Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

tota ei toi 2 jakoinen niin pahalta tunnu vetää 6 kertaa mutta oon vaan miettinyt tuleeko siinä joihinki liikkeisiin hieman liikaa sarjoja.
jos tekee selkätreenissä kulmasoutua niin kannattaako samaan treeniin ympätä myös kulmasoutu kässäreillä vai onko liikaa?
IMO turha kahta noin samanlaista liikettä tehdä treenissä.. Mieluummin vaikka kulmasoutu + leuanveto tai ylätalja..

Tuohon toiseen kysymykseen, mikä on sun tavoittees tuossa? Saada penkkimaksimia ylöspäin vai kasvattaa lihasta? Jos haluat maksimia nostaa niin mun mielestä on ainaki hyvä se, että treenaa pari kolme kertaa viikossa, joka toisella kerralla normaali ja joka toisella kapea ote.

vastaus

sekä voimaa (ettei hävetä tartte) ja tietysti lihasta
mietin vaan että tukisko se paremmin penkkitreeniä että tekis myös noita apuliikkeitä?

voisitko postaa sun esimerkki treeniä että voisin verrata sitä omaani (esim. selkätreeni tai jotain)

omani

mun 2 päivän reeni meni näin, eli jos kuulostaa kuralta niin vinkkejä voi antaa.

ylätaljaa eri otekahvoilla, kulmasoutua tangolla ja kässäreillä, selänojennus lisäpainoilla, olankohautukset, maastaveto, takareidet, hauis kässäreillä, keskitetysti taljassa

määrät voin myös laittaa ylös jos joku haluaapi tietää

Tuettu T-tankosoutu vaatii yleensä jonkinnäkösen laitteen ihan ko. liikettä varten...

Kiitos avusta taas kerran!

Osaisiko joku vielä löytää linkkiä aloittelijalle miten tehdään "vatsat köydellä taljassa" kunnolla? Vatsaliikkeitä tuntuu löytyvän, mutta taljaa käyttävistä liikkeistä en löytänyt yhtään videota/animaatiota. Ainiin, ja mitä tarkoittaa supersetti?

Kiitos avusta taas kerran!

Osaisiko joku vielä löytää linkkiä aloittelijalle miten tehdään "vatsat köydellä taljassa" kunnolla? Vatsaliikkeitä tuntuu löytyvän, mutta taljaa käyttävistä liikkeistä en löytänyt yhtään videota/animaatiota. Ainiin, ja mitä tarkoittaa supersetti?

supersarjoissa tehdään esim. kaksi samanlihasryhmän liikettä vuorotellen. esim. vaikka ensin takaolkapäät laitteessa jonka jälkeen heti perään esim. takaolkapäät käsipainoilla

Vatsaliikkeitä tuntuu löytyvän, mutta taljaa käyttävistä liikkeistä en löytänyt yhtään videota/animaatiota.

Tossa yksi pätkä taljarutistuksesta:

http://www.youtube.com/watch?v=ZEIZnbeMLVY

Itse tykkään tehdä selkä painopakkaa kohti ja jalkapohjat taljan alarautaan nojaten, ainakin mulle se tuntuu tukevammalta ja luontevammalta. (EDIT: löytyi siitäkin video http://www.youtube.com/watch?v=kpWt8MAFYNk)

Lisäksi on olemassa seisten tehtyjä versioita jne. Youtubesta tai muualta voi haeskella lisäesimerkkejä taikasanoilla "cable crunches".

Mikähä vittu siinä on kun mulla tuntuu hirveetä painetta kyynärpäissä ja ranteisiin sattuu kun teen ranskalaista mutkatangolla? :jahas: Teen skullcrusher -tyylillä eli lasken tangon tohon otsalle. Piti tänään lopettaa sarja kesken kun vihlas ilkeesti vasemmasta kyynärpäästä..

Mikähä vittu siinä on kun mulla tuntuu hirveetä painetta kyynärpäissä ja ranteisiin sattuu kun teen ranskalaista mutkatangolla? :jahas: Teen skullcrusher -tyylillä eli lasken tangon tohon otsalle. Piti tänään lopettaa sarja kesken kun vihlas ilkeesti vasemmasta kyynärpäästä..

