Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Syöttekö treenipäivinä miten paljon roskaruokaa? Syökö kukaan mäkki-safkaa tai kebabia?

Kepappi tulee välil huitastuu treenipäivänä mut max 2x viikossa. Kyllä yhe kebun kalorit mahtuu jopa dietillä ku kattoo mitä muuta laittaa suuhusa päivän aikana. Mäkkärissä on yksinkertasesti niin paskat safkat ettei niitä kehtaa syödä.

joo siis käyn lukiossa..
oisko tämmöne ohjelma hyvä? :

aamupala ~7.00
-2-3 ruisleipää
-hedelmä
-mass blasti?

lounas 12.00
- se mitä koulusta saa

välipala 14-16.00
-ruisleipää
-ananasta (1 purkki?)

illallinen 16-18.00
- se mitä on tarjolla kotona

iltapala 20-22.00
-ruisleipää
-ananasta?
-massblastiä?

ja sit tota ennen treeniä ja sen jälkee tota mass blastia ?

onko toi nyt yhtää sinnepäin vai onko ihan perseellään?

edittii: nii siis palautus juomaks tota mass blastia? eli sitä ei kannata juoda esim aamupalalla ja iltapalalla?

Jok: Koita sijoittaa treenin jälkeen vielä yksi lämmin kunnon ruoka. Juzu puhuikin niin joka aterialle roheiinia reippaasti. Ruisleivän sijasta/ohella meikä ainakin vetelis jotain kalaa, lihaa, kanaa ja salaatteja/vihanneksia. Rahkoja, raekkuu, tonnikaloja ja muuta perusshittiä. Kasvista ja hiilarinlähteitä. Pienempinä määrinä. Öljyjä. Eikä massblastia pitkin päivää sokereitten vuoks. Mutta noi määrät on ihan niin, että miten se paino käyttäytyy.

Kuinka paljon tässä '' heradrinkissä '' kuuluu olla heraa?
Koska sellaisen kannattaa vetäistä? Päivällä välipalaksi vai illalla?

Desi on ihan hyvä. Hera on niin nopeaa proteiinia ettei kannata illalla juoda - paitsi jos laitat rypsiöljyä sekaan niin hidastuu imeytyminen sopivasti.

Yritän tehä voimaohjelmaa arvosteltavaks tuonne arvostelu ketjuun. mutta tarttis tietää pari juttua.

1. Onko tärkeää tai välttämätönta vai ihan turhaa tehdä treenit joka toinen viikko kevyinä, nopeina. esim mavessa viikko 1: 3x5 isot painot, viikko 2: 5x5x50-60% räjähtävästi. vai voiko joka viikko olla samanlainen treeni.

2. Apuliikkeiden toistot on monesti 6-10. miksi niissä ei käytetä toistoaluetta 1-5, kun on voimaohjelmasta kyse. meneekö muuten liian rasittavaksi jo, jos penkin (esim.5x5) jälkeen tehdään pystypunnerrukset, ranskalaiset, viparit yms. toistoilla 1-5?

3. oisko hyvä runko 4krt/vk

treeni 1 (ma): mave
treeni 2 (ti): penkki
treeni 3 (to): kyykky
treeni 4 (pe): penkki

(tietysti jos saisin jonkinlaisia voimaohjelma ehdotuksia tuohon runkoon, ne olisivat avuksi, voisin sitten itse muokata niistä itselleni sopivampia esim. liikevalinnoissa. sarja ja toistomäärät on ehkä suurin ongelma)

Kysymys tosta salikäyntimäärästä. Itse haluaisin käydä joka päivä salilla, mutta luonnollisesti lihaksien pitää levätä. Onko mahdollista käydä välipäivinä vaikka polkemassa kuntopyörää tai juoksumattoa? Onko siitä haittaa lihaksille?

Se riippuu ihan henkilöstä.. Kokeile että miltä se rupeaa tuntumaan. Minä tiedän erään tyypin joka treenaa 3-jakoisella joka päivä ja ei ole ylikunnon oireita tai mitään muutakaan tullut ja hyvin kehittyy..

Kysymys tosta salikäyntimäärästä. Itse haluaisin käydä joka päivä salilla, mutta luonnollisesti lihaksien pitää levätä. Onko mahdollista käydä välipäivinä vaikka polkemassa kuntopyörää tai juoksumattoa? Onko siitä haittaa lihaksille?

On siitä varmaan haittaa, jos vedät ihan loppuun saakka ittes, että juokset / pyöräilet hirveitä matkoja, mutta jos syöt tarpeeksi eli syöt enemmän ku kulutat ja kuntoilet hillitysti, nii ei pitäs haitata varmaankaan mitenkään. Täyttä mutuilua, ei ole laittaa mihinkään tutkimuksiin linkkejä tai mitään vastaavaa...

