Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

olisin vain kiinnostunut tietämään mitä haittaa siitä on kehityksen kannalta jos ei lepää tarpeeksi. voiko syy siihen etteivät sarjapainoni ole kummemmin nousseet olla se etten ole panostanut tarpeeksi lepäämiseen ja lihaksen palautumiseen

Jolleivat lihakset ehdi ikinä palautua kunnolla ennen seuraavaa treeniä, totta kai paikat ovat jatkuvasti tukossa eivätkä tulokset voi nousta.

pitääkö kukaan teistä useampina kuin kahtena päivänä lepoa?

Esim. mä käyn salilla yleensä kolmesti viikossa eli neljä päivää jää sitten lepoa. Välipäivinä tulee tehtyä vain reiluja kävelylenkkejä, joskus kesäisin fillarointiakin. Sun mittapuullasi ei siis juuri mitään. Kyllä tälläkin tahdilla eteenpäin mennään, vaikkei tulostaso vielä kummoinen olekaan kun yhtäjaksoista treeniä on takana vasta vajaa pari vuotta vuosikausien mitään tekemättömyyden aiheuttamasta karmeasta rapakunnosta lähtien.

Neljäs salikerta olisi kyllä hyvä, mutta siihen harvemmin riittää aika. Siitä enempi viikkoa kohti olisi ainakin mulle ehdottomasti liikaa.

Munakas:

Sun juttus kuulostaa aivan järjettömiltä :confused:

Jos vedät maasta kolme kertaa viikossa, etkä mukamas pysty olemaan treenaamatta, niin sun treenin kovuudessa on aivan varmasti parannettavaa.

Voi hyvin olla, että Munakkaan treenitahdilla paikat ovat jatkuvasti niin tukossa, että vaikka treenit vääntäisi naama punaisena niin täysillä kuin pystyy, niin tehot jäävät väkisinkin reilusti alle sen mitä kropasta levänneenä irtoaisi. Palautumattomuutta ei välttämättä edes huomaa, jos se on jo pitkään ollut normaali olotila. Lopputuloksena voi varmasti treenata "täysillä" vaikka pari tuntia joka päivä ilman että se tuntuu missään eikä kehitystä silti tule.

Voi hyvin olla, että Munakkaan treenitahdilla paikat ovat jatkuvasti niin tukossa, että vaikka treenit vääntäisi naama punaisena niin täysillä kuin pystyy, niin tehot jäävät väkisinkin reilusti alle sen mitä kropasta levänneenä irtoaisi. Palautumattomuutta ei välttämättä edes huomaa, jos se on jo pitkään ollut normaali olotila. Lopputuloksena voi varmasti treenata "täysillä" vaikka pari tuntia joka päivä ilman että se tuntuu missään eikä kehitystä silti tule.

Samaa mäkin jälkikäteen ajattelin, mutta sitten tuli mieleen, että eikös siinä tapauksessa alkaisi melko äkkiä sarjapainot pienenemään ja ylikunnon/ylirasituksen oireita pukkaamaan?

totta joo

no-body, asiallista kommenttia ja aikaslailla ytimeen osuit. tosiaan uskoisin itsekin että tämä suht pitkään jatkunut ehkäpä liikaa treenaus on syynä siihen ettei tulosta ole ihmeemmin tullut, ja myös siinä oot oikeessa etten kumma kyllä ainakaan itse ole huomannut reeneissä väsymystä vaikka todellisuudessa olen väsynyt ollut, toinen mikä myös oli totta on se ettei paikat kerta kaikkiaan tuu millään kipeiksi, paitsi nyt kun olen vaihtanut 3 jakoiseen ja tein jalat eri päivänä , huomasin että alkaa se jumituskin jostain päin kehoa löytymään :)

sit sellainen juttu vielä: voiko pitkään jatkuneen rasituksen oireita olla sellaisia että vaikka olisitkin nukkunut pitkät yöunet niin siitä huolimatta tuntuu joka aamu olo tosi väsyneeltä. joka aamu kun herää on aika veto pois olo, mikä kuitenkin kyllä kohentuu kun lähtee riuhtomaan. <-- selvästikkään ei se yks onneton sunnuntain lepo ole paljoo auttanut, eli taitaa olla paras edetä nyt niin että tosiaan suo edes sen toisen päivä lisäksi, ettei tosiaan lopputuloksena oo se että treenaa ittensä lopulta aivan p-a kuntoon, mitä en missään nimessä halua

..

niin ja tosiaan en ainakaan itse ole sitä väsymystä/rasitusta huomannut, joka treeni on yritetty vetää niin kovaa kuin pystytään mut asia voi olla juuri niin kuin sanoit et vaikka kuinka olen yrittänyt niin ei se kaikki mitä oikeasti irti lähtee ole sieltä esiin noussut liika tekemisestä johtuen, katsotaan mitä nämä muutamat välipäivät sit tuo tullessaan ensi viikkoa ajatellen, mielellään sitä jo hiukan isompia limppuja heiluttelis :)

