Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Mua on jo kauan vaivannut eräs asia, elikkä:

Kun näissä 2-jakosissa ohjelmissa on peräkkäisinä päivinä kyykky ja mave/sjmv, niin eikä tämä kyykky vie seuraavan päivän mavesta treenistä potkua?
Kutenkin kun molemmat ottavat jalkoihin aika reilusti, mave vain rasittaa takareiskoja enemmän.

Kertokaas viisaammat?

Mua on jo kauan vaivannut eräs asia, elikkä:

Kun näissä 2-jakosissa ohjelmissa on peräkkäisinä päivinä kyykky ja mave/sjmv, niin eikä tämä kyykky vie seuraavan päivän mavesta treenistä potkua?
Kutenkin kun molemmat ottavat jalkoihin aika reilusti, mave vain rasittaa takareiskoja enemmän.

Kertokaas viisaammat?

Ainakin, jos jako on yläkroppa/alakroppa niin kyykky ja mave tulee samalle päivälle. Ite en viittis ainakaa tehä perättäisinä päivinä kyykkyä ja mavea. Ei kerkee alaselkä oikee palautuu.

Kun teillä on ollut nyt juttua noista tauoista niin miten tämä nyt sitten menee. Penkin tiedänkin että parempi pitää pitempää taukoo, mutta sitten kun yleensä olen pitänyt muissa liikkeissä aina sen 2 min ennen seuraavaa sarjaa niin saisko lihasta paremmin kovemmalla tahdilla eli pitäskin sen 1,5 min. Ajattelin vaan kun nyt aloin tekemään silleen ja saa lihaksetkin paremmin pumppiin. Eli jos ei joku tajunnu ni kumpi tuo paremmin lihasta? 1min- 1,5min- 2min?

Ainakin, jos jako on yläkroppa/alakroppa niin kyykky ja mave tulee samalle päivälle. Ite en viittis ainakaa tehä perättäisinä päivinä kyykkyä ja mavea. Ei kerkee alaselkä oikee palautuu.

Joo, ajattelin vaan ottaa kokeiluun tämän ohjelman joka on tuolta FAQ Treeniohjelmat lihasten kasvatukseen ja ruokavalio esimerkkejä.

2-jakoiset ohjelmat:

1. Rinta, etureidet, olkapäät, ojentajat

-Penkkipunnerrus tanko / Vinopenkkipunnerrus tanko x2
-Vinopenkki kp / tasapenkki kp x2
-Etukyykky / kyykky / prässi x 3
-Reiden ojennukset / x3
-Vipunostot taakse / vipunostot sivulle x 2
-Pystypunnerrus tanko / pystypunnerrus käsipainot x 2
-Rankalainen punnerrus / ojentajapunnerrus / kapea penkki x3

2. Selkä, takareidet, pohkeet, hauikset, forkut/epäkkäät

- Alatalja / kulmasoutu tanko / kulmasoutu kp x3
- Ylätalja / leuanveto x3
- SJMV (=Suorin Jaloin MaastaVeto) x3
- Koukistukset x 2
- Pohkeet seisten / pohkeet istuen x4
- Hauikset tangolla / hauikset scott / hauikset kp x3
- rannekäännöt / kohautukset x2

2-jakoista voi myös tehdä erilaisilla jaoilla:

1. Yläkroppa
2. Jalat, vatsat

1. Jalat, kädet
2. Selkä, rinta, olkapäät, vatsat

kiitokset vielä

kiitos vielä paljon noista vinkeistä no-body. sinusta on ollut suuresti apua ja tukea ominani treeniaikoinani, kiitokset myös muille jotka ovat viitsineet jakaa tietojaan mulle.

sen verran voin sanoo että tänään tuli tosiaan vihdoin viimein pidettyä se lepopäivä vaikka hankalaltahan se aluks tuntui. ja huomenna olisi tarkoitus myös pitää lepoo. pakko myöntää että nämä välipäivät tulevat varmasti tosi tarpeeseen. tänään tuli nukuttua pisimpään mitä olen varmaan n. 5 viime vuoden aikana nukkunut joten huomaa että univelkaa on (yksi syy tähän on että reenaan yleensä aikaisin aamulla)

treenijaosta sen verran, kuten sanoit no-body, kannattaisi käyttää suurempi jakoista ohjelmaa --> olen nyt tämän viikon aikana tehnyt 3 jakoista ja hyvältä on tuntunut. koska 3 jakoisella reenataan 3 päivänä viikossa (mikä ei vielä multa onnistu) niin olen niinä kahtena muuna päivänä tehnyt 2 jakoista, en tiedä onko hyvä idea mut ainakin on tullut päivät käytettyä niin ettei oo jäänyt jotain lihasryhmää tekemättä. (eli toisena päivä selkä, takareidet, epäkkäät, hauikset ja toisena rinta, olkapäät, ojentajat etureidet. en tiiä onko tuossa liikaa mutta ihan hyvältä se on tuntunut verrattuna siihen että joka toinen päivä kävisin riuhtomassa samoja lihasryhmiä

