Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Varmasti riippuu siitä, kuinka monta kertaa viikossaa treenaat 3-jakoisella. Jos treenaat 3x viikossa, jolloin frekvenssi viikkoa kohden on yksi (1), kannattaa varmaa valita kropan jako ja liikkeet niin, että saat epäsuoralla rasituksella sen toisen treenin lihasryhmälle. Esim. juuri mainitsemallasi jaolla saat rinnalle kaksi treeniä viikossa: toisen suorana rinta/selkä päivänä ja toisen olkapäät/kädet päivänä, jos teet kapean penkin, dipin yms. liikkeen, joka rasittaa epäsuorasti rintaa. Jos treenaat tiheämpään, kannattaa ottaa sellainen jako, että lihakset ehtivät palautumaan, esim. 1. yläkropan työntävät, 2. jalat ja 3. yläkropan vetävät + hyvin suunniteltu liikearsenaali.
ok. mut mun mielestä yläkropan työntävät/vetävät systeemi ei oikee toiminu mulla. Mulla jäi olkapäät armottomasti kehityksestä jälkeen ja nyt oon sitten yrittäny kiriä sitä eroa noin kaks kuukautta :hyper:. Mut tuo ihan perusjakoki näyttäis hyvältä ?

Saattaa olla jonkun mielestä tyhmä kysymys, mutta... Treenaan tällä hetkellä 5x5 SD eli hieman voimapainotteisesti. Olin tossa puol kasista melkeen ysiin ottamassa treeniä, jossa piikataan eli otetaan niitä kolmosia ens viikon vitosen huippusarjalla. Joka tapuksessa otin aika rennolla tahdilla, koska ysiltä meillä alkoi kaverien kanssa futsalvuoro.

Nyt itse asiaan. Onko kellään tarkkaa tietoa siitä, että miten voimapainotteisen punttitreenin jälkeen tällainen 1,5h suht kevyt futsal (tai muu aerobinen) vaikuttaa hermostoon? Vaatiiko hermosto vain pitempää palautumista, vai meneekö treenissä saatu ärsyke puuroksi sen pitkäkestoisen futsalin takia. Vai vaikuttaako edes juokseminen läheskään samalla tavalla suoraan hermostoon, että sillä olisi vaikutusta? Sen verran kevyesti tosin otin, että jalat eivät menneet hapoille ja hengästyin vain alussa hieman.

Lisätään vielä se, että olen vasta toisella viikolla menossa, joten puntit eivät ole mitenkään ylivoimaisen rankkoja.

Kellään mitään mielipiteitä asiasta?

Oma mielipide asiasta on, että eihän se mitään haittaa jos se kevyttä on. En tiiä sitte jos ois rankempi aerobinen et vaikuttasko? Viisaammat kertokaa.

aloitin viraallisen salitreenin kuukaus sitten ja treeni painot nousseet 10-20kg:lla. Onko tämä vähän liiankin nopeaa treeni painojen nousua?

Liian nopeaa??:rolleyes: Mitähän täällä taas sekoillaan? Jos tekniikka ei oo kärsiny niin voiko sitä edes sairaimmallakaan tavalla ajatella että kehitys voisi olla liian nopeaa? Ei minusta.

Saattaa olla jonkun mielestä tyhmä kysymys, mutta... Treenaan tällä hetkellä 5x5 SD eli hieman voimapainotteisesti. Olin tossa puol kasista melkeen ysiin ottamassa treeniä, jossa piikataan eli otetaan niitä kolmosia ens viikon vitosen huippusarjalla. Joka tapuksessa otin aika rennolla tahdilla, koska ysiltä meillä alkoi kaverien kanssa futsalvuoro.

Nyt itse asiaan. Onko kellään tarkkaa tietoa siitä, että miten voimapainotteisen punttitreenin jälkeen tällainen 1,5h suht kevyt futsal vaikuttaa hermostoon? Vaatiiko hermosto vain pitempää palautumista, vai meneekö treenissä saatu ärsyke puuroksi sen pitkäkestoisen futsalin takia. Vai vaikuttaako edes juokseminen läheskään samalla tavalla suoraan hermostoon, että sillä olisi vaikutusta? Sen verran kevyesti tosin otin, että jalat eivät menneet hapoille ja hengästyin vain alussa hieman.

Lisätään vielä se, että olen vasta toisella viikolla menossa, joten puntit eivät ole mitenkään ylivoimaisen rankkoja.

Saattaa vaikuttaa sillä tavalla, koska et pääse syömään sitä tärkeää treenin jälkeistä proteiinipitoista ateriaa. Sillä se treenin jälkeinen ateria on kaikkein tärkein. Tosta hermostosta en oikee osaa sanoa.

Tässä tulee sitte erittäin alottelijan tekstiä.
En siis tiedä yhtään mitään lihaksista ja liikkeistä.

Eli.

