Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Vaikka tekniikka on minulla vielä esimerkiksi kyykyssä ei paras mahdollinen, niin kannattaako silti lisätä rautaa tankoon?
Huomenna voisin kattella liikkeissä suht puhtaita suorituksia.
Mä kyllä sanoisin, että kannattaa hioo se tekniikka kuntoon ennen rautojen lisäilyä kun sulla ei iästä päätellen vielä kovin montaa treenivuotta ole takana.

Tekniikan saa äkkiä kuntoon kun siihen liikerataan oikeasti keskittyy. Ja keskittymisestä ei tule mitään jos joutuu äheltämään painon takia. Vielä kun pyytää muita vähän tsekkaamaan, kun itse ei kaikkea näe vaikka olisi peilitalossa, niin ei tarvi montaa kertaa, että tekniikka alkaa olemaan hanskassa.

Samalla kun saa oikeasti kiinnitettyä huomiota siihen omaan tekemiseen, huomaa myös helposti mitkä on omat heikkoudet kyseisessä liikkeessä, mihin kannattaa jatkossakin kiinnittää huomiota ettei painon lisääntyessä ala fuskaamaan. Itselläni esim. kyykyssä alkaa tosi helposti perse kiertämään, mutta kun sen tietää ja osaa tarkkailla niin ei tule sitten niin paljoa lipsuttua.

Eihän kennelläkään olle juuri se oikea/paras tekniikka, jokaisella varmaan vähän oppittavaa lisää. Mulla on kaikki perustat kunnossa eli ne on suhtkoht hyvät, mutta parantamista löytyy aina - varmaan monella muullakin. Enkä tarkota että lisää paljoa painoa, sillä lailla esimerkiksi 2.5kg/aina kun menee esim. 8-10 toisto kevyesti.

Se on up to you. Riippuu mitä haet treeniltäsi ja pyritkö tasaiseen kropan treenaamiseen. Voit veivata esim. 4x penkki tai 2x penkki + 2x vinopenkki kp. Omasta mielestäni riittää yksi punnerrusliike rinnalle, koska samana päivänä on kuitenkin toinen raskas punnerrus eli pystypunnerrus. Sen takia suosittelin aikaisemmin joko penkkiä tai vinopenkkiä samana päivänä.

Joku toinen taas tykkää takoa n sarjaa penkkiä + n sarjaa vinopenkkiä + n sarjaa jotain peck-deckiä ja sitten jäljelle jääneillä voimilla vedetään pikaisesti pari sarjaa pystäriä. Tuon sinällään loistavan 2-jakoisen ohjelman miinuspuolena oli ainakin omalla kohdallani se, että jonkinlainen kompromissi piti löytää rinta/ojentaja/olkapää treeniin. Jostain piti vähän tinkiä, koska olkapäät ja ojentajat joutuvat tuossa melkoiseen rääkkiin.

Tietysti on aina se mahdollisuus, että ei tee pystäriä lainkaan vaan tekee olkapäille vaan esim. viparit sivuille. Silloin kannattaa ottaa sekä penkki että vinopenkki messiin.

Semmonen tuli mieleen, että oikea etureiteni näyttäisi olevan vasempaa suurempi. Miten kannattaa lähteä tasoittamaan tätä?

Noniin, eli mysteeri tuli selvitettyä. Olen siis painottanut etureisiliikkeinäni Hack-kyykkyä, ja kun tarkastelin konetta vähän tarkemmin, huomasin että koneen pohja lankku (jossa jalat pidetään) ei ole aivan keskellä. Olen aina laittanut jalat yhtä kauas lankun reunoista, ja näin ollen oikea jalka oli siis todellisuudessa keskemmällä --> enemmän rasitusta.

Nyt olen keskittynyt siihen, että vasemmassa tuntuu ainakin yhtä paljon ja vähän enemmänkin rasitusta kuin oikeassa.

Kaipa se siitä sitten lähtee tasoittumaan...

