Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

joo ihan oikeassa olet, kyllä se tosiaan vetää mielen matalaks kun joka helkkarin painolastin liikuttelu tuntuu niin vaivalloiselta.
thanx for these advice.

Kysyisin apua treenin yms kanssa

Terve
Oli pakko rekisteröityä tänne ja täällä kysyä kun ei oikein asiaani tahdo mistään löytyä tietoa.

Menen suoraan asiaan, eli haluaisin treenata ja kehittää kroppaani parempaan suuntaan. Sehän ei itse sinänsä ole ongelma mutta aina treenaamiseen liittyy "laihdutus" joka sivulla missä olen käynyt. Ja itsellä on se ongelma että olen hieman alipainoinen. 178cm pitkä ja 55kg. Eli painoindeksini on n. 17.4 joka ei täytä 18.5-24.9 normaalipainon vaatimuksia. (olen 19 vuotias)
Lisäksi treenaan ihan pelkästään kotonani. Minulla on monitoimilaite joka toimii leuanvetotankona yms. Käsipainoja en omista mutta korvaan sen punnertamalla ja muilla liikkeillä.
Haluaisin tietää mikä olisi minulle paras tapa saada vähän leveyttä hartioihin, käsiin yms. Ja mistä saisin parhaiten proteiinia. Kannattaako minun ostaa proteiinijauhetta?
Se ei myöskään auta paljon että poltan tupakkkaa joten päivän tärkein ateria aamupala on todella vaike syödä.
Eli koko ketjun idea on treenaaminen alipainoisena.
Kiitoksia valmiiksi vastauksista ja vinkeistä.

Joo elikkäs nyt kun oon alkanut taas käydä salilla, niin pari kysymystä olis: Haittaako jos penkissä korjailee kesken sarjan asentoa ja latseja? Kotisalilla kun on penkki aivan älyttömän liukkaaksi kulunut, joten latsit pyrkivät koko ajan liukumaan pois joten joudun useasti kesken sarjan painamaan ne takaisin yhteen. Sitten toisena kysymyksenä, että mihin asti pystypunnerruksessa tanko kannattaa suunnilleen laskea? Kiitos.

mikä suhde hauiksen voimissa on ojentajaan? tarkoitan.. esim mikä romumäärä liikkuu haiskäännön sarjoissa verrattuna samanlaisiin ranskiksen sarjoihin? siis ottaen huomiion että lihastasapaino on kohdillaan ja molempia reenataan samalla tavalla... itsellä on kutina että ojentaja on naurettavasti jäljessä. hauiskäännössä 15kg kp sarjoissa ja ranskiksessa tästä vain puolet

Salilla joku random jamppa teki jännää harjoitusta penkissä. Latoi tankoon ~200kg kylmiltään ja minä siinä viereisessä penkissä ihmettelemään itsekseni että mitähän tästä seuraa.

Noh kaveri nosti tangon telineestä - ylhäällä pito 3-4 sek. - takasin telineisiin. Näitä toistoja siinä sitten n kappaletta. WTF? Onko tämä jokin "oikea" erikoistekniikka? En oikein hoksannut mitä tällä menetelmällä sais aikaan.

Terve
Oli pakko rekisteröityä tänne ja täällä kysyä kun ei oikein asiaani tahdo mistään löytyä tietoa.

Menen suoraan asiaan, eli haluaisin treenata ja kehittää kroppaani parempaan suuntaan. Sehän ei itse sinänsä ole ongelma mutta aina treenaamiseen liittyy "laihdutus" joka sivulla missä olen käynyt. Ja itsellä on se ongelma että olen hieman alipainoinen. 178cm pitkä ja 55kg. Eli painoindeksini on n. 17.4 joka ei täytä 18.5-24.9 normaalipainon vaatimuksia. (olen 19 vuotias)
Lisäksi treenaan ihan pelkästään kotonani. Minulla on monitoimilaite joka toimii leuanvetotankona yms. Käsipainoja en omista mutta korvaan sen punnertamalla ja muilla liikkeillä.
Haluaisin tietää mikä olisi minulle paras tapa saada vähän leveyttä hartioihin, käsiin yms. Ja mistä saisin parhaiten proteiinia. Kannattaako minun ostaa proteiinijauhetta?
Se ei myöskään auta paljon että poltan tupakkkaa joten päivän tärkein ateria aamupala on todella vaike syödä.
Eli koko ketjun idea on treenaaminen alipainoisena.
Kiitoksia valmiiksi vastauksista ja vinkeistä.

