Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Ajattelin sellaista kysyä, että minkälainen puntti kannattaisi otta kylkeen, kun minulla on potkunyrkkeilytreenit tiistaisin ja torstaisin.

Itse ajattelin että maanantaisin ja perjantaisin voisi ottaa vaikkapa yksijakoisen treenin, mutta jos näin teen niin en osaa päättää että mikä se sitten olisi. Pitäisiköhän ottaa käyttöön G6, vai kenties tuo Rippentoen ohjelma aloittelijoille mutta vain 2 kertaa viikossa tehtynä? Kokeneempien mielipiteitä kaivataan.

Ja tosiaan keskiviikon haluaisin pitää lepopäivänä koska ainakaan omasta mielestä ei ole kovin tervettä palautumista jos treenaa 5 päivänä putkeen.

G6 sopii ihan passelisti kun kerran aloittelija olet, kun kroppa tulee kuitenkin joka päivä reenattua niin ei tarvi stressata että joka osa kehosta jäis ilman treeniä.

No kai siitä nyt jotain hyötyy on :D

Mikä se hyöty vois olla jos et halua vatsalihasten kasvavan etkä halua niihin myöskään voimaa? Toki sitä voi tehdä vatsaa myös silleen läpsytellen että välttelee kehitystä niinkuin sinä, mutta en minä siinä järkeä näe. Eikä silloin tarvi mitään progressioita tai sarjapituuksia miettiä. Sen kun teet 0-100000 vatsaa jos jaksat ja huvittaa jostain syystä ja näet että vatsalihaliikkeiden tekeminen on hyvää ajantappoa.

Mikä se hyöty vois olla jos et halua vatsalihasten kasvavan etkä halua niihin myöskään voimaa? Toki sitä voi tehdä vatsaa myös silleen läpsytellen että välttelee kehitystä niinkuin sinä, mutta en minä siinä järkeä näe. Eikä silloin tarvi mitään progressioita tai sarjapituuksia miettiä. Sen kun teet 0-100000 vatsaa jos jaksat ja huvittaa jostain syystä ja näet että vatsalihaliikkeiden tekeminen on hyvää ajantappoa.

No mitä hyötyä siitä sitten on jos en käyä lisäpainoja? Kuihtuuko mun "lihakset" ja lähteekö niistä voimat jos en käyä lisäpainoja.

Miten toistomääriä pitäisi alkaa kehittämään jos teen esim. 3x20 istumaannousuja yhden viikon ajan niin miten pajon seuraavalla viikolla pitäisi thdä jos tuo menee jo todella helposti? Mitään lisäpainoja en ala käyttämään, kiitos!

No mitä hyötyä siitä sitten on jos en käyä lisäpainoja? Kuihtuuko mun "lihakset" ja lähteekö niistä voimat jos en käyä lisäpainoja.

Kysytään nyt vielä kertaalleen että mitkä ne sun tavoitteet tuon vatsalihasten treenaamisen suhteen on, vai onko niitä? Edellisten postien perusteella saa sellaisen käsityksen ettei ole mitään tavoitteita, joten aivan sama kai se silloin on miten niitä treenaa, viitaten tuohon ensimmäiseen postiisi. Mikä siinä taustalla nyt oikeasti on, ettei muka voi käyttää niitä lisäpainoja? Se kun on se järkevin tapa saada jotain progressiota tuohon hommaan, eikä mikään sarjapituuksien kasvattaminen äärettömään.

No mitä hyötyä siitä sitten on jos en käyä lisäpainoja?

Ei juuri mitään, jollei nimenomaisesti halua parantaa kestävyyttä jatkuvalla toistomäärien nostamisella. En sitten tiedä, mitä iloa siitä olisi.

Kuihtuuko mun "lihakset" ja lähteekö niistä voimat jos en käyä lisäpainoja.

Ei ne minnekään kuihdu, muttei juuri kehitykään.

Mitä tulee vatsalihasten "liikaa kasvamiseen" lisäpainoja käyttäessä, niin kerro mullekin jos tunnet treenitavan millä se oikeasti onnistuu. Lupaan ottaa sen heti käyttöön.

E: hidas

Saiskos pikkusen vihjeitä kulmasoutuun ? eli ei meinaa osua siipiin kunnolla !Oon koittanu tehdä mahdollisimman oikein eli laskenut yläkropan lattian tasoon ja vetänyt tangon lantioon ja suoritan liikkeen rauhassa ilman kummempia riuhtomisia! eli kertokaapa jotain vinkkejä

Kysytään nyt vielä kertaalleen että mitkä ne sun tavoitteet tuon vatsalihasten treenaamisen suhteen on, vai onko niitä? Edellisten postien perusteella saa sellaisen käsityksen ettei ole mitään tavoitteita, joten aivan sama kai se silloin on miten niitä treenaa, viitaten tuohon ensimmäiseen postiisi. Mikä siinä taustalla nyt oikeasti on, ettei muka voi käyttää niitä lisäpainoja? Se kun on se järkevin tapa saada jotain progressiota tuohon hommaan, eikä mikään sarjapituuksien kasvattaminen äärettömään.