Tämmönen simppeli kysymys, eli ku oon itse kattellu peilistä itteäni sivuprofiilista, niin mulla ei ole olkapään takana (selkäpuolella siis) yhtään mitään =D Isoveljeltä tullu sama kommentti.
Eli millä liikkeillä saa kasvatettua olkapään eri puolilta lihaksia?
Tämmönen aika luutanko olen, ja olen kyllä kotireenillä saanu käsi-, rinta- ja vatsalihakset kasvamaan muutamalla toistosarjalla melkeimpä päivittäin. Niin mua häiritsee tässä tosiaan ny se kun ei oo tossa olkapäässä muutakun luuta =D Kiinnostaisi vaan tietää mitkä liikkeet siihen toimii.

Ilmeisesti et treenaa selkää laisinkaan? Jo pelkästään isot selkäliikkeet rasittavat takaolkapäitä ja pelkällä leuanvedolla, kulmasoudulla tms. saa jo paljon aikaiseksi. Lisäksi voi tehdä tietysti eristäviä liikkeitä, kuten takaolkapääsoutua.

Viparit taakse on oma suosikkini takaolkapäille. Ennen tein takaolkapääsoutua taljassa, nykyään vipareita, niillä saan paremman tuntuman. Eli siis vinopenkkiin makaamaan mahalleen, ihan pieni kulma siinä, siitä teet sitten vipareita.

6-15 toistoa per sarja. Ja jos sulla on rasvaa palojen päällä niin ei ne oikein tule näkyviin ku dieettaamalla. Hyviä liikkeitä esim. voimapyörä, istumaannousut ja rutistukset käsipaino niskan takana jne.

Olisi tällainen ongelma, kun on jäänyt reisilihakset jälkeen muusta kropasta. Kysyisinkin mielipiteitä ja ehdotuksia, että mitä kannattaisi tehdä?

Reisilihaksien treenauksessa oma ongelmani ovat polvet, jotka voivat laittaa hanttiin. Reisien treenaamisessa kotona olen käyttänyt hack-kyykkyä, kun en ole enään uskaltanut nostaa 40kg jälkeen tankoa niskan taakse. Reisiin kohdistuva ohjelma viikossa on ollut seuraavanlainen: Eka päivä 1xhack-kyykky, Toka päivä 2xhack-kyykkyä, kolmas päivä 1xrinnalleveto ja 1xetukyykky. Kaksi viikkoa sitten lisäsin viikon kolmanteen päivään ylimääräisen hack-kyykyn, jos tuosta olisi apua?

Olen treenannut nyt yhteensä 4kk, josta 2 ekaa kk on ollut kevyempää. Olen käyttänyt Joe Weiderin menetelmää, joka on ymmärtääkseni 1-jakoinen ohjelma (koko kroppa läpi, 3 kertaa viikossa, 12-13 liikettä/päivä). Ensimmäiset 2kk tein sarjoja 1 ja toistoja 8-10/10-20. Seuraavat 2kk tein sarjoja 2 ja toistoja 8-10/10-20. Nyt aloitin tekemään seuraavat 2kk sarjoja 2 ja toistoja ekalla 5/10 ja toisella 10-12/10-20.

Näiden painonnosto tasapaino kriteerien perusteella oletan kasvun jääneen jälkeen: Penkkipunnerrus 10x50kg, Kyykky 10x70kg, Maastanosto 10x80kg, Hauiskääntö 10x27,5kg, Pystysoutu 10x27,5kg & Pystypunnerrus 10x30kg.

Eilen illalla huomasin, että myös toiseen käteen on ruvennu tulemaan raskausarpia, vaikka olen vähän taukoa pitänytkin salista ja koittanut olla lihoamatta...

Nyt on siis _pakko_ ruveta diettailemaan.
Tulikin mieleen, että eikös voimatreeniä voi tehdä hyvin myös dieetillä?

Eilen illalla huomasin, että myös toiseen käteen on ruvennu tulemaan raskausarpia, vaikka olen vähän taukoa pitänytkin salista ja koittanut olla lihoamatta...

Nyt on siis _pakko_ ruveta diettailemaan.
Tulikin mieleen, että eikös voimatreeniä voi tehdä hyvin myös dieetillä?

Jos arvet johtuvat lihasten kasvusta, jatka samaan malliin. Jos rasvasta, laihduta, mutta muista että arpia voi tulla silloinkin.

Sellaista pohdiskelin, että kun täällä pakkotoistollakin niin paljon jutellaan ja toistetaan sitä että massanhankkimiseen ja voimanhankkimiseen on eri sarjapituudet treenatessa. Eli ne taisivat mennä suunilleen niin että joku alle 6 toistoa kasvattaa voimaa ja vastaavasti joku 8-12 lähinnä massaa. Tämän olen toki lukenut muualtakin ja tiedostan asian itsekin, sekä yritän toki treenata tämän mukaan. Olenkin tehnyt sarjoja vähän molemmista päistä, mutta kun ongelmani on etten halua vain kooltaan isoja lihaksia tai vain pieniä mutta voimakkaita sellaisia. Haluaisin sopivan yhdistelmän molempia.