Painoa on kyllä huolestuttavan vähän. Ruokavalion muuttaminen on tärkeimpiä asioita aloittelevalle treenaajalle ja kaikista olennaisimmat asiat syömisessä on 1. Reilusti kaloreita ja 2. Riittävästi proteiinia. Eli jos haluaa saada lihaksia, pitäisi ruokaa ahmia enemmän kuin tarvitsee. Lihoaminen on väistämätöntä, mutta sen ei pitäisi haitata vähään aikaan, kun olet tällä hetkellä reilusti alipainoinen. Hyviä proteiininlähteitä on esimerkiksi tonnikala ja raejuusto ja proteiinia pitäisi saada noin 2 grammaa per painokilo, eli purkki raejuustoa ja tonnikalaa päivän mittaan syötynä täyttää melko hyvin proteiinintarpeen. Mitään jauhoja ei kannata ostaa ennen kuin on saanut tavalliset syömiset kuntoon.

Paras tapa saada soluja hauikseen ja muihin lihaksiin on ottaa käyttöön jokin helppo perusohjelma. Arnoldin kuusikkoa suositellaan yleensä aloittelijoille: http://www.pakkotoisto.com/showthread.php?39774-Arnoldin-kultainen-kuusikko . Tässä ohjelmassa käytetään isoja perusliikkeitä ja jätetään yksittäisten lihasten nyhjääminen pois (paitsi hauiskääntö), joten se sopii erinomaisesti huonompikuntoisillekkin. Jos kotona olevalla monitoimilaitteella ei pysty tekemään kaikkia ohjelman liikkeitä, kannattaa lähteä ihan salille, sillä koko kehoa tulisi treenata tasaisesti eikä jättää pois esim jalkoja.

Morjes!
Mikäs mahtaa olla tossa salilla käymisessä kun ei oikein enää jaksa tehdä mitään?
Kun alotin kotona treenaamisen (viime kesälomalla), niin tuli oikein kunnolla vedettyä ja kehitystä todellakin näkyi, mutta parin kuukaden päästä ei enää jaksanut tehdä mitään.
No pidin tauon ja aloitin taas parin kuukauden päästä uudestaan. Nyt on tullut taas pari kuukautta treenattua ja tulee samanlainen ongelma, ei enää jaksa tehdä kunnolla.
Painoja nostellessa tulee sellainen olo että olisin juuri tehnyt samaa liikettä ainakin 3 sarjaa täysillä, vaikka on vasta ensimmäinen sarja menossa.
Käyn salilla yleensä joka toinen päivä eikä minulla ole mitään kunnon ohjelmaa kylläkään. Onko tämä liian usein?

Ensimmäinen viestini :)

kuinka pitkät reenit on?
paljon tulee liikkeitä/sarjoja? ja mitä liikkeitä teet? teetkö samoja liikkeitä joka kerta?
ruokailu?
lepo?

kuinka pitkät reenit on?
paljon tulee liikkeitä/sarjoja? ja mitä liikkeitä teet? teetkö samoja liikkeitä joka kerta?
ruokailu?
lepo?

Yleensä kestää treeni sen 1-1,5h, mutta kyllä siinä tulee välillä vähän juteltua kaverin kanssa (ei kuitenkaan sarjojen aikana tai sillä tavalla että se vaikuttaisi)
Koitan yleensä tehdä 3 sarjaa ja jokaisessa on 6-10 toistoa. Teen aluksi jalkoja yleensä jalkaprässillä (aika kevyesti kylläkin)
Muita liikkeitä mitä teen:
- Penkki
- Ylätalja
- Ojentajat (ranskalainen punnerrus tai taljassa)
- Hauis (käsipainoilla, taljassa tai tangolla)
- Rinta
- Käsipainoilla vinopenkkiä

Teen yleensä nuo ylläolevat lihakset joka kerta.
Minulla on kyllä hieman yksipuolinen ruokavalio (en syö mitään salaatteja tai hedelmiä pahemmin), mutta kyllä proteiinia sisältäviä tuotteita tulee syötyä aika hyvin omasta mielestäni.
Nukuttua tulee sen ehkä n. 8h ja viikonloppuisin tietty enemmän

Joo elikkäs nyt kun oon alkanut taas käydä salilla, niin pari kysymystä olis: Haittaako jos penkissä korjailee kesken sarjan asentoa ja latseja? Kotisalilla kun on penkki aivan älyttömän liukkaaksi kulunut, joten latsit pyrkivät koko ajan liukumaan pois joten joudun useasti kesken sarjan painamaan ne takaisin yhteen. Sitten toisena kysymyksenä, että mihin asti pystypunnerruksessa tanko kannattaa suunnilleen laskea? Kiitos.
?

Kyllä siitä haittaa on jos kesken kaiken joutuu penkissä heilumaan, sen kropan pitäisi kummiskin olla yhtenä tiukkana pakettina siinä penkillä. Pystypunnerruksessa laskisin tangon ihan alas asti, ei silleen että leuka pystyssä vedellään ja sen kohalle lasketaan mitä aina näkee.

