Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Nyt sitten kävin lääkärissä ja teki pari testiä jotai jalan nostoa ja kokeili refleksiä yms. Laitto sitte röntgeniin + reumatesti + verikoe. Sano sitten vielä että meikäläisellä ei enää salilla kannata käydä ikinä. Oli aika shokki kyllä että ei salilla enää vois elämän aikana käyä.
Ei antanu diagnoosia.

Mitä helvettiä, oikeasti? Oot käyny jossain arvauskeskuksessa, jossa lääkäri ei tee diagnoosia, mutta määrää sinut elinikäiseen salillakäyntikieltoon ja sinä otat sen vielä vakavasti? Ei ihan hirveästi kannata tuommosille korvaa heilauttaa. Suosittelisin odottamaan rauhassa noiden röntgenkuvien diagnosointia ja menemään sen jälkeen urheilulääkärille, tai edes fysioterapeutille. Mielellään yleisesti hyväksi todetulle. Jos oot näin jo tehny, niin eti uusi ja parempi. Se sinun selkä saa olla kyllä uskomattoman paskana, että se salilla käymisen estäisi. Jotain se voi rajoittaa, mutta tästä kannattaa sitten keskustella enemmän sen pätevämmän lääkärin kanssa. Salilla on kyllä käyty ihan hyvillä tuloksilla, vaikka selästä puuttuu useita välilevyjä tai nikamia on ollut poikki. Vaikea kuvitella, että sieltä jotain pahempaa löytyisi.

Miten noita erikoistekniikoita pitäisi käyttää? Oon tehny 1-jakosella 3x viikkoon ja aattelin vetää jokaselle lihasryhmälle erikoistekniikoita, mutta kannattaako koko kroppa vetää niillä läpi kerralla ja montako sarjaa pitäis tehä?

Miten noita erikoistekniikoita pitäisi käyttää? Oon tehny 1-jakosella 3x viikkoon ja aattelin vetää jokaselle lihasryhmälle erikoistekniikoita, mutta kannattaako koko kroppa vetää niillä läpi kerralla ja montako sarjaa pitäis tehä?

Unohda erikoistekniikat. Kolme kertaa kroppa läpi viikossa on jo tarpeeksi raskasta ilman erikoistekniikoita.

3-4 sarjaa per liike ja 8-12 toistoa per sarja on yleisesti hyväksi havaittu määrä massan kasvatukseen.

Helou!
Olen tainnut kysyä tätä joskus aikaisemminkin, mutta en löytänyt siihen saamaani vastausta, joten pahoittelen, että pitää kysyä uudestaan..
Eli minulla on ohjelma, jonka mukaan 3.päivänä treenailen. On kuitenkin ollut useita viikkoja, jolloin huvittaisi käydä useamminkin ja olenkin käynyt, mutta tällöin on ollut ongelmana se, että olen ollut aivan hukassa, että mitä tehdä?
Eli mitä minä näinä ns. '' välipäivinä '' voisin tehdä? Pitääkö vaihtaa ohjelmaa vai mitä? Kuitenkin haluaisin maksimaalista kehitystä.

Helou!
Olen tainnut kysyä tätä joskus aikaisemminkin, mutta en löytänyt siihen saamaani vastausta, joten pahoittelen, että pitää kysyä uudestaan..
Eli minulla on ohjelma, jonka mukaan 3.päivänä treenailen. On kuitenkin ollut useita viikkoja, jolloin huvittaisi käydä useamminkin ja olenkin käynyt, mutta tällöin on ollut ongelmana se, että olen ollut aivan hukassa, että mitä tehdä?
Eli mitä minä näinä ns. '' välipäivinä '' voisin tehdä? Pitääkö vaihtaa ohjelmaa vai mitä? Kuitenkin haluaisin maksimaalista kehitystä.
Voit joko vaihtaa ohjelmaa sellaiseen, että treenaat 4. päivänä viikossa tai sitte mietit vaikkapa, että mitä lihaksia tulee treenattua liian vähän tai jotka on heikommassa kunnossa ku muut ja treenaat niitä. Heh.. Enkä millään voi olla mainittematta leuanvetoa :D Sitä voi aina treenata. Toki saisit enemmän hyötyä kun nuo välipäivätki ois nousujohteisia. Eli jos oot treenannu edellisellä kerralla jotain lihasryhmää x painoilla, y toistoilla ja z sarjoilla, niin treenaat sitte noina päivinä vähän kovemmilla painoilla, teet enemmän toistoja tai enemmän sarjoja ku sillä edellisellä kerralla. Ja sitten varsinaisen ohjelman seuraavaa treenikertaa muokkaat siten, että teet entistäkin kovemmat treenit siinä liikkeessä ku välipäivän treeneissä.

