Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

osaako joku sanoa kuinka monta kertaa treeniä ojentajille ois hyvä sisällyttää viikossa, mikäli haluais joskus penkissä kolistella vähän suuremmilla kiekoilla.
Tällä hetkellä teen varmaankin 3 krt viikossa ojentajaliikkeitä plus niinä kahtena muunakin päivänä teen ojentajille muutamia sarjoja mikäli aikaa jää... eli kysymys lyhykäisyydessään: tuleeko tässä viikon aikana liikaa runnottua kyseistä lihasryhmää, kun ottaa vielä huomioon että jotkut eri liikkeetkin saattaa epäsuorasti rasittaa niitä?
Kiitokset jo etukäteen mahdollisista asiantuntijoiden palautteista/vinkeistä.:thumbs:

Jos nyt oikein ymmärsin niin treenaat ojentajat 5 kertaa viikossa? Se on aivan liikaa. Jos kunnolla niitä ojentajia runnot eli teet vaikka 3 liikettä ja jokaista kolme sarjaa niin maksimissaan kaksi kertaa viikossa. Yksijakoisella voi tehdä kolmesti, mutta yksijakoisessa ei tehdä kuin yksi liike maksimissaan ojentajille. Kannattaa myös muistaa treenata rintaa ja muista että penkkaamalla se penkki paranee.

okei

kiitti palautteesta... juu tulee rintaakin tehtyä aika ahkerasti...liikaakin eli lähes yhtä paljon ku ojentajia...kannattaisko sitäki vähentää viikkomäärässä?

viel yks juttu

oonki miettinyt miks ei penkkitulos oo pahemmin kohentunu mut oisko siinäki sama ongelma eli liikatekeminen--> 4-5 kertaa viikossa penkkiä ei taida kovin hyvä juttu olla vai?

oonki miettinyt miks ei penkkitulos oo pahemmin kohentunu mut oisko siinäki sama ongelma eli liikatekeminen--> 4-5 kertaa viikossa penkkiä ei taida kovin hyvä juttu olla vai?
Jep kyllä aika paljon penkkiä koitat tekevän.. minkäs jakoisella ohjelmalla teet? Koita tehdä penkkiä max 3krt/viikko... viikko vähän kevyempää voisi myös olla hyvä vaihtoehto jos kauemmin noin paljon oot tehny

terve

Jep kyllä aika paljon penkkiä koitat tekevän.. minkäs jakoisella ohjelmalla teet? Koita tehdä penkkiä max 3krt/viikko... viikko vähän kevyempää voisi myös olla hyvä vaihtoehto jos kauemmin noin paljon oot tehny

kiitti vinkistä, teen tällä hetkellä 3 jakoisella, mutta kuten jo aiemmin sanoin tulee joka treenissä tehtyä sitten lopuksi kaikkee ylimääräistä. Vois sanoa että mulla on jo monta vuotta ollut jonkinlainen liikuntapakkomielle joten treenaamisessa usein noi rajat meinaa hämärtyä eikä tuu kuunneltua kroppaa vaikka parempi olis... joo oon samaa mieltä että penkkiä tulee liikaa rassattua ja aika paljon monia muitakin liikkeitä. ehkäpä kehityksen kannaltaki ois parempi jos pystyis tekeen pikkasen vähemmän.. kirjoitin tänne vaan nyt et sais tukee siihen ajatukseen ettei enemmän ole aina parempi <-- pitääkö paikkansa. Elikkäs, varmaan tulis kehitystäki parempi ku ei nylkyttäis samoja lihasryhmiä päivästä toiseen vaan varais aikaa myös palautumiseen ja lepoon... kuntosalitreenin lisäks tulee kaikenlisäks viel väännettyä aika kiitettävästi punnerruksiakin, joten ei varmaan ihme että alkaa väsyttää..

