Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Terve! Olisin tässä harjoittelemassa punttiksellä käyntiä kun ollut mielessä jo jonkun aikaa, satunnaisesti olen siellä vieraillut nostamassa painoja.

En tiedä yhtään mitä kannattaisi alkaa tekemään. Olen lukenut kyllä monia topikkeja. Olisiko järkevää ostaa proteiinijauhoa? Paljon tämmöset tavallisesti maksaa? Tavallisesti kun olen salilla käynyt niin kädet ja muut paikat olleet kipeenä, ja olisi mukava kun kasvaisivat myös ihan hyvää vauhtia ja palautuisivat nopeammin. Joskus saattaa mennä muutama päivä jotta "kivut/heikko-olo" lähtevät pois.

Niin ja mitkä liikkeet ovat hyviä ja mitä kannattaa tehä? Pituus ja paino on siinä ~170cm/~77kg (hartiat ovat ikäisekseni aika levetä :)) ja ikää 16v. Pituuskasvua voi tulla vielä mutta siittä en tiedä yhtään. Ennustettu että musta olis tulossa 190-200cm mutta tuskin. Alkaa tää pituuskasvu olemaan jo aika lopussa...

Ajattelin penkkiä treenata ja kasvattaa käsilihaksia. Myös jalkoja olisi hyvä treenata ja vatsa. Salilla käymiseen on hyvä mahdollisuus ja kävisin viikottain 1-3 kertaa. Tulee myös pelattua jääkiekkoa, sählyä ja lentopalloa. Todellakin olen aika hukassa tämän kanssa pr00lta tarvittais apua. :)

Kiitos etukäteen kaikille vastanneille! Arvostan todellakin apua. Pääsisi edes alkuun. Puolen vuoden päästä ottaisin uusiksi perus testit ja katsoisin miten olen edistynyt ja myös painoa seurailla ja lihasten kasvua.

1.Venyttelet+lämmittelet treenin alussa
2. Haet jonkun perus ohjelman, jossa vaikka on. Kyykky,mave,pystypunnerrus,rinnalleveto,ylätalja/leuanveto(+hauis kääntö jos kädet on mukaan saatavana.)
3.Unohdat sen proteiini jauhon ja "karhunpalveluksen" tekemisen muka. Muistat levätä kunnolla. 40xomapaino +500 kaloria. Proteiiniä 2xomapaino ja siihen protskut plussan puolelle.
4.Ei ylirasitusta, kunnon palautuminen
5.Treenaa koko kehoa tasapuolisesti. Selkä, Jalat, Hartiat, Kädet ja Rinta
6.Tässä äkkiseltään oma ohjelmani johon lisätty kädet.

Ma:
-Mave 3x5
-Kyykky 3x5
-Penkki 3x5
-Pystypunnerrus
-leuanveto 3xmax

Ti.
-Sama, ei mavea

Pe.
-Sama, ei mavea
+kädet

7.sarjapainojen valinta, lyhyitä sarjoja (3x2-6) max.voima. Lihas massaa pitemmillä toistoilla (3x8-12)

8.Lyhyesti:opettele tekniikka, syö kunnolla, lepää kunnolla, venyttele ja treenaa "annettu" määrä.

9.Hyviä ohjelmia löytyy, varmasti parempia kuin minun, starting strengt on hyvä aloittelu ohjelma.

Terve! Olisin tässä harjoittelemassa punttiksellä käyntiä kun ollut mielessä jo jonkun aikaa, satunnaisesti olen siellä vieraillut nostamassa painoja.

En tiedä yhtään mitä kannattaisi alkaa tekemään. Olen lukenut kyllä monia topikkeja. Olisiko järkevää ostaa proteiinijauhoa? Paljon tämmöset tavallisesti maksaa? Tavallisesti kun olen salilla käynyt niin kädet ja muut paikat olleet kipeenä, ja olisi mukava kun kasvaisivat myös ihan hyvää vauhtia ja palautuisivat nopeammin. Joskus saattaa mennä muutama päivä jotta "kivut/heikko-olo" lähtevät pois.