Mutta leuanvetokin aika raskas ja kokonaisvaltainen liike että kannattaa ajatella palautumistakin. Suosittelen yksinkertasesti vaihtamaan 4-jakoseen jos kiinnostaa.

Mutta leuanvetokin aika raskas ja kokonaisvaltainen liike että kannattaa ajatella palautumistakin. Suosittelen yksinkertasesti vaihtamaan 4-jakoseen jos kiinnostaa.
Mieluiten en ohjelmaa vaihtaisi, koska tämä on kovan etsinnän ja työn takaa löydetty! :D
Ja se on hyvin paljon viikosta kiinni, että joskus huvittaa ja joskus ei huvita lähteä enempää, kuin se 3x.

Helou!

Taisin jo vastata sulle aikasemmin että miks sun pitää sitoo toi ilmeisesti 3-jakonen ohjelma
viikonpäiviin? Mikset reenaa vaikka treeni-treeni-treeni-lepo-treeni-treeni-treeni-lepo systeemillä? kyllä voi antaa kropalle runtuu 6x salia viikossa (2xkroppa läpi).

Salilla on leuanvetoa varten täysin sileä tanko. Miten saisin tästä hyvän otteen, kun leukoja vetäessä lähtee itse heilumaan edestakas kun käsi "liukuu" tangon ympärillä ja joskus jopa niin että ote jää pelkille sormenpäille?

Itsellä pito-ongelmat hävisivät treenin myötä näppivoimien parantuessa (forkut).

Helou!

Jos sulla on viikko normisti esim. näin:
ma: treeni 1 ti: lepo ke: treeni 2 to: lepo pe: treeni 3 la: lepo su: lepo

ja haluat enemmän treeniä, niin älä laita väliin mitään vaan vedä treenejä tiuhempaan esim näin:
ma: treeni 1 ti: lepo ke: treeni 2 to: treeni 3 pe: lepo la: treeni 1 su: lepo

ja jatkat sitten seuraavaa viikkoa siitä mihin oot jääny:
ma: teeni 2 ti: lepo jne jne..

Salilla on leuanvetoa varten täysin sileä tanko. Miten saisin tästä hyvän otteen, kun leukoja vetäessä lähtee itse heilumaan edestakas kun käsi "liukuu" tangon ympärillä ja joskus jopa niin että ote jää pelkille sormenpäille?
Ite tykkään ainaki tommosesta sileästä tangosta. Vetelet vaan enemmän ja enemmän leukoja, niin kyllä se ote siitä paranee. Pelkkiä roikkumisharjotuksiaki voit tehä välillä. Ite piän tangon sormien alaosassa, kämmenelläki voi vetää mutta tuntuu luontevammalta sormilla pitely. Jos hikoilu on ongelma, niin voit pyyhkiä käsiä just ennen suoritusta tai käyttää magnesiumia, treenihanskatki ajaa saman asian.

Yks hyvä liike forkuille on myös no handed chin-up eli "ilman käsiä" tehtävä leuka, jossa ei puristeta kämmenellä ja sormilla ollenkaa, vaan taitetaan ranne 90 asteen kulmaan ja tanko vaan siihen ranteen kohalle. Tuossa vielä kuva otteesta http://www.beastskills.com/no%20hands.jpg

Onko edes käynyt mielessä, että "maksimaalisen massan" hankkimissen kannattaisi treenata ehkä myös niitä kehon suurimpia lihaksia eli JALKOJA ja SELKÄÄ. Kannattaisi myös alkaa syömään, syöt kun Auschwitzin vangit.
4 kertaa päiväs pitäs olla ihan tarpeeks. En kertonu minkälaisia määriä vedän? Ihmisen kuuluis syödä useasti päivässä?
Unohin mainita että oon treenannu jalkoja sen verran että massa puoli on niissä kohillaan. atm vain aerobista niille. Selässä on tullu ongelmia joten tästedes oon pitäny sen sen varassa että saan leukaa veellessä ihan tarpeeks selkää. Jospa nyt joku vastais mun kysymykseen. :)

