Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Kiitoksia kovasti näistä vastauksista.. alottelenpa sitte tolla ohjelmalla. Käytin kyllä tota searchiaki, mutta nää vastaukset oli paljo parempia, ku noi liikkeet ja muut jutut on kerrottu selkokielellä, niin että ne voi sitte googlata ja katella esim liikesuoritukset clippinä.... mutta googlaa nyt jotain sivuvipareita ja muita lipareita =)

Kalorilaskuria mä jossain vaiheessa testasinkin, ja muistaakseni mun päiväkulutus oli jotain 3500kcal.. eikö tuohon määrään joudu jo olemaan aivan koko ajan lautasen ääressä, jos meinaa kulutuksen yli syödä? mutta joo.. proteiinipitoisuuksia syömisistäni en oo koskaan tutkinu, joten se oli uutta tietoa, kiitoksia myös tästä =)

kotona onkin rekki, tosin se on ulkona, mutta voimapyörästä oon kuullu joskus ennenkin kavereilta, joten ehkä se olisi aika ostaa.

Lisäravinteista jälleen...

Olen niin pihalla kun tuo lumiukko tuola tontilla että voisikohan joku viisaampi hieman avustaa? Vaikka kuinka luen niin ei mene jakeluun. Eli. Teen 1-jakoista 3x viikossa suht kovaa, mutta en kuitenkaan niin kovaa kun irtoaa. Kun menen duunista suoraan salille, jos ehdin, syön rahkaa ananaksella tai puuroa mehukeitolla tai kunhan jotain saa nassukkaan ettei nälkä yllättäisi kesken treenin. Yleensä kuitenkaan en ehdi ennen töiden lopettamista syömään, niin mitäs sanotte tuommoisesta Maxim energia patukasta ennen treeniä? Yhdessä on p 2,7g/hh 38,5g/r 5,8g. Tai mitä yleensäkin kannattaisi popsasta ennen treeniä?

Palkkari sitten. Mulla on tuommoista Gutzy recovery drinksua (maku on ainakin maailman parhain :hyper:). Mutta siinä on kuitenkin enemmän hh kuin prodeja? Onkos tämä nyt sitten maailman kamalin asia? 65g:ssä juomaa on 18,9g prodea ja 39g hh. Ja onkos tuo 65g juomaa yleensäkin hyvä määrä 60 kg painavalle?

Olen niin pihalla kun tuo lumiukko tuola tontilla että voisikohan joku viisaampi hieman avustaa? Vaikka kuinka luen niin ei mene jakeluun. Eli. Teen 1-jakoista 3x viikossa suht kovaa, mutta en kuitenkaan niin kovaa kun irtoaa. Kun menen duunista suoraan salille, jos ehdin, syön rahkaa ananaksella tai puuroa mehukeitolla tai kunhan jotain saa nassukkaan ettei nälkä yllättäisi kesken treenin. Yleensä kuitenkaan en ehdi ennen töiden lopettamista syömään, niin mitäs sanotte tuommoisesta Maxim energia patukasta ennen treeniä? Yhdessä on p 2,7g/hh 38,5g/r 5,8g. Tai mitä yleensäkin kannattaisi popsasta ennen treeniä?

Palkkari sitten. Mulla on tuommoista Gutzy recovery drinksua (maku on ainakin maailman parhain :hyper:). Mutta siinä on kuitenkin enemmän hh kuin prodeja? Onkos tämä nyt sitten maailman kamalin asia? 65g:ssä juomaa on 18,9g prodea ja 39g hh. Ja onkos tuo 65g juomaa yleensäkin hyvä määrä 60 kg painavalle?

Nuo on kyllä molemmat IMO aivan susia lisäravinteiksi punttaajalle. Eka tuo patukka ei käytännössä sisällä proteiinia, joten se on huono. Kropalla on hyvä olla käytettävissään aminohappoja treenin aikanakin, ja sen turvaa parhaiten proteiinipitoiset lisäravinteet, joko patukka jotka tosin ovat kalliita ravinnemääräänsä nähden, tai sitten ihan heraproteiinia sheikkeriin ja sinne töihin mukaan ja vaikka banaania kaveriksi. Tuo Gutzy on kans hanurista IMO kun on nuin onnettoman vähän proteiinia suhteessa hiilariin. Parempi olis 1:1 proteiinia ja hiilaria, joten fiksumpaa olis ostaa jotain sellaista valmista palkkaria, tai sitten erikseen heraproteiinia ja maltodekstriiniä jotta saat itse sekoitettua sopivan satsin. Minusta vähintään 30g ois hyvä olla proteiinia palkkarissa.