Minkähän takia mulla alkaa koskemaan kyynärpäihin kun teen ranskalaista punnerrusta et lasken tangon otsalle enkä pään yli alas asti? Vois varmaa alkaa tekee että lasken tangon alas enkä otsalle... koskee niin hitosti toi skullcrusher tyyli.

Minkähän takia mulla alkaa koskemaan kyynärpäihin kun teen ranskalaista punnerrusta et lasken tangon otsalle enkä pään yli alas asti? Vois varmaa alkaa tekee että lasken tangon alas enkä otsalle... koskee niin hitosti toi skullcrusher tyyli.

Yleinen ongelma, saattaa mennä ohi kun on pari kertaa kyseistä liikettä tehnyt.

Syytä en tiedä.

Kannattaa kokeilla, että tekee ensin muutaman sarjan ojentajia taljassa, jotta kyynärpäät lämpenee. Itellä ei ainakaan oo kipuillu, kun on taljassa tehnyt pari sarjaa ennen ranskalaista :puntti:

Aloittelija tarvitsee apua

Terve! Oon siis ihan tietämätön minkäänlaisen treenin suhteen, shovaperunana syntynyt ja nyt muutosta vailla, normaalipainoinen kaveri (n. 55/n.166cm ei oo mitattu pitkii aikoihi) murrosikäinen poika. Kunnokseni arvioisin asteikolla 1-10... 6-7.

Eräs samanikäinen kaverini treenasi vatsansa kesässä näkyviin tuloksiin, pudotti myöskin painoa muutaman kilon vaikka olikin normipainoinen.

Tavoite olisi sama mutta eri aikaan ja pidemmällä ajalla; näkyvät vatsalihakset kesäksi!
Ja muutenkin tuppaan olemaan vähän alakuloinen koska harrastan liikuntaa vain n. 30min/arkipv, koulumatkat. Nyt viimeisen kk aikana olen kotipuolella ruvennut tekemään perus vatsoja sekä punnertamaan niin kauan kun jaksan, venyttelen lihakset ja odotan seuraavat päivät että lihakset "palautuisi". Leukoja taas joka pv yhdestä neljään silloin tällöin.

Jotta mitenkään kukaan saisi lihaskunnostani kuvaa paljastan tehneeni 34 vatsaa minuutissa! :D
2km on juostu aikaan tasan 10min...

Haluaisin siis ihan tasosta nolla alkavaa opastusta treenaamiseen, minulla on mahdollisuus käydä salilla.

Tavoitteena näkyvät vatsalihakset kesäksi. Kiitos vastauksista!

Terve! Oon siis ihan tietämätön minkäänlaisen treenin suhteen, shovaperunana syntynyt ja nyt muutosta vailla, normaalipainoinen kaveri (n. 55/n.166cm ei oo mitattu pitkii aikoihi) murrosikäinen poika. Kunnokseni arvioisin asteikolla 1-10... 6-7.

Eräs samanikäinen kaverini treenasi vatsansa kesässä näkyviin tuloksiin, pudotti myöskin painoa muutaman kilon vaikka olikin normipainoinen.

Tavoite olisi sama mutta eri aikaan ja pidemmällä ajalla; näkyvät vatsalihakset kesäksi!
Ja muutenkin tuppaan olemaan vähän alakuloinen koska harrastan liikuntaa vain n. 30min/arkipv, koulumatkat. Nyt viimeisen kk aikana olen kotipuolella ruvennut tekemään perus vatsoja sekä punnertamaan niin kauan kun jaksan, venyttelen lihakset ja odotan seuraavat päivät että lihakset "palautuisi". Leukoja taas joka pv yhdestä neljään silloin tällöin.

Jotta mitenkään kukaan saisi lihaskunnostani kuvaa paljastan tehneeni 34 vatsaa minuutissa! :D
2km on juostu aikaan tasan 10min...

Haluaisin siis ihan tasosta nolla alkavaa opastusta treenaamiseen, minulla on mahdollisuus käydä salilla.
Unohda tuollainen treeni että teet niin monta toistoa kuin pystyt. Vatsalihasten näkyvyyteen vaikuttaa rasvan määrä ja vatsalihasten koko. Vatsalihakset kasvavat kun teet n. 6-15 toiston mittaisia sarjoja tarvittaessa lisäpainoilla. Eikä niitä todellakaan pidä treenata joka päivä, koska vatsalihakset ovat kuten muutkin lihakset, niiden pitää ehtiä palautua. 2-4 kertaa viikossa on hyvä, korkeintaan joka toinen päivä. Hyviä liikkeitä on mm. voimapyörä, vatsarutistukset ja istumaannousut lisäpainoilla.

