Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

1. Ite lasken noi käsipainot suunnilleen nii, et käsipainon pää eli ne painokiekot koskettaa vähän rintaa.
2. Joo ei se haittaa jos vähän cheattaa viimesissä toistoissa, tosin välillä voi ja kannattaakin kokeilla tosi puhtaalla tekniikalla ns. strict-curlia eli selkä seinää vasten ja ihan puhtaita ja hallittuja toistoja.

1. Okei, seuraavassa reenissä vois koittaa noinkin.
2. Tuota vaan siksi kysyn, kun moni niin vaan toitottaa että pienet painot ja puhtaat toistot.
Kun kyllä toisaalta sen ymmärrän, mutta ei esimerkiksi mitkään 20kilonkaan kässärit mitään höyheniä ole, niin niillä nyt on vaikea vetää mitään puhtaita toistoja, mutta voishan sitäkin vuorotella, että alkuviikosta raskaammat painot seisten ja loppuviikosta sitten kevyemmät painot istuen/keskitetty haukka.
Eikös tuo sama koske aika paljon muitakin liikkeitä?

sellasta kyselisin että olisiko tälläinen ruokavalio hyvä?

säännöllinen unirytmi 00.00-08.00

Aamupala: 8.30-9.00

maitorahkasekoitus (250g maitorahka,200g jogurtti,1dl maito)
1 kahvi (makeutustableteilla)
1 banaani/mysli 50-100g
BCAA aminohapot (5g)

Välipala: 11.00.11.30
2 ruisleipää
2-4 kalkkunaleikkelettä
1 raaka kananmuna mehuun sekoitettuna

Ruoka 13.00-14.00

100-150g perunaa,pastaa,makaronia,riisiä
100-150g lihaa,kanaa,kalaa,(soijarouheesta kastiketta 1-2dl soijarouhe+tomaattimurska+sipuli)
50-150g salaattia(silloin kun sit sattuu olemaan)

Välipala: 15.00-16.00

2 ruisleipää
2-4 kalkkunaleikkelettä
maitorahka sekoitus (sama kun aamupalalla)

iltapala:

BCAA aminohapot (5g)
140g tonnikalaa vedessä
5g öljyä

+ treenin jälkeen 1dl hera80 ja 1dl malto6 puoleen litraan maitoa

Hiitistä

Hiittihän toimii silleen, että "rasvanpolttotasot" ovat aktiivisia 4-15min treenin jälkeen (sykkeen takia) aamulla, jolloin ei syödä 3-4 tuntiin.
Niin kuinka paljon hiitti kuluttaa (kcal) sitten suurinpiirtein ja kuinka kauan se rasva palaa sen hiitin jälkeen? suuntaa-antava vastaus olisi kiva tietää.

Koska ihmetyttää, että miten muutaman minuutin treeni voi auttaa paljoa rasvanpoltossa.

Kannatteeko hiitin lisäksi välipäiville, ja miksei hiittipäivillekkin vetää jotain kevyttä 30min kuntopyörä rääkkiä, että hiki nousee kunnolla pintaan ja hengästyy? Rasvanpoltto siis tavoitteena (tiedän että noissa aerobisissa reeneissä se lihaskin lähtenee).

Kiitos vastaajalle. :worship:

E: Ja olen kyllä lukenu niitä kolmea eri hiittiä käsittelevää trediä, mutta en saanut selville mitään vastausta noihin. Joten.... anyone?

Mitäs ihmeen höpöjuttua toi "ei saa syödä 3-4 tuntiin hiitin jälkeen". Paskapuhetta sanon minä. Onhan se jo katabolisesta tilasta poispääsemisen kannalta ehdottoman tärkeetä, että syödään heti harjoituksen jälkeen. Eikä se syöminen vaikuta yhtään mitenkään hiitin tai minkään muunkaan liikunnan jälkipolttoefektiin. Tai jos vaikuttaakin, niin ei kyllä käytännön tasolla.

Mitäs ihmeen höpöjuttua toi "ei saa syödä 3-4 tuntiin hiitin jälkeen". Paskapuhetta sanon minä. Onhan se jo katabolisesta tilasta poispääsemisen kannalta ehdottoman tärkeetä, että syödään heti harjoituksen jälkeen. Eikä se syöminen vaikuta yhtään mitenkään hiitin tai minkään muunkaan liikunnan jälkipolttoefektiin. Tai jos vaikuttaakin, niin ei kyllä käytännön tasolla.

Lueppas kunnolla, en tarkoittanut että se kiellettäisiin, vaaan sitä, että jos jätän syömättä aamupalan, ja syön vasta lounaan, niin palaa rasva paremmin? VERRATTAESSA sille, että söisin sitte hiitin jälkeen, jolloin ravinto kuluu heti, eikä rasva..????

