Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Mitkä liikkeet ois hyviä kun treenaa 1-jakosella ohjelmalla pari kertaa viikossa kestävyyttä? Kuinka monta sarjaa ois hyvä per liike ja toistot kannattaa varmaan pitää jossain 15 - 20 välillä? Entäpä rasittavuus montako prosenttia?

Tekeekö joku täällä pelkkää sjmv:tä, vai mavea ja sjmv:tä?
Ite ohjelmassa lukee vaan toi sjmv, eli mavea en tee ollenkaan
Onkos tähän joku syvempikin syy vai eikö reeniohjelmaan vain ole merkattu?

onko näillä lisäproteiineilla minkäänlaisia haittavaikutuksia?

Lyhyesti ja ytimekkästi: ei.

edit. Lisätään nyt vielä ihan varmistukseksi, että kunhan käytät niitä tarkoituksenmukaisella tavalla. Ainahan joku valopää voi tykittää herajauhoa suoraan suoneen jollain jättiruiskulla ja sitten kauhistellaan kuinka ne lisäravinteet veivät hengen. Eivät ole sen vaarallisempia kuin tavallinen ruokakaan, eli ei sitä leivälläkään itselleen vahinkoa tee ellei siihen mene vaikka tukehtumaan.

onko näillä lisäproteiineilla minkäänlaisia haittavaikutuksia?
niin lisäproteiini otettuna lisäproteiini valmisteista sisältää monesti runsaasti leuciinin ja glutamiinin kaltaisia hyvin anabolisia aminohappoja, joilla voi olla arvaamattomia anabolisia vaikutuksia sekakäytettynä esim. treenin ja leven kanssa.

lisäproteiinit sisältävät aina kaloreita, jotka voivat lihottaa ja hyvin suuret määrät proteiinia voivat kuormittaa munuaisia. :D

Olisiko huono veto tehdä bulgaarialaista kyykkyä normaalin kyykyn tilalla? Onko suurta eroa?
mikä ihme se on?

lisäproteiinit sisältävät aina kaloreita, jotka voivat lihottaa ja hyvin suuret määrät proteiinia voivat kuormittaa munuaisia.

Ei.
Osoita yksikin tutkimus missä näytetään että terveillä ihmisillä voi tulla terveysongelmia munuaisiin proteiinin kanssa.

Ainahan joku valopää voi tykittää herajauhoa suoraan suoneen jollain jättiruiskulla ja sitten kauhistellaan kuinka ne lisäravinteet veivät hengen.

Tämä oli hyvin sanottu.

Ois kysymys liittyen leuanvetoon.. eli on nyt 2 jakoinen ohjelma menossa johon ei kuulu leuanvetoa ja syksyllä pitäisi alkaa tekemään arnoldin kultaisella kuusikolla johon taas kuuluu ne leuat, eli tippuuko voimat leuanvedon suhteen totaalisesti jos nyt on kesän tekemättä niitä? Vai kannattaisiko niitä treenata ohjelman lisäksi vaikka kotona kerran viikossa iltaisin joku 3-4 sarjaa kun leuanvetotankokin löytyy?

Ois kysymys liittyen leuanvetoon.. eli on nyt 2 jakoinen ohjelma menossa johon ei kuulu leuanvetoa ja syksyllä pitäisi alkaa tekemään arnoldin kultaisella kuusikolla johon taas kuuluu ne leuat, eli tippuuko voimat leuanvedon suhteen totaalisesti jos nyt on kesän tekemättä niitä? Vai kannattaisiko niitä treenata ohjelman lisäksi vaikka kotona kerran viikossa iltaisin joku 3-4 sarjaa kun leuanvetotankokin löytyy?

No teet varmaan esim.ylätaljaa? Siinä saa rasitusta kylliksi.

Itse olen eri mieltä ylätaljasta. Se ei kauheasti välity leuanvetoon. EMG-tutkimuksetkin on näyttäny että ylätalja aktivoi enemmän suoraa vatsalihasta kuin istumaannousut, eli vatsaa rutistamalla voi helpottaa liikettä, leuanvedoissa ei mene ihan niin.
Mikset tekisi koko aika leuanvetoja? Niitäkin on niin monia eri variaatioita että ei ne ihan heti kesken lopu.

Itsellä kanssa vatsalihasten yläosat on ylätaljatreenin jälkeen arkana.

Munakas: kannattasko mun alkaa sitte tekemään SJMV 1x viikossa ja Mave 1x viikossa, eli vuorotella niitä?
Vai vaan tehä sitä SJMV:tä?

Munakas: kannattasko mun alkaa sitte tekemään SJMV 1x viikossa ja Mave 1x viikossa, eli vuorotella niitä?
Vai vaan tehä sitä SJMV:tä?

Tee esim 3-4 viikkoa yhtä ja vaihda sitten.

Esimerkki progressiosta;
vko 1 SJMV 6x5
2 SJMV 7x4
3 SJMV 8x3
4 SJMV 6x3 2x2
5 Veto 6x5
6 Veto 6x4
7 Veto 6x3 3x2
8 Veto 8x2
9 Veto 2" boxilta 10x6
etc..

E: Oletkin noin nuori, eli pysyisin harjoittelutaustasta riippuen pidemmissä sarjoissa sinun tapauksessa.
Esimerkiksi 2 sarjaa pois jokaisesta ja 2 toistoa lisää joka sarjaan.

Voishan tuo noinkin toimia. Vaikeaa sano kun itsellä on vähän erilainen 2 jakoinen. Mutta jos teet sen niin mieluummin siinä viikon alussa maastaveto ja loppuviikossa sitten vaikka sjmv.
Ja tuo mave kannattaa mielestäni tehä melkeinpä treenin alussa koska kyseessä on sen verran kokonaisvaltainen liike. Joku muu saa korjata jos on eri mieltä

Olen tehnyt SJMV:tä yleensä 3x10, Mavea 3x6.
Eli alkuviikosta Veto 3x? ja loppuviikosta SJMV 3x10, kannattaa varmaan alkuun pysyä noissa pitemmissä sarjoissa, että saa sen tuntuman oikeaan lihakseen? SJMV:tä kun olen tehnyt vasta noin kuukauden verran.

Itse olen eri mieltä ylätaljasta. Se ei kauheasti välity leuanvetoon. EMG-tutkimuksetkin on näyttäny että ylätalja aktivoi enemmän suoraa vatsalihasta kuin istumaannousut, eli vatsaa rutistamalla voi helpottaa liikettä, leuanvedoissa ei mene ihan niin.
Mikset tekisi koko aika leuanvetoja? Niitäkin on niin monia eri variaatioita että ei ne ihan heti kesken lopu.

Ylätalja kyllä kuuluu ohjelmaan jossa sarjapainot kehittynyt kivasti, eli pitäisikö vaan yläkropan treenissä sitten tehä lisäksi vielä leukoja? en haluaisi sitten taas syksyllä alottaa taas kaikkea alusta leukojen suhteen kun nyt oon saanu jo semmosta kymmentä leukaa..

Ylätalja kyllä kuuluu ohjelmaan jossa sarjapainot kehittynyt kivasti, eli pitäisikö vaan yläkropan treenissä sitten tehä lisäksi vielä leukoja? en haluaisi sitten taas syksyllä alottaa taas kaikkea alusta leukojen suhteen kun nyt oon saanu jo semmosta kymmentä leukaa..

Heitä mieluummin ylätalja kokonaan helvataan ja tee enemmän leukoja eri otteilla ja vaikkapa lisäpainoilla/hitaalla alaslaskulla. 100% varmasti kannattavampaa.

Back
Ylös Bottom