Salilla joku random jamppa teki jännää harjoitusta penkissä. Latoi tankoon ~200kg kylmiltään ja minä siinä viereisessä penkissä ihmettelemään itsekseni että mitähän tästä seuraa.

Noh kaveri nosti tangon telineestä - ylhäällä pito 3-4 sek. - takasin telineisiin. Näitä toistoja siinä sitten n kappaletta. WTF? Onko tämä jokin "oikea" erikoistekniikka? En oikein hoksannut mitä tällä menetelmällä sais aikaan.

Ehkä se halus pitokestävyyttä jos vaikka meinaa jäädä jonkin painavan alle ja tarvii pitää sitä ylhäällä :D en kyllä tiedä toimiiko tommonen, huvittavalta varmaan vaikutti.

Hei,
Tälläinen aloittelijan kysymys, eli minulla on tapana käydä uimassa 2 kertaa viikossa ja nyt olisi tarkoitus jatkossa käydä myös salilla (aluksi kevyesti) 3 kertaa viikossa. Uinti on ollut ma ja ke, niin kannattaako sali panna esim. ti, to ja la vai osittain noitten uintipäivien kanssa samoille päiville, tyyliin ma, ke, pe?

Utelee aloittelija.

Yleensä kestää treeni sen 1-1,5h, mutta kyllä siinä tulee välillä vähän juteltua kaverin kanssa (ei kuitenkaan sarjojen aikana tai sillä tavalla että se vaikuttaisi)
Koitan yleensä tehdä 3 sarjaa ja jokaisessa on 6-10 toistoa. Teen aluksi jalkoja yleensä jalkaprässillä (aika kevyesti kylläkin)
Muita liikkeitä mitä teen:
- Penkki
- Ylätalja
- Ojentajat (ranskalainen punnerrus tai taljassa)
- Hauis (käsipainoilla, taljassa tai tangolla)
- Rinta
- Käsipainoilla vinopenkkiä

Teen yleensä nuo ylläolevat lihakset joka kerta.
Minulla on kyllä hieman yksipuolinen ruokavalio (en syö mitään salaatteja tai hedelmiä pahemmin), mutta kyllä proteiinia sisältäviä tuotteita tulee syötyä aika hyvin omasta mielestäni.
Nukuttua tulee sen ehkä n. 8h ja viikonloppuisin tietty enemmän

no kyllä kun tossa katsoo sun reenijakoo niin ei oo kyllä ihme jos vähän ajan päästä on paikat tukossa.
sulla tulee siis rinnalle kolme liikettä ja teet jokatoinen päivä elikkä 3-4 kertaa viikossa tulee rintaa hinkattua (et kyllä pahemmin tule palautumaan tolla menetelmällä)
jaloille sulla on siis yks sarja ja selälle yks sarja vaikka nyt on kyse ihmiskehon suurimmista lihasryhmistä
tää alkaa näyttää ikävästi kuuluisalta RHP reeniltä, ei millään pahalla.
elikkö mun neuvo on sulle että hanki joku (esim. 1 jakoinen reeniohjelma täältä pakkiksen aloituksen osiosta), niinkuin täällä palstoilla on monta kertaa todettu niin ei kannata itse lähteä säätään omia reeniohjelmia, jos ei aiempaa kokemusta ole ennestään.

Munakas:
Kiitos avusta!

Onko muuten normaalia että dippiä tehdessä sattuu rinnasta? Itselläni alkaa sattumaan varsinkin jos laskee tarpeeksi alas

Munakas:
Kiitos avusta!

Onko muuten normaalia että dippiä tehdessä sattuu rinnasta? Itselläni alkaa sattumaan varsinkin jos laskee tarpeeksi alas

ei kannata liian alas laskea, tekee varmasti aika häijyä myös olkapäille. Jotkut pitää hyvänä laskeutua n. 90 asteen kulmaan, mutta eri ihmisille toimii eri metodit.
mutta jos tosiaan alkaa sattuun jos meet liian alas niin älä ainakaan jatka sillä tavalla, ei siitä varmasti hyvää seuraa pidemmällä aikavälillä

Kuinka usein treeniohjelmaa pitäisi vaihtaa? Vai onko kehon tottuminen tiettyyn ohjelmaan vain pelkkä myytti?

Samaa ohjelmaa kannattaa käyttää niin kauan kuin se toimii. Tärkeämpää on toistomäärien vaihtelu, palautusajan vaihtelut ja progressio. Ei kroppa totu ohjelmaan vaan toistomääriin ja samanlaiseen rasitukseen.

Back
Ylös Bottom