Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Reenaan nytten kolmesti viikkoon yksjakosella ja ohljelma on seuraavanlainen

- Penkki
- Prässi
- Leuat
- Pystypunnerrus
- Ojentajat taljassa
- Pohkeet
- Hauikset
- Vatsat

Toistoja tohon nyt en laitellu ku ne nyt vähä vaihtelee, mut periaatteessa sitä 6-10

Oon tietoinen, et tää on suoraan sanottuna aika paska ohjelma lihaksen kasvatukseen ja nyt ku syömisen pitäs olla kunnossa(viikko käytetty rypsärii, 400g noussu paino viikossa. Sitä ennen pysy koko ajan samoissa) nii oon kyllä laittamassa ens viikon alussa varmaankin ton ohleman uusiksi, kuha kaveri kerkeis tulla näyttämään muutamiin liikkeisiin tekniikkaa.

Miltäs tämmönen näyttäs?

MA ja PE

Mave (kevyempänä ja tekniikkaa kuntoon)
Kyykky
Penkki
Leuat
Kulmasoutu
Dippi
Pystypunnerrus

tähän semmonen, että onko järkee tehä kulmasoutu ja leuat samassa?

KE

Mave(raskaampi)
Prässi
Vinopenkki
Leuat(kevyempi)
Pystypunnerrus(joku toinen hyvä liike hartioille??)
Ojentajat taljassa
Pohkeet
Hauikset
Vatsat

Elikkä MA ja PE olis tämmönen vähä kovempi reeni ja keskiviikkona sit kevyempi(lukuunottamatta MaVe) ja lisätty nää hifistely lihakset kanssa, ku vois niitä sen kerran viikkoon kuiteski reenata.

Ja sit tarkotus olis siis jättää nää "elvistely" lihakset vähä vähemmälle(pohkeet, hauikset, vatsat) ja keskittyy oikeesti niihin liikkeisiin, millä tota massaa saa hankittuu.

Iha paska suunnitelma?? Vinkkejä, ehotuksii, parannettavaa...?

Morjesta
Onko vinkkejä miten saisi pudotettua painoa ja hankittua vähän lihastakin? Pitäiski 5 kg saada ainakin pois tuosta painosta(siis näin alkuun). Painan 70 kg ja pituutta löytyy 165 cm.

^^ juu on. Laske kaloreita ja syö 300-500 kcal päivässä vähemmän kuin kulutat

Neuvoa kaivataan. mikä kun penkissä pystypunneruksesta ei kerry progressiota mave ja kyykky kulkee ihan hyvin? teen 5x5 sf ohjelmalla. pitäsikö laskea 1rm vaikka 10-15% tms ehdotuksia.

Haluaisin selkeyttää semmoista asiaa että onko paras tehdä sarjat niin, että jos esimerkiksi tekee hauiskääntöä 3x6, jossa viimeinen kutonen menee juuri ja juuri kuin vaikka että viimeinen sarja jää esimerkiksi neljään toistoon tai viimeisen sarjan jälkeen olisi voimia vielä toistoon tai pariin? Ja päteekö tämä kaikkiin liikkeisiin?

Kiitos etukäteen!

Haluaisin selkeyttää semmoista asiaa että onko paras tehdä sarjat niin, että jos esimerkiksi tekee hauiskääntöä 3x6, jossa viimeinen kutonen menee juuri ja juuri kuin vaikka että viimeinen sarja jää esimerkiksi neljään toistoon tai viimeisen sarjan jälkeen olisi voimia vielä toistoon tai pariin? Ja päteekö tämä kaikkiin liikkeisiin?

Kiitos etukäteen!
Joko sillä tavalla että jää toisto tai pari varastoon (ei kuitenkaan liian kevyttä treeniä!) tai niin että viimeinen toisto menee juuri ja juuri. Pätee kaikkiin liikkeisiin. Minä olen huomannut että etenkin raskaissa perusliikkeissä (penkki, mave ja kyykky) kannattaa jättää toisto tai pari varastoon.

Joko sillä tavalla että jää toisto tai pari varastoon (ei kuitenkaan liian kevyttä treeniä!) tai niin että viimeinen toisto menee juuri ja juuri. Pätee kaikkiin liikkeisiin. Minä olen huomannut että etenkin raskaissa perusliikkeissä (penkki, mave ja kyykky) kannattaa jättää toisto tai pari varastoon.

En minä ainakaan mitään jättäisi varastoon jos tekisin noita liikkeitä vain kerran viikossa.