Teet sjmv:n ihan oikeasti suorilla jaloilla ja maahan asti? Sillon yleensä alaselkä pyöristyy ja se liike tuntuu just selässä... Jos asia noin on, niin sillon ei todellakaan ole tärkeää vain se, että tuntuu ja massaa tulee.

no jalat suorina mutta ei ihan lukossa. ois ihan mukava kuulla että mikä sitten on tärkeämpää kuin se että voimaa tulee ja lihasmassaa selkään:) kuuntelen kyllä mielelläni jos siinä jokin tärkeämpi pointti sit on

Aika lyhyt tauko todella koville sarjoille tuo 1-2 minuuttia. Vaikuttaa todella negatiivisesti toiseen sarjaan, kun jo ensimmäisenkin pitäisi olla suht tiukka. Ite suosittelisin 4-6 minuuttia. Tämäkin tosin yksilöllistä, mutta keskivertotreenajalle kyllä liian vähän tuo 1-2 minuuttia. Lämmittelysarjoissa sitten eri asia.

Itse oon aina pitänyt lyhkäsiä pausseja, mutta kyllä pari-kolme minuuttia riittää, voimasarjat sitten erikseen( eikä niissäkään mitään vartin huileja). Ja treenitapa se lyhkäset tauotkin on ;).

^^ Kyllä, ja kaks minuuttiakin on pitkä aika, jos yksin treenaa, eri asia, jos jauhaa paskaa kavereiden kanssa....

^^ Kyllä, ja kaks minuuttiakin on pitkä aika, jos yksin treenaa, eri asia, jos jauhaa paskaa kavereiden kanssa....

Kysehän oli nyt nimenomaan Miken 2x6-ohjelmasta. Ei sarjataukojen pituudesta yleensä. Kuten numb tuossa aikaisemminkin jo mainitsi, että jos sen ensimmäisen sarjan pitäisi olla suht koht tiukka, niin miten joku 1-2 minuuttia riittää palautumaan seuraavaan sarjaan, jossa pitäisi tehdä samat toistot mitä ensimmäisessäkin, samoilla painoilla?

Niin, ja Mike muistaakseni on itse sanonut, että piti viiden minuutin tauon näiden kahden sarjan välillä.

Samaa mäkin jälkikäteen ajattelin, mutta sitten tuli mieleen, että eikös siinä tapauksessa alkaisi melko äkkiä sarjapainot pienenemään ja ylikunnon/ylirasituksen oireita pukkaamaan?

Niinhän tässä on käynytkin, mutta kun väkisin vääntää riittävän pitkään, niin jossakin välissä kroppa hakeutuu tasapainotilaan, jossa homma junnaa paikallaan kun keho ei kertakaikkiaan suostu ottamaan vastaan enempää rasitusta kuin tuolla treenitahdilla kestää. Kun kyseessä on vielä ilmeisen pitkään tavalla tai toisella jatkuvaa liikuntaa jo ennen salitreenin aloittamista harrastanut kaveri, niin kroppa on jo valmiiksi tottunut jatkuvaan rasitukseen eikä niin helpolla mene sellaiseen totaalijumiin kuin jos normaali jamppa ajaa itsensä akuuttiin ylikuntoon.

sit sellainen juttu vielä: voiko pitkään jatkuneen rasituksen oireita olla sellaisia että vaikka olisitkin nukkunut pitkät yöunet niin siitä huolimatta tuntuu joka aamu olo tosi väsyneeltä. joka aamu kun herää on aika veto pois olo, mikä kuitenkin kyllä kohentuu kun lähtee riuhtomaan. <-- selvästikkään ei se yks onneton sunnuntain lepo ole paljoo auttanut, eli taitaa olla paras edetä nyt niin että tosiaan suo edes sen toisen päivä lisäksi, ettei tosiaan lopputuloksena oo se että treenaa ittensä lopulta aivan p-a kuntoon, mitä en missään nimessä halua

Kaikki sopii samaan kuvaan. Sen verran uskon tilannettasi ymmärtäväni etten suoralta kädeltä neuvo sua tiputtamaan treenimäärää oleellisesti kun se ei kuitenkaan onnistuisi, mutta jos nyt "joudut" vielä treenaamaan suht paljon ja haluat silti kehittyä ja vähitellen oppia järkevöittämään treenimäärää, voisit lähestyä tilannetta esim. näin:

a) Ota se toinen lepopäivä, olet jo itsekin todennut että sen voit ja se sun on pakko itsellesi suoda. Pidä niistä lepopäivistä myös kiinni.

