Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Itse olen kuukauden verran salilla käynyt, ja nyt on kehittynyt ajankäyttöongelmia. Eli kysymys kuuluu: Jos tulee tilanne, ettei minun käyttämässäni joka toinen päivä salilla -metodissa ehdi käydäkkään salilla sellaisena päivänä kuin pitäisi, niin kannattaako mielummin jättää se päivä väliin (jolloin kasvaa pidempi aika salikäyntien väliin) vai käydä edellisenä päivänä (jolloin tulee käytyä kahtena peräkkäisenä päivänä salilla). Eli siis käytän itse 1-jakoista ohjelmaa.

Itse olen kuukauden verran salilla käynyt, ja nyt on kehittynyt ajankäyttöongelmia. Eli kysymys kuuluu: Jos tulee tilanne, ettei minun käyttämässäni joka toinen päivä salilla -metodissa ehdi käydäkkään salilla sellaisena päivänä kuin pitäisi, niin kannattaako mielummin jättää se päivä väliin (jolloin kasvaa pidempi aika salikäyntien väliin) vai käydä edellisenä päivänä (jolloin tulee käytyä kahtena peräkkäisenä päivänä salilla). Eli siis käytän itse 1-jakoista ohjelmaa.

Ennemmin pitempi tauko. 1-jakoinen ei oikein toimi ilman välipäiviä, ja useamman välipäivän pitäminen on ihan hyväkin asia, jotta kroppa ehtii palautua kunnolla.

Tulin viime tiistaina kipeäksi ja tyyliin makasin keskiviikosta lauantaihin, torstaina oli kuumetta. Nyt vaivaa vielä pieni limanen yskä ja nuha. Salilla kävin taudin jälkeen ensimmäistä kertaa sunnuntaina ja tänään oli taas vuorossa reeni. Käytän penkissä 2x6 systeemiä; viime tiistaina tuli melko kivasti 2x6 70 kilolla ja tänään oli vuorossa korotus 72,5 kiloon. Noh, tuli vain 2x2. Kysyisin, että onko toi ihan okei kun en tee sitä 5 kilon pudotusta vaikka en saanut sarjoja loppuun asti koska luulen, että saisin ensi viikolla 2x6 72,5 kilolla kun voimat olis kunnolla palautunu ton taudin jäleltä (ja sunnuntain reenissä meni yks liike hieman ojentajille niin eivät nekään kunnolla kerinneet palautua..). Mitä mieltä? Kyllä sen näki salilla et vähän oli vielä vaisu olo... :(

No kyllähän kannattaa sairauden jälkeen vedellä kevyesti alkuun. En ite lähtis edes samoilla painoilla, kuin ennen tautia ja sinä vieläpä lisäsit ylimääräistä :D

Haluisko joku muuten kertoo, että jos treenaa 3-jakosella ohjelmalla 1on, 1off-menetelmäl nii paljon pitäs olla taukoa sarjojen välissä, esim. penkkipunnerrus 3X10 ?

Haluisko joku muuten kertoo, että jos treenaa 3-jakosella ohjelmalla 1on, 1off-menetelmäl nii paljon pitäs olla taukoa sarjojen välissä, esim. penkkipunnerrus 3X10 ?

2-3min. Kuuntele vähän kroppaasi millä palautusajalla pystyt tekemään suht. samalla volyymilla uuden sarjan.

Niskantakaa punnerrus

Mikäli sikäli tämän liikkeen tekee seisten, onko jalkojen asennolla väliä? Eli, onko parempi astua toisella jalalla pieni askel eteen (kun tuntuu että tasapaino on parempi) vai rasittaako liike silloin toista puolta jotenkin enempi kuin toista?

off topics :offtopic:
arskan kutosta ajattelin puskea, josta myös ekat kyykyt tuli tehtyä ja jalat on ihan tulessa :hyvä:

se mikä toimi arskalla ei välttämättä toimi kaikilla. älä siis hakkaa päätä seinään jos ohjelma ei toimi, mutta aina kannattaa kokeilla

Nyt on tullut stoppi painon nousulle, ei oo vähään aikaan noussut, mutta sarjapainot silti ovat nousseet kohtuu hyvin eli vieläkin enemmän ruokaa nassuun?

2-3min. Kuuntele vähän kroppaasi millä palautusajalla pystyt tekemään suht. samalla volyymilla uuden sarjan.

Mutta kannattaa vähän "rikkoa rajoja" välillä. Eli tekee vaikka pari kierrosta 12-15 toiston sarjaa 30 sek palautuksilla yms.

Jos ei ihan puhtaasti tee voimatreeniä, niin 2-3 minuuttia on aika törkeen pitkä palautusaika. Jos koskaan ei riko niitä rajoja ja tee lyhyellä palautuksella, ei keho siihen ikinä mukaudu.

Itse muutin systeemiä joskus sata vuotta sitten ihan kellon kanssa. Vedin väliin noita 15 toistoa ja 30 sek palautukset kierroksia ja muuten lyhentelin n. minuuttiin palautukset. Aluksi sai tosiaan katsoa kellosta ettei huijjannu itteensä. Sitten sitä huomaskin, että kappas vaan, hyvin pystyy vetään KAIKKI sarjat 1-2 minuutin palautuksella.

Nykyään suosin kahta liikettä rinnan. Eli teen esim. penkkiä ja prässiä vuoronperään jos ne sattuu samalle päivälle. Tulee kohtuu palautus penkkisarjojen välissä, mutta saa painaa duunia koko ajan. Pysyy syke hyvin korkeemmalla noin ja hiki virtaa. Säästyy vielä aikaakin kaupanpäälle!

Nyt on tullut stoppi painon nousulle, ei oo vähään aikaan noussut, mutta sarjapainot silti ovat nousseet kohtuu hyvin eli vieläkin enemmän ruokaa nassuun?

Jos tavote on että kehonpaino nousee, niin ei oikei vaihtoehtojakaan ole. ;)

Tosin kannattaa nostaa varovasti, ettei tule turhaan sitä "lihaa" jota ei pysty jännittämään.

Back
Ylös Bottom