Mitoistasi päätellen sinulla ei niin paljoa rasvaa ole että sitä vielä tarvisi pudotella, eli nyt rupeat hankkimaan massaa (=syömään paljon, proteiinia väh. 2kg/painokilo ja kaloreita n. 300-500 enemmän kuin kulutat eli luultavasti joku 2500-3000). Kesäksi sitten dieettaat.

Treenaa muutakin kuin vatsoja (myös jalkoja!) ja valitse itsellesi jokin mieluinen treeniohjelma, aluksi 1- tai 2-jakoinen. Älä yritä tehdä itse ohjelmaasi, voin kertoa että siitä tulee paska jos ja kun sulla ei vielä mitään tietämystä ole (sitä tietämystä kertyy kyllä reilusti lisää kun luet noiden alla olevien topicien aloituspostit). Keskity perusliikkeisiin (maastaveto, sjmv, kyykkyliikkeet, penkki- ym. punnerrusliikkeet, leuanveto, ylätalja, alatalja, kulmasoutu jne.) Lue seuraavat topicit, niistä löytyy vinkkejä treenaamiseen ja syömiseen liittyen:
http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showthread.php?t=32394 http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showthread.php?t=13927
http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showthread.php?t=73043
http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showthread.php?t=53396

Jos et tiedä mikä jokin liike on, täältä löytyy tietoa: http://www.paskasoft.com/cybercoach/liikkeet/index.html

Vinkkejä liikkeiden harjoitteluun laajemmin täällä:
http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/forumdisplay.php?f=79

Onko noi lisäravinteiden ohjeet ihan pilkun tarkkoja vai suuntaa antavia kun tossa oli yhen lisäravinteen ohejissa että otetaa kolme mittakauhallista reenin jälkee. Siinä sanottiin myös että se on hyvin voimakas tuote jne ja "Kolmen mittakauhan annostusta ei saa ylittä 24 tunnin aikana." niin eihän sitä nyt joka päivä myöhempään ja myöhempään salilla käy että ehtis mennä toi 24h umpeen :david:

Ei se niin muutaman tunnin päälle ole. Mutta jos kyseessä on jokin treenibuusteri niin sinuna en ainakaan annostusta ylittäisi. Monet nuista ohjeista on vaan määräyksien takia laitettu.. Itsellä yhdessä lisäravinnepussissa lukeekin jotenkin näin: "ohjeet ovat vain suuntaa antavat, ne on laitettu vain määräyksien takia" :D Hajosin kyllä sillon ku luin tuon..

Hauisten treenaamisesta pientä kysymystä. Itellä tahtoo hauiksia treenatessa mennä forkut pumppiin ennen hauiksia ja tuntuukin, että tämän vuoksi ei saa kaikkia mehuja irti hauiksista. Onkos kokeneimmilla treenajilla joitakin vinkkejä tuohon, miten sais eliminoitua ne forkut hauisliikkeissä? Olen kokeillut eri liikkeitä (tangolla, kp:llä, scott, scott kp, talja jne.), mutta joka liikkeessa tuntuu, että ne forkut dominoi aivan liiaksi liikettä.

Hauisten treenaamisesta pientä kysymystä. Itellä tahtoo hauiksia treenatessa mennä forkut pumppiin ennen hauiksia ja tuntuukin, että tämän vuoksi ei saa kaikkia mehuja irti hauiksista. Onkos kokeneimmilla treenajilla joitakin vinkkejä tuohon, miten sais eliminoitua ne forkut hauisliikkeissä? Olen kokeillut eri liikkeitä (tangolla, kp:llä, scott, scott kp, talja jne.), mutta joka liikkeessa tuntuu, että ne forkut dominoi aivan liiaksi liikettä.

Ehkä sulla on forkut vaan hauiksia jäljessä. Ei kannata eliminoida forkkuja, koska jos ne on nyt jo jäljessä ja jätät ne treenaamatta niin et saa tehtyä tulevaisuudessa mitään liikkeitä ilman remmejä ja siteitä vaikka voimaa löytyisi muusta kehosta.

Tekemällä eristäviä liikkeitä hauikselle ensin esiväsytykseen/ensiksi ja sitten vasta noita perusliikkeitä. Hauiskäännät tankoa/kässäreitä apinaotteella ja jätät sen tangon puristamisen pois. Ei ole välttämättä forkut niin tulessa. Remmit vie kanssa keskittymistä puristustamisesta pois ja keskitystä hauikselle IMO paremmin. Varsinkin kässärikäännöissä, miksei tangollakin.

Back
Ylös Bottom