Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Lonkan koukistajako( hämärä yritys kuvata: siis reisilihaksen kiinnitys kohta ylhäältä/nivusten kohdalta mutta sisällä) kipeytyy kyykyn jälkeen, mikä avuksi? lämmittelen hyvin, prässiä kevyillä painoilla rauhallisesti että hiki tulee, sitten tangolla kordinaatiota. Venyttelen kyllä n.4h treenin jälkeen, kenties tekniikassa vikaa? noh jos joku vois jeesata

Olisiko kokeneempien mielestä tämä hyvä yläselkätreeniksi:

Leuat 3x max tai 2x 8 + 1x max
Ylätalja leveällä otteella 3x 10-12 / 4x 6-8
Alatalja yhdellä kädellä 3x 10-12 / 4x 6-8

Ovatko liikkeet sopusoinnussa keskenään? Riittäävätkö liikkeet ja toistot?

Teen treenin jaolla vetävät- työntävät- jalat

Laihduttaminen ja lihasmassan kerääminen

Moi.

Eli oon nyt kahden viikon alkanut treenaamaan kotona painoilla, ja olen siirtymässä salille jossain vaiheessa kunhan saan vähän kuntoa ensin treenaamalla kotona.

Yritän tiputtaa kiloja pois polkemalla kuntopyörää, laskemalla kalorit jne jne. Mutta olenko ymmärtänyt oikein että lihasmassaa EI tule jos EI syö tarpeeksi? Ja mietin tässä nyt että kannattasko mun tiputtaa kilot pois laskemalla kalorit ja liikkumalla, ja alkaa sitten treenaamaan, vai treenata hyvää vauhtia tämän painoisena? Eli tuleeko läskin päälle sitä lihasta kun treenaa? Siis valistakaa nyt vähän, en mä osaa edes kysyä kaikkea. Syön proteiinipitosia ruokia mielestäni aika hyvin, mutta kaipaisin jotain perustietoa tästä nyt.

Kiitos!

Sama ongelma, haukkaa ei pysty minkäännäköisellä tangolla enää oikeastaan treenaamaan kyynärvarren kipuilun takia.

Käsipainoilla kyllä voi.

Vaihtakaas normi hauikset niin tangolla ku käsipainoillakin hetkeksi aikaa hammeriin niin paranee itestään tämä tulehdus.

Moi.

Eli oon nyt kahden viikon alkanut treenaamaan kotona painoilla, ja olen siirtymässä salille jossain vaiheessa kunhan saan vähän kuntoa ensin treenaamalla kotona.

Yritän tiputtaa kiloja pois polkemalla kuntopyörää, laskemalla kalorit jne jne. Mutta olenko ymmärtänyt oikein että lihasmassaa EI tule jos EI syö tarpeeksi? Ja mietin tässä nyt että kannattasko mun tiputtaa kilot pois laskemalla kalorit ja liikkumalla, ja alkaa sitten treenaamaan, vai treenata hyvää vauhtia tämän painoisena? Eli tuleeko läskin päälle sitä lihasta kun treenaa? Siis valistakaa nyt vähän, en mä osaa edes kysyä kaikkea. Syön proteiinipitosia ruokia mielestäni aika hyvin, mutta kaipaisin jotain perustietoa tästä nyt.

Kiitos!

Jossain lehdessä oli joku aika sitten "tutkimus" jossa todettiin ettei lihasmassa tartu niin helposti läskien kanssa eli ois suositeltavaa ensin dietata ja sitte ruveta vääntää rautaa. Tosin tää tais koskea pelkästää todella läskejä ihmisiä.. Ja oi kyllä oot tajunnu oikein eli jos et syö tarpeeks et kasva isoksi pojaksi ;P Eli tarpeeks pöperöä pöytään ja riittävästi proteiinia päivässä niin alkaa tapahtua :) Ravinto osion puolelta löytyy iso nippu hyviä ruokailuvinkkejä ja tietoa. ja se pelkkä safkasta saatu proteiini ei tahdo oikein riittää eli lisäravinteista kannattaapi napsia pikkusen vielä lisää. kyllä se siitä lähtee! :)

