Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Pistän kysymykseni tänne ku en keksi mihin muuallekkaan laittaisin,kuhan joku vastais. eli mulla vipunostoi tehdessä olkapäille ni alas lasku vaiheessa tuntuu rutina olkapäissä...on aina tuntunu/kuulunu.mistä johtuu? Onko muilla samaa "ongelmaa"??
Oletan että puhut siitä että noin käy ku teet vipareita sivuille? Mulla on tai ainakin oli sama homma. Helpotti kun rupesin treenaamaan ja venyttelemään kiertäjäkalvosimia.

Oletan että puhut siitä että noin käy ku teet vipareita sivuille? Mulla on tai ainakin oli sama homma. Helpotti kun rupesin treenaamaan ja venyttelemään kiertäjäkalvosimia.

Pistetään ku läheltä liipataan. Itse kyykätessä "rusahtaa" naksahtaa polvet ekalla kertaa, pitäisikö jotain kiertoja tehdä? Venyttelen kyllä jalat säännöllisesti jne.

Myös ranteista jos pyöräyttää 360, jossain kohtaa naksahtaa, pitäiskö käsivarsia treenata? Loppuisku naksuminen ja paukkuminen?

Proteiinijuomista kysyisin. Olen pari vuotta käynyt salilla noin kolme kertaa viikossa ja varsinaisia palautusjuomia tai muita en ole treenin jälkeen juonut. Banaania joskus syönyt :rolleyes:

Minkälaisista proteiinijuomista kannattaisi lähteä liikkeelle ja kuinka paljon näitä on järkevää juoda? Voiko näitä käyttää esim. pitämään näläntunteen poissa kun tekisi mieli napostella jotain? Voiko lähteä liikkeelle ihan markettituotteista, joita löytyy isommista kaupoista hyllykaupalla? Suosituksia?
Kyllähän noista markettien palkkareista löytyy samanlaista protskua mitä lisäravinne kauppojenkin, mutta sitten tulee näissä halpisprotskuissa se eteen että ne voi sitte olla semmosta vaahtoa kun oot ne sheikkerissä ravistellu ja maistua harvinaisen pahalle, ei suurempaa kokemusta koska itse en ole näitä tuotteita niinkään ostanut, mutta kylläkin kuullut vähän palautetta näistä.. :D Näläntunteeseen en kyllä pelkästään näitä protskuja joisi, vaan sitten ihan kunnon safkaa jos nälkä sattuu yllättämään. Tärkein hetkihän ton juoman ottamiseen on heti treenin jälkeen ja siihen voi sitten sekotella vielä vähän maltoa mukaan. Ja sitten vielä lisään että toi banaani ei oo ihan paras tohon treenin jälkeen koska siinä ei oikeestaan ole proteiinia ollenkaan.

treeni jako

terve. tarttis vähä neuvoo ,onko tällänen treeni jako hyvä?

ma: Rinta, olkapäät, ojentajat, hauis, (ei takaolkapäitä)
ke: Selkä, takaolkapäät, epäkkäät
pe: Jalat, ojentajat, hauis, kyynervarret

Kyllähän noista markettien palkkareista löytyy samanlaista protskua mitä lisäravinne kauppojenkin, mutta sitten tulee näissä halpisprotskuissa se eteen että ne voi sitte olla semmosta vaahtoa kun oot ne sheikkerissä ravistellu ja maistua harvinaisen pahalle, ei suurempaa kokemusta koska itse en ole näitä tuotteita niinkään ostanut, mutta kylläkin kuullut vähän palautetta näistä.. :D Näläntunteeseen en kyllä pelkästään näitä protskuja joisi, vaan sitten ihan kunnon safkaa jos nälkä sattuu yllättämään. Tärkein hetkihän ton juoman ottamiseen on heti treenin jälkeen ja siihen voi sitten sekotella vielä vähän maltoa mukaan. Ja sitten vielä lisään että toi banaani ei oo ihan paras tohon treenin jälkeen koska siinä ei oikeestaan ole proteiinia ollenkaan.

