Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Olen jo useamman vuoden harrastanut thai nyrkkeilyä ja käynyt punttisalilla tiiviisti (yhteensä 5 krt viikossa). Vuodenvaihteessa kyllästyin alati huononevaan kuntooni ja vaihdoin salilla voima treenin enemmän aerobiseksi. Kunto on 3 kuukaudessa hieman parantunut mutta tulokset alun putoamisen jälkeen jäänyt samaan. Jonkinlainen dieetti on samalla päällä joten hurjia tuloksia en odotakkaan.. Mutta kuulostaako tämmöinen "aerobisempi" treeni oikealta...

Alussa 15-20 minuuttia lämmittelyä joko cross-trainerilla, kuntopyörällä tai soutamalla. Sen jälkeen 45 minuuttia erilaisia sarjoja vaihtelevasti joko yläkropalle tai alakropalle. Sarjat pidän kaikissa liikkeissä niin että teen 12 toistoilla ja 1 minuutin tauoilla..

Olisiko tuohon aerobiseen salitreeniin jotain vinkkejä miten sitä voisi tehostaa?

Kysyn ny semmosta kun ny on tuossa vasemman käden hauiksen kohilla revähdys vissiinki, niin tä viikko nyt menny treenin osalta suht vituiksi ku ei oo penkkii päässy tekee ollenkaa ja muutenki treeni ollu aika paskaa, niin kärsiikö tästä nyt esim penkin kehitys painojen suhteen vai tekeekö tämmönen viikko sillon tällön ihan hyvää ku pitää lepopäiviä. Tarkotan siis että pystynköhän ensi viikolla jatkamaan samoista painoista tai jopa hieman suuremmista vai pitääkö vetää hieman takapakkia? En oo kyllä mitään lepoviikkoa pitäny ainakaan 3 kuukauteen, että tän ny luulis tekevän ihan hyvää vaan vai?

Itse olen pitänyt aina muutaman viikon treenamisen jälkeen kevyemmän viikon( esim. kuntopiiriä korkealla sykkeellä tai sitten vain vähennän painoja.) Ja ei ole kyllä tulokset tippunut, päinvastoin.

luudanvarsi selkään ja lataat mark rippetoen videoita youtbesta squat, sitten kun jatakuinkin kohdillaan niin salilla kysyt vaan kohteliaasti joltain osaavalta ihan pokkana että voitko kattoa miten menee. ei se satu.

...urheilutaustaapäläpäläaloituspainolässynlää...

Hei, mä painoin 21veenä intin jälkeen ilman mainittavaa urheilutaustaa 58-60kg 180cm pitkänä.

Ekan puolen vuoden treeni koostu kutakuinkin pecdeckistä ja jalkaprässäämisestä ja sen aikana paino nousi seitsemäänkymmeneenkahteen kiloon.

Aivan vitun uskomattomia selityksiä ja tekosyitä...

Tää saa olla viiminen viesti tästä aiheesta mun osalta.

Mulla tulee joskus kovan treenin jälkeen tollasia pieniä punasia "arpia" hartioihin, jotenki ylätaljaan liittynee, teenkö jotain väärin? ne kumminki häviää pian ja ei ne kipeitäkään ole. :D

Ei oo mitenkään erikoista, että kovissa treeneissä (tai niiden jälkeen) tulee arpia.. Itsellä on kainalon seuduilla "raskausarpia", ja hartioissa on sellaisia verenpurkauman oloisia läiskiä eilisestä jalkatreenistä..:D Ne purkaumat tosin häviää muutamassa päivässä.. Noi "raskausarvet" onkin sitten hieman pysyvämpää sorttia..:D

EDIT: Miten hitossa oot onnistunu ylätaljalla saamaan hartioihin niitä, sitä en tiiä..:D

Viimeksi muokattu:
Ei oo mitenkään erikoista, että kovissa treeneissä (tai niiden jälkeen) tulee arpia.. Itsellä on kainalon seuduilla "raskausarpia", ja hartioissa on sellaisia verenpurkauman oloisia läiskiä eilisestä jalkatreenistä..:D Ne purkaumat tosin häviää muutamassa päivässä.. Noi "raskausarvet" onkin sitten hieman pysyvämpää sorttia..:D

EDIT: Miten hitossa oot onnistunu ylätaljalla saamaan hartioihin niitä, sitä en tiiä..:D

Niin no kyllähän noi saattaa etukyykystäki tulla, ei tuu siel salilla hirveesti paitaa riisuttua niin vaikee sanoa :D eli noi johtuu siis siitä kun tanko painaa hartioita ja rikkoo sitte jotain hiussuonistoa. kiitoksia, aina oppii :D

Mikä olisi vaihtoehtoinen/vaihtoehtoiset liike kyykylle? Ei tahdo vain yksinkertaisesti mennä se tekniikka kohilleen joten ajattelin jos tilalle olisi jotain helpompaa, tai sit vain pitää hakata tangolla sitä tekniikkaa niin kauan kunnes oppii.

Etukyykky on hyvä liike. Itellä se aineskin onnistuu tekniikan osalta paremmin kuin perus takakyykky. Tekniikasta; kuhan et pidä sitä tankoa epäkkäiden päällä vaan alempana. Niin sieltä jostain alempaa löytyy sellanen hyvä kolo mihin sen tangon asettaa, niin ei paina silloin mihinkään ja siitä on hyvä lähteä rakentamaan itse suoritusta.

Mulla tulee joskus kovan treenin jälkeen tollasia pieniä punasia "arpia" hartioihin, jotenki ylätaljaan liittynee, teenkö jotain väärin? ne kumminki häviää pian ja ei ne kipeitäkään ole. :D

Paita siellä hinkkaa todennäköisesti. Tulee noita itselläkin mitä kummallisempiin paikkoihin silloin tällöin.

Onko TapouT vain vapaaottelijoiden ja muiden kamppailulajiharrastajien vaatemerkki, vai sopiiko se myös kehonrakentajille ja muille salikävijöille?

Kaveri pelaa koripalloa eli kauhian pitkä ja laiha ja hienosti sopii päälle. Tosin aina voi miettiä onko tapoutin ylikoristetut paidat hienoja, mutta toki ne kellä vain voi päällä olla.

nuori aloittelia tarvii apua

noniin! eli olen kohta 15v, painan 60kiloo ja pituutta on 174cm... nyt olis sitten tarkotus ruveta treenaamaan, mutta miten? eli jos joku viitsisi kertoa kaikki oleelliset asiat tälläiselle alottelialle... ihan apassi en kuitenkaan ole koska veljeni on opettanut jotain pikku juttuja! kiitos asiallisista vastauksista jo etukäteen:)

Kyllä se on saaga katsottava alusta alkeaen, jos haluaa kaiken nautinnon mitä saatavissa on. Kyllä nuo omia kokonaisuuksia ovat, että voi katsoa pienen häpeän ja itseinhon kanssa.

Vittujen saatana, no antaa mennä... itketään sitten yöllä :itku:

Back
Ylös Bottom