Niin ja mitkä liikkeet ovat hyviä ja mitä kannattaa tehä? Pituus ja paino on siinä ~170cm/~77kg (hartiat ovat ikäisekseni aika levetä :)) ja ikää 16v. Pituuskasvua voi tulla vielä mutta siittä en tiedä yhtään. Ennustettu että musta olis tulossa 190-200cm mutta tuskin. Alkaa tää pituuskasvu olemaan jo aika lopussa...

Ajattelin penkkiä treenata ja kasvattaa käsilihaksia. Myös jalkoja olisi hyvä treenata ja vatsa. Salilla käymiseen on hyvä mahdollisuus ja kävisin viikottain 1-3 kertaa. Tulee myös pelattua jääkiekkoa, sählyä ja lentopalloa. Todellakin olen aika hukassa tämän kanssa pr00lta tarvittais apua. :)

Kiitos etukäteen kaikille vastanneille! Arvostan todellakin apua. Pääsisi edes alkuun. Puolen vuoden päästä ottaisin uusiksi perus testit ja katsoisin miten olen edistynyt ja myös painoa seurailla ja lihasten kasvua.

Kannattaa kokonaisvaltaisesti treenata, selkä myös mukaan, sieltä se "voima" lähtee :P Asiaan. Se, että Domsit vaivaavat pari päivää reenin jälkeen on hyvä merkki, ainakin on jotain tullut tehtyä. Fakta tosin on myös se että vaikka paikat ei olisi reenin jälkeen kipeät, ei se tarkoita etteikö massaa/voimaa tulisi.

Koska teikäläisellä on aika paljon muuta puntin ohella, lähtisin 1.jakoisella liikkeelle. Näin varmistetaan se että kroppa tulee ainakin kerran käytyä läpi viikossa, vaikka kävisi vain kerran. Ohjelmaan löytyy apua http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showthread.php?t=32394

Proteiinijauhot ei ole välttämättömiä, kunhan syöt tarpeeksi ja yli kulutuksen. Toisaalta jauhot helpottavat kummasti, jos ei ole aiemmin tottunut syömään yli kulutuksen. Jauhojen hinta vaihtelee paljon, Hera on makuelämykseltään paras aloittelijalle, hintaa on n. 14-30e/ 800-1kg, joka riittää käyttömääristä riippuen 2 viikkoa, jossain tapauksissa kuukauden.

Kaloreiden seurantaan Kalorilaskuri . Ymmärtääkseni tarkoitus ei ole kasvattaa järjetöntä bodaria vaan tehostaa em. harrastuksia?

Ei muuta kuin lykkyä tykö :)

Kiitos vastauksista! Todellakin nyt pääsen alkuun tässäkin hommassa. Toisaalta samalla kun käyn punttiksella niin tulee massaa ja lihaksia ja voimaa. Niin harrastuksissa tämä auttaa hyvinkin. Saa lyötyä lujempaa kiekkoa yms. ja todellakin auttaa. Harrastuksia tehostaa siinä samassa, myös tästä on tulossa harrastus näiden muiden ohella.

Moro, on jo pitkään vaivannut tämä ns. Runkkupenkki. Eli onko siinä jalat maassa, mutta perse nousee penkistä?

Ja joku linkki ois kiva, nii ei sitte tylis penkattua edes vahingossa väärällä tekniikalla ;p

Moro, on jo pitkään vaivannut tämä ns. Runkkupenkki. Eli onko siinä jalat maassa, mutta perse nousee penkistä?

Ja joku linkki ois kiva, nii ei sitte tylis penkattua edes vahingossa väärällä tekniikalla ;p
Minä pidän runkkupenkkinä kaikkea penkkipunnerrusta jossa perse nousee penkistä. Selän kaari on tietenkin OK ja suotavaakin, saa rinnan paremmin mukaan. Huomaat kyllä jos sulla nousee perse ilmaan..

