Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Perusohjelma kolmesti viikossa

Jalkakyykky 3 sarjaa 5-20 toistoa
Penkkipunnerrus 3 sarjaa 5-20
Leuanveto (vastaote) 3 sarjaa 5-20
Pystypunnerrus 3 sarjaa 5-20 toistoa
Maastaveto 1 sarja 5-20 toistoa

Mikrosyklit:
Joka toinen harjoituskerta 5-10 toistoa/sarja,
joka toinen kerta taas 10-20 toistoa/sarja
Palautukset: keskimäärin 1-3 minuuttia

"Ohjelma tehdään kolmesti viikossa, mutta maastaveto vain joka toinen harjoituskerta. Silloin voi jättää yhden kyykkysarjan pois. Jalkakyykyt tehdään syvähengityksellä ja antaumuksella, ne ovat tämän ohjelman avain. Leuanvedot tehdään vastaotteella eli kämmenet itseen päin.Ne voidaan korvata taljavedolla tai kulmasoudulla, jos ei leukoja jakseta vetää."

Tällänen ohjelma itseäni kiinnostaisi. Joka toinen kerta tekisin 5 toistoa ja joka toinen 10 toistoa. Mutta miten kannattais progressio toteuttaa tässä ohjelmassa? Jotain ehdotuksia?

?

Tarviiko proteiinia niin paljon lepopäivinä kuin itse treenipäivinä? Ittellä menee suunnilleen joka 2. päivä lenkki ja joka 2. päivä salitreeni, et onko tarpeen juoda proteiinipalkkaria (prode90) lenkinkin jälkeen/lenkkipäivinä iltapalaksi? :david:

Tarvitaanko-vaikeampi kysymys.En kuitenkaan lenkkipäivinä vähentäisi protskumäärää.Heivaisin kyllä ton lenkinjälkeisen protskupalkkarin,vettä naamaan ja normi iltapala sit kun nälättää.

Riippuu tavoitteista. Lenkkipäivä ei ole sama kuin lepopäivä, joten palkkari (hiilari + proteiini) ihmeessä myös lenkin jälkeen. Erityisesti, jos on massankasvatus mielessä. Pitkäkestoinen aerobinen "syö" lihaskudosta, joten ei muuta kuin aminohappoja vereen vaan. Lenkistä ei palaudu pelkällä vedellä.

Lämmittelin tänään kunnolla, mutta silti vihlasi välillä pystypunnerruksessa. Jos mulla olis joku tolppa mun edessä ja työntäisin sitä oikealla kädellä vasemmalle, vihlasee olkapäässä. Miten pääsen eroon näistä ihmekivuista?

kuinka paljon sitä kannattaa olla plussakaloreilla? joku 200-300 kaloria? Niin ja kertokaas jotain hyviä tuotteita mistä saa paljon kaloreita. Tekee vähän tiukkaa saada tarpeeks kaloreita.

Lämmittelin tänään kunnolla, mutta silti vihlasi välillä pystypunnerruksessa. Jos mulla olis joku tolppa mun edessä ja työntäisin sitä oikealla kädellä vasemmalle, vihlasee olkapäässä. Miten pääsen eroon näistä ihmekivuista?
On varmaan aamulla OK
kuinka paljon sitä kannattaa olla plussakaloreilla? joku 200-300 kaloria?

Toi on hyvä.

Kiertäjiä vaan treenaamaan ahkerasti. Usein ja eri suunnista.

kuinka paljon sitä kannattaa olla plussakaloreilla? joku 200-300 kaloria?
Riippuu tavoitteista ja siitä paljonko/kuinka nopeasti tahtoo painon nousevan. Tämäkin on yksilöllistä, mutta 200-500 kcal on varmasti passeli.

Ei pysty. Voimaa voi kasvattaa miinuksella, lihaa ei.

......
Tuossa ekassa lauseessa ei ole mitään järkeä. Eri puolille tehdyt viparit aktivoivat eriosia olkapäistä. En kyllä jättäisi olkapää treeniä pelkästään eri suuntaan hinkattujen vipareiden varaan.