koska 3 jakoisella reenataan 3 päivänä viikossa (mikä ei vielä multa onnistu) niin olen niinä kahtena muuna päivänä tehnyt 2 jakoista, en tiedä onko hyvä idea mut ainakin on tullut päivät käytettyä niin ettei oo jäänyt jotain lihasryhmää tekemättä. (eli toisena päivä selkä, takareidet, epäkkäät, hauikset ja toisena rinta, olkapäät, ojentajat etureidet. en tiiä onko tuossa liikaa mutta ihan hyvältä se on tuntunut verrattuna siihen että joka toinen päivä kävisin riuhtomassa samoja lihasryhmiä

Ei kukaan käske tehdä 3-jakoisella tasan kolmea kertaa viikossa. Kuten jo kerran totesin, kannattaisi mun mielestäni ehdottomasti pitäytyä siinä 3-jakoisessa kiertävällä järjestyksellä ilman konstailuja välissä. Se on kevyempää kuin tuollaisella hybridijaolla temppuilu ja lisäksi kiertävällä järjestyksellä tekeminen on ainoa tapa, millä pystyt pitämään homman hallinnassa myös silloin, jos treenirytmi "repsahtaa" suuntaan tai toiseen. Veikkaisin, että aika suurella todennäköisyydellä sulla tulee joskus kertoja, jolloin et vain pysty pitämään sitä päätettyä lepopäivää? Tällöin jos menet salille tekemään vain jotakin fiilispohjalta, uuvutat luultavasti myös niitä lihaksia, jotka sun pitäisi treenata seuraavana päivänä ja olet taas vielä enemmän piipussa. Vastaavasti vaikka joskus tuntisit olevasi ihan lopussa etkä jaksaisi treenata, niin luultavasti sun on silti pakko vääntäytyä salille ettei rytmi mene sekaisin ja treeniä "jää välistä", vai kuinka?

Jos opettelet tekemään sitä kolmijakoista kiertävänä eli et välitä siitä viikon kierrosta tai kiveen kirjoitetuista päivistä tietylle treenille vaan teet vain treenit 1-2-3-1-2-3-1-2-3 aina peräkkäisillä treenikerroilla treenaat sitten miten monta kertaa viikossa tahansa, niin homma ei mene täydeksi sekoiluksi silloinkaan, jos sun on "pakko" tehdä ylimääräisiä treenejä väliin silloin, kun oli tarkoitus levätä. Samoin jos tunnet joskus tarvitsevasi ylimääräistä lepopäivää, niin voit pitää sen miettimättä että se sotkisi treenikiertoa mitenkään kun homma ei ole viikonpäiviin sidottua. Säännöllisistä treeni- ja lepopäivistä kannattaa kyllä pyrkiä pitämään kiinni, mutta ohjelman kannattaa silti olla tavalla tai toisella joustava siltä varalta, ettei päätettyä rytmiä pystykään aina pitämään. Aluksi kiertävä jako voi tuntua oudolta kun joka viikko jotain lihasryhmää treenataan enemmän kuin toista, mutta vähääkään pidemmällä jaksolla seurattaessa treenit menevät kyllä tasan aivan 100-% varmasti.

Kokonaisuutena kuulostaa kuitenkin siltä, että olet menossa parempaan suuntaan:).

Olen nyt tehnyt tällä http://elasto.org/2-jakoinen.txt ohjelmalla kuutisen kuukautta. Onko järkeä tässä vaiheessa muuttaa tuota siten, että tekee vaikkapa kuukauden ajan 4-6 toistoa, jonka jälkeen taas kuukausi 8-15 toistoa? Nythän tuossa on 4-6 Ma/Ti ja 8-15 To/Pe.