JOTEN, suuntaa antabvia vastauksia kaipaisin noihin kysymyksiin, en mitää tällasia huomautuksia.... -.-

1. kuinka paljon hiitti kuluttaa (kcal) sitten suurinpiirtein?
2. kuinka kauan se rasva palaa sen hiitin jälkeen?
<-- ei se kalorimäärä nyt muutamassa minuutissa pala.
3. kannattaako jättää syömättä joksiki aikaa hiitin jälkee, että rasva palaisi hiitin jälkeen?
4. kannattaako vetää kuntopyörällä n. 30min seminopeasti
(suurinpiirtein sama nopeus, kun hiitin kevyellä 30sekunttisella) välipäivinä ja/tai hiit päivinä?

Kannattaako toistomääriä vaihdella kuinka usein? Entäpä jos niitä vaihtelee joka kerralla, esim jos aloittaa 5 toistolla ja sitten kun samoilla painoilla menee 8 toistoa, niin pistetään lisää painoa sen verran että toistot putoaa takaisin viiteen?

Kannattaako toistomääriä vaihdella kuinka usein? Entäpä jos niitä vaihtelee joka kerralla, esim jos aloittaa 5 toistolla ja sitten kun samoilla painoilla menee 8 toistoa, niin pistetään lisää painoa sen verran että toistot putoaa takaisin viiteen?

Jos haluat voimaa niin pidä toistot viidessä ja laita lisää painoa kun on tarvis.

Lihakset tarvii lepoa palautuakseen/kehittyäkseen, eikö? Riittääkö niille lihaksille nimenomaan pelkkä lepo, vai tarvitsevatko ne jotain "ultimate-rauhaa" a.k.a. unta? Eli nollaako tämä mun valvomiseni eilisen treenin ja fiksun ruokailun kokonaan, kun kuitenkin vaan makoilen sängyssä pakkista selaillen?

Nukkuessa lihas kasvaa paremmin, kun kasvuhormonia erittyy enemmän silloin, ja aamua kohden testosteronitasot nousee hieman. Eli nukkumaan vaan. Ei noi reenit nollaudu, kunhan nukkuu sen 7h yössä. Eikä muutenkaan, kunhan nukkuu, eikä valvo koko öitä.

Jep se uni on todella tärkeää lihasten kasvun kannalta eli pyri nukkumaan joka yö se 8 tuntia.

edit. Tosin jos olet ajatuksen kannassa lukennut koko yön pakkista niin se tulee kasvattamaan sulle lihasta tulevaisuudessa paljon paljon enemmän kuin mitä sinä tänä yönä menetit, ku et nukkunut.

Haluisin kysyä sitä, että viimeksi tein Mavea niin, että lisäsin painoa ylöspäin:

8*60/7*65/7*67.5 (olisin voinut samantien lyödä sen 70kg)
Eli tuo 67.5-70kg on mulle se hyvä paino mistä lähtee nostaa niit eteenpäin sitten.
Kuulostaaks tällänen ihan mettään menneeltä idealta:D:

Lämppärit tanko 2*10-15/8*60/8*65/8*70

Vai kannattaisko vaan lämppäreiden jälkeen lähtee vetämään samantien 6*70/6*72.5/6*75 tai 6*70/6*75/6*80, riippuem että lisääkö sinne 2.5 vaiko 5kg lisää rautaa?

Kumpi noista viisaampi?

Ps. Laitteissa yleensä vaan vedän (esim. Alataljalla) tietyillä painoilla (esim. 3*10*45kg) tai sitten saatan vetää 10*45/10*45/12*45.
Penassa viimeksi vedin 3*6*45kg.

Mut mun pointti oli siinä, että kannattaako treenailla niin (vapaissa painoissa), että lisää esim. 2.5-5kg lisää sarja sarjalta, tai että vetää esimerkiksi tietyllä painomäärällä vaikka nyt sen 3*6?

Tän huomaa kyykyssä hyvin, ku viimeksi vedin 2*10 lämppärit tangolla/10*32.5/10*37.5/10*40, en tiä oliko tuossa mitään ideaa sitten.

Haluisin kysyä sitä, että viimeksi tein Mavea niin, että lisäsin painoa ylöspäin:

8*60/7*65/7*67.5 (olisin voinut samantien lyödä sen 70kg)
Eli tuo 67.5-70kg on mulle se hyvä paino mistä lähtee nostaa niit eteenpäin sitten.
Kuulostaaks tällänen ihan mettään menneeltä idealta:D:

Lämppärit tanko 2*10-15/8*60/8*65/8*70

Vai kannattaisko vaan lämppäreiden jälkeen lähtee vetämään samantien 6*70/6*72.5/6*75 tai 6*70/6*75/6*80, riippuem että lisääkö sinne 2.5 vaiko 5kg lisää rautaa?

Kumpi noista viisaampi?

Ps. Laitteissa yleensä vaan vedän (esim. Alataljalla) tietyillä painoilla (esim. 3*10*45kg) tai sitten saatan vetää 10*45/10*45/12*45.
Penassa viimeksi vedin 3*6*45kg.