Tossa kunnon extreme-runkkupenkkiä:
http://www.youtube.com/watch?v=er5GBIg2s8k

Lisäksi runkkupenkkiin voi vielä kuulua painon pompauttaminen rinnasta.

IMO pientä perseen nousemista ei kuitenkaan kannata varoa liikaa, jollei ole varta vasten jotain kisanostoja treenaamassa.

Meikäläinen on tässä treenannu reilut pari kuukautta kolme kertaa viikossa, niin oisko tarvetta pitää kevyttä viikkoa tai viikon taukoa? Aloittelijana olen tuski saanut hermostoani ylirasitettua, mutta parempi kysyä kuin katua jälkeenpäin. :)

Meikäläinen on tässä treenannu reilut pari kuukautta kolme kertaa viikossa, niin oisko tarvetta pitää kevyttä viikkoa tai viikon taukoa? Aloittelijana olen tuski saanut hermostoani ylirasitettua, mutta parempi kysyä kuin katua jälkeenpäin. :)

Pidä viikko vaikka kerran 10 viikon välein, näin homma pysyy aikataulutettuna. Parempi olla varuillaan kuin napata ylikunto päälle, se ei ole mukavaa, kun ei nälätä, nukuta saati paneta.

Tässä kolme viikkoa sitten alkoi jumalaton vihlonta oikeaan hartiaan kun teen vipareita taakse. Siis ennen treeniä hartia on ihan ok ei mitään vihlontaa, mutta kun alan tekemään vipareita taakse niin vihlonta alkaa. Pitäisikö käydä näyttämäs lääkärillä vai välttää jonkin aikaa hartia treeniä?

Pidä viikko vaikka kerran 10 viikon välein, näin homma pysyy aikataulutettuna. Parempi olla varuillaan kuin napata ylikunto päälle, se ei ole mukavaa, kun ei nälätä, nukuta saati paneta.
Millaisella treenillä ja painoilla tällainen ns. kevyt viikko toteutetaan? Haluisin joka tapauksessa tehdä jotain, vaikkei sitten ihan täysiä tarvitsisi treenatakaan.

Olen lähdössä ulkomaille viikoksi, juuri samalla viikolla kuin oli tarkoitus pitää kevyt viikko. Kelpaako tuo viikon tauko kokonaan pois salilta, vai pitäiskö minun tehdä vielä reissun jälkeen kevyempi viikko?

Teet pitkää sarjaa n. 70% normaalista sarjapainosta.

Miksi pitäisi tehdä pikää sarjaa? Ite tykkään ottaa kevyellä viikolla isoissa liikkeissä vaikka 1*2-3 toistoa melkein samalla sarjapainolla ku tekisin normaalisti 3*8. Pysyy tuntuma rautaan yllä, mutta volyymi tippuu radikaalisti. Pikkunitkutuksissa sitten vähäsen kevyemmällä ku normaalisti semmosia kevyehköjä sarjoja.

dorka kysymys mutta kysyn kuitenkin
mitäs nyt kun on paukku pakkaset ja tulee salilta
niin tekeekö kylmä hyvää justiinsa treenatuille lihaksille?
tuntuu ainakin ihan mukavalta kävellä verkkareissa salilta kotiin matkaa n 200 metriä.

dorka kysymys mutta kysyn kuitenkin
mitäs nyt kun on paukku pakkaset ja tulee salilta
niin tekeekö kylmä hyvää justiinsa treenatuille lihaksille?
tuntuu ainakin ihan mukavalta kävellä verkkareissa salilta kotiin matkaa n 200 metriä.

Nopeuttaa palautumista, mutta ulkoilma ei pure tarpeeksi syvälle.

Back
Ylös Bottom