Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Tässä läjä aloittelijan kysymyksiä:

1. Voiko Arnoldin kuusikossa leuanvedon korvata ylätaljalla?

Varmasti voi mutta kyllä leuanveto on täysin eri liike kuin ylätalja. Molemmissa vedetään leuka tankoon tai tanko leukaan mutta siihen yhtäläisyydet sitten jää. Leuanvedossa kaikenlainen tahaton kusettaminen on huomattavasti vaikeampaa ja se ottaa myös keskivartalon lihaksiin, erityisesti syviin vatsalihaksiin, aivan erilaisesti.

penkis on iha kiva olla varmistaja mutta kyykys en oo ite ainakaa ikänä käyttäny varmistajaa, siitähä ne painot seläst/rinnalt on helppo tipauttaa maaha jos tuntuu ettei tule.

Joo-o, todella suositeltavaa vetää kyykkysarjoja niin tappiin, että jää ala-asentoon tai johonkin puoliväliin. Kaikkien loukkaantumismekanismien äiti ja isä on harrastaa tuota painojen tiputtelua. Olikohan vitsi? Kyykätessä pitäisi aika hyvä taju olla, että vieläkö menee yksi vaiko ei. Jos vähänkin arveluttaa niin ei muuta kuin tanko telineisiin.

Morjens. Olen nyt käynyt pari kuukautta salilla neljä kertaa viikossa, mietin että olisikohan aika pitää kevyt viikko (tai kuinka monta päivää olisi suotavaa) tässä vaiheessa? Ja mitä silloin kannattaa tehdä, samoja liikkeitä pienillä painoilla, jättää kokonaan sali väliin, vai jotain muuta?

Morjens. Olen nyt käynyt pari kuukautta salilla neljä kertaa viikossa, mietin että olisikohan aika pitää kevyt viikko (tai kuinka monta päivää olisi suotavaa) tässä vaiheessa? Ja mitä silloin kannattaa tehdä, samoja liikkeitä pienillä painoilla, jättää kokonaan sali väliin, vai jotain muuta?

Ite en kevyitäviikkoja pidä ellei ole tulokset täysin jumahtaneet paikalleen. Eli jos treeni kulkee niin mitä sitä naasuilemaa:puntti: Jos on paikat tosi juntturassa tai tulokset jumahtaneet niin pitäisin sen kevyenviikon. Ite en noista väliviikoista oikee perusta. Tosin tässä salilla käyntiä vasta reilut puolvuotta takana, että joku viisaampikin vois vähän valistaa.

Mä tein kovaa treeniä vähän yli 3 kuukauden ajan jonka takia vähä väsähin joten pidin juuri viikon tauon salilta ja nyt uutta nousua :puntti: Tosin vitun flunssa iski viikonloppuna joten treeni tai pari jää nyt välistä :jahas: Voit pitää sen kevyen viikon, että teet vaikka pitempää sarjaa ja painot 70% normaalista tai ota kokonaan viikko taukoa.

Hajos olkapää sunnuntaina lätkäpelissä joten nyt ei sitten hirveesti yläkropalla mitään tehdä varmaan pariin viikkoon. Diettiä pitäs jatkaa ja salilla olis mukava käydä ainakin sen 3kert viikkoon joten olenko aivan :david: jos treenaan jalat 3kertaa viikossa. Esim 1kova ja 2kevyempää treeniä?

Hajos olkapää sunnuntaina lätkäpelissä joten nyt ei sitten hirveesti yläkropalla mitään tehdä varmaan pariin viikkoon. Diettiä pitäs jatkaa ja salilla olis mukava käydä ainakin sen 3kert viikkoon joten olenko aivan :david: jos treenaan jalat 3kertaa viikossa. Esim 1kova ja 2kevyempää treeniä?
Ihan hyvit voit tehä 2 kovaa ja 1 kevyemmän.

Joo-o, todella suositeltavaa vetää kyykkysarjoja niin tappiin, että jää ala-asentoon tai johonkin puoliväliin. Kaikkien loukkaantumismekanismien äiti ja isä on harrastaa tuota painojen tiputtelua. Olikohan vitsi? Kyykätessä pitäisi aika hyvä taju olla, että vieläkö menee yksi vaiko ei. Jos vähänkin arveluttaa niin ei muuta kuin tanko telineisiin.

