Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Selälle ottaisin lisäksi jonkun massaliikkeen kuten maastavedon tai kulmasoudun tangolla.
Jos ylätaljan tilalla teet joskus leukoja niin mielellään ne ekana kun soutuliikkeet vie kuitenki jonkun verran tehoja.

Ei varmaan käytänössä mitään eroa, Upii tässä oli kysymys nyt kahdesta eri reiden OJENNUKSESTA ei koukistuksesta. Ojennus etureisille, koukistus takareisille.

Selälle ottaisin lisäksi jonkun massaliikkeen kuten maastavedon tai kulmasoudun tangolla.
Jos ylätaljan tilalla teet joskus leukoja niin mielellään ne ekana kun soutuliikkeet vie kuitenki jonkun verran tehoja.

Kannattaako selän massaliikkeet ujuttaa tuohon jalkapäivään? Onhan minulla tuo sjmv jo. Vai tarviiko vielä lisää?

Ei varmaan käytänössä mitään eroa, Upii tässä oli kysymys nyt kahdesta eri reiden OJENNUKSESTA ei koukistuksesta. Ojennus etureisille, koukistus takareisille.

Joo niin olikin. Käsitin epähuomiossa väärin. Selälleen tehtyjä ojennuksia on kyllä harvemmin tullut tehtyä. Tuntuu paremmalta istuultaan.

Uusi startti

Nyt olis taas tarkoitus aloittaa 9kk sohvalla makoilun jälkeen treenaamaan, ja koitin kattella noita valmiita ohjelmia, mutta mikään ei oikein kuulosta hyvältä, esimerkikksi starting strenght olis vain muutama hassu nykäisy salilla ja takas kämpille. Itse pidän(ainakin pidin) kunnon treenistä kun kerran salille mennään, salilla sais mennä aikaa parikin tuntia, ja mieluiten vähintään kahesti viikossa.

Ekalla kerralla ylikunnon merkkejä alkoi esiintyä kolmen kuukauden kuluttua aloittamisesta ja silloinkin jalat jäi aika pienelle treenille, sitten tuli armeija ja sieltä opittu laiskuus joka on kestänyt tähän päivään saakka. Joten tässä olis joku sopivan rankka treeni ohjelma hakusessa, ja mainnittakkot vielä että mavettamista vähän vierastan kun se oikea tekniikka ei oikein tuntunut aikoinaan luonnistuvan.

E; työttömänä ollaan joten lelpo aikaa pitääs olla treenien jälkeen.
E2; vau! ku tuli taas kirjoitettua sekavaa tekstiä. Noh, eiköhän täältä löydy joku ristikoiden taitaja joka saa asiasta selvän-

Nyt olis taas tarkoitus aloittaa 9kk sohvalla makoilun jälkeen treenaamaan, ja koitin kattella noita valmiita ohjelmia, mutta mikään ei oikein kuulosta hyvältä, esimerkikksi starting strenght olis vain muutama hassu nykäisy salilla ja takas kämpille. Itse pidän(ainakin pidin) kunnon treenistä kun kerran salille mennään, salilla sais mennä aikaa parikin tuntia, ja mieluiten vähintään kahesti viikossa.

Ekalla kerralla ylikunnon merkkejä alkoi esiintyä kolmen kuukauden kuluttua aloittamisesta ja silloinkin jalat jäi aika pienelle treenille, sitten tuli armeija ja sieltä opittu laiskuus joka on kestänyt tähän päivään saakka. Joten tässä olis joku sopivan rankka treeni ohjelma hakusessa, ja mainnittakkot vielä että mavettamista vähän vierastan kun se oikea tekniikka ei oikein tuntunut aikoinaan luonnistuvan.

E; työttömänä ollaan joten lelpo aikaa pitääs olla treenien jälkeen.