Kysymys kuuluukin että kehittääkö lyhyet sarjat sitten vain voimaa, eikä kokoa tule lainkaan ja vastaavasti tuleeko pidemmillä massanhankkimissarjoilla lainkaan voimaa? Oletan että jonkin verran tulee sitä voimaa tai massaa vaikkei nimenomaan sitä hakisikaan, mutta ovatko nämä kaksi treenaustapaa nyt niin toisistaan poikkeavaa. Eli onko sillä nyt oikeasti niin paljon eroa esimerkiksi voimansaannin kannalta että tekeekö 4 toistoa vai 8 toistoa?

Jatkokysymyksenä kysyisin että mikä olisi paras treenitapa olisi paras minulle jos en halua vain massaa lisätä tai vain hankkia voimaa? Olisikohan paras tehdä aina sarjoja jotkas ovat pituudeltaan jostain tuosta välistä vai kannattaisikohan tehdä vuorotellen lyhyitä ja pitkiä, esimerkiksi viikoittain vaihtaisi? Toivottavasti nyt saitte jotakin selkoa pohdiskeluistani vaikka toki myönnän että hieman vaikeasti ymmärrettäviä saattavatkin olla:D

Kysymys kuuluukin että kehittääkö lyhyet sarjat sitten vain voimaa, eikä kokoa tule lainkaan ja vastaavasti tuleeko pidemmillä massanhankkimissarjoilla lainkaan voimaa? Oletan että jonkin verran tulee sitä voimaa tai massaa vaikkei nimenomaan sitä hakisikaan, mutta ovatko nämä kaksi treenaustapaa nyt niin toisistaan poikkeavaa. Eli onko sillä nyt oikeasti niin paljon eroa esimerkiksi voimansaannin kannalta että tekeekö 4 toistoa vai 8 toistoa?

Massa ja voima kulkevat aina käsi kädessä eli kyse on vain treenin painotuksesta eikä siitä että pitäisi treenata vain jompaa kumpaa, jotkin pelkän hermotuksen parantamiseen tähtäävät voimaohjelmat ehkä poikkeuksena.

Pidä sarjapituudet yleensä siinä välillä 5-10 niin tulee hyvin molempia, välillä voit ottaa ajan kuluksi pidempää ja lyhyempääkin sarjaa vaihtelun vuoksi. Pakkotoistot ym. temppuilu kannattaa jättää vähemmälle, koska ne ovat selkeästi massapuolen tehokeinoja eivätkä luultavasti ole kokonaisuuden kannalta eduksi, jos tavoitellaan tasapuolisesti voimaa massan ohella.

Eli lyhyesti sanottuna: kovaa perustreeniä vaan äläkä stressaa liikaa muutamasta toistosta sinne tai tänne.

Tosta tulikin mieleen että mitä on esim. näiden herrojen treenissä ollut eroa kun toinen on ns. linjakas ja sporttinen ja toinen taas on tavoitellut pelkästään kokoa ja lihaksia?

http://quanta.cementhorizon.com/archives/chris19ep3rw.jpg

vs.

http://cdn3.ioffer.com/img/item/102/491/525/VjwXggJStmrql7b.jpg

Onko tuolla alemmalla vain yksinkertaisesti paljon enemmän lihaksia vai mikä siihen vaikuttaa?
Itse haluaisin mieluummin näyttää tuolta ylemmältä. Täällä pakkiksellakin näkee mielestäni enemmän noita alemman tyypin näköisiä :D

En tiedä onko treeneissä ollu mitään eroa, mutta toisella herralla lihasmassaa roimasti enemmän. Ja sanosimpa, että toinen naturaali, toinen ei.

Tosta tulikin mieleen että mitä on esim. näiden herrojen treenissä ollut eroa kun toinen on ns. linjakas ja sporttinen ja toinen taas on tavoitellut pelkästään kokoa ja lihaksia?

http://quanta.cementhorizon.com/archives/chris19ep3rw.jpg

vs.

http://cdn3.ioffer.com/img/item/102/491/525/VjwXggJStmrql7b.jpg

Onko tuolla alemmalla vain yksinkertaisesti paljon enemmän lihaksia vai mikä siihen vaikuttaa?
Itse haluaisin mieluummin näyttää tuolta ylemmältä. Täällä pakkiksellakin näkee mielestäni enemmän noita alemman tyypin näköisiä :D
Taitaa lihasten määrä vaikuttaa ulkonäköön. Ei ne lihakset itsekseen tule. Eli kynis--->sporttijannu--->Hulkki.

Back
Ylös Bottom