......
Tuossa ekassa lauseessa ei ole mitään järkeä. Eri puolille tehdyt viparit aktivoivat eriosia olkapäistä. En kyllä jättäisi olkapää treeniä pelkästään eri suuntaan hinkattujen vipareiden varaan.

Siis miten tuo nyt liittyy siihen että kysyin mikä olisi paras liike tehdä viparit eteen ?

Riippuu tavoitteista ja siitä paljonko/kuinka nopeasti tahtoo painon nousevan. Tämäkin on yksilöllistä, mutta 200-500 kcal on varmasti passeli.

Tahdon kyllä painon nousevan mutta en liian nopeesti. Alkuvuodesta ennen inttiä kun olin bulkilla niin rupes mahakin kasvaa aika hyvää tahtia joten sellasta yritän välttää. Haluaisin minimoida mahan kasvun :)

Siis miten tuo nyt liittyy siihen että kysyin mikä olisi paras liike tehdä viparit eteen ?

Mitä tuo kysymys edes tarkoittaa? Paras liike tehdä viparit eteen? Hämmentävää. No jos ei kumminkaan ihan saivartelun puolelle mennä niin suosisin kyllä enimmäkseen käsipainoja vipareissa, niin eteen, sivulle kuin taaksekin. Välillä sitten taljassa vaihtelun vuoksi jos siltä tuntuu. Takaolkapäille on paljon muitakin taljassa tehtäviä liikkeitä ku vipunostot.

lepopäivinähän ei tietenkään tarvi syödä niin paljoo kuin reenipäivänä koska kulutus on paljon pienempi? Mut kuitenkin se sama 200-300 kcal yli kulutuksen.

Jos joku viittis auttaa pikkasen aina ihmetellyt maastaveto, elikkäs voikos joku laittaa jonkun hyvän klipin miten mave tehdään? ja sitten ku alotan nostaa tankoa maasta nii nostan ekajaloilla? ja sitten suoristan selkää? ja mitä eroa on että kädet ovat polven ulkopuolella eikä sellasella tyylillä että kädet on polvien sisäpuolella?

Jos joku viittis auttaa pikkasen aina ihmetellyt maastaveto, elikkäs voikos joku laittaa jonkun hyvän klipin miten mave tehdään? ja sitten ku alotan nostaa tankoa maasta nii nostan ekajaloilla? ja sitten suoristan selkää? ja mitä eroa on että kädet ovat polven ulkopuolella eikä sellasella tyylillä että kädet on polvien sisäpuolella?

Tanko nostetaan maasta jaloilla, kunnes tanko on polvien kohdalla, jolloin selällä suoritetaan loppuosa. Selkää ei missään nimessä sitten ylitaivuteta, kuten niin moni tekee. Kun jalat ovat leveällä ja ote on kapea ja luonnollisesti jalkojen välissä, puhutaan sumo maastavedosta. Tällöin liike käy enemmän takareisiin ja perseeseen. Youtubesta löytyy paljon esimerkkejä.

oon aatellu nyt et teen kahesti viikos rintaa eli 1. päivänä penkki ja 2. päivänä vinopenkki ja ristikkäis talja. Eli oisko fiksuinta et penkin vetäsin vähä isommil painoil ja jotai 5-6 sarjoja ja vinopenkin ja taljan ni vähä pitemmillä sarjoilla (8-10) ?

..

riippuu pitkälti siitä mitä tavoittelet, jos haluut saada sekä voimaa että lihasta, niin ainaki itse teen siten että penkkiä vähän isommilla kiekoilla ja sit muita hilavitkutus liikkeitä sellaisilla 8-15 sarjoja.

eli ihan hyvä toimintasuunnitelma

Täälä oli jokunen aika sitten sellanen aihe, missä sai kysyä kysymyksiä ja joku alan ammattilainen vastaa niihin sitten..
Onko vastaukset jo tullut? Yritin etsiä, mutta en löytänyt..

2x6

mites toi 2 x 6 penkkimenetelmä nyt meni.
sanotaan että maksimi on vaikka 50kg penkistä, niin tehdäänkö se 2 sarjaa sit sen verran pienillä painoilla että menee se 6.

toisena päivänä teen sit vinopenkkiä/tasapenkkiä kässäreillä ja ristitaljaa, mielipiteitä?

Back
Ylös Bottom