Ite en oo IKINÄ joutunu tiputtamaa painoja kyykätes, enkä tarvinnu varmistajaa. Mutta näin ite tekisin JOS kävis niin ettei sielt lattiast enää saakkaa sitä persettä ylös.

Ite en oo IKINÄ joutunu tiputtamaa painoja kyykätes, enkä tarvinnu varmistajaa. Mutta näin ite tekisin JOS kävis niin ettei sielt lattiast enää saakkaa sitä persettä ylös.

Tästä tuli mieleen, kuinka monella on kyykätessä käynyt niin ettei alhaalta enää ylös tullakaan? Itselleni ei ole, onneksi, näin käynyt. Tuntuu, että ei sitä tankoo selästä ihan noin vaan "tiputa" taakseen.... Ranteita saa ainakin vähän väännellä. :D

Tästä tuli mieleen, kuinka monella on kyykätessä käynyt niin ettei alhaalta enää ylös tullakaan? Itselleni ei ole, onneksi, näin käynyt. Tuntuu, että ei sitä tankoo selästä ihan noin vaan "tiputa" taakseen.... Ranteita saa ainakin vähän väännellä. :D
Joskus viime keväänä tuli 90 ja 100kg:lla paristi noin tehtyä... :D Ei oo mikään maailman mukavin tunne kun on syväkyykyssä selkä pyöreenä, kun en sillon tajunnu tiputtaa niitä tarpeeksi aikaisin.

Jalkaterän ja säären väliset nivelet kipuilevat liikaa

Ootko koittanut vaikka askelkyykkyä korokkeella? Eli seisot korokkeella ja astut siitä taakse ja alas. Ei tartte olla mikään korkea koroke... Painot pienenee paljon kyykkyyn nähden ja kai siinä painopistekin jonkin verran muuttuu.

Kyllä ite yrittäsin löytää jonkin mahdollisimman samanlaisen liikkeen korvaamaan. Prässit, hack-koneet ja smithit ei minun mielestä toimi korvaavina liikkeinä. Kyykyt on kuitenkin kokovartaloliikkeitä..

Jos ite haluat sekoittaa niin hera+malto käy hyvin. Kreatiini ja beta-alaniini olis vielä ihan kivoja lisiä. Vaikka P-Storesta tai Prismasta. Google on kans ihan hyvä kaveri jos verkkokauppoja etit :) Prismassa on myös tarjouksessa 4kg ämpäri Mass Blastia 39,90e, seki on varmasti palkkariksi hyvää kamaa.

Pistän nyt tänne kun en viittiny uutta aiheta treeni osioon avata eli oon nyt treenaannu pari vuotta erinäisillä ohjelmilla treenannu tekniikat kuntoon ja niin edelleen ja nyt aion siirtyä voimannoston puolelle, joten kertokaahan hyviä voimannosto ohjelmia, jolla saa hilattua penkkiä, kyykkyä ja mavee tasasesti ylöspäin? Tiedän ettei kaikki ohjelmat välttämättä sovi kaikille mutta kerro silti oma voimanosto ohjelmasi tai linkki johonkin muuhun hyvään kun tuntuu, että täällä ohjelmia pursuaa joka tuutista mutta mikä sitten on hyvä ja mikä ei

joka välipäivänä tulee otettua aamusta krea/proteiini juoman, niin kannattaisiko minun myös reenipäivinäkin vetää tuo sama setti aamulla, reenin jälkeisen palautusjuoman lisäksi?

joka välipäivänä tulee otettua aamusta krea/proteiini juoman, niin kannattaisiko minun myös reenipäivinäkin vetää tuo sama setti aamulla, reenin jälkeisen palautusjuoman lisäksi?

- välipäivinä protskudrinkki
- reenipäivinä syön tuhdimmin, kuitenki sillei ettei tarvi salil oksennella :urjo:
- palautusjuoma reenin jälkee, joskus vaa mätän ruokaa sen mukaa että varmast proteiinit tulee täytee

Näin siis teen itse, joku muu tekee varmasti eritavalla. Päivittäin (*2) käytän massanlisääjää lisäksi.

Back
Ylös Bottom