Itse olen halppis patukoita syönyt enenn treeniä, muuta valittamista en näe kun että maistuvat aivan p*skalle aluksi. Tosin kaikkeen tottuu ja HC-bodarit popsii noita hymysuussa. :puntti:

Mitenkäs paljon te vedätte aerobista reeniä puntin ohessa kuten lenkkiä tai hölkkää? Ja paljonkoha tollane häirittee voiman kehittämistä / lihasmassan hankintaa? Positiivisia vaikutuksiakin toki on?

Eipä se kai mitään haittaa kun tarpeeksi syö/saa energiaa ja proteiinia. Itse tulee tehtyä 3km lenkkejä viikossa noin 2-4 kertaa yleensä, osa pakosta, osa muuten vain. Tarpeeksi kun syö niin ei pitäisi muun kun jalkojen palautumisen kärsiä, mutta sittemin taitaa kyse olla jo juoksemisesta.

Mukavaa vaihtelua välillä lenkkeileminen, jos tuntuu ettei punttaaminen luonnistu niin suosittelen että käy lenkillä välillä.

Eipä se kai mitään haittaa kun tarpeeksi syö/saa energiaa ja proteiinia. Itse tulee tehtyä 3km lenkkejä viikossa noin 2-4 kertaa yleensä, osa pakosta, osa muuten vain. Tarpeeksi kun syö niin ei pitäisi muun kun jalkojen palautumisen kärsiä, mutta sittemin taitaa kyse olla jo juoksemisesta.

Mukavaa vaihtelua välillä lenkkeileminen, jos tuntuu ettei punttaaminen luonnistu niin suosittelen että käy lenkillä välillä.
Samaa mieltä!

En tiedä kuinka paljon tästä on ollut puhetta, mutta voisiko sellanen treenisysteemi toimia, että panostetaan tietty aika tiettyyn lihasryhmään esim. neljä kertaa viikossa salia,1pv. selkä 2pv. loput 3pv. selkä 4. pv. loput lihasryhmät? Sitten toistaa näitä syklejä aina eri päälihasryhmillä tietyin väliajoin.

Tällä hetkellä meillä on menossa tämä Muscle Median penkkiohjelma http://musclemedia.com/training/bench/benchintro.asp ja kehitys rinnan osalta on ollut melko huomattavaa verrattuna aikaisempaan. Eli voisikohan toimia jos vetäisi vaikka 4-8 viikon syklejä korostaen aina vuorotellen eri päälihasryhmiä? Eikä tämä tarkoita että muita lihasryhmiä täysin laiminlyötäisiin, saisivathan nekin reenin 2 kertaa viikossa, mutta tämä korostettu saisi vain reilusti kovemman reenin ja siihen voisi keskittyä huolella

Tossa viikko takaperin kovasta flunssasta parannuttu, jonka takia kahden viikon salit jäivät välistä.
Omasta mielenkiinnosta ja vaihtelun halusta haluaisin kokeilla arskan kuusikkoa, mutta onko se kehityksen kannalta järkevää vaihtaa 2-jakoisestani siihen?
Ajattelin jouluun asti arskalla vedellä 3-4x viikossa, mutta ei peräkkäisinä päivinä. Sitten taas vuodenvaihteen jälkeen palata 2-jakoiseeni..

Tossa viikko takaperin kovasta flunssasta parannuttu, jonka takia kahden viikon salit jäivät välistä.
Omasta mielenkiinnosta ja vaihtelun halusta haluaisin kokeilla arskan kuusikkoa, mutta onko se kehityksen kannalta järkevää vaihtaa 2-jakoisestani siihen?
Ajattelin jouluun asti arskalla vedellä 3-4x viikossa, mutta ei peräkkäisinä päivinä. Sitten taas vuodenvaihteen jälkeen palata 2-jakoiseeni..