kiitti vinkistä, teen tällä hetkellä 3 jakoisella, mutta kuten jo aiemmin sanoin tulee joka treenissä tehtyä sitten lopuksi kaikkee ylimääräistä. Vois sanoa että mulla on jo monta vuotta ollut jonkinlainen liikuntapakkomielle joten treenaamisessa usein noi rajat meinaa hämärtyä eikä tuu kuunneltua kroppaa vaikka parempi olis... joo oon samaa mieltä että penkkiä tulee liikaa rassattua ja aika paljon monia muitakin liikkeitä. ehkäpä kehityksen kannaltaki ois parempi jos pystyis tekeen pikkasen vähemmän.. kirjoitin tänne vaan nyt et sais tukee siihen ajatukseen ettei enemmän ole aina parempi <-- pitääkö paikkansa. Elikkäs, varmaan tulis kehitystäki parempi ku ei nylkyttäis samoja lihasryhmiä päivästä toiseen vaan varais aikaa myös palautumiseen ja lepoon... kuntosalitreenin lisäks tulee kaikenlisäks viel väännettyä aika kiitettävästi punnerruksiakin, joten ei varmaan ihme että alkaa väsyttää..
Jep jep.. eli koita vaan pysyy siinä sun ohelmassa niin varmasti tulee tuloksiakin.. JOS jää treenien jälkeen semmonen fiilis että vielä jotai pitäis tehdä niin tee sitten lihasryhmiä joita sinäpäivänä muuten treenasit, mutta enemmän ei ole aina parempi :) ei kyllä treenien jälkee pitäis jääd semmonen fiilis että ei tehnyt tarpeeksi .. just my oppinions.. do what you like :)

oukei

kiitti kovasti bodari, koitetaan takoo nyt noi sun viisaudet pääkoppaan ja otetaan järki käteen

:worship: kiitos ja kumarrus

Eli teet 3-jakoisella ja ehdit tehdä penkin 4-5 kertaa viikkoon? Sä käyt salilla siis 15 kertaa viikossa?

5 kertaa, kyllä se vaan on mahdollista, usko pois, riittää että pakon tunne on tarpeeks kova (sä et ehkä ymmärrä asiaa, koska itselläsi ei todennäkösesti ole samankaltaisia ongelmia ku mulla)

Eikös 3-jakoisella ja muilla monijakoisilla treeniohjelmilla ole se idea, että treenataan lihas yhdellä treenikerralla kovaa ja annetaan levätä loppuviikko/treenikierto. Itse treenailen 3-jakoisella ja jokainen treeni vedetään täysillä, niin kovaa, että paita on hiestä aivan märkä eikä kehossa ole enää voimaa tehdä mitään ylimääräistä. Treenaatko sinä kovaa, jos jaksat tehdä jokaisella kerralla penkkiä? Laitatko vaikka treeniohjelmasi esille.

..

en nyt jaksais alkaa joka päivän settejä listaamaan mut esim päivän reenit:

penkki 4x 8-10
vinopena kp 4x10
peck deck 3 x 10-12, päälle vielä pari sarjaa ristikkäistaljassa x 10

pystypunnerrus kp 4 x10
viparit sivulle 4x10-12
pystysoutu 4 x 10

dippiä 3x 10-12
ranskikset 3 x 10-12
lisää kuritusta ojentajille pudotuksilla muutamat sarjat taljassa

ja koska on niin vaikeeta löytää rajoja ja lopettaa otin vielä hauiskääntöjä mutkatangolla ja pudotuksia
taljassa + reidenojennuksia 3 x 10 + kyykkyjä tangon kanssa 3 x10-12 + leukoja 3 sarjaa + selänojennus 1x lisäpainolla ja vielä vähän vatsoja... pyrin joka treenissä vetää sarjat kunnolla enkä lähellä salille viettää mitää vapaa-aikaa. pudotussarjoja käytän aika paljon, pidän niistä ku saa hyvää tuntumaan lihakseen (pumppia)

JA HUOM! -tän viestin tarkoituksena ei TODELLAKAAN oo kehuskella tyyliin että hei kattokaa kuinka kova tyyppi oon ku teen näin paljon kaikkee... ei tosiaankaan, tää on pikemminkin esimerkki miten ei kannata tehdä... tästä huomaa miten vaikeeta on hallita itseään ku on eräänlainen pakkomielle treenaamiseen ja sitä suuntausta yritän koko ajan muuttaa terveellisempään suuntaan... se että onnistunko siinä onkin toinen juttu, ehkä onnistun ehkä en, aika näyttää mutta yritys on kova... koska joku raja jossain pitäis olla.