b) Jatka toistaiseksi monijakoisella ohjelmalla, suosittelisin vielä sellaista ohjelmaa, jossa epäsuoraa rasitusta muille kuin varsinaisesti treenattaville lihasryhmille tulee mahdollisimman vähän. Näin maksimoit palautumisajan lihaksille ja siihen kannattaa sun treenitahdillasi kiinnittää huomiota. Esim. 3-jakoinen rinta-ojentaja-olkapää/selkä-hauis/jalat-vatsat jako on tässä mielessä hyvä.

c) Opettele seuraamaan jaksamistasi ja yritä välttää väkisin vääntämistä, jollei treeni kulje. Jos päivän pääliike, esim. penkki tai kyykky, tuntuu menevän huonosti, tee se kevyemmin ja vedä säästyneillä voimilla vaikka sarjaenkat jossakin kevyemmässä eristävässä liikkeessä. Näin tunnet saaneesi jotain hyödyllistä aikaiseksi ja kokonaisuutena kroppa pääsee treenistä kevyemmällä rasituksella ja palautuu nopeammin. Tee välillä myös nopeusvoimatreenejä kevyemmillä painoilla, ne ovat kehityksen kannalta varsin hyödyllisiä ja kroppa palautuu niistä nopeammin kuin maksimien lähellä junnaamisesta. Opettele usein uusia liikkeitä, niin saat salilla aikaa kulutettua kokeiluun ja tekniikan harjoitteluun eikä sitä kahta tuntia tule vain väännettyä väkisin silmitöntä määrää kovia sarjoja.

d) Vähitellen, opettele pitämään täysi ylimääräinen lepopäivä kun tunnet sellaista tarvitsevasi. Salille pääsee aina seuraavanakin päivänä. Sitten joskus voit ehkä lisätä vielä yhden lepopäivän viikkoon.

No kysehän ei ole siitä kuinka pitkältä ajalta se 2 minuuttia tuntuu, vaan siitä miten se vaikuttaa seuraavan sarjan suorittamiseen. 5 minuutin tauollakaan ei ole vielä minkäänlaista negatiivista vaikutusta lihaskasvuun ja progressiioon vaan päinvastoin. Tottakai se vaikuttaa treenin kokonaiskestoon, mutta penkkipunnerrus on yksi tärkeimmistä perusliikkeistä joten se ansaitseneekin tuon ajan treenistä.

*Noh* Jos penkki ansaitsee pitkät tauot, niin ite oon vissii treenannu päin vittuu ku oon pitäny lyhkäsii taukoi ja saan vaa kympin 120 kilolla....

Mun mielestä mitä lyhkäsimmillä tauoilla pystyy treenaamaan, niin sitä parempi. Ehkä oon sen verta kärsimätön tapaus että tykkään mieluummi treeenata kun kaivel munia salilla. Jokanen tavallaan.

*Noh* Jos penkki ansaitsee pitkät tauot, niin ite oon vissii treenannu päin vittuu ku oon pitäny lyhkäsii taukoi ja saan vaa kympin 120 kilolla....

Mun mielestä mitä lyhkäsimmillä tauoilla pystyy treenaamaan, niin sitä parempi. Ehkä oon sen verta kärsimätön tapaus että tykkään mieluummi treeenata kun kaivel munia salilla. Jokanen tavallaan.

Yksilöllistä tietenkin (olet ehkä geneettisesti lahjakas), mutta uskoisin, että enemmistöllä tuo 1-2 minuuttia on vain liian vähän. Tottakai kannattaa treenata lyhyillä palautuksilla jos niillä pääsee samaan lopputulokseen kuin pitkillä, voi kaivella niitä munia sitten muualla kuin salilla.

No, totta tuokin, ja eipä ole tosiaankaan koskaan tullut koitettua, että mihin tuloksiin pääsee, jos oikeesti pitäisi pitempiä taukoja. Toisaalta ihmiset ovat kaikki yksilöitä, myös palautumisen suhteen :)

Oon nyt 16v, ja leukoja menee chin-up otteel yli 20, pull upil vähän vähemmän mutta haluaisin oppia vetämään leuan yhdellä kädellä. Koitan ja koitan mut en saa kehoo senttiikää maasta, miten saan se alotteen et voin ruveta tätä reenaa?

Oon nyt 16v, ja leukoja menee chin-up otteel yli 20, pull upil vähän vähemmän mutta haluaisin oppia vetämään leuan yhdellä kädellä. Koitan ja koitan mut en saa kehoo senttiikää maasta, miten saan se alotteen et voin ruveta tätä reenaa?

Lueppas Leuanveto -threadia ja kysy siellä, jos ei löydy lukemalla. Tulee varmaankin vähän parempia vastauksia. :)

Back
Ylös Bottom