Olis kiva kun sais vähän parannettua tuloksia, tuntuu että ovat jääneet junnaamaan paikoilleen :( Kyykky ja penkki ehkäpä hieman parantuneet viimeisen kuukauden aikana. Vedetäänkö muuten massatreenissä "mukavuusalueella" vai pistetäänkö sellaiset painot että galaksit räjähtää ja saa juuri ja juuri nuo tarvittavat toistot? :wtf:

mulla on jännetuppitulehdus, enkä pysty nyt treenaamaan ainakaan 2 kk. Kysyisinkin, että millaiseen tahtiin lihakset surkastuvat ilman reeniä`? Mitään keinoja hidastaa surkastumista? Tehnyt nyt kovasti duunia 3 vuoden ajan ja vituttaa jos menee kaikki hukkaan...

mulla on jännetuppitulehdus, enkä pysty nyt treenaamaan ainakaan 2 kk. Kysyisinkin, että millaiseen tahtiin lihakset surkastuvat ilman reeniä`? Mitään keinoja hidastaa surkastumista? Tehnyt nyt kovasti duunia 3 vuoden ajan ja vituttaa jos menee kaikki hukkaan...

Tee kaikkea minkä pystyt ja jätä ne liikkeet tekemäättä mitä et pysty, käy lenkillä ja syö terveellisesti niin ei ne nyt minnekkään katoa jos naturaali olet. Roinaajilla se on sitte ihan eri asia.

Olen nyt tehnyt tällä http://elasto.org/2-jakoinen.txt ohjelmalla kuutisen kuukautta. Onko järkeä tässä vaiheessa muuttaa tuota siten, että tekee vaikkapa kuukauden ajan 4-6 toistoa, jonka jälkeen taas kuukausi 8-15 toistoa? Nythän tuossa on 4-6 Ma/Ti ja 8-15 To/Pe.

Olis kiva kun sais vähän parannettua tuloksia, tuntuu että ovat jääneet junnaamaan paikoilleen :( Kyykky ja penkki ehkäpä hieman parantuneet viimeisen kuukauden aikana. Vedetäänkö muuten massatreenissä "mukavuusalueella" vai pistetäänkö sellaiset painot että galaksit räjähtää ja saa juuri ja juuri nuo tarvittavat toistot? :wtf:

No oot kyllä aika kauan junnannu samaa ohjelmaa, vaihda hyvä mies. Ei ihme että tulokset junnaa paikallaan.

2-jakoiset ohjelmat:

1. Rinta, etureidet, olkapäät, ojentajat

-Penkkipunnerrus tanko / Vinopenkkipunnerrus tanko x2
-Vinopenkki kp / tasapenkki kp x2
-Etukyykky / kyykky / prässi x 3
-Reiden ojennukset / x3
-Vipunostot taakse / vipunostot sivulle x 2
-Pystypunnerrus tanko / pystypunnerrus käsipainot x 2
-Rankalainen punnerrus / ojentajapunnerrus / kapea penkki x3

2. Selkä, takareidet, pohkeet, hauikset, forkut/epäkkäät

- Alatalja / kulmasoutu tanko / kulmasoutu kp x3
- Ylätalja / leuanveto x3
- SJMV (=Suorin Jaloin MaastaVeto) x3
- Koukistukset x 2
- Pohkeet seisten / pohkeet istuen x4
- Hauikset tangolla / hauikset scott / hauikset kp x3
- rannekäännöt / kohautukset x2

2-jakoista voi myös tehdä erilaisilla jaoilla:

1. Yläkroppa
2. Jalat, vatsat

1. Jalat, kädet
2. Selkä, rinta, olkapäät, vatsat[/QUOTE]

Tässä on esimerkiski hyvä ohjelma, jolla itse teen. Myöskin 2-jakoinen.

Lue lisää täältä: http://www.pakkotoisto.com/showthre...ihaksen-kasvatukseen-ja-ruokavalioesimerkkejä

Kun teillä on ollut nyt juttua noista tauoista niin miten tämä nyt sitten menee. Penkin tiedänkin että parempi pitää pitempää taukoo, mutta sitten kun yleensä olen pitänyt muissa liikkeissä aina sen 2 min ennen seuraavaa sarjaa niin saisko lihasta paremmin kovemmalla tahdilla eli pitäskin sen 1,5 min. Ajattelin vaan kun nyt aloin tekemään silleen ja saa lihaksetkin paremmin pumppiin. Eli jos ei joku tajunnu ni kumpi tuo paremmin lihasta? 1min- 1,5min- 2min?