Miks vaihtaa jotain mikä toimii? käsittääkseni toi 2-jakonen on toiminut? flunssan jälkeen kannattaa kuitenki alottaa vähän kevyemmin eikä heti alkaa repiä niin paljon kuin pystyy

joo elikkä muistelisin että on erityisiä oikkariliikkeitä millä saa lihaa toho kyynärpään tienoille. itellä näyttäs kasvavan vaan tuolta ylhäältä, niin jos joku mahdollisesti viittis kertoo niitä liikkeitä jotka vaikuttaa toho lähemmäs kyynärpäätä ktos

Et kyllä pysty lihaksen pituuteen vaikuttaamaan vaikka tekisit minkälaista liikettä. Se vain on tyydyttävä siihen minkälaiseksi luoja sun ojentajan on luonu.

Miks vaihtaa jotain mikä toimii? käsittääkseni toi 2-jakonen on toiminut? flunssan jälkeen kannattaa kuitenki alottaa vähän kevyemmin eikä heti alkaa repiä niin paljon kuin pystyy
Ihan hyvin toiminut, vaikka johonkin lihasryhmään olisi kaivannut lisää kehitystä, mutta suhkot tyytyväisiä ollaan oltu.
Kuitenkin pieni ohjelman vaihto pariksi viikoksi toisi aivan uudenlaista motivaatiota ja ''intoa'', mutta kommentistasi oletin, että se ei ole kehityksen kannalta järkevää? Vaikka arskan kuusikkoa kovasti kehuttu ollaankin..

Hei! Ihan semmosta kyselisin, että miten kannattaisi lämmitellä rinnallevetoa ja tempausta? Aika tylsää hommaa on junnailla pienillä painoilla 15 - 20 toistoa jotain rinnallevetoa, ja jotenkin voimiakin vievää niin ei sitten jaksa tehdä kovasti niitä työsarjoja. Oisko minkälaisia ehdotuksia? Niin ja hei voisko joku linkittää mulle jotain threadeja joissa ois jääkiekkoilijoiden kuntosaliohjelmia? Ite oon koittanut täältä etsiä, mutta enpä ole löytänyt valmiiksi kasattuja ohjelmia :(.

Päivää! Ennen oli tapana itselläni syödä aamulla vain leipää, mutta nyt otin tavaksi syödä puuroa siihen päälle, jossa puolet perus pikakauraa ja puolet jotain soijahömppäjauhoja.
Olen kuullut et soija on "nopeaa proteiinia" joten liekö tästä mitään iloa että kannataako vaan pysyä siinä kaurapuuossa kun on kerran halvempaa?
ja kuulemma tiellä pitää :)

En tienä nopeasta proteiinista, mutta jos kulhollisen puuroa syö vs pari ruis-leipää niin puuro vie khyl voiton.

Onko perustekniikka kyykkäyksessä/mavessa/rinnallevedossa kunnossa jollei selkä kipeydy eikä jalat, vain puutuvat/väsyvät? Voiko tuon todeta tuollain? Pitää joskus koittaa saada videoitua ja katseltua miltä näyttää silti, painot ovat sen verran että jaksaa 3x5 tehdä, mutta lopetettaessa alkaa aikamoinen puutuminen selässä ja jaloissa tuntua, mihinkää ei ole sattunut silti.

^^ Kuka sitä nyt löysänä mittailis

Kun puhutaan "hanskan" koosta jos olen oikein ymmärtänyt tarkoitetaan hauista vai? Entäs kun sanotte hanskan kooksi esim. 35cm niin tarkoitatteko hauista jännitettynä ( http://2.bp.blogspot.com/_IbUW1MMk95A/SZHB9q-EY2I/AAAAAAAAAEs/__ojzg3aAHM/s320/hauis.jpg) vai rentona ( http://farm4.static.flickr.com/3535/3261296731_8c33b88c25.jpg ) ?

Omalla kohdalla ei ainakaan olisi mitään mitattavaa ellen jännittäisi hauista niin että suonet katkee päästä. Eikä paljoa enempää vaikka kuinka yritän :D

Back
Ylös Bottom