Joopasun joo, voi olla tuo starting strenght alussa "helppoa" mutta voin taata että kun raudat nousee niin se on kaikkea muuta. Ite oon samantyylisen 3 liikkeen ohjelman kanssa viettänyt salilla monasti 1,5 tuntia kun palautukset venyy väkisin ja lämppäsarjoja tulee alle enemmän kuin itse työsarjoja. Tosin täytyy sanoa että 2 tunnin salitreenissä ei itsessään ole mitään järkeä, ennemmin käyttää tehokkaasti vaikka tunnin siihen treenaamiseen. Valmiita ohjelmia täällä on riittämiin, ja jos ei niistä löydy sopivaa niin vika on lähinnä itsessäsi.

Voi olla että aikasemminkin on ollu vähän niin ja näin tuo sun treenaaminen jos kerran ylikunnon oireita on alkanu tulemaan, niin kannattaako se nyt ehdoin tahdoin alkaa taas pöljäileen?

e.
Kannattaako selän massaliikkeet ujuttaa tuohon jalkapäivään? Onhan minulla tuo sjmv jo. Vai tarviiko vielä lisää?

Elä nyt hyvää jakoa ala sotkemaan. Selälle otat vaan lisäksi kulmista ja/tai leukoja. Mavea ehkä ei tarvi lisäksi kun SJMV on jo jalkapäivällä.. Toki tavallista maastavetoa voi välillä tehdä sen SJMV:n tilalla jalkapäivänä.

Taitaa olla vaan semmonen homma, ettei nuo minun selkäpäivänä tehdyt liikkeet treenaa ku yläselkää? Kyykyn ja sjmv:n varassa on tuo alaselkä. Eikö ole ongelma?
Ja onko tässä ohjelmassa nyt ylipäätänsä sitä reeniä riittämiin? ja onko kohillaan muutenkin? 3-4 kertaa viikossa käyn. Eli vähintään kerran viikkoon jokapaikka läpi tulee käytyä.

marde84; sanoi:
joopasun joo, voi olla tuo starting strenght alussa "helppoa" mutta voin taata...
Kai sitä pitää sitten ruveta tuota SS streeniä vetämään, vaikka siinä onkin jotakuinkin kaikki inhoamani liikkeet, mutta eiköhän tuo asia muutu kun alkaa lihakset vahvistua ja liikkeet sujua. On se hyvä ku joku läpsäisee korville eikä rupea rohkaisemaan tyhmää tyhmiin tekoihin, kuten kroppansa terrorisointiin.

E: Rupes vaan tuntumaan ku kattelin tuota SS ohjelmaa että tuon rinnallevedon vois vaihtaa johonkin toiseen, siinä en tuu saamaan tekniikkaa kohdallee että voisin sitä suorittaa turvallisin mielin.

Taitaa olla vaan semmonen homma, ettei nuo minun selkäpäivänä tehdyt liikkeet treenaa ku yläselkää? Kyykyn ja sjmv:n varassa on tuo alaselkä. Eikö ole ongelma?
Ja onko tässä ohjelmassa nyt ylipäätänsä sitä reeniä riittämiin? ja onko kohillaan muutenkin? 3-4 kertaa viikossa käyn. Eli vähintään kerran viikkoon jokapaikka läpi tulee käytyä.

En minä muita isoja vikoja tuossa ohjelmassa näe, yläselälle voi lisätä ne liikkeet mistä puhe oli. IMO alaselkä kyllä pärjää kyykyn ja sjmv:n varassa, mutta tietenkään selänojennuksien tekemisestä ei haittaakaan liene. Ne voi ottaa tuohon jalkapäivälle IMO ihan hyvin ku muutenkin alaselkä on nimenomaan siinä treenissä kovimmilla.

Oletan muuten että tuo "reidenojennus maaten" onkin reiden koukistus maaten, pitääkö paikkansa?

Kai sitä pitää sitten ruveta tuota SS streeniä vetämään, vaikka siinä onkin jotakuinkin kaikki inhoamani liikkeet, mutta eiköhän tuo asia muutu kun alkaa lihakset vahvistua ja liikkeet sujua. On se hyvä ku joku läpsäisee korville eikä rupea rohkaisemaan tyhmää tyhmiin tekoihin, kuten kroppansa terrorisointiin.

