Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Miten onnistuis sellanen ku itellä on nyt tollanen 4 jakonen ohjelma käytössä joka suoritetaa jokanen lihasryhmäpari kerran viikossa, niin jos vetäis ne kaikki treenit peräkkäisinä päivinä? Muuten antaisin välipäivän väliin mutta kun olen ma-to töissä eri paikkakunnalla ja yöt myös niin en viittis ostaa toista salikorttia sinne. Eli vetäisin omal salil sitten peräkkäisinä päivinä treenit, siis to, pe, la, su.

Mieluummin näin, muuten voi rasitus alaseljän pyälle käyvä turhan suureksi.

Selvä. Mutta miten on kun pidän selkää suorana, niin en saa painoja paljoakaan polvien alapuolelle, niin selkä alkaa pyöristymään (en ole koskaan ollut venyvää sorttia). Ongelmaa ei ole jos tanko ei kulje jalkojen vieressä. Jalkanihan eivät kyllä ole ihan suorassa, vaan koukistuvat jonkin verran, yritän silti pitää ne mahd. suorassa.
Ja tuntuu että tuo RDL:llä on paljon helpompi kuin SJMV.

Miten onnistuis sellanen ku itellä on nyt tollanen 4 jakonen ohjelma käytössä joka suoritetaa jokanen lihasryhmäpari kerran viikossa, niin jos vetäis ne kaikki treenit peräkkäisinä päivinä? Muuten antaisin välipäivän väliin mutta kun olen ma-to töissä eri paikkakunnalla ja yöt myös niin en viittis ostaa toista salikorttia sinne. Eli vetäisin omal salil sitten peräkkäisinä päivinä treenit, siis to, pe, la, su.

Pitemmän päälle voi käydä aika raskaaksi tuollainen rääkki. Riippuu tietenkin myös ohjelmastasi.
Itse olen kyllä treenannut muutaman viikon jaksoja 3-jakoisella 6 kertaa viikkoon ja noin lyhyellä ajanjaksolla toimi vielä ihan hyvin, kunhan malttoi sitten lopuksi pitää kevyen viikon.

Ainakin 2kk olis tarkotus vetää vaan loppuviikkoon noi treenit mut ohjelma kerkee vaihtumaan kyllä sillä välin jo, mut saa nyt nähä mitä kroppa tykkää tollasest rääkistä. Tai sit täytyy vaan tuhlata toiseen salikorttiin mikä tulee vaan aikas kalliiksi.

Ja siis ohjelma on sellanen et ekassa treenissä rinta,olkapäät ja vatsat, 2. treeni hauikset,ojentajat ja forkut, 3. treeni etu-ja takareidet ja pohkeet ja lähentäjät ja loitontajat, 4. treeni selkä ja vatsat.

Voiko ihan huvin vuoksi vetää välillä sillasen viikon, että pumppaa tyyliin toistoilla 12-15 ja vetää toistot todella puhtaasti vaikka lihakset ei kipeät/jäykät olekkaan? Yleensä toistot on siinä 6-12, eikö muutenkin välillä kannatta tehä niin, ettei tulokset junnaile?

Selkä- ja rintalihasten epätasapaino (treenauksen) aiheuttaa kuulemani mukaan tuollaista. Eli oot tehny tyyliin penkkiä (tai jotain punnerrusliikettä) ihan vitusti ja selkää et oo treenannu juuri ollenkaan. Tuo aiheuttaa sen, että olkapäät alkaa kääntymään eteen-/sisäänpäin. Näin mulle yks urheiluhieroja joskus kertoili (vaikka ei mulla sellaista vaivaa oo ollutkaan). Niin ja selän treenaaminen auttaa parantamaan ryhtiä.
Kiitti, auttaaks leukojen tekeminen? Perus selkien tekeminen? Pahentaako koneella istuminen olkapäiden siirtymistä eteenpäin?

Kiitti, auttaaks leukojen tekeminen?
Ei ainakaan mitään haittaa pitäs olla.

Perus selkien tekeminen?
Maastavetoa, kulmasoutua, leuanvetoa (vaikkapa hartioiden levynen myötäote eli rystyset itseesi päin), ylä- ja alataljaa. Siinä mm. hyviä treeniliikkeitä selälle.