Jossain lehdessä oli joku aika sitten "tutkimus" jossa todettiin ettei lihasmassa tartu niin helposti läskien kanssa eli ois suositeltavaa ensin dietata ja sitte ruveta vääntää rautaa. Tosin tää tais koskea pelkästää todella läskejä ihmisiä.. Ja oi kyllä oot tajunnu oikein eli jos et syö tarpeeks et kasva isoksi pojaksi ;P Eli tarpeeks pöperöä pöytään ja riittävästi proteiinia päivässä niin alkaa tapahtua :) Ravinto osion puolelta löytyy iso nippu hyviä ruokailuvinkkejä ja tietoa. ja se pelkkä safkasta saatu proteiini ei tahdo oikein riittää eli lisäravinteista kannattaapi napsia pikkusen vielä lisää. kyllä se siitä lähtee! :)

Kiitos tästä infosta. Mutta onko ideaa pumpata rautaa samalla kun diettaa? Sen vielä haluisin tietää :)

Jos lihaksia haluaa säilyttää niin pitää pumpata rautaa samalla kun dieettaa. Jo olemassa olevia. Kovasta treenistä ei haittaa ole samalla kun painoa vedetaan ales. Alkuunsa voi jopa lihakset ottaa treeniä hyvin vastaakin vaikka kalorit olisikin miinuksilla jos ihan tyhjän päältä on lähtötilanne. Itseasiassa kaikki jotka dieettaa voisi vetää salitreeniä kyljessä.:D

Höpö höpöjuttuja nyt tuossa. Ai että salilla ei kannata käydä jos lihas ei nimenomaan kasva koko aika? Entä mahdollisimman ylläpitävä vaihe? Kannattaa dieetata ja käydä salilla kyllä ihan samaan aikaan. Ei niin että ensin värjötellään ilman lihaskuntotreeniä ja pelkän ruuan kanssa ja sitten vasta aletaan paukuttamaann treeniä kun ollaan vähissä rasvoissa. Kannattaa vaan suoraan salille mennä vääntää oli tilanne mikä tahansa. Haittaa siitä ei ole vaikka lihas ei nyt kasvaisikaan ja painoa laskettaisiin.

Suurilla osalla isoilla kavereista on muutenkin lihasmassaa enemmän että pystyy kantamaan omaa kehonpainoa verrattuna perus kepinvarteen. Varsinkin jaloissa. Siitä kun salitreenillä tekee kovaa ja ylläpitävää niin hyvä tulee. Ajan kanssa tietenkin ja maltilla.

Jos lihaksia haluaa säilyttää niin pitää pumpata rautaa samalla kun dieettaa. Jo olemassa olevia. Kovasta treenistä ei haittaa ole samalla kun painoa vedetaan ales. Alkuunsa voi jopa lihakset ottaa treeniä hyvin vastaakin vaikka kalorit olisikin miinuksilla jos ihan tyhjän päältä on lähtötilanne. Itseasiassa kaikki jotka dieettaa voisi vetää salitreeniä kyljessä.:D

Asia selvä =)

Kyllä sen kaiken proteiinin helposti pelkästä ruoasta saa. Laskee tietysti joka päivä kalorit/protskut ja jos nyt sattuu kuitenkin joku päivä niin ettei ruoasta saakaan tarvittavia kaloreita/protskuja niin sitten niitä lisäravinteita.

Olen 15-vuotias poika, joskus mietin että käytänkö liian isoja painoja. Milloin tietää että tohon tulee raja, enempää ei saa, kun opettaja on sanonut että pituuskasvu pysähtyy. voiko joku sanoa tarkemmin tuohon asiaan liittyen?

70kg. Kun muita tuloksia ei ole kerrottu, mave mm.

Treenaan Ti ja Pe (muulloin ei pysty treenejen takia+lepopäivät.) Ti on kyykky & mave samassa treenissä, Pe vain kyykky. Ti treenissä en meinaa jaksaa millään kyykkyä ja mavea samalla kertaa joten olen ajatellut. Että tekisin Ti pelkän maven ja Pe pelkän kyykyyn, molemmat rankkoina treeneinä. Kumpi mahtaa olla parempi? (Ti molemmat, vai vain mave ja pe: kyykky.)

Selvennykseksi treenan 1-jakoisella 2xviikossa, 2x muut treenit päälle (ke, su.) Jalkoihin olen saanut lihaa ja kyykyssä tulokset nousemaan, mutta mave tuppaa jäämään vähemmällä kun ei molempia jaksa tehdä samalla kertaa. Joten Ti:Mave ja Pe: kyykky +muut liikket?

Tietäiskö joku jo vastausta?