En minäkään mutta oletan, että hän treenaa useammin kuin kerran viikossa. En tiedä olenko sokea tai onko minulla lukihäiriö, mutta en ainakaan nähnyt että hän olisi ainakaan tuossa edellisessä postissa ilmoittanut treenaavansa vain kerran viikossa.

Miten kannattais edetä ku mave kehitytty todella nopeaa, ja nyt ei tunnu kehittyvän enää juuri. Ja olin kyllä tietoinen että kehitys loppuu tai lähtee alaspäin jossain vaiheessa. Ykkösiä kun tein kerran viikossa ja painoa lisäsin 150kg->190kg. Sitte ku tuo 200 ei enää kokonaan noussut maasta ni aloin tekemään pitempiä sarjoja. Pyramidi 10-1. Eli 10x110kg, 8x120kg, 6x130kg, 4x140kg, 2x150kg ja 1x160kg. Pitäiskö jatkaa tuolla vai?

Miten kannattais edetä ku mave kehitytty todella nopeaa, ja nyt ei tunnu kehittyvän enää juuri. Ja olin kyllä tietoinen että kehitys loppuu tai lähtee alaspäin jossain vaiheessa. Ykkösiä kun tein kerran viikossa ja painoa lisäsin 150kg->190kg. Sitte ku tuo 200 ei enää kokonaan noussut maasta ni aloin tekemään pitempiä sarjoja. Pyramidi 10-1. Eli 10x110kg, 8x120kg, 6x130kg, 4x140kg, 2x150kg ja 1x160kg. Pitäiskö jatkaa tuolla vai?
Mulla ainakin toimi ku laskin aluksi merkittävästi sarjapainoja, rupesin tekemään vielä enemmän teknikkaan keskittyen ja sitten aina seuraavassa treenissä vähän lisää painoja.

Proteiinijuomista kysyisin. Olen pari vuotta käynyt salilla noin kolme kertaa viikossa ja varsinaisia palautusjuomia tai muita en ole treenin jälkeen juonut. Banaania joskus syönyt :rolleyes:

Minkälaisista proteiinijuomista kannattaisi lähteä liikkeelle ja kuinka paljon näitä on järkevää juoda? Voiko näitä käyttää esim. pitämään näläntunteen poissa kun tekisi mieli napostella jotain? Voiko lähteä liikkeelle ihan markettituotteista, joita löytyy isommista kaupoista hyllykaupalla? Suosituksia?

Voiko räjähtäväävoimaa ja lihasmassaa treenata silleen sekaisin, että tekee joka toinen harjoituskerta räjähtäväävoimaa, ja joka toinen harjoituskerta lihasmassaa.

Esim.

Ma: räjähtävävoima (rinnalleveto, tempaus, kyykkyhyppyle...)

Ke: 1-jakoinen bodaus ohjelma

Pe: räjähtävävoima (sama ku maanantai)

La ja su: lepo

Ma: 1-jakoinen bodaus ohjelma

Ke: räjähtävävoima (rinnalleveto, tempaus...)

Pe: 1-jakoinen bodaus ohjelma

La ja su: lepo

vai tekisittekö mielummin lihasmassaa silleen jaksotetusti eli vaikka kuukaus lihasmassaa ja seuraava kuukaus räjähtävää voimaa ja sit taas seuraava kuukaus lihasmassaa...?

Eli miten tekisitte?

kun puhutaan syvistä vatsa lihaksista, niin onko olemassa syvät rintalihakset pitäis saada kadet ja rinta "syvällisesti" treenattua niin miten se tapahtuu?
:hyvä: Ei ole olemassa sellaisia :D Tee sitä penkkiä niin kasvaa rinta niin syvällisesti kuin pinnallisestikin :)

Siirryin uudelle salille, jossa ei voi tehdä maastavetoa.
Miten minun kannattaisi korvata se? Nykyisin teen selälle ainoastaan leuanvetoja ja alataljaa ja varsinkin alaselkä tuntuu jäävän ilman treeniä.
Harmittaa kyllä ettei mavea pysty tekemään, nimittäin sillä olen saanut ylivoimaisesti parhaan tuntuman selän treenamiseen.

Mikä ihmeen sali tuollainen on :eek:?

Mave ei ole ihan niitä helpoimpia liikkeitä korvattavaksi, mutta jos kyykkyteline löytyy niin jullen voisi ainakin ottaa mukaan liikevalikoimaan.

Back
Ylös Bottom