niiin...

vielä suuri kiitos niille kaikille jotka on viittinyt opastaa mua treenaamisen kanssa ja antaneet apua siihen liittyvistä kysymyksistä, neuvot ei ole menneet hukkaan vaan pyrin ehdottomasti noudattamaan niitä niin hyvin vain ku oma mieli antaa myöten.:thumbs:

jaa

ei oo ainakaan toistaiseksi...
tossa on vaan esimerkki siitä miten vaikeaa mun on kontrolloida itseeni...
vaikka kuinka väsyttäis niin en mä pysty kieltäytymään päivittäisestä reenistä, niin se vaan ikävä kyllä on.
noh, toivotaan että muutosta tähän ois joskus luvassa.

Miten kun voimatreeniä oon jonkin aikaa vetäny ja haluaisin koittaa joitain erikoistekniikoita. Oon treenaillu 1-jakosella ja koko kroppaa ei varmaankaan kannata vetää erikoistekniikoilla läpi kerralla, tulee ehkä liian raska treeni? Lisäksi, kannattaako voimakaudella tehä erikoistekniikoita vai suositellaanko pelkästään bodytreeniin?
.

pontisto: vähän sekavaa tekstiä.

ei voimatreenissä yleensä erikoistekniikoita käytetä (no osatoistoja kyllä). Ja kun teet voimatreeniä ei kannata tehdä bodytreeniä vaan sitä voimatreeniä mitä oot tekemässä.

Olen tehnyt keskivartalon kuntopiiriä yleensä näin:

Vatsat: 3-4x20-25
Selät: 3-4x20-25
Etunojapunnerrukset: 3-4x20-25
Kyljet: 3-4x20

Kannattaako noita kylkiä tehdä saman verran kuin vatsoja ja selkiä? Onko suhteessa kovempaa kyljille, kun ovat kerran pienemmät lihaksetkin?

Sarjapituuksista?

Olen suunnitellut tuota 3-jakoista ohjelmaa itselleni (1.Rinta, Olkapäät 2.Jalat 3.Selkä, Kädet), ensinnäkin onko jaosta jotain huomautettavaa? Sitten mietin sarjapituuksiksi 2 ensimmäistä viikkoa 3x8 ja joka kolmas viikko 3x15 ja haluaisin nyt erityisesti voimaa lisäävää treeniä. Mitä mieltä olette tuollaisesta jaosta? Saa rohkeasti kertoa mitä kannattaisi ehkä muuttaa?

Olen suunnitellut tuota 3-jakoista ohjelmaa itselleni (1.Rinta, Olkapäät 2.Jalat 3.Selkä, Kädet), ensinnäkin onko jaosta jotain huomautettavaa? Sitten mietin sarjapituuksiksi 2 ensimmäistä viikkoa 3x8 ja joka kolmas viikko 3x15 ja haluaisin nyt erityisesti voimaa lisäävää treeniä. Mitä mieltä olette tuollaisesta jaosta? Saa rohkeasti kertoa mitä kannattaisi ehkä muuttaa?

Jako ok, tosin ojentajat vois heittää tonne rinnan ja olkapäitten kaveriks. No niitä sarjapituuksiahan voi vaihella viikoittain, kuukausittain jne. Voimaa jos haluut niin lyhyttä sarjaa (toistot ~5) ja nuo pidemmät sarjat ovat enemmän lihaksen hankintaan. Toki lihaksen sivutuotteena tulee voimaa ja toisteppäin.:dance2:

Jako ok, tosin ojentajat vois heittää tonne rinnan ja olkapäitten kaveriks. No niitä sarjapituuksiahan voi vaihella viikoittain, kuukausittain jne. Voimaa jos haluut niin lyhyttä sarjaa (toistot ~5) ja nuo pidemmät sarjat ovat enemmän lihaksen hankintaan. Toki lihaksen sivutuotteena tulee voimaa ja toisteppäin.:dance2:

Okei kiitos. Onko sitten noinkin pitkistä sarjoista kuin 15 hyötyä vai suosiolla vähän lyhyempää?

Back
Ylös Bottom