Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Treenaatteko ranteet erikseen vai kehittyykö joissain muissa liikkeissä salilla?
Siis meinaatko nyt ranteilla kyynärvarsia? Nehän kehittyy sellaisissa liikkeissä missä joutuu puristamaan tai kääntämään rannetta, esim. maastaveto ja leuanveto (varsinkin lisäpainoilla) rasittaa kyllä forkkuja. Myös hauiskääntö ottaa forkkuihin. Minä ainakin treenaan forkut erikseen ku mulla on ne niin pienet, liikkeenä hauiskääntö myötäotteella, ottaa helvetin hyvin :) Jos vedät 1-jakoisella niin aika turhaa tuollainen hifistely IMO.

Juu meinaan kyynärvarsia jos on se kyynärpää-ranne välinen lihas ja kun 2-jakosella treenaan ni ajattelin että tarviiko treenata erikseen mut eipä vissii tarvii :dance:

Juu meinaan kyynärvarsia jos on se kyynärpää-ranne välinen lihas ja kun 2-jakosella treenaan ni ajattelin että tarviiko treenata erikseen mut eipä vissii tarvii :dance:

2-jakosessa en treenais erikseen, ainakaan jos teet mavea, leukoja sunmuita niitä rasittavia liikkeitä.

Itselläni on vähän kuin kroonisesti tulehtuneet forkut, niin täytyy vähän jarrutella niiden rasitusta...
Ja ostaa rannesiteet, kun kapeassa penkissä menee ihan solmuun itselläni ranteet, etenkin kuin ei jaksa säätä telineitä tarpeeksi korkealle :)

Myötäotteella (eli rystyset tangon edessä), mahdollisimman leveällä otteella ja et laske käsia ala asennossa aivan suoriksi asti. Yläasennossa taas niin korkealle kun vain pääsee...

Ainakin sydänlihas rasittuu. Mutta juoksun tärkein hyötyhän ei ole niinkään lihasten kehitys, vaan hengityselimistön paraneminen. Eli keuhkoihin ja hapensaantiin vaikuttaa voimakkaasti.

Mihin lihaksiin normi lenkkeily vaikuttaa? Jalkoihin tietysti mutta entä vatsa yms?

Kannattaa muistaa, että ei juoksu sulle massaa tai voimaa jalkoihin lisää. Eli ei kannata ajatella, että " käyn kaks kertaa viikossa lenkillä joten ei tarvi jalkoja treenata". Tuota kuulee salilla minun ikäisteni kanssa aivan liikaa. Eli kyykkyy vaa.

Siis meinaatko nyt ranteilla kyynärvarsia? Nehän kehittyy sellaisissa liikkeissä missä joutuu puristamaan tai kääntämään rannetta, esim. maastaveto ja leuanveto (varsinkin lisäpainoilla) rasittaa kyllä forkkuja. Myös hauiskääntö ottaa forkkuihin. Minä ainakin treenaan forkut erikseen ku mulla on ne niin pienet, liikkeenä hauiskääntö myötäotteella, ottaa helvetin hyvin :) Jos vedät 1-jakoisella niin aika turhaa tuollainen hifistely IMO.

Joku urheiluhieroja kehotti tekemään rannekääntöjä ainakin huoltavana liikkeenä, koska kyynärvarsien etupuoli rasittuu huomattavasti enemmän kuin takaosa muun treenin yhteydessä.

Pitääkö (/kannattaako) rannekääntöjä tehdä kahta eri sorttia, myötä-otteella ja vasta-otteella?

Miten kreatiinin käyttö kannattaa aloittaa, siinähän on se tankkausjakso niin voiko sen koko annoksen vetää illalla vai päivän mittaan, ja miten se kannattaisi päivän mittaan annostella jos se pitää niin vetää?

Myötäotteella (eli rystyset tangon edessä), mahdollisimman leveällä otteella ja et laske käsia ala asennossa aivan suoriksi asti. Yläasennossa taas niin korkealle kun vain pääsee...

Ei ole ihan noin yksinkertaista. Kyllä ne leuat ottavat selkään tekniikasta riippumatta, painotus vain eroaa. Kapea vastaote painottuu latseille ja hauiksille, kun taas leveä myötäote trapseille.

E: Minun järkeni mukaan siis.

Ei ole ihan noin yksinkertaista. Kyllä ne leuat ottavat selkään tekniikasta riippumatta, painotus vain eroaa. Kapea vastaote painottuu latseille ja hauiksille, kun taas leveä myötäote trapseille.

E: Minun järkeni mukaan siis.

Trapseille...eli epäkkäille?:wtf: Ei kai se leveällä otteella leuanveto nyt sentään epäkkäille mene?

Pitääkö (/kannattaako) rannekääntöjä tehdä kahta eri sorttia, myötä-otteella ja vasta-otteella?

Miten kreatiinin käyttö kannattaa aloittaa, siinähän on se tankkausjakso niin voiko sen koko annoksen vetää illalla vai päivän mittaan, ja miten se kannattaisi päivän mittaan annostella jos se pitää niin vetää?

Jostain luin että kreatiinin käytössä ei tarvita tankkausjaksoa että heti kannattaa vetää ihan normaalisti.. joku viisaampi voi kertoa tarkemmin. Ja eiköhän haulla pitäs tostakin löytyä tietoo?

Jostain luin että kreatiinin käytössä ei tarvita tankkausjaksoa että heti kannattaa vetää ihan normaalisti.. joku viisaampi voi kertoa tarkemmin. Ja eiköhän haulla pitäs tostakin löytyä tietoo?
Mulla ei ainakaan omakohtasten kokemusten perusteella ole ollut kauheasti mitään eroa, oli sitä tankannut tai ei.

Back
Ylös Bottom