Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Moikka, oon 15v tyttö ja haluisin alottaa ihan kunnolla treenaamisen. oon jo vähän yli vuoden käyny silloin tällöin salilla, mut haluisin kysyy et minkälainen viikko ohjelma pitäs olla ja miten alottaa treenaus. Kiitos :)

Moikka, oon 15v tyttö ja haluisin alottaa ihan kunnolla treenaamisen. oon jo vähän yli vuoden käyny silloin tällöin salilla, mut haluisin kysyy et minkälainen viikko ohjelma pitäs olla ja miten alottaa treenaus. Kiitos :)
tuossa aloittelijat osiossahan on näitä faq threadijä. niitä kannattaa katsella

Olen nyt treenannut kolmisen viikkoa Arskan G6-ohjelmalla ja syönyt terveellisesti ja säännöllisesti . Paino tippuu ihan kivasti (olen siis dieetillä) mutta mietityttää kalorien alhainen määrä.
Treenaan salilla joka toinen päivä ja käyn kävelemässä 60 minuuttia muina päivinä. Saan ruuasta noin 1800-2200 kaloria päivässä mutta liikunnan ansiosta kulutus on joka päivä noin 3500-4500. Enempää ruokaa ei vaan yksinkertaisesti putoa. Kysyisinkin onko noin suuresta energiavajeesta haittaa? Treeni kulkee ja muutenkin olen virkeämpi kuin ennen.

Eli nyt olen sairaana, sinänsä ei haittaa kummemmin koska olinkin juuri aikeissa pitää kevyen viikon.

Ajattelin vedellä vähän leukoja tässä puolikuntoisena tekemisen puutteesta. Progressiivisesti en siis koskaan ole leukoja vetänyt, mutta luulisin että myötäotteella toistomaksimi on 6-10 ja vastaotteella 10-14.

Ajattelin ensi viikolla tehdä seuraavasti, keskileveällä myötäotteella:

Maanantai 3*3
Tiistai 3*4
Keskiviikko 3*5
Torstai 4*5
Perjantai 5*5
Lauantai 5*6
Sunnuntai LEPO

Ja sitä seuraavalla viikolla vaikka näin:

Maanantai 3*5
Tiistai 3*6
Keskiviikko 3*7
Torstai 4*7
Perjantai 5*7
Lauantai 6*7
Sunnuntai 7*7

Eli kysymys kuuluu, onko tässä mitään järkeä? :)

Kuis paljon vattoja pitäs tehä että jonkun näkönen siks pak olis ens keväällä ?
Riittäkö esim. 2x viikossa 3x20 setit ? (lisä painoilla sitten kun menee..)

2 kertaa viikossa on mun mielestä ihan sopiva, ei niitä joka päivä kannata hinkata. Itse saannut näkyviin, kun tehnyt salilla enimmäkseen vähän lyhyempiä 8-15 toiston sarjoja (rutistuksia, voimapyörää jne).. Palojen näkyminen edellyttää tietysti, että rasvat on tarpeeksi alhaalla.

Voiko HIIT:tiä tehdä kuntopyörällä kun on painoa sen verran ettei paikat kestä juoksua eli esim. 5 min. lämmittelyä sen jälkeen 20 sek. täysillä, 40 sekunttia rauhakseltaan taas 20 sek täysillä, 40 sek rauhakseltaan jne. jne?

Voiko HIIT:tiä tehdä kuntopyörällä kun on painoa sen verran ettei paikat kestä juoksua eli esim. 5 min. lämmittelyä sen jälkeen 20 sek. täysillä, 40 sekunttia rauhakseltaan taas 20 sek täysillä, 40 sek rauhakseltaan jne. jne?

No polkiessa on aika vaikee saada sitä räjähtävää liikettä, mutta miksi sitä ei voisi tehdä noinkin. Itse tein sitä juosten ja polkien ihan oikealla fillarilla. Ja fillarin kanssa ne "vedot" oli jotain 10s luokkaa.

Tälläne kysymys ois.. eli tässä oon ollu reilu 1kk bulkilla, ja nyt pitäs malttaa pitää kevyt viikko vihdoinkin kun tulokset laskee aivan liikaa (kaikissa muissa paitsi mave & kyykky) , mitä mieltä siitä että tekisi kevyen viikon niin että kyykky ja mave kovaa paitsi muut kevyinä? ja jos ei niin pitäiskö stoppailla kevyen viikon ajaks bulkkia vai bulkki päällä kevyestä huolimatta?

onko dippi tavallinen kyykky vai minkähän näkönen se on , en oikeen löydä näitä liikeitä exrs sivulta kun en tiedä niiden englannin kielisiä nimiä

onko dippi tavallinen kyykky vai minkähän näkönen se on , en oikeen löydä näitä liikeitä exrs sivulta kun en tiedä niiden englannin kielisiä nimiä
Dippi:
dippi.jpg

Tälläne kysymys ois.. eli tässä oon ollu reilu 1kk bulkilla, ja nyt pitäs malttaa pitää kevyt viikko vihdoinkin kun tulokset laskee aivan liikaa (kaikissa muissa paitsi mave & kyykky) , mitä mieltä siitä että tekisi kevyen viikon niin että kyykky ja mave kovaa paitsi muut kevyinä? ja jos ei niin pitäiskö stoppailla kevyen viikon ajaks bulkkia vai bulkki päällä kevyestä huolimatta?
Kevyt viikko kaikille, kerran kevyesti vaikka yhtenä päivänä golden sixillä reenata.

ehtiikö palautua jos treenaa joka toinen päivä lähinnä treenaan selkä, hauis, ojentajat, rinta kaikki samalla kertaa ja kaikki lihakset saa 6 sarjaa

Viimeksi muokattu:
ehtiikö palautua jos treenaa joka toinen päivä lähinnä treenaan selkä, hauis, ojentajat, rinta kaikki samalla kertaa ja kaikki lihakset saa 6 sarjaa
Riippu tietysti, kuinka kovaa treenaat, mutta jos oletaan että kovaa, niin ei tuollainen tahti kovin pitkälle kanna. Riittää vallanmainiosti, kun treenaat lihasryhmän kaksi kertaa viikossa.

Ruhohan tottuu kaikenlaiseen, mutta ohjelman laittaisin vaihtoon.

riippuu tietysti siitäkin vedätkö joka reenissä kyykyn & maven & penan ja lisäks muita, vai jotain kevyempiä liikkeitä pelkästään.

Kui pitkät tauot olis hyvä pitää maksimissaan lihaksen kasvulle sarjojen välissä?
Kuuntele kroppaasi. Riippuu liikkeestä, millaisia sarjoja teet yms. Itse olen pitänyt liikkeestä riippuen 60-120sec palautuksia. Ei sitä kelloa kannata tuijottaa, uutta sarjaa peliin kun tuntuu että taas jaksaa.

Kuuntele kroppaasi. Riippuu liikkeestä, millaisia sarjoja teet yms. Itse olen pitänyt liikkeestä riippuen 60-120sec palautuksia. Ei sitä kelloa kannata tuijottaa, uutta sarjaa peliin kun tuntuu että taas jaksaa.

No siis sitä vaa meinasin et ku tulee yleensä jaariteltua sarjojen välissä jonku kans hetke aikaa, et kui pitkää ei missää nimes kannata pitää. eli onko esim 4-5min liikaa?

Back
Ylös Bottom