Nyt menee hermot koukistus/ojennuslaitteisiin.
Ei läheskään yhtä hyvä tunne kuin esimerkiksi Prässillä/kyykyssä tai SJMV:ssä.
Eli kun mulla on prässi/kyykky x3 ja ojennukset x3 niin voinko samantien vetää esimerkiksi 6 sarjaa kyykkyä/prässiä ja jättää sen hiivatin vemputtimen rauhaan?

Ovatko esim. 3-jakoiset ohjelmat lihaksen kasvatuksen kannalta parempi vaihtoehto kuin esim. 2-jakoiset joissa tehdään 2 treeniä viikossa yhdelle lihakselle suoraan? Vai onko parempi tehdä yhtenä päivänä yksi lihasryhmä aivan puutuneeksi kerran viikossa 3-jakosella vai treenata useammin viikossa vähemmällä määrällä kerralla? Eli pääkysymys oli, ovatko 3-jakoiset ohjelmat hyviä lihasten kasvatukseen, kun tuntuu että treeniä tulee yhdelle lihasryhmälle liian vähän. Tai tulee paljon, jos on monta esim. rinta/selkä liikettä per rinta/selkä päivä, mutta riittääkö sekään jos sen tekee vain kerran viikossa?

Kummat on paremmat, nahkaiset vai kankaiset vetoremmit? Perkele kun ei enää pysy hack-kyykyssä tanko näpeissä niin pitänee ihan sitä varten remmit ostaa..

Ovatko esim. 3-jakoiset ohjelmat lihaksen kasvatuksen kannalta parempi vaihtoehto kuin esim. 2-jakoiset joissa tehdään 2 treeniä viikossa yhdelle lihakselle suoraan? Vai onko parempi tehdä yhtenä päivänä yksi lihasryhmä aivan puutuneeksi kerran viikossa 3-jakosella vai treenata useammin viikossa vähemmällä määrällä kerralla? Eli pääkysymys oli, ovatko 3-jakoiset ohjelmat hyviä lihasten kasvatukseen, kun tuntuu että treeniä tulee yhdelle lihasryhmälle liian vähän. Tai tulee paljon, jos on monta esim. rinta/selkä liikettä per rinta/selkä päivä, mutta riittääkö sekään jos sen tekee vain kerran viikossa?

Itse treenaan 3-jakoisella, ja ainakin itse olen tykännyt tosi paljon. Treenaan 2on-1off, eli viikkoon tulee 4-5 treeniä. Mulla on kaksi erilaista treeniä per lihasryhmä joita kierrätän ohjelmassa, tyyliin 1A, 1B, 1C, 2A, 2B, 2C. Näin joka viikko tulee vaihtelua liikkeissä ja toistoissa.

Esimerkkinä 1A rinta/selkäpäivä: Penkki 4x6, kapea ylätalja 4x10, vinopenkki käsipainoilla 3x10, kulmasoutu käsipainoilla 3x10, mave 2x6, vatsat. 2A taas on leuat lisäpainoilla 4x6, vinopenkki tangolla 4x10, selkä alataljassa 3x12, tasapenkki käsipainoilla 3x10, pullover 2x15, vatsat.

Samantyylistä rotaatio on joka lihasryhmässä, ja ainakin itselleni tuo on sopinut tosi hyvin.

Kyllä tuolla tyylillä treeniin saa volyymiä todella hyvin, ja jokainen lihasryhmä treenataan noin viiden päivän välein.

Heij!

Olen luustoltani todella siro. Olen miettinyt usein että onko meidän siroluisten vaikeampi saada itsestämme lihaksikkaan näköisiä?

Olen luustoltani todella siro. Olen miettinyt usein että onko meidän siroluisten vaikeampi saada itsestämme lihaksikkaan näköisiä?

Onhan se suuremman työn takana olla skrodempi. Jos on valmiiksi metrin leveä niin kiva juttu, mutta jos olet vain puoli metriä leveä niin onhan siinä treenaamista.

Back
Ylös Bottom