E: Rupes vaan tuntumaan ku kattelin tuota SS ohjelmaa että tuon rinnallevedon vois vaihtaa johonkin toiseen, siinä en tuu saamaan tekniikkaa kohdallee että voisin sitä suorittaa turvallisin mielin.

Riven tilalla voi tehdä kulmasoutua, taitaa olla ihan sellainen versio sinne ketjun alkuun laitettukin? Tietenkään tuo SS ei ole se ainoa vaihtoehto, mutta todellä pätevä sellainen kuitenkin. Nuo inhottavimmat liikkeet tuppaa olemaan niitä jotka kehittää eniten, monesti sitä mukavoituu liian helposti ja tehokkaimpia ovat ne liikkeet jotka tuntuvat vittumaisimmalta. 3 kertaa viikossa kun tekee perusliikkeitä niin tekniikat asettuu nopeasti kohdilleen ja nuo isot liikkeet joissa liikkuu isoimmat painot tuottavat myös parhaiten massaa koko kroppaan.

Muutaman kuukauden nyt raapasen sillä SS:llä ja sen jälkeen sitten uutta ohjelmaa vaikka kehiin. Ei passaa liian lyhyillä aikajänteillä ajatella tätä hommaa.

Palaillaas taas tohon Mun kyykky ongelmaan... Tänään taas kyykkäiltiin, ja eipä se lauta kokonaan kipuja pois vienyt, päinvastoin, nyt huutaa oikeakin jalka hoosiannaa oikeen urakalla... Vai voiko tosissaan olla niin yksinkertaisen "heikossa hapessa" paikat että kipeytyy noin ilkeesti ? Vaiko tekniikassa jotain pahasti pielessä ? (Eli sattuu tohon nivusiin / sisäreisi / lonkka... Makaa selällään, ja koittaa nostaa jalkaa suorana ylös -> aiaiaiaiai)

Vai voiko olla vieläkin lämmittelyn puutetta ? Nyt tulee alkulämmöt otettua 3 x 20 nousujohteisesti kevyillä painoilla. ja lopuks 10x ~75% varsinaisista painoista... Sarjojen välis ~1min venyttelyä ja uudestaan...

Jalkojen asentoo vaihtamalla saat tuntumaa vähän eri paikkoihin

Ja sitte muutama korvaa liike näitten nitkutusten tilalle:

Reiden ojennus - prässi/kyykky/askelkyykky/käsipainokyykky jumppapalloa vasten nojaamalla
Reiden koukistus - Suorinjaloinmaastaveto/hyvää huomenta liike
Pohkeet seisten
Kulmasoutu koneessa - kulmasoutu kp:lla tai tangolla
Penkkipunnerrus - voi myös tehdä käsipainoilla (ainaki itse saan näin paremman tuntuman.
Ojentaja taljas - ranskalainen punnerrus/dippi/ kädenojennus taakse kp:lla
Hauis taljas - keskitetty hauis scotissa/hauis tangolla/krusifiksi
Viparit sivulle - pysytypunnerrus kp:lla tai tangolla/pystysoutu taljassa tai tangolla
Rutistuksia

Kiitti näist mut paria en lähtis vaihtaa koska:

1.Salilla erikseen "Iso huone" missä on kyykyt penkit ym... Siellä siis treenaa "isot miehet" oon kynis, joten noloo mennä sinne. Tän takia teen Kulmasoudun konees.

2. Ojentaja taljas: ku teen nii se tuntuu juuri siellä missä pitääkin eli ojentajis (lempiliike). Niin kuin esim ku penkkii tekee nii kädet hapoilla ennenku rintaan ees tuntuu mtn. EN vaihda

3. Hauis taljas: Oon ymmärtäny et se treenaa hauberii tasasesti, kun taas scotti treenaa sitä ala-osaa (oon huomannu itekki kun teen)

Kiitos!

