta en sitä täydellistä tekniikka haekkaan vaan koitan nostaa sarjapainoja/saada tuloksia.

Mutta jos sulla alaselkä naksahti, niin sitten kyllä kannattaa kattoa, että mitä tekee väärin - pyydä jotakuta tsekkaa vaikka yks sarja niinku dtR:rrä tossa äsken sano, omia virheitä voipi olla vaikea nähdä.

Ite välillä tarkkailin tekniikkaa liikaakin/tein vähän yli varovasti, pisti pikku hiliaa vituttaa:D.
Nyt koitan keskittyä treenaamiseen ja nostaa sarjapainoja ylöspäin, ei sen tekniikan täydellinen tarvi olla.
Tietty jos hauis tehdään heijaamalla, Mavessa selkä pyöristyy, vipareita tehdään aivan liian isoilla painoilla (tätäkin huomaa aika paljon), niin sitten kyllä voisi kattoo vähän itteensä.
Mutta sillä periaattele eteenpäin vedän, että kunhan liike tuntuu siellä missä pitää, tekniikka suht kohillaan, niin eikun vaan treeniä. Tietty mulla parantamisen varaa on aina, mutta en sitä täydellistä tekniikka haekkaan vaan koitan nostaa sarjapainoja/saada tuloksia.

Mutta jos sulla alaselkä naksahti, niin sitten kyllä kannattaa kattoa, että mitä tekee väärin - pyydä jotakuta tsekkaa vaikka yks sarja niinku dtR:rrä tossa äsken sano, omia virheitä voipi olla vaikea nähdä.

Tiiän et selän suoruus kusi viimesillä toistoilla. Täytyy tosiaan kysyä varmaa apua.

Moro!

En käynyt salilla silloin kun pari päivää kyselin , että kannattaisko mennä salille sen selkäkivun takia ja en mennyt...
Tämän viikon maanantaina kipu oli niin kovaa jo että käden nostaminen ylös jo sattui ja kipu oli myös toisella puolella selkää. Kysyin salin pitäjiltä , että mikä auttais selkään niin sanoivat ,että kannattaa venytellä samoin yksi tuttu kuka on ensihoitaja. Mutta onko teillä vielä mitään lisä vinkkejä tuohon kipuun ,alkaa jo onneksi pikkuhiljaa hellittämään kun olen venytellyt kunnolla.

Sitä vielä , että olisiko tälläinen 4-osainen ohjelma teidän mielestä ok?

Ma: hauis ja ojentaja

Ke: Rinta , olkapää

Pe:Jalat ja vatsa

Su: Selkä

Sanokaa toki parannus ehdotuksia jos näette tuossa jotakin vikaa. :)

Kiitos!

Jos herrekipering ei toista kättä saa nostettuu ylös ollenkaan, niin sitten kannattaa kyllä ottaa vähän iisimmin sen selän kanssa. Jos se selkä nyt vielä vihottelee ja ilmottelee itestään niin käy ihmeessä näyttämässä sitä ammattilaiselle. En tiedä sitte että mitä kommenttia nää sulle heitti, mutta tollaset "venyttele enemmän" -musta-tuntuu-kommentit kannattaa jättää omaan arvoonsa, mikäli ne siis sellasia oli...

4-jakosta voi reenaa monella eri tavalla. Ite oon tykästyny rinta+haba, jalat+vatsat, olat+ojentajat, selkä+vatsat -jakoon. Tää ihan vaan sen takia että en tykkää reenaa rintaa ja olkapäitä samassa, mutta tää on tietty yksilöllistä.. Toi sun ylläoleva jako on muuten ihan jees, mutta mieluummin tässä järjestykessä, kädet, jalat+vatsa, rinta+olat, selkä(+vatsat). Varsinki ojentajat on tärkeessä asemassa rinta ja olkapää reenissä, ja sen takia on hyvä pyrkii antaa niille riittävästi lepoo ennen tätä kyseistä reenii...

1. Kuinka alas vinopp. kp:ssa painot pitäisi laskea? Ite laskenu n. 5-10cm rinnasta.
2. Yleensä teen haukkaa kp:lla tai mutkatangolla, missä ne parissa, kolmessa vikassa toistossa meinaa/alkaa selkä taipumaan, uskoisimpa että aika monella? (mitä mun salilla tullut katottua)

1. Kuinka alas vinopp. kp:ssa painot pitäisi laskea? Ite laskenu n. 5-10cm rinnasta.
2. Yleensä teen haukkaa kp:lla tai mutkatangolla, missä ne parissa, kolmessa vikassa toistossa meinaa/alkaa selkä taipumaan, uskoisimpa että aika monella? (mitä mun salilla tullut katottua)

1. Ite lasken noi käsipainot suunnilleen nii, et käsipainon pää eli ne painokiekot koskettaa vähän rintaa.
2. Joo ei se haittaa jos vähän cheattaa viimesissä toistoissa, tosin välillä voi ja kannattaakin kokeilla tosi puhtaalla tekniikalla ns. strict-curlia eli selkä seinää vasten ja ihan puhtaita ja hallittuja toistoja.

Tuohon ykköseen... minäkin oon miettinyt samaa. Ite oon yleensä laskenut niin alas, että saan kunnollisen venytyksen rintaan. En tiedä sitten, että meneekö pahasti mettähallituksen puolelle.

Back
Ylös Bottom