Eikös sun kroppa sen jo kerro että et kerta kaikkiaan jaksa. Miksi sillon pitäis väkis vetää hampaat irvessä. Tee ihmeessä eri päivinä ja sit joskus voit taas kokeilla miltä tuntuu vetää molemmat samana päivänä

Treenaan Ti ja Pe (muulloin ei pysty treenejen takia+lepopäivät.) Ti on kyykky & mave samassa treenissä, Pe vain kyykky. Ti treenissä en meinaa jaksaa millään kyykkyä ja mavea samalla kertaa joten olen ajatellut. Että tekisin Ti pelkän maven ja Pe pelkän kyykyyn, molemmat rankkoina treeneinä. Kumpi mahtaa olla parempi? (Ti molemmat, vai vain mave ja pe: kyykky.)

Selvennykseksi treenan 1-jakoisella 2xviikossa, 2x muut treenit päälle (ke, su.) Jalkoihin olen saanut lihaa ja kyykyssä tulokset nousemaan, mutta mave tuppaa jäämään vähemmällä kun ei molempia jaksa tehdä samalla kertaa. Joten Ti:Mave ja Pe: kyykky +muut liikket?

Itse tekisin ehkä niin, että Ti kevyt kyykkysessio + mave ja Pe kunnon kyykky...

Olisiko kokeneempien mielestä tämä hyvä yläselkätreeniksi:

Leuat 3x max tai 2x 8 + 1x max
Ylätalja leveällä otteella 3x 10-12 / 4x 6-8
Alatalja yhdellä kädellä 3x 10-12 / 4x 6-8

Ovatko liikkeet sopusoinnussa keskenään? Riittäävätkö liikkeet ja toistot?

Teen treenin jaolla vetävät- työntävät- jalat

Mooron
tuosta puristusvoimasta:
onko sellainen liike että pistetään käsi sankoon missä on riisiä ja puristellaan kättä siellä?
Ja jos on tollainen liike niin onko se hyvä?

Ma: thainyrkkeily treenit 90min (joskus lepo)
Ti: sali, koululiikunta 75min
Ke: sali
To: koululiikunta 75min, thainyrkkeily treenit 90min
Pe: sali, koululiikunta 75min
La: thainyrkkeily treenit 90min (joskus lepo)
Su: lepo
+ehkä keskiviikkona tai perjantaina 90min thainyrkkeilytreenit

Tuolta näyttää tulevan jakson ohjelma mulla. Olisiko kellään mtn ehdotuksia miten tuo sali kannattaisi toteuttaa. Tähänsaakka olen tehnyt G6:lla koko kropan läpi 3x viikko, ja tiedän että se tulisi olemaan aivan liikaa nyt. Joku 3-jakoinen ohjelma olisi varmaan aika passeli? Ja hauskana bonuksena on se, että olen dietillä. :dance2:

Mikä ois suositeltava määrä liikkeitä yhtä lihasrymää kohden?

Tuo nyt riippuu niin monesta eri tekijästä. Jos esim. treenaat yksijakosella niin silloin yksikin liike riittää. Jos taas treenaat vaikka 6 jakosella niin silloin eri liikkeitä voi hyvin olla vaikka 4-6.

Eri liikkeiden määrä riippuu hyvin paljon myös siitä kuinka monta sarjaa ja toistoa teet jokaisessa liikkeessä. Itse pitäisin hyvänä nyrkkisääntönä, että 8-12 kovaa sarjaa pitäisi saada aina per lihasryhmä. Tähän pääset tekemällä esim. 2 eri liikettä, jossa kummassakin teet 5 sarjaa. Tai vaihtoehtoisesti voit tehdä 4 eri liikettä, joissa kaikissa teet 2-3 sarjaa. Sarja- ja liikemäärä riippuu siis hyvin pitkälti millaisella jaolla treenaat. Toistomäärät taas riippuu siitä mitä haet kuntosalitreeniltä.

Lyhyesti kuitenkin näin:
vähän toistoja (2-6) --> enemmän voimaa
keskipaljon toistoja (7-12) --> enemmän lihasmassaa
paljon toistoja (yli 12) --> kiinteytystä, pumppia

Nuo ylläolevat toistomäärät on nyt oma mielipide ja aina vähän riippuvaisia henkilöstä. Yleisesti kuitenkin homma pyörii suurinpiirtein noissa lukemissa.

Back
Ylös Bottom