Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Joo eli ostin tommosen hera80 pussin ja malto6 pussin nii mikä olis sopiva sekotus suhde jos käyttötarkoituksena olis reenin jälkeinen palkkari? Eli paljonko pistän maltoo ja paljonko heraa toho 900ml mixerii?

Pitkälti koon mukaan tota kannattaa käyttää ( henk.koht. kokemus ). Ite jos meinaan vaikka 2h salilla vetää rankkaa reeniä niin 40g heraa ja 60g maltoa.

Ihan btw, ei ole edes melkeen 25g/1dl noissa pusseissa. Laitoin ite 30+45 jauheita, yhteensä 2,2dl.

Taas putkahti päähän kysymys, mutta en haulla löytynyt vastauksia, niin täräytetääs tänne:

Mihin aikaan on paras treenata, siis onko väliä treenaanko tunnin ennen, kuin menen nukkumaan ja nukun palkkari mahassa yön yli, vai onko parempi pumpata 5 tuntia ennen nukkumaan menoa ja syödä 2 kertaa ennen nukkumaan menoa ns. kunnon ruokaa? Vai onko ajalla väliä ollenkaan?

J88:lle sellainen tietoisku, että aika harvassa on ne geneettiset luonnonlahjakkuudet, jotka pystyy penkkaamaan sen 150 kg ilman että ovat tehneet töitä sen eteen. Jos sinä haluat jotakin saavuttaa, niin työtä ja kärsivällisyyttä se vaatii. Olen minä itekin aika helvetin kynäniska, jonka sarjapainot on täysin leluja meidän salin kovimpiin kundeihin nähden. Silti mä uskon siihen tosisekkaan, että kun kärsivällisesti edes yrittää tehdä asiat oikein (ruokaa, treeniä ja lepoa oikeassa suhteessa) ja että jaksaa tehdä tarpeeksi töitä, se omien tavoitteiden saavuttaminen on mahdollista.

En tarkoita, että 150-200 pitäisi saavuttaa ilman mitään töitä, vaan sitä, että kun alkutilanne on jo paljon huonompi kuin tuollaisilla 150-200 kilon nostajilla on ollut, niin kannattaako tässä mitään treeniä enää yrittää, jos tavoite on tuo. Siis hukata tahallaan omaa aikaa.

Itsellä oli ylipäätäänkin tavoite saavuttaa 200 kilon penkkitulos, eli tavallaan olen jo luovuttanut, kun alensin tavoitteita. Kuinka moni 200 kilon nostaja oli 21-vuotiaana tällainen ruipelo? Voin aika 100 %:n varmuudella sanoa, että ei kukaan. Tuollaisilla nostajilla on hyvät geenit ja lisäksi jo valmiiksi vankkarakenteinen keho.

Ja vurkille: Itse olet vasta 16-vuotias ja nostelet jo nyt reilusti kovempia painoja kuin itse. Kyllähän se sinulle varmasti mahdollista on, mutta entä kun olen jo 5 vuotta vanhempi, reilusti alemmat painot, kunnon treenivuosia vähemmän jäljellä, painoa elopainoa vähemmän, jne. Mielestäni ei voida puhua millään muotoa samanlaisista tuloksista.

Tietääkseni edes 150 kilon nostajat eivät ole olleet samanlaisessa tilanteessa kuin itse olen nyt. Kyllä niillä on jo aika kovat tulokset olleet tässä vaiheessa.

Joku täällä mainitsi jonkun kaverin, että oli aloittanut penkkipunnerruksen 10:n kilon levyllä ja tällä hetkellä nostaa 110. Onhan tuossa 100 kiloa enemmän painoa, mutta ei tuo penkkitulos ainakaan omasta mielestä mikään kova tulos ole. Hävettäisi vain, kun ei parempaan pysty. Paljon kovempi tyyppihän on tietenkin kyseessä, mutta ei omasta mielestäni mitään tavoiteltavaa.