Palaillaas taas tohon Mun kyykky ongelmaan... Tänään taas kyykkäiltiin, ja eipä se lauta kokonaan kipuja pois vienyt, päinvastoin, nyt huutaa oikeakin jalka hoosiannaa oikeen urakalla... Vai voiko tosissaan olla niin yksinkertaisen "heikossa hapessa" paikat että kipeytyy noin ilkeesti ? Vaiko tekniikassa jotain pahasti pielessä ? (Eli sattuu tohon nivusiin / sisäreisi / lonkka... Makaa selällään, ja koittaa nostaa jalkaa suorana ylös -> aiaiaiaiai)

Vai voiko olla vieläkin lämmittelyn puutetta ? Nyt tulee alkulämmöt otettua 3 x 20 nousujohteisesti kevyillä painoilla. ja lopuks 10x ~75% varsinaisista painoista... Sarjojen välis ~1min venyttelyä ja uudestaan...

Muistanko oikein, että aikaisemmin ongelmana oli eteenpäin kaatuminen ja silloin ei kipuilua ollut?

Vaikea on nyt mennä mitään varmaksi sanomaan kun ei sitä tekniikkaa näe. Mutta yritäs vastailla tämmösiin kysymyksiin: Miten syvälle oot ennen kyykännyt? Entä nyt? Minkälaista kipua se on (pistävää, venyttävää, jomottavaa, painavaa...)? Kuinka ulkona jalkaterät on? Miten ennen? Asennon leveys nyt ja ennen? Ja jos tulee jotain muuta mieleen mikä on erillä tavalla kuin aikaisemmin niin lisää listaan.

1. Onks sinne joku lihasraja vai? Nauretaan ulos vai? Meet nyt sinne, eihän siitä muuten ikinä tuu mitään.
2. Eiköhän tässä ole tärkeintä vaihtelu, välillä taljassa välillä kp.
3. Kyllä se hauis ihan tasasesti kasvaa, mutta vaihtelua vaan siihen treeniin.

Kiitti näist mut paria en lähtis vaihtaa koska:

1.Salilla erikseen "Iso huone" missä on kyykyt penkit ym... Siellä siis treenaa "isot miehet" oon kynis, joten noloo mennä sinne. Tän takia teen Kulmasoudun konees.

2. Ojentaja taljas: ku teen nii se tuntuu juuri siellä missä pitääkin eli ojentajis (lempiliike). Niin kuin esim ku penkkii tekee nii kädet hapoilla ennenku rintaan ees tuntuu mtn. EN vaihda

3. Hauis taljas: Oon ymmärtäny et se treenaa hauberii tasasesti, kun taas scotti treenaa sitä ala-osaa (oon huomannu itekki kun teen)

Kiitos!

Tolla asenteella sä sinne isojen poikien huoneesee tuu pääsemäänkää

Muistanko oikein, että aikaisemmin ongelmana oli eteenpäin kaatuminen ja silloin ei kipuilua ollut?

Vaikea on nyt mennä mitään varmaksi sanomaan kun ei sitä tekniikkaa näe. Mutta yritäs vastailla tämmösiin kysymyksiin: Miten syvälle oot ennen kyykännyt? Entä nyt? Minkälaista kipua se on (pistävää, venyttävää, jomottavaa, painavaa...)? Kuinka ulkona jalkaterät on? Miten ennen? Asennon leveys nyt ja ennen? Ja jos tulee jotain muuta mieleen mikä on erillä tavalla kuin aikaisemmin niin lisää listaan.

Jep, aluksi paino meni väkisinkin varpaille. Tällöin jalat oli vähän hartioita leveemmässä haarassa, ja jalkaterät klo 11 ja 13. Siirto vähän leveempään haaraan, haara kasvo ~10cm, ja jalkaterät osottaa klo ~10 ja ~14. Syvyyttä oli aluks, tuolla kapealla asennolla niin, että reisi oli ~vaakatasossa, ehkä hieman vähemmän. Nyt tuolla leveällä asennolla perse jää ~10cm maasta, ja reisiluut osottaa reilusti alaspäin.
Oon aina ollu helvetin huono kuvailee kipuja, ehkä eniten venyttävä - pistävä. Vähän sama kun joskus tullu pumpattuu hauiskääntöä niin ettei jaksa edes hammasharjaa nostaa, niin aamulla hauiksessa tuntuu kutakuinkin samalta.