Kuullostaa siltä mun korviin, että ranteet ei ole hyvässä asennossa kyynärpäihin nähden...

Tuntuuko sama niskan takaa? Tuo kuva mutta z-tangolla:
ranskalainenpunnerrus.jpg

sekä voimaa (ettei hävetä tartte) ja tietysti lihasta
mietin vaan että tukisko se paremmin penkkitreeniä että tekis myös noita apuliikkeitä?

voisitko postaa sun esimerkki treeniä että voisin verrata sitä omaani (esim. selkätreeni tai jotain)

Tuon FAQ-topicin 2-jakoisen pohjalta tein ohjelmani.. Tässä siis se alkuperäinen Timba79:n postaama ohjelma:

1. Rinta, etureidet, olkapäät, ojentajat

-Penkkipunnerrus tanko / Vinopenkkipunnerrus tanko x2
-Vinopenkki kp / tasapenkki kp x2
-Etukyykky / kyykky / prässi x 3
-Reiden ojennukset / x3
-Vipunostot taakse / vipunostot sivulle x 2
-Pystypunnerrus tanko / pystypunnerrus käsipainot x 2
-Rankalainen punnerrus / ojentajapunnerrus / kapea penkki x3

2. Selkä, takareidet, pohkeet, hauikset, forkut/epäkkäät

- Alatalja / kulmasoutu tanko / kulmasoutu kp x3
- Ylätalja / leuanveto x3
- SJMV (=Suorin Jaloin MaastaVeto) x3
- Koukistukset x 2
- Pohkeet seisten / pohkeet istuen x4
- Hauikset tangolla / hauikset scott / hauikset kp x3
- rannekäännöt / kohautukset x2

Lihavoituina ne mitä minä tein. Lisäksi tein 2. päivänä mavea kapealla jalka-asennolla (kerran viikossa), hauiskääntöjä myötäotteella forkuille kun mulla on ne tosi pienet ja mitään hyötyä en tunnu rannekäännöistä saavan. Ja ai niin, treenin lopussa vatsoja 10kg käsipaino niskan takana muutama n. 15 toiston setti..

Nykyään treenaan eri tavalla kun on eri tavoitteet, selkätreenini nykyisin on siis pelkästään leuanveto (3x viikossa, 5 sarjaa/treeni) kun tavoitteenani on kisailla ko. lajissa ens vuonna. Tuo siis latseille. Lisäksi alaselälle ja epäkkäille mavea (kerran viikossa) ja kohautuksia käsipainoilla. Suosittelen kuitenkin että jos sulla ei ole samat tavoitteet ku mulla niin teet vaikka noin ku tuossa Timban ohjelmassa. Ennen siis selkätreenini oli tämä: leuanveto lisäpainoilla vastaotteella x3 (lyhyehköjä sarjoja), ylätaljaa leveällä myötäotteella x3 (tällä sai kunnon pumpin ja tuntuman) ja lopuksi alataljaa kolme sarjaa että tulee yläselälle myös vähän erilaista rasitusta kun nuo ylätalja ja leuanveto on kuitenkin sen verran lähellä toisiaan..

Ja rinta/ojentaja/etuolkapäätreenini on nykyään tämä: penkkipunnerrus/kapea penkki vuorotellen, yht. 3 treeniä viikossa eli vuoroviikkoina kumpaakin liikettä 1-2 treenissä. Lisäksi ojentajia skullcrusher-tyyliin. Pystypunnerruksia kans tekisin mutta olkapääkivut vaivaavat niin ei oikein pysty punnertelemaan tuota enempää.