En tiedä sitten, pitäisikö vain treenata ja uskoa, että noita mainitsemiani tuloksia tulisi, mutta kun tälläkään palstalla kukaan ei varmastikkaan ole ollut tässä vaiheessa samassa tilanteessa ja silti nostelisi 200 kiloa penkistä.

nyt oot kyllä aika väärässä. Otetaanpa vaikkapa allekirjoittanut jonka penkkitulos on niin säälittävä etten kehtaa edes sitä täällä ääneen sanoa. Tai no sanotaanko heti että kaikki tulokset on aivan kääpiöluokkaa jos ikään katsotaan. Nostihan Marko Savolainen 19 vuotiaana 220 2 kertaa jne jne jne...
Mutta jos jotain oon oppinut niin sen että itku ei auta, sillätavalla ei nouse penkki vittuakaan paremmaks. Kyllä mua on ennen hävettäny mennä muiden sekaan reenaan tällasena ruipelona mutta enää en jaksa välittää siitä millaisilla painoilla reenaan. Jos joku haluaa tulla naureskeleen niin senkun tulee. Mieluummin mä pyrin puhtaaseen tekniikaan ja saamaan kunnon tuntuman reenattavan lihakseen kuin että vedän kyrpä otassa heijareilla keskitettyä habaa.
Sun viesteistä oikein PAISTAA se että asenne on mulle kaikki ja heti. Ne painot ei edelleenkään itsestään ala nousemaan sen enempää jos et asialle tee jotain.
Ja sun viestiin viitaten kyllä täällä on varmasti moni muukin ollu hintelää poikaa ennen kuin on alkanut tekemään asialle jotain.

edit. kun nyt alkaisit tota purukalustoasikin käyttää muuhunkin kuin puhumiseen...

No kylläpä on typerää jaahkaamista taas. Pakko se on siinä jossain välissä penkata ne 80kg, 100kg, 110kg ja kaikki muutkin välietapit siinä matkalla jos meinaa joskus 150-200kg ottaa. Ei perkele kukaan lähde treenaamisen aloittaessaan siitä että 200 on pakko nousta tai en tee mitään. Ei se vaan niin toimi. Pitää alkaa tekemään työtä ja katsoa mihin rahkeet riittää. En epäile etteikö voisi sinunkin lähtökohdista päästä sinne +150kg penkkiin, mutta ei se nyt helvetti voi olla se ensimmäinen tavoite. Minäkin aloitin salitreenin 21 vuotiaana ja alussa turasin 60kg painoilla penkissä. On treenattava, syötävä ja katsottava mihin rahkeet riittää. Sulla ei riitä tällä hetkellä edes muutaman viikon yhtäjaksoiseen panostamiseen kun painokin on yhä noin alhainen. Ruokaa, treeniä ja lepoa. Niillä ne tulokset tulee. Ja mene nyt jo hyvä mies lääkäriin noiden nukkumisvaikeuksiesi kanssa!

Mie en oikeen ymmärrä miksi siä vertaat nykyistä ittees niihin 150kg nostajiin? Jos joku on nostanu 200kg penkistä 21 vuotiaana niin ei se varmana ole siihen ilman treeniä ole päässy! Ei se 150kg tai 200kg tai edes 100kg ekalla yrittämällä nouse!! Sen olen 17 vuotta maailmaa nähneenä todennut, että jos on jotain asioita mihin ei ole tyytyväinen, niin niitä voi yrittää muuttaa. Suht surullista, että neljä vuotta vanhempi jätkä ei ole tätä tajunnu.

Turhaa lässytystä

Mistä sinä tiedät millaiset lähtökohdat on ollu jokaisella 150-200kg nostajalla? Ja mitä tuo ikä siihen vaikuttaa? Enemmän vaikutusta on sillä montako vuotta on oltu tangon alla. Ite oot vasta 21, eli sulla on vielä vähintään 30 vuotta aikaa päästä tuohon tavoitteeseen. Mikä ihmeen kiire sulla on? Nyt kyllä tarvitaan ennen kaikkea suurta asennemuutosta tai sitten voit vaihtaa suosiolla harrastusta.