No siis tota lihas kestävyyttä olis tarkotus treenata. Ja aattelin että se progressio onnistus kun noita ´toistomääriä alkas kasvattamaan.

No siis tota lihas kestävyyttä olis tarkotus treenata. Ja aattelin että se progressio onnistus kun noita ´toistomääriä alkas kasvattamaan.

Jos kestävyyttä haet niin sitten vain sarjapituuksiin rankasti lisää toistoja niin paljon kuin kunto kestää ja joka treenissä muutama toisto enemmän kuin viimeksi. Mitään sen kummempia rakettitiedekaavoja progressioiden laskemiseen tuollaisessa ei tarvita. Sitten kun toistomäärät alkaa mennä kolminumeroiseksi ja käytetty aika sen mukaiseksi, niin luultavasti tuollainen treeni alkaa vituttamaan sen verran että ne lisäpainot alkavat tuntua hyvältä idealta. Mun mielestä ne olisivat hyvä idea jo nyt ja lisäksi hommaisin sun sijassasi voimapyörän kotiin vaihteluksi noiden perusvatsojen nitkutuksille.

Jos kestävyyttä haet niin sitten vain sarjapituuksiin rankasti lisää toistoja niin paljon kuin kunto kestää ja joka treenissä muutama toisto enemmän kuin viimeksi. Mitään sen kummempia rakettitiedekaavoja progressioiden laskemiseen tuollaisessa ei tarvita. Sitten kun toistomäärät alkaa mennä kolminumeroiseksi ja käytetty aika sen mukaiseksi, niin luultavasti tuollainen treeni alkaa vituttamaan sen verran että ne lisäpainot alkavat tuntua hyvältä idealta. Mun mielestä ne olisivat hyvä idea jo nyt ja lisäksi hommaisin sun sijassasi voimapyörän kotiin vaihteluksi noiden perusvatsojen nitkutuksille.

No jo sit kun alkaa menemään jotain 3x150 niin se riittä mulle ja sit niitä toistomääriä ei tarttee enää nostaa vaan pidän vaan lihaskuntoo yllä tolla treenillä

Tullut tässä treenattua kolmijakosella ohjelmalla 3x viikossa nyt about ½ vuotta. Tuli vaan nyt mieleen, että eikös rasitus käy aika pieneksi lihaksille, jos niitä rasitetaan vain kerran viikossa? Eli voisiko olla järkevämpää treenata esim. 2 tai 1 jakoisella vastedes?

Tullut tässä treenattua kolmijakosella ohjelmalla 3x viikossa nyt about ½ vuotta. Tuli vaan nyt mieleen, että eikös rasitus käy aika pieneksi lihaksille, jos niitä rasitetaan vain kerran viikossa? Eli voisiko olla järkevämpää treenata esim. 2 tai 1 jakoisella vastedes?

ensinnäkin riippuu mitä nitkutuksia sä 3 jakoisella teet ja vedetkö siellä salilla kunnon asenteella.
sit toiseksi riippuu tietenkin kuinka hyvin palaudut reeneistä. Ja jos vertaat vaikka 3 ja 1 jakoista niin 3 jakoisessa kun on jaettu lihasryhmiä eri päiville niin tulee myös samalla enemmän rasitettua niitä saman reenin aikana.
mutta jos susta tuntuu ettet tuolla kehity niin vaihda ihmeessä

Onhan sitä kehitystä tullit ihan jees, mutta ainahan sitä on mielessä pieni aate, että jos voisi olla vieläkin tehokkaampaa ;)

Mutta eli periaatteessa kolmijakoinen 3x viikkoon ei ole mitenkään "väärin" ?

Onhan sitä kehitystä tullit ihan jees, mutta ainahan sitä on mielessä pieni aate, että jos voisi olla vieläkin tehokkaampaa ;)

no eikös kolmijakoisen idea oo että kolme kertaa viikkoon... itse tulee rimpuiltua 4-5 kertaa viikkoon kolmosella
en tiiä onko tuossa mitään järkee mutta palikka kun olen niin näin olen toiminut

Mikään mikä toimii ei ole väärin ja kolmijakoinen kolme kertaa viikkoon on ihan hyvä pohja. Sitten jos alkaa tökkimään niin aina voi vaihteluksi siirtyä yksi- tai kaksijakoiseen, mutta niin kauan kuin kehitystä tulee suunnilleen toivottuun tapaan, niin ei toimivaa systeemiä kannata muuttaa pelkästä muuttamisen ilosta.

Ajattelin aloittaa jo kauan kiinnostanutta saliharrastusta. Ensin pitäisi pudottaa hieman painoa. Juokseminen ei ole mun juttu, joten onko kuntopyörä ainoa salilta löytyvä laite johon mun kannattaa näin aluksi koskea? Ruokavalioni olen saanut muutettua, herkut sun muut jätetty pois. Paino junnaa aikalailla paikoillaan, ihan pienoista laskua on ollut mutta liikuntaa lisäämällä läski hävinnee kehostani "ripeästi". Kun olen painooni tyytyväinen, kannattaa aloittaa lihasten kehittäminen?

Back
Ylös Bottom