Kumpi on pahempi: sokeri vai rasva? Jääkö sokeri samalla lailla ku tyydyttyneet rasvat turvarenkaaks?
No nyt kuitenki kysymys johon eniten ootan vastauksia: Miten mun kannattais treenata jos haluan maksimaalisen massan? Tällä hetkellä on ollu ma vatsalihakset ja sivuttaiset vatsalihakset pe kädet, rinta, hartiat. Oon kuullu että kannattais antaa levätä lihasten kauan että sais sitä massaa. Pari viikkoa sitten otettu käyttöön. Sitä ennen ½-1v voima/kestävyys treeni. Veli suositteli mulle muscle+ protskua. Protskut oon vetäny ½-1 treenin jälkeen. Aamusin vedän aina täysjyvämuroja päivällä salaattia ja jotain ruokaa, illalla täysjyväleipää ja yleensä siihen raejuustoa.

Sullehan vastattiin jo. Halusit maksimaalisen massan ja kerrottiin, että treenaa jalkoja ja selkää. Pelkkää rintaa ja haukkaa treenaamalla et saa maksimaalista massaa.

Kumpi on pahempi: sokeri vai rasva? Jääkö sokeri samalla lailla ku tyydyttyneet rasvat turvarenkaaks?
No nyt kuitenki kysymys johon eniten ootan vastauksia: Miten mun kannattais treenata jos haluan maksimaalisen massan? Tällä hetkellä on ollu ma vatsalihakset ja sivuttaiset vatsalihakset pe kädet, rinta, hartiat. Oon kuullu että kannattais antaa levätä lihasten kauan että sais sitä massaa. Pari viikkoa sitten otettu käyttöön. Sitä ennen ½-1v voima/kestävyys treeni. Veli suositteli mulle muscle+ protskua. Protskut oon vetäny ½-1 treenin jälkeen. Aamusin vedän aina täysjyvämuroja päivällä salaattia ja jotain ruokaa, illalla täysjyväleipää ja yleensä siihen raejuustoa.
Tyydyttyneet rasvat tuskin jää erityisemmin pelastusrenkaaksi, rasvojen imeytymisessä kestää n. 6 tuntia, joten niistä saa tasaisesti energiaa jotka käytetään sitte pitkin päivää eikä keho siis joudu säilömään niitä kehon rasvavarastoihin. Sokerit sen sijaan imeytyy hyvinkin nopeasti, eikä elimistö yleensä saa niitä käytettyä hyödyksi vaan joutuu varastoimaan ne kehoon muuttamalla ne rasvaksi.

2 treeniä viikossa, joista toinen pelkkiä vatsoja? Normaalin treenaajan ei tartte miettiä noita lepoja, sitä tulee kyllä tarpeeks muutenki. Kannattaa vatsatreenien tilalle pistää vaikkapa maastavetoa ja kyykkyä, ne ottaa jopa tehokkaammin vatsoihin ja saat treenattua paljo muitaki lihaksia (jalat+selkä) samalla. Keskiviikoksi voisit lisäillä yhet treenit, jollon teet vaikkapa leukoja (selkä+hauikset). Perjantaina sitte treenaat rintaa vaikkapa penkillä tai dipillä (rinta+ojentajat). Vähintään yks lämmin ateria kannattaa lisätä tonne iltapäivälle. Näillä opeilla pääsee jo alkuun, lueskelehhan pakkista ahkerasti, niin opit vaikka mitä treenaamisesta ja syönnistä :)

Unohda erikoistekniikat. Kolme kertaa kroppa läpi viikossa on jo tarpeeksi raskasta ilman erikoistekniikoita.

3-4 sarjaa per liike ja 8-12 toistoa per sarja on yleisesti hyväksi havaittu määrä massan kasvatukseen.
Vähä huonosti ehkä selitin, ku en maininnu et tarkotin sitä, että esim. kuukauden välein vaikka pistäisin vähän erikoistekniikoita peliin. Vähän normitreenistä poiketen. Eikö semmone ois iha jees?

Back
Ylös Bottom