Pahentaako koneella istuminen olkapäiden siirtymistä eteenpäin?
Ei. Mutta jos istut huonossa asennossa, niin ryhti ei ainakaan parane.

Osaako kukaan sanoa , että miten luulisitte minun tekevän hauikset väärin kun hauikset eivät tule ikinä kipeiksi ainoastaan kyynärpään toisella puolella oleva osa siis se sisä osa , en tiedä nimeä , mutta luulen että tajusitte... Että mikäköhän menee väärin?

Ootko kokeillu käsipainoilla, mutkatangolla? Ootko käännelly rannetta (niinkuin oman akselinsa suhteen)? Entäs scott-penkissä? Mä en kyllä tajunnu, hauiksesta kyynärpään toisella puolella oisko ojentaja?

Osaako kukaan sanoa , että miten luulisitte minun tekevän hauikset väärin kun hauikset eivät tule ikinä kipeiksi ainoastaan kyynärpään toisella puolella oleva osa siis se sisä osa , en tiedä nimeä , mutta luulen että tajusitte... Että mikäköhän menee väärin?

Teet vaan niitä kääntöja vapailla painoilla kontrollilla niin kyllä ne ottaa sitä rasitusta vastaan.

Hauiskääntö tangolla, käsipainoilla, hammerkäännöt, keskitetty yk kääntö polvea vasten, scotti, myötäotteella hk ja muuta peruskauraa.

Voiko ihan huvin vuoksi vetää välillä sillasen viikon, että pumppaa tyyliin toistoilla 12-15 ja vetää toistot todella puhtaasti vaikka lihakset ei kipeät/jäykät olekkaan? Yleensä toistot on siinä 6-12, eikö muutenkin välillä kannatta tehä niin, ettei tulokset junnaile?
Kevyt viikko.

Kertokaas tyhmälle, kuinka vetoremmejä käytetään. :david: Menin sellaiset tilaamaan alan liikkeestä ja jotkin nahkaruoskat sieltä sitten tuli. Ilman käyttöohjeita.

Itekin aloittelija, mutta luulisin että jos on vain 2krt mahollisuus käydä niin 1 jakoinen olisi paras vaihtoehto, kun tulee koko kroppa vedettyä siten 2 kertaa viikossa, kunhan teet niitä isoja perusliikkeitä. (kyykky, penkki, leuat)

Olen kuullut, että korkea stressitaso heikentäisi voimatasoja/kehitystä. En ole mistään kuitenkaan mitään virallista lähdettä löytänyt, mutta voisiko tuo pitää paikkaansa?

Itsellä ainakin stressitasot ovat todella korkeat ja koko päivä menee täysin hermona. Oikeastaan stressiä aamusta iltaan.

Työ sun muut tuo stressiä todella paljon, samaten kuin harrastukset ja muut.

Hyvä treeniohjelma

kertokaas hiukan vinkkejä, minkälaine olisi hyvä,tehokas ja monipuolinen treeniohjelma, joka kerryttäisi ajan mittaan voimaa sekä lihaksia?Ainiin itse huomasin juuri että tonnikala joka on öljyssä sisältää paljon proteiinia, 23grammaa 100 grammassa.

Ootko kokeillu käsipainoilla, mutkatangolla? Ootko käännelly rannetta (niinkuin oman akselinsa suhteen)? Entäs scott-penkissä? Mä en kyllä tajunnu, hauiksesta kyynärpään toisella puolella oisko ojentaja?

joo nyt taisin hokata mitä tarkoitin eli kyynärtaive tulee vain kipeäksi..

Kevyistä viikoista sen verran vielä:

1. Kuinka paljon treenipainoista pitää ottaa pois? Penkissä mulla on 6-8 toiston sarjoissa painoa on 42.5kg (max on 50+?)
2. Jos vetää esim. 2-3 raskasta viikkoa ja sitten yhden kevyen, niin onko toi hyvä?
3. Tehdäänjö tuo vain pääliikkeille vaiko niin, että apuliikkeissä (tai vaikka ojentajissa) vedetään vähän hitaampaa pumppi sarjaa (12-15)?

Back
Ylös Bottom