Pari palaa ruisleipää, tonnikalaa paloina öljyssä ja raejuustoa. Hakkaa maximin koska vaan.

eikös G6 ole 1-jakoinen?

ja siitäkö tässä oli kysymys?
Itse ainakin tajusin et kyl se vaihtelu olis joskus paikallaan

Ja ville, jos ehdit 3 kertaa viikossa salille, miksei kolmijakoinen?
esim:
MA: rinta,ojentajat,olkapäät

KE: jalat

PE: selkä hauis
noita voi kyllä aina muunnella.. kroppa tulee kuitenkin tehtyä läpi vain kerran viikossa, mutta sitten pitää koventaa treeniä ;)

Kertokaa hyvä vatsalihasliikeitä ja laitteita, joilla saa vatsalihaksiin massaa. Tulee mieleen vaan istumaanousu lisäpainolla. Kuinka suur paino muuten tossa kannattaa olla, tai kun 5kg jaksan just ja just 10 :D

No perkele. Kukaan ei ilmeisesti jaksanu lukea tekstiä joten lyhyesti:
Onko 5-jakoinen treeniohjelma optimaalinen lihasmassan kasvattamiseen (6 treeniä/vko rinta, selkä, olkapäät, kädet, jalat)?

Kertokaa hyvä vatsalihasliikeitä ja laitteita, joilla saa vatsalihaksiin massaa. Tulee mieleen vaan istumaanousu lisäpainolla. Kuinka suur paino muuten tossa kannattaa olla, tai kun 5kg jaksan just ja just 10 :D

L-sit pull up. http://www.youtube.com/watch?v=gZSst-g4aeo&feature=related Jos ei tunnu missään, niin sitoo vähän painoja nilkkoihin. 5kg on jo mielestäni paljon. Sitten tuntuu ja pahalta.

Onko 5-jakoinen treeniohjelma optimaalinen lihasmassan kasvattamiseen (6 treeniä/vko rinta, selkä, olkapäät, kädet, jalat)?

"Öh",ei voi sanoa yhtä ja ainoota ohjelmaa optimaallisemmaksi,eipä sit tarviiskaan kuin kaksi ohjelmaa.Ohjelmat 1-4 oikein toteutettuina myös aika optimaalisia IMO.

Riippuu aika pitkälti ohjelmasta. 5-jakoisella rasitat jokaista lihasryhmää vain kerran viikossa, joten lihat täytyy treenata käytännössä puhki joka kerta. Järkevästi jaoteltuna saisi kerran suoraa rasitusta ja toisen kerran epäsuoraa kaikkiin lihaksiin, joka todennäköisesti on toimivampi ratkaisu. Jos olet aloittelija ja natu, suosittelisin ennemmin 1- ja 2-jakoisia ohjelmia joissa treeniä tulee useammin eikä liikkeitä tarvita 3-4 per lihas. Mitään absoluuttisia totuuksiahan ei ohjelmien/jakojen eroista voi sanoa toimivuuden kannalta. Toisille 1-jakoinen on paras, joku taas kehittyy parhaiten 4/5-jakoisilla.

edit: hidas :(

Mikä voidaan laskea minulle hyväksi takakyykky tulokseksi ? Painoni on n. 67kg, ikää 14 vuotta. Muita tuloksia mm: penkki 70kg, leuat 16+ & jalkaprässi ~200+.

Mikä voidaan laskea minulle hyväksi takakyykky tulokseksi ? Painoni on n. 67kg, ikää 14 vuotta. Muita tuloksia mm: penkki 70kg, leuat 16+ & jalkaprässi ~200+.

70kg. Kun muita tuloksia ei ole kerrottu, mave mm.

Treenaan Ti ja Pe (muulloin ei pysty treenejen takia+lepopäivät.) Ti on kyykky & mave samassa treenissä, Pe vain kyykky. Ti treenissä en meinaa jaksaa millään kyykkyä ja mavea samalla kertaa joten olen ajatellut. Että tekisin Ti pelkän maven ja Pe pelkän kyykyyn, molemmat rankkoina treeneinä. Kumpi mahtaa olla parempi? (Ti molemmat, vai vain mave ja pe: kyykky.)

Selvennykseksi treenan 1-jakoisella 2xviikossa, 2x muut treenit päälle (ke, su.) Jalkoihin olen saanut lihaa ja kyykyssä tulokset nousemaan, mutta mave tuppaa jäämään vähemmällä kun ei molempia jaksa tehdä samalla kertaa. Joten Ti:Mave ja Pe: kyykky +muut liikket?

mistä tietää millon reenaa lihasta liikaa? palautuuko lihas aina nopeammin kuin hermosto? eli jos voimaa tulee lisää, voiko silloin kuitenkin reenata liikaa ettei lihas voi kasvaa?

Back
Ylös Bottom