Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

huh, taitaapi meikäläisel olla jalat ja olkapäät vähä jäles..

etukyykky 5x5 90kg
mave 5x5 125kg
penkki 5x5 102,5kg
kulmasoutu 4x6 85kg
pystypunnerrus (niskantakaa) 3x6 47,5

Rupesin miettii et onkohan sulla penkki jäljes ku ite teen penkkiä enemmällä kuin sä ja kyykys edes maksimi ei oo kovin lähellä sun sarjapainoja. Maves sarjapainot mulla hitusen pienemmät ja pystypunnerusta teen 47,5 kg:dance:

No juu onhan toi penkki vähän jälessä. Tosin viime ajat oon tehnyt melko kapealla otteella enkä ole saanut rintaan touchea juuri lainkaan joten voipi johtua siitä. Mut tosiaan oon miettiny et ens viikosta alkaen rupeisin tekee 2-jakoista ja jättäisin SS:ssän...

Miltä kuullostaa jos kokeilisi tehdä kyykkyä niin että painot ovat tuettuna ala-asennossa eli kyykky tehdäänkin tavallaan päinvastoin normaalikyykkyyn verrattuna: punnerrus ja sitten alas, normissahan mennään ensin alas ja sitten vasta ylös. Normaalistihan painot ovat telineessä siten että ne otetaan hartioille seisoma-asennossa. Syy tämän variaation kokeilemiseen olisi se, että treenaan kotona eikä minulla ole keinoa saada puntteja ylös. Tähän mennessä olen tehnytkin vain etukyykkyä (rivellä tanko ylös). Jos painoille tarvitsisi tehdä vain matala koroke, olisi se huomattavasti helpompaa (pari random mööpeliä vain).

Miltä vaikuttaa? Kokemuksia? Miksi näin ei tehdä ikinä?

Miltä kuullostaa jos kokeilisi tehdä kyykkyä niin että painot ovat tuettuna ala-asennossa eli kyykky tehdäänkin tavallaan päinvastoin normaalikyykkyyn verrattuna: punnerrus ja sitten alas, normissahan mennään ensin alas ja sitten vasta ylös. Normaalistihan painot ovat telineessä siten että ne otetaan hartioille seisoma-asennossa. Syy tämän variaation kokeilemiseen olisi se, että treenaan kotona eikä minulla ole keinoa saada puntteja ylös. Tähän mennessä olen tehnytkin vain etukyykkyä (rivellä tanko ylös). Jos painoille tarvitsisi tehdä vain matala koroke, olisi se huomattavasti helpompaa (pari random mööpeliä vain).

Eihän tuolla ole mitään merkitystä, onko painot tuettu ylhäältä vaiko alhaalta itse liikkeen kannalta. Sama kyykky se on, eikä mitenkään päinvastainen. Jaa no miksiköhän näin ei yleensä tehdä? Näin maalaisjärkeä käyttäen ehkä se on helpompi otaa se paino niskaan ylhäältä. Jos saat sen tangon niskaan alhaalta, niin miksipä ei.

Jaa no miksiköhän näin ei yleensä tehdä? Näin maalaisjärkeä käyttäen ehkä se on helpompi otaa se paino niskaan ylhäältä. .
Ehkä. Ja toinen syy on se, että sieltä alhaalta on vaikeampaa lähteä liikkeelle. Kokeilkaa vaikka ottaa penkissä suurehkot painot varmistinraudoille, laskekaa kädet irti tangosta, ottakaa uudestaan kiinni ja yrittäkää saada se liikkeelle. Ei liiku mihinkään, eikä tarvitse olla edes kovin lähellä maksimirautoja.

Samasta syystä pyydän vaikkapa pystypunnerruksessa käsipainoilla kaveria auttamaan ekan toiston ylös ja aloitan sieltä. Siihen ekan toiston taistelemiseen hukkuu parin toiston edestä voimia.

Vasemman jalan polvessa tuntuu kipua kun laittaa painoa tuolle vasemmalle jalalle. Huomaa esim. futiksessa, sulkapallossa ja vaikka portaissa. Kannataisko jättää kyykyt ja prässit tekemättä? En halua että tämä ainakaan pahenee.

Yritinkin täältä etsiskellä, mutta tuntui löytyvän todellapaljon asiaan liittyviä tekstejä, mutta ei vastausta kysymykseeni. Eli Olen juuri aloittanut sali treenin ja tavoite on päästä osallistumaan lähivuosina (2-3vuatta)fitness malli kisoihin ja suurin ongelmakohta on maha mikä muistuttaa pullataikinaa (vyötärön ympärys huikeat 82cm fläsää).

Ajattelin nyt aloittaa diettaamisella, mutta en nyt oikein tiedä kuinka. Eli mikä olisi kalorimäärä? Nyt syön 1500-1800kcla päivässä(hh n.50g, rasvat n.25g ja protskut n.25) syönkö liikaa vai liian vähän? Rasvoista sen verran että pyrin käyttämään kasvisrasvapohjaisia ja vähärasvaisia tuotteita, mutta nuista rasvan laaduista en sitten enempää ymmärräkkään:)Päivässä liikun paljon. Aamulla tunti koirien kanssa reipasta kävelyä niin että hiki tulee tunnin verran ennen aamupalaa, illalla tunti reipasta kävelyä, töissä 8h suurin osa kävelyä ja salilla pyrin käymään 3-4 kertaa viikossa.