Tuohon penkkipunnerrusjuttuun vielä.. Se penkkimaksimi kehittyy kun teet sitä penkkiä. Vaihtele oteleveyksiä niin tulee tasaisesti voimaa sekä rintaan että ojentajiin, vahvistuu ne heikot lenkitkin.. IMO kannattaa kuitenkin treenata myös taka- ja sivuolkapäitä ja ennenkaikkea kiertäjäkalvosimia niin voit sitten punnerrella myös viiden vuoden päästä. Kokemuksella voin sanoa että ei ole mukava kun olkapäät/kiertäjät pääsevät siihen kuntoon ettei voi punnerrusliikkeitä tehdä. Nyt on ruvennut helpottamaan ku aina treenin alussa teen kiertäjäkalvosinhinkkauksia ja vipareita taakse.

Erilaiset pienet nivelkivut on aika tyypillisiä just ranskiksessa. Mulla on auttanut paljon polvi- ja kyynärpäälämmittimien käyttö reenissä. Loukkaantumistenkin kannalta oiva apu, kannattaa kokeilla eikä lämppärit maksa montaa € / kpl.

Tuntuuko sama niskan takaa? Tuo kuva mutta z-tangolla:
ranskalainenpunnerrus.jpg

Ennoo nyt vähään aikaan tehnyt niskan taakse, seisaaltaan en oikeastaan koskaan ole tehnyt ranskista, yleensä siis onnistuu ihan ok tehdä tohon otsalle (tosin aina tuntuu painetta kyynärpäissä ja ranteissa) mut joskus taas se paine on sitä luokkaa ettei pysty tekee kunnolla sarjaa. Kannatasko siirtyä siihen, että laskee tangon pään taakse? Ja mitä eroa nuilla on että laskee otalle tai sitten pään yli?

Ennoo nyt vähään aikaan tehnyt niskan taakse, seisaaltaan en oikeastaan koskaan ole tehnyt ranskista, yleensä siis onnistuu ihan ok tehdä tohon otsalle (tosin aina tuntuu painetta kyynärpäissä ja ranteissa) mut joskus taas se paine on sitä luokkaa ettei pysty tekee kunnolla sarjaa. Kannatasko siirtyä siihen, että laskee tangon pään taakse? Ja mitä eroa nuilla on että laskee otalle tai sitten pään yli?

Minulla ainakin aikoinaan kun tein hieman huonossa asennossa ranskalaista, siis ranteet oli ns. ei-luonnollisessa asennossa. Niin pitkällä juoksulla alkoi painetta tulemaan ranteeseen ja siitä se siirtyi pikkuhiljaa tuonne forkkujen sisuksiin.

Niskan takaa venyttää enempi ojentajia eikä tarvi niin paljoa stabiloida liikettä muilla lihaksilla vaan voi keskittyä ojentajiin.

Niin onkos tuolla takakyykyllä mahdottomia eroja tekeekö sen Smithissä vai normaalisti? Golden Six ohjelma kyseessä.

Smithissä tehdessä liikerata on tuettu(ja melko epänormaali) ja tukilihakset eivät tee työtä samalla tavalla. Itse tein alussa kyykkyä smithissä ja voin antaa yhden hyvän neuvon: älä helvetissä tee siinä. Smith on varmasti kuntosalin turhin laite, jolle ei oikeasti ole mitään järkevää käyttöä. Tee tuolla pari kuukautta ja käytät seuraavat puoli vuotta opetellessasi liikettä vapailla painoilla 1/5:llä sarjapainoistasi.

nimim. kyykky ja pystypunnerrus smithissä 3kk :david:

Perustuen mihin? Mistä sitten johtuu se, että kohtuu isot ukot kummasti sillä tekee punnurruksia, kyykkyjä ja muita liikkeitä?:rock:

Luultavasti että tukilihakset eivät joudu rasituksella (=lue niin kovalle rasitukselle.) Onhan smithissä kiva treenata pohkeita, pystypunnerrusta tehä, penkki/kyykky max koitella. Vaikka itse teen aina vapailla painoilla.

Mutta ei se siltikään turhin laite ole, otetaanpa kaikenmaailman vatsakoneet, reidenloitonnukset ja -lähennykset, kyljenkiertotsydeemit ja selänojennusvempaimet, kyllä niihin verrattuna smith on loistava laite..

Back
Ylös Bottom