Tuo on kysymyksenä vähän samanlainen, kuin kysyisi että onko 8, 10 vai 12 toistoa paras massanhankintaan. Ei oo olemassa yhtä ja oikeaa vastausta. Pitemmillä tauoilla pystyy ehkä liikuttaan enemmän rautaa, lyhyemmillä tulee rajumpi pumppi ja hapotus. Mulla on aina pitemmät sarjapalautukset isoissa liikkeissä eli kyykyssä, mavessa, penkissä, leuoissa jne. Noissa huilit on 2-5 min. väliltä. Pikkuliikkeissä, esim. hauiskääntö, ojentajapunnerrus, vatsalihasliikkeet yms. sarjapaussit ovat luokkaa 30 s-2 min.

jaajaa

okkei.. kiitos JÄLLEEN no-body noista kommenteista. ideasi kuulostaa hyvältä ja pitänee laittaa se ensi viikosta alkaen heti käytäntöön... syy tosiaan miks tällä viikolla tein tolla tyylillä oli juuri se, että jäi tuossa viikon puolivälilssä askarruttamaan tuo juttu että esim. jalat olisikin tullut treenattua vain kertaalleen ja sen vuoksi ajattelin sisällyttää tuon 2 jakoisen loppuviikkoon jotta sain sitten ne koivetkin reenattua.

mutta tosiaan kiitokset neuvoista , täytyypi pitäytyä näissä neuvoissa tästä edespäin.

* mitäs mieltä olet siitä että jos esim. tällä viikolla tein järjestykessä reenit 1, 2, 3 niin kannattaisko joinain viikkoina rikkoa järjestyksiä ja tehä vaikka 2,3,1 tai 2,1,3 jne... vai kannattaako reenit määrittää seuraavalle viikolle sen mukaan mitä lihasryhmää oli viimeksi rasittanut jottein tulisi liikaa toistoa peräkkäisissä harjoituksissa.

ps. tosiaan järkevämpään (älylliseen) suuntaan tässä koitetaan pikkuhiljaa sauvoa. hyviä reenejä sulle ja muillekin sivuston käyttäjile :D

protein

en nyt muista tarkalleen mistä oon tän keksinyt, mutta onko tosiaan niin että elimistö pystyy hyödyntämään ateriaa kohden korkeintaan 30 g määrän proteiinia.

en nyt muista tarkalleen mistä oon tän keksinyt, mutta onko tosiaan niin että elimistö pystyy hyödyntämään ateriaa kohden korkeintaan 30 g määrän proteiinia.

Kai se sen lopun varastoi, ja käyttää myöhemmin. Tai en mä tiä mutta näin sitä ajattelis.

* mitäs mieltä olet siitä että jos esim. tällä viikolla tein järjestykessä reenit 1, 2, 3 niin kannattaisko joinain viikkoina rikkoa järjestyksiä ja tehä vaikka 2,3,1 tai 2,1,3 jne... vai kannattaako reenit määrittää seuraavalle viikolle sen mukaan mitä lihasryhmää oli viimeksi rasittanut jottein tulisi liikaa toistoa

IMO vedä toistaiseksi järjestyksessä ilman mitään järjestysten rikkomisia (se, mitä treenit 1/2/3 sisältävät, riippuu sitten ohjelmasta). Eka asia, minkä sä nyt joudut opettelemaan on säännöllisyys ja treenaaminen järjen eikä fiiliksen mukaan ja siltä kannalta mikään ohjelmien jatkuva "lennossa" säätäminen on viimeinen asia, mitä tarvitaan. Muutenkin, jos teet kuten ehdotin kolmijakoisella kiertävästi sen viisi kertaa viikossa, niin lepopäivät sattuvat vuoroviikoin eri treenien väliin ja jokainen lihasryhmä saa siten säännöllisesti omalla vuorollaan hieman pidemmän levon. Tällöin tuollainen järjestyksen muuttaminen ei hyödytä juuri mitään.

Sitten joskus, kun tämä systeemi ei tunnu enää toimivan, niin uusi koko ohjelma.

okei

ymmärrän, ja edelleen thanks for these advice...
laitetaan ens viikosta sitten käytäntöön nämä sun ("gurun") opit :D
saadaan edes pieni järki mukaan hommaan...edelleen tavoitteena reenit sen mukaan mitä keho sanoo ei mitä mieli haluaa.

ymmärrän, ja edelleen thanks for these advice...
laitetaan ens viikosta sitten käytäntöön nämä sun ("gurun") opit :D

Ne "gurut" löytyy kyllä jostain aivan muualta kuin mun näppäimistöni takaa, mutta kiva jos mun ajatuksista tuntuu jotakin hyötyä olleen :kippis1:.

...

voin rehellisesti sanoa että sun neuvoista on ollut aivan hel**tisti hyötyä ja aion laittaa ne ehdottomasti käytäntöön
kurjin juttu tässä on se miten pystyis vakuuttamaan sulle kuinka kiitollinen oikeasti olen, mutta toivottavasti se on viesteistä jollain tavoin sinnepäin välittynyt :D

se pitää vielä mainita että jos et kerran guru ole, niin aineksia ainakin siihen löytyy vaikka kuinka paljon :thumbs:

Back
Ylös Bottom