Mut mun pointti oli siinä, että kannattaako treenailla niin (vapaissa painoissa), että lisää esim. 2.5-5kg lisää sarja sarjalta, tai että vetää esimerkiksi tietyllä painomäärällä vaikka nyt sen 3*6?

Tän huomaa kyykyssä hyvin, ku viimeksi vedin 2*10 lämppärit tangolla/10*32.5/10*37.5/10*40, en tiä oliko tuossa mitään ideaa sitten.

Kummatki on iha yhtä toimivii. Kannattaa vaihdella.

Kummatki on iha yhtä toimivii. Kannattaa vaihdella.

Jos 67.5 meni 7 toistoa, niin sillä varmaan kannattais treenailla, kun treenaa kokoajan samalla painomäärällä?
Vaikka 3*8*67.5.

Miten sitten kannattais lähtee noita nostaan, neuvos vähän Pontisto:D (tai kuka muu vaan)
65/70/75, mitkä toistomäärät?

Jos 67.5 meni 7 toistoa, niin sillä varmaan kannattais treenailla, kun treenaa kokoajan samalla painomäärällä?
Vaikka 3*8*67.5.

Miten sitten kannattais lähtee noita nostaan, neuvos vähän Pontisto:D (tai kuka muu vaan)
65/70/75, mitkä toistomäärät?

Joo, no jos vedät kaikki samalla painolla niin MaVessa esim. jossa ei kannata yli 8 toiston sarjoja vetää, niin lisäät vaikka aina ku alkaa mennä liikaa toistoja ni muutaman kilon.

Pune: Tee 3*8*67,5 ja kun tuo onnistuu, lisää 2,5 kiloa ja tee sitten 3*6*70. Seuraavassa treenissä sitten 3*8*70 ja sitä seuraavassa 3*6*72,5 jnejne... Näin itse teen, hyvin toimii.

Pune: Tee 3*8*67,5 ja kun tuo onnistuu, lisää 2,5 kiloa ja tee sitten 3*6*70. Seuraavassa treenissä sitten 3*8*70 ja sitä seuraavassa 3*6*72,5 jnejne... Näin itse teen, hyvin toimii.

Selvä. Mutta onko normaalia, että mulla nousi SJMV:ssä JOKA SARJASSA 2.5kg (eli n. 5-7.5kg/reenikerta)?:wtf:

Selvä. Mutta onko normaalia, että mulla nousi SJMV:ssä JOKA SARJASSA 2.5kg (eli n. 5-7.5kg/reenikerta)?:wtf:

Miten sinä saat tuostakin tuollaisen miettimisen aiheen tehtyä?:)

Koita nyt vain nostaa niitä sarjapainoja, voit tehdä nousevilla sarjapainoilla tai vakiopainoilla kaikki sarjat treenin sisällä, aivan sama. Pääasia että nostat niitä painoja viikosta toiseen. Kyllä kai ne painot nyt nousee helposti kun et ole koskaan ollutkaan lähelläkään todellisia maksimipainojasi, eli olet ihan alussa koko hommassa. Mutta rauhassa vaan eteenpäin ja lisäile painoja aina kun pystyy.

Miten sinä saat tuostakin tuollaisen miettimisen aiheen tehtyä?:)

Koita nyt vain nostaa niitä sarjapainoja, voit tehdä nousevilla sarjapainoilla tai vakiopainoilla kaikki sarjat treenin sisällä, aivan sama. Pääasia että nostat niitä painoja viikosta toiseen. Kyllä kai ne painot nyt nousee helposti kun et ole koskaan ollutkaan lähelläkään todellisia maksimipainojasi, eli olet ihan alussa koko hommassa. Mutta rauhassa vaan eteenpäin ja lisäile painoja aina kun pystyy.

Juu, selvä:).
Ihmetytti vaan, kun tuo on aika huima nousu vauhti.
Mutta alussahan ne nousee nopeasti, kun painotkin ovat melko pienet vielä. (tai sitten olen nostanut niitä liiankin varovaisesti:D).

Tuleeko liikaa rasitusta jos lämmittelen kyykyn seuraavasti ennen pääsarjoja:

1x20/40kg-> 1x16/50kg -> 1x14/60kg -> 1x12/70kg -> pääsarjat 3x10/82,5kg tällä hetkellä.

Eilen meni tuolla ainakin ihan hyvin mutta mitä porukka mieltä tai jotain parannettavaa?

Tuleeko liikaa rasitusta jos lämmittelen kyykyn seuraavasti ennen pääsarjoja:

1x20/40kg-> 1x16/50kg -> 1x14/60kg -> 1x12/70kg -> pääsarjat 3x10/82,5kg tällä hetkellä.

Eilen meni tuolla ainakin ihan hyvin mutta mitä porukka mieltä tai jotain parannettavaa?

Minä en kyllä tekisi noin pitkiä lämmittelysarjoja, vaan pitäisin lämppärit suunnilleen työsarjojen pituisina tai jopa hieman lyhyempinä. Tuskimpa tuommoinen hapottelu palvelee parhaalla tavalla niitä työsarjoja.

Back
Ylös Bottom