Tahtoisin tässä nyt päästä jonkin näköiseen alkuun ja niin kuinka haitallista dietille on pieni lipsuminen joskus herkkuihin? Karkin himon sattuessa olen pyrkinyt ostamaan viinirypäleitä tai chili pähkinöitä mutta aina se ei onnista..mutta tänks jo etukäteen (ja sukupuolenihan on siis nainen ja 162/63kg). :rock:

Jotenkin kuolleena syntynyt idea. Hae 5 metriä RHS-putkea ja hitsaa telineet

Yritinkin täältä etsiskellä, mutta tuntui löytyvän todellapaljon asiaan liittyviä tekstejä, mutta ei vastausta kysymykseeni. Eli Olen juuri aloittanut sali treenin ja tavoite on päästä osallistumaan lähivuosina (2-3vuatta)fitness malli kisoihin ja suurin ongelmakohta on maha mikä muistuttaa pullataikinaa (vyötärön ympärys huikeat 82cm fläsää).

Ajattelin nyt aloittaa diettaamisella, mutta en nyt oikein tiedä kuinka. Eli mikä olisi kalorimäärä? Nyt syön 1500-1800kcla päivässä(hh n.50g, rasvat n.25g ja protskut n.25) syönkö liikaa vai liian vähän? Rasvoista sen verran että pyrin käyttämään kasvisrasvapohjaisia ja vähärasvaisia tuotteita, mutta nuista rasvan laaduista en sitten enempää ymmärräkkään:)Päivässä liikun paljon. Aamulla tunti koirien kanssa reipasta kävelyä niin että hiki tulee tunnin verran ennen aamupalaa, illalla tunti reipasta kävelyä, töissä 8h suurin osa kävelyä ja salilla pyrin käymään 3-4 kertaa viikossa.

Tahtoisin tässä nyt päästä jonkin näköiseen alkuun ja niin kuinka haitallista dietille on pieni lipsuminen joskus herkkuihin? Karkin himon sattuessa olen pyrkinyt ostamaan viinirypäleitä tai chili pähkinöitä mutta aina se ei onnista..mutta tänks jo etukäteen (ja sukupuolenihan on siis nainen ja 162/63kg). :rock:

Kalorimäärää ei pysty sanomaan. Laske vaikka kalorilaskurilla kulutuksesi ja pyri syömään 500 kcl alle kulutuksesi. jos nyt oikein ymmärsin, että 25g proteiinia päivässä on aivan liian vähän epäilen kyllä, että tarkoitit prosentteja. Vähintään kaksi grammaa proteiinia per rasvaton painokilo. Itse suosin kyllä 2,5-3g/rasvaton painokilo. Pyri syömään niin, että kokonaiskaloreistasi 30% tulee proteiineista, 30% rasvoista ja 40% hiilihydraateista Eli proteiinia tarviset vähintään 120g/päivä. Ja ei pieni lipsuminen ole hyvästä mutta joskus jopa kannattaa pitää mässäilypäivä jolloin ei seuraa niin tarkasti syömisiään mutta silloinkin järki käteen.

Jos nyt jotain vinkkejä antaisi niin muista syödä tarpeeksi muuten elimistö menee tukkoon, etkä laihdu. Syö 5-6 kertaa päivässä pieniä annoksia.

Siinä on semmonen ongelma että mites otat siellä käppyrässä tangon alla kunnon paineet keskikroppaan jotta nosto pysyy kasassa. Et mitenkään. Sitten vielä tuo kuolleen raudan nostaminen on pirun raskasta. Ennustan loukkaantumisia jos teet noin.

Mää tykkään katsella joskus sitä tankoa ja tällätä oikeaan kohtaan.. En kyllä aina tee noin. Enkä tiedä onko hyväksikään.

Ei ole hyväksi voi kuulemma mennä niskat lukkoon jotenki. Itse en kyllä osaa tehdä niin, että ei nousisi:puntti:

Joo elikkä tässä vasta rekisteröityneenä pakkotoiston käytäjänä piti tulla kysymään täältä kun ei oikeen muuta löytyny että onko kellään tietoa minkälaisia ovat nämä remmit joilla avitetaan hieman leuan nostoa ja onko kellään tieto mistä semmoisia saisi ostettua netistä/jyväskylän alueelta, itse pitäisi leuan nosto saaha kuntoon kun painoa on 120kg ja yleisestikin pitäisis saaha vähän treenattua ja jos joku vielä ystävällisenä viitsisi avittaa minkälainen on kunnon lenkeily ohjelma ?

Joo elikkä tässä vasta rekisteröityneenä pakkotoiston käytäjänä piti tulla kysymään täältä kun ei oikeen muuta löytyny että onko kellään tietoa minkälaisia ovat nämä remmit joilla avitetaan hieman leuan nostoa ja onko kellään tieto mistä semmoisia saisi ostettua netistä/jyväskylän alueelta, itse pitäisi leuan nosto saaha kuntoon kun painoa on 120kg ja yleisestikin pitäisis saaha vähän treenattua ja jos joku vielä ystävällisenä viitsisi avittaa minkälainen on kunnon lenkeily ohjelma ?

En tiedä mistään remmeistä mutta ellei mene yhtään leukaa niin aloita negatiivisillä eli laskeudu hitaasti jarruttaen yläasennosta suorille käsille. Sitten kun menee yksi leuka niin vetelet ykkösiä ja kohta menee 2 ja puolen vuoden päästä 10 semminkin kun joku postaa sen lenkkeilyohjelman...

tarkoitatkohan vetoremmejä?

Remmihän on nyt semmonen joka leukoja vetäessä tulee jalan alle jolloin se avittee hieman leuan nostoa. itseäni on kuitenki moiset ihmetyttänyt, onko toimivia ja onko miten järkevä ruveta käyttämään

Okei. Itse tuollasista edes kuullut:)

Back
Ylös Bottom