HEI!!!!! riittäskö toi vittu mää oon naru ja en lähe salille ellen joskus nosta 200KG penkistä ja jeesatkaa kun joku oikeesti haluu reenata!?
Löin jo tonne laihdutus threadiin tän mut ajattelin et täältä vois tulla nopeempi vastaus, Eli kesäkuntoo hiottu kohta 3 viikkoo ja grammaakaan ei oo paino tippunu mis vika?Mitat 184cm 89kg.
Reenannu kutakuinkin näin:
Ma: aamulenkki + puntti+vatsareeni
Ti: Rasvalenkki + lätkäreenit
Ke: aamulenkki + puntti
To: vatsareeni/lepo
pe: Lätkäreenit
La: aamulenkki + puntti
Su: Puntti
Ja aamulenkit ollu semmosta 30-40 min, puntit sarjoilla 6-10. Jaa päivän ravinto ollu aikalailla:
aamu: 1 ehrman, 1dl puuro, ruispala
lounas: kouluruoka
Välipala: 1ehrman, ruispala
Päivällinen: 200g kanaa/jauhelihaa, 150-200g riisiä/pastaa, pari lasia maitoa
Iltapala: ruispala + Anospecial 1dl + 1ehrman.
Joskus tulee lisäks vedettyä anoo 0.5-1dl jo tos kouluruuan jälkeen ja välillä ottanu vähän extra rypsiöljyä lounaan kans.

Al Pacino: On kyllä todella ihmeellistä, jos paino ei putoa tuolla liikuntamäärällä (huom, liikuntaa todellakin on paljon, oikeasti kannattaa jo miettiä, pitäiskö tuota liikuntamäärää lähteä karsimaan) ja noin pienellä ravintomäärällä. Todennäköisimmältä vaihtoehdolta tuntuu, että vaa'assasi on jotain vikaa. Kyllä sitä yleensä dieetin alkuvaiheessa lähtee edes nesteet lätkimään.

No kylläpä on typerää jaahkaamista taas. Pakko se on siinä jossain välissä penkata ne 80kg, 100kg, 110kg ja kaikki muutkin välietapit siinä matkalla jos meinaa joskus 150-200kg ottaa. Ei perkele kukaan lähde treenaamisen aloittaessaan siitä että 200 on pakko nousta tai en tee mitään. Ei se vaan niin toimi. Pitää alkaa tekemään työtä ja katsoa mihin rahkeet riittää. En epäile etteikö voisi sinunkin lähtökohdista päästä sinne +150kg penkkiin, mutta ei se nyt helvetti voi olla se ensimmäinen tavoite. Minäkin aloitin salitreenin 21 vuotiaana ja alussa turasin 60kg painoilla penkissä. On treenattava, syötävä ja katsottava mihin rahkeet riittää. Sulla ei riitä tällä hetkellä edes muutaman viikon yhtäjaksoiseen panostamiseen kun painokin on yhä noin alhainen. Ruokaa, treeniä ja lepoa. Niillä ne tulokset tulee. Ja mene nyt jo hyvä mies lääkäriin noiden nukkumisvaikeuksiesi kanssa!

paljos nykyään nousee penkistä tai minkälaisilla painoilla teet sarjaa?

J88:lle on väännetty vuoden aikana lähes kaikki mahdollinen kuntoiluun liittyvä asia lukuisia kertoja ratakiskoista juurta jaksaen ja silti äijä itkee tota samaa paskaa.

