Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Käyks myös et tekee tollai paidal et paidan laidoist kiinni ja selän taakse ja venyttää niin pitkälle ku pystyy`? : P Ja auttaaks se et joskus muuten vaan istuessa jännittää olkapäitä taaksepäin?

No siis kaikenlainen olkapäiden pyörittely ja rintalihasten venyttely tuohon auttaa. Kyllä tuolla taaksepäin jännittämisellä voi vähän ryhtiäkin korjata, mutta tärkeetä olisi saada ne rintalihakset auki.

Hyvänä pääsääntönä voidaan pitää, että ensin isot (pää)liikkeet ja sitten pienet. Kyllähän sen järkiki sanoo, että jos treenaa vaikka jonkun pääliikkeen tukilihaksen(esim. ojentajat ennen penkkiä), niin pääliikkeestä ei tule kyllä hevon vittua. Ite oon tehny niin, että lihakset joutuis mahollisimman vähän yhtäjaksoseen rasitukseen eli ei esimerkiks penkki/ojentajat tai leuat/haba putkeen, vaan jotain muuta välissä. Esimerkiks G6:ssa menee kyykyn jälkeen, että työntävä-vetävä-työntävä-vetävä, eli samoja lihat ei saa hittiä kahdessa peräkkäisessä liikkeessä. En suosittele kuitenkaan tekemään ojentajia ennen olkapäitä(liikevalinnoista riippuen tietenkin), kun esim. pystärissä ojentajat joutuu kuitenki hommiin. Näin olen itse menetellyt. Joku kokeneempi voi sitten korjata, jos meni pahasti pieleen. :P

Juu ei, kyllä tuo varmaan ihan oikein on, en sitä väitä:). Aattelin vaan , että olis välillä kiva järjetyksiä vaihdella mutta tottahan tuo on kyllä.

Oon miettiny pitkän aikaa et jotain outoo mun kehos.. tänää tajusin et olkapäät on eteenpäin kääntyneet, eli vinossa. Mistä se johtuu, ja mitä kannattaa tehdä että ei näytä selkä niin tyhmältä? On kyllä suuri ongelma.. eli miten saisi olkapäät normaaliasentoon? Venyttelyä, treenausta vai mitä..? Ja oon siis treenannut paljon punnerruksia esim. elämässäni.. paino 62-63kg pituus 172cm.

Selkä- ja rintalihasten epätasapaino (treenauksen) aiheuttaa kuulemani mukaan tuollaista. Eli oot tehny tyyliin penkkiä (tai jotain punnerrusliikettä) ihan vitusti ja selkää et oo treenannu juuri ollenkaan. Tuo aiheuttaa sen, että olkapäät alkaa kääntymään eteen-/sisäänpäin. Näin mulle yks urheiluhieroja joskus kertoili (vaikka ei mulla sellaista vaivaa oo ollutkaan). Niin ja selän treenaaminen auttaa parantamaan ryhtiä.

Pitäiskö SJMV:ssä olla koko selkä suorana, vaiko riittääkö että on alaselkä suorana?
Pitäis varmaan pyytää että joku kokeneempi kattois ton mun tekniikan, musta sen pitäis olla kohillaan, ainaki se takareisiin ottaa hyvin (se kai siinä se pääasia on).
Alottelin 35 kilolla ja nyt mulla on treenipainoina sillanen 47.5kg (eli noin 2.5-5kg per reenikerta tullu lisää painoa). Ei mua muuten mutta ei vaan tota selkää haluis paskoa:). Ja kuinka koukkuun jalat saa mennä? Varmaan ihan ok, jos menee noin kun tuolla tekniikka neuvoissa opastettiin?

Pelkkä alaselkä riittää. Kaikki hyvin, kunhan tuntuu siellä missä pitää, eikä alaselkä lihoja lukuunottamatta kipeydy.

Ja edelleen, SJMV suoritetaan jalat suorina. Taidat vääntää RDL:lää, johon nuo tekniikkapuolen ohjeetkin ovat. Ei siinä mitään, munkin mielestä parempi liike ja samoihin lihoihinhan se ottaa.

Käsittääkseni nuo tekniikkapuolen ohjeet ovat nimenomaan RDL:län (romanian deadlift=romanialainen maastaveto) suorittamista varten. SJMV näyttää erilaiselta, siinä jalat pysyvät liikkeen nimen mukaisesti suorana. Kaksi eri liikettä, joista toinen vaatii enemmän liikkuvuutta.

Pelkkä alaselkä riittää. Kaikki hyvin, kunhan tuntuu siellä missä pitää, eikä alaselkä lihoja lukuunottamatta kipeydy.