Mutta, ettei homma menis liian helpoksi... Vaikka maatessa ei jalkaa saa nostettua ilman että kurre meinaa tulla pihalle, niin "Kuivaharjoittelu" kyykkyyn onnistuu (tuntuu kyllä, mutta ei satu), samaten salilla, kun tulee otettua aina ~20x kuivaharjottelua ilman tankoa, ja toiset mokomat tangon kanssa ei tunnu vielä missään, mutta kun lämppärisarjoja pitäisi alkaa tekemään, niin kipu alkaa pikkuhiljaa hiipiä.

Viimeksi muokattu:
Kaveri huomautti tänään salilla että penkissä tanko on hieman vinossa. Tätä en itse ole huomannut ja kun yritin korjata tangon asentoo suoremmaks kaverin ohjeiden mukaan niin suunnilleen toinen käsi oli ihan suorana kun taas toinen ei, mikä tuntu vähän hassulta. Onkohan mulla jotain eroja olkapäissä tai jotain. Tai sitten lavat on jotenkin huonosti yhdessä. Mene nyt tuosta sanomaan. Ranne on kyllä murtunu muutama vuos sitten ja joskus hieman kipuileekin salilla mm. penkissä. Myös huomaa kyllä että ranteet ei oo keskenään yhtä suorat, mutta tuskinpa tää nyt tähän mitenkään liittyy. Mut ei kai tuollanen niin haittaa jos se tanko on hieman vinossa? Ei mitenkään pahasti mutta hieman.

Jep, aluksi paino meni väkisinkin varpaille. Tällöin jalat oli vähän hartioita leveemmässä haarassa, ja jalkaterät klo 11 ja 13. Siirto vähän leveempään haaraan, haara kasvo ~10cm, ja jalkaterät osottaa klo ~10 ja ~14. Syvyyttä oli aluks, tuolla kapealla asennolla niin, että reisi oli ~vaakatasossa, ehkä hieman vähemmän. Nyt tuolla leveällä asennolla perse jää ~10cm maasta, ja reisiluut osottaa reilusti alaspäin.
Oon aina ollu helvetin huono kuvailee kipuja, ehkä eniten venyttävä - pistävä. Vähän sama kun joskus tullu pumpattuu hauiskääntöä niin ettei jaksa edes hammasharjaa nostaa, niin aamulla hauiksessa tuntuu kutakuinkin samalta.

Mutta, ettei homma menis liian helpoksi... Vaikka maatessa ei jalkaa saa nostettua ilman että kurre meinaa tulla pihalle, niin "Kuivaharjoittelu" kyykkyyn onnistuu (tuntuu kyllä, mutta ei satu), samaten salilla, kun tulee otettua aina ~20x kuivaharjottelua ilman tankoa, ja toiset mokomat tangon kanssa ei tunnu vielä missään, mutta kun lämppärisarjoja pitäisi alkaa tekemään, niin kipu alkaa pikkuhiljaa hiipiä.

Kyllä minä ainakin laittaisin rahani likoon jäykkyyden ja tottumattomuuden puolesta. Varsinkin tuo kivun kuvaus kuulostaa ihan normi DOMS:ille. Tekniikka kuulostaa ihan ok. Hae ne jalkaterät kuitenkin sellaiseen asentoon, missä ne tuntuu luontevalta, eli ei tarvitse vääntää ulospäin. Samoin syvyys, elä pakota sitä väkisin liian syvälle.

Tuo vajaa kyykky ja syväkyykky on kuitenkin niin eri elukoita, että se siirtymävaihe saattaa tuottaa tuota DOMS:ia aika kivasti.

edit 2. Puota painoa siirtymävaiheessa jonkin verran pois. Muista venytellä nivuset yms. hyvin (Voit käyttää sitä kuivaharjoittelutekniikkaa myös staattisena venytyksenä)

Viimeksi muokattu:
Back
Ylös Bottom