Al Pacino: On kyllä todella ihmeellistä, jos paino ei putoa tuolla liikuntamäärällä (huom, liikuntaa todellakin on paljon, oikeasti kannattaa jo miettiä, pitäiskö tuota liikuntamäärää lähteä karsimaan) ja noin pienellä ravintomäärällä. Todennäköisimmältä vaihtoehdolta tuntuu, että vaa'assasi on jotain vikaa. Kyllä sitä yleensä dieetin alkuvaiheessa lähtee edes nesteet lätkimään.

Joo liikuntaa on kyllä aika paljon tarkotus karsia jossain vaiheessa, palautunu tähän mennessä erittäin hyvin niin antaa mennä jonkin aikaa. Ei oo vaa`assa vikaa oon testannu eri puntareissa ja ei grammaakaan oo lähteny. Rupesin miettii että Anossahan on 100 grammassa 10g kreatiinia mutta ei sekään nyt voi kerätä nesteitä niin hirveesti vai voiko? Päiväs tulee siis vedettyä 5-15g kreaa.

miten kauan kannattaa puntista pitää taukoa jos tai kun tuo vasen käsi on varmaankin revähtänyt tosta hauiksen kohtaa vihloo niin perkeleesti.. Tämä meni siis leukoja tehdessä ja ny sitten täytyy pitää viikko pari taukoa varmaankin? Mielestäni outoa että kun tekee jtn liikettä niin se ei satu ollenkaan, mutta sarjojen välissä kun ei tee mitään niin se alkaa kipuilemaan..

miten kauan kannattaa puntista pitää taukoa jos tai kun tuo vasen käsi on varmaankin revähtänyt tosta hauiksen kohtaa vihloo niin perkeleesti.. Tämä meni siis leukoja tehdessä ja ny sitten täytyy pitää viikko pari taukoa varmaankin? Mielestäni outoa että kun tekee jtn liikettä niin se ei satu ollenkaan, mutta sarjojen välissä kun ei tee mitään niin se alkaa kipuilemaan..

Varmaan perus pieni revähdys vai onko niin että rupee sattumaan vasta muutaman sarjan jälkeen, sillon voi olla että kun lihas menee jumiin veri ei pääse sinne.
Mut teet sit kun ei oo kipee enää, ei kannata venytellä. Todennäkösesti viikossa ohi

Alituinen nälän tunne

Nyt muuten jotain neuvoa, mulla on kokoajan helvetillinen nälän tunne.
En oo ennen kokenu tällästä, illalla varsinkin, tekee kokoajan mieli vetää jotain ruisleipää tai vastaavaa :S
(Olen mies joten en ole raskaana). Millä ruualla tuota saisi laskettua?

Eli ajattelin ottaa ohjelmaksi tämmöisen 2-jakoisen ohjelman jonka löysin täältä pakkikselta jostain threadien uumenista,luulisin että ohjelma on ihan ok? Olen nyt piiiiitkän tauon jälkeen alkanut käydä taas salilla, kohta 1kk takana ja haluaisin vaihtaa nykyisen laitekikkailu-ohjelman tilalle tämmöisen jossa on omasta mielestäni "kunnon" liikkeitä, kuten kyykyt, mave ja penkki.:D Haluaisin lisätä ohjelmaan maven,lisäänkö sen vaan 2. päivälle, vai laitanko sen SJMV:n tilalle?

1.
- Penkkipunnerrus tanko x2
- Vinopenkki kp x2
- Kyykky x3
- Reiden ojennukset x3
- Viparit sivulle x2
- Pystypunnerrus käsipainot x2
- Rankalainen x3
- (valinnainen vatsaliike) x3

2.

- Kulmasoutu kp x3
- Ylätalja x3
- hauikset kp x3
- Viparit taakse x2
- SJMV x3
- Koukistukset maaten x2
- Pohkeet seisten x2
- Pohkeet istuen x2

Vedä varsinkin illalla jotain proteiinipitoista, jos nälkä on.. Ja vaikka ei oliskaan..:D Kananmunia, rahkaa, tonnikalaa, mitä vaan missä on protskuu..

Back
Ylös Bottom