Ja edelleen, SJMV suoritetaan jalat suorina. Taidat vääntää RDL:lää, johon nuo tekniikkapuolen ohjeetkin ovat. Ei siinä mitään, munkin mielestä parempi liike ja samoihin lihoihinhan se ottaa.

Ja eikös SJMV rasita hitusen enemmän alaselkääkin kuin RDL? Itellä liike ottaa myös alaselkään hitusen takareisien lisäksi.

Käsittääkseni nuo tekniikkapuolen ohjeet ovat nimenomaan RDL:län (romanian deadlift=romanialainen maastaveto) suorittamista varten. SJMV näyttää erilaiselta, siinä jalat pysyvät liikkeen nimen mukaisesti suorana. Kaksi eri liikettä, joista toinen vaatii enemmän liikkuvuutta.

Poteito, potaato... tekee sitä variota, mikä tuntuu parhaalta itselle ja menee perille sinne takareisi -sektorille.

Tuo suorin jaloin tehtävä versio on kyllä sellainen killeri alaselälle ettei pahemmasta väliä, JOS tekniikka ei ole tiptop ja liikkuvuus on puutteellinen. Romanialaisessa versiossa työ menee väkisinkin ainakin osittain takareisille, JOS persettä viedään reilusti taakse, tanko kulkee pitkin reisiä/sääriä ja keskivartalossa on poweria. Suorin jaloin saattaa homma mennä karseaksi touhuksi, jos on kireät takareidet/pakarat ja tanko vaeltelee kaukana jaloista. Alaselkä sanoo riks raks poks.

Mietin tässä , että kannattaako mennä tänään salille kun noin viikko sitten olin salilla ja selälle kävi jotain enkä sen jälkeen ole käynyt salilla. Eli kun tänään ajattelin tehdä vähän rintaa ja hauista niin eihän siitä sen selän pitäisi mitenkään ärtyä.. Ei se selkä ole pahasti kipeä , vain tietyissä asennoissa sattuu vähän mutta ei mitenkään sietämättömästi.

Tuo suorin jaloin tehtävä versio on kyllä sellainen killeri alaselälle ettei pahemmasta väliä, JOS tekniikka ei ole tiptop ja liikkuvuus on puutteellinen. Romanialaisessa versiossa työ menee väkisinkin ainakin osittain takareisille, JOS persettä viedään reilusti taakse, tanko kulkee pitkin reisiä/sääriä ja keskivartalossa on poweria. Suorin jaloin saattaa homma mennä karseaksi touhuksi, jos on kireät takareidet/pakarat ja tanko vaeltelee kaukana jaloista. Alaselkä sanoo riks raks poks.

Eli suorin jaloin mv:ssä kuuluis jalkojen olla suorana ja tangon kulkea jalkojen lähellä?
Painot jätetään polvien kohtaan?

Eli suorin jaloin mv:ssä kuuluis jalkojen olla suorana ja tangon kulkea jalkojen lähellä?
ei tarvi olla ihan tikkusuorana.

Painot jätetään polvien kohtaan?
niin alas ku ukko taipuu, mahdollisesti maahan asti

edit. itse teen kuitekin niin etten kuoleta painoja välillä.

Mietin tässä , että kannattaako mennä tänään salille kun noin viikko sitten olin salilla ja selälle kävi jotain enkä sen jälkeen ole käynyt salilla. Eli kun tänään ajattelin tehdä vähän rintaa ja hauista niin eihän siitä sen selän pitäisi mitenkään ärtyä.. Ei se selkä ole pahasti kipeä , vain tietyissä asennoissa sattuu vähän mutta ei mitenkään sietämättömästi.

juu tee vaan ja sitten viel jos tiedät ne tietyt asennot jossa selkäsi rupeaa vihottelemaan älä suorita niitä asentoja. JOS selkäkipusi jatkaa tästä vielä pidempään ota iha perus tarkastus että onko siel selässä mikä vikana tai sit iha perus kipulääkkeitä ja lepo on erittäinen tärkeä osittain.

Itseasiassa rinnassa (esim. penkissä) latsitkin liikkuu, eli tavallaan siellä selkäkin tekee taustalla töitä... tai jos aletaan miettimään, niin kaikissahan liikkeissä se selkä on tavalla tai toisella mukana (ei pääroolissa, mutta special guestina). Tuleehan sitä jännitettyä ja napaa vedettyä selkään...

ei tarvi olla ihan tikkusuorana.

niin alas ku ukko taipuu, mahdollisesti maahan asti

edit. itse teen kuitekin niin etten kuoleta painoja välillä.

1. Okei, ja tanko kulkee jalkojen lähellä kuten normi mavessakin? Itellä tuo on yksi virhe, se seuraavalla kerralla kuntoon:D.
2. Okei.

Back
Ylös Bottom