Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Joo, tiedän kyllä miks afritiikan lapsien masut ovat pyöreitä, tiedän myös että kehoni ei voi olla säästöliekillä, koska tuo varmasti oli yksi niistä päivistä jolloin ei tule syötyä paljoa, mutta tasaisesti pitkin päivään 5 vai 6 ateriaa oli koko pvän aikana, muttei tullut nälkä. Joten pliis, tarviiko sitä heti alkaa dissaamaan -.-

Voe helvata, saa niitä aivoja käyttää. Jos ei maha kestä laktoosia, niin totta kai silloin ehkä voisi vaihtaa siihen laktoosittomaan? :rolleyes:
Miks ennen treeniä pitäis joku vitun prodedrinkki vetää? Ei mitään drinkkejä ennen treeniä. Treenin jälkeen palkkari nassuun ja se on siinä. :haart:

Voe helvata, oli ehkäpä sarkasmia tuo 'miten pitäs maidon lipittämistä jatkaa:rolleyes:'.. Enköhä mä nyt vittu tiedä jos maha ei kestä, että pitää siirtyä laktoosittomaan takasin :jahas: Enempi kaipasin vastauksia siihen, että sitä maitoa voi varmaan vetää pitkin päivää, myös iltapalan yhteydessä ja reilusti? Ja, että kuinka kauan ennen treeniä vetäisin sen heradrinksun kun välipalan syön siis vähintään puolituntia ennen treeniä. Palkkarin nyt tietty otan heti treenin jälkeen.

Voe helvata, oli ehkäpä sarkasmia tuo 'miten pitäs maidon lipittämistä jatkaa:rolleyes:'.. Enköhä mä nyt vittu tiedä jos maha ei kestä, että pitää siirtyä laktoosittomaan takasin :jahas: Enempi kaipasin vastauksia siihen, että sitä maitoa voi varmaan vetää pitkin päivää, myös iltapalan yhteydessä ja reilusti? Ja, että kuinka kauan ennen treeniä vetäisin sen heradrinksun kun välipalan syön siis vähintään puolituntia ennen treeniä. Palkkarin nyt tietty otan heti treenin jälkeen.
Miks sun joku heradrinkki pitäis vetää, jos välipalan syöt? Vedät vaikka välipalan yhteydessä rahkan niin ei tarvia heraa tuhlata moiseen.
Tietysti sitä maitoo voi juoda pitkin päivää? Itellä menee yleensä vähän yli 3 litraa maitoo päiväs, ruuan kanssa yleensä 1 litra ja muuten tulee lipitettyä pitkin päivää.

Toi säästöliekki nyt on muutenki vähän kyseenalainen imo ja ajankohtainen vasta kun rasvat alkaa olla alle 10%. Jos rasvaprosentti on 22% niin turha alkaa mitään mättö- tai tankkauspäiviä pitämään ettei aineenvaihdunta pysähtyisi. Vasta kun ollaan oltu dieetillä pitkään ja rasvaa on tippunut runsaasti, on aiheellista alkaa varomaan "säästöliekkiä".

Miks sun joku heradrinkki pitäis vetää, jos välipalan syöt? Vedät vaikka välipalan yhteydessä rahkan niin ei tarvia heraa tuhlata moiseen.
Tietysti sitä maitoo voi juoda pitkin päivää? Itellä menee yleensä vähän yli 3 litraa maitoo päiväs, ruuan kanssa yleensä 1 litra ja muuten tulee lipitettyä pitkin päivää.

Välipalana toimii banaani ja rahka mutta siis sillä aattelin kun porukka puhuu et ennen treeniä nautittava prodedrinkki olis jopa tehokkaampi yms kuin palkkari mutta siis ihan :david: olen tuohon mitään sanomaan.. Entäs kun eikös ole joku raja paljonko proteiinia voi kerralla nauttia joten jos itse ruoasta saa kunnolla proteiinia ja vetää reilusti eli jonkun litran maitoa ruoan yhteydessä niin eikös siinä tule aika hitosti prodee kerralla? Joskus asiasta täältä lukassut.

Mä nyt sen verran puutun, että toi nälkä nyt ei liity säästöliekkiin mitenkään. On sitä itekin sairausaikoina eletty 800kcal per päivä ja nälkä ei ollut koskaan. Ja aivan salettiin mun keho oli tuolloin säästöliekillä.

Toi säästöliekki nyt on muutenki vähän kyseenalainen imo ja ajankohtainen vasta kun rasvat alkaa olla alle 10%. Jos rasvaprosentti on 22% niin turha alkaa mitään mättö- tai tankkauspäiviä pitämään ettei aineenvaihdunta pysähtyisi. Vasta kun ollaan oltu dieetillä pitkään ja rasvaa on tippunut runsaasti, on aiheellista alkaa varomaan "säästöliekkiä".

Sen takia huomautin varomaan säästöliekkiä, koska kyseessä on varmaan iso mies, koska ylipainoa on, joten jo peruskulutus on suuri. Hän sanoi syönneensä alle 1400kcal päivässä ja meinaa siitä vielä lähteä diettailemaan, eli pienentämään kulutusta.

Onko tuo ähky kovin hyvä asia? Nyt vedin ruoan kanssa sen litran laktoositonta kevytmaitoa ja meinaa poksahtaa. Pitäskö annoskokoa hieman pienentää kun maidon määrä lisäänty kertaheitolla?

Välipalana toimii banaani ja rahka mutta siis sillä aattelin kun porukka puhuu et ennen treeniä nautittava prodedrinkki olis jopa tehokkaampi yms kuin palkkari mutta siis ihan :david: olen tuohon mitään sanomaan.. Entäs kun eikös ole joku raja paljonko proteiinia voi kerralla nauttia joten jos itse ruoasta saa kunnolla proteiinia ja vetää reilusti eli jonkun litran maitoa ruoan yhteydessä niin eikös siinä tule aika hitosti prodee kerralla? Joskus asiasta täältä lukassut.
No jos välipalana syöt rahkan ni siitä saa yli 24 grammaa proteiiniä joten et sä tarvii siihen prodedrinkkiä päälle, kun sit tulis yhteensä yli 50 grammaa proteiiniä ja yleensä silleen otetaan et joka aterialla tulee n. 30 grammaa protskua.

Ähky ei ole hyvä. Liiasta ruuan ahtaamisesta kerralla ei ole mitään hyötyä, keho ei pysty kaikkia ravintoaineita hyväksikäyttämään silloin.
Itellä menee aina ruualla litra maitoo ja ei kyl mittään ähkyä tule, kyl se siitä :D

Millasilla makroilla nyt sitten kannattaisi vetää "normaali" vhh-dieetti. Itse olen tähän asti vetänyt niin, että protskua noin 250g, hiilari n.70-80g ja loput rasvaa. Kalorit keskimäärin 2000kcal per päivä. Nyt olen lueskellut eri keskusteluja ja monet sanovat, että tuo hiilari määrä on juuri huonoin, että kroppa ei tiedä, mitä sen tulisi kayttää polttoaineena. Onko tosiaan näin? Mikäli tosta taas hiilaria lisää, niin rasvat jää aika minimiin.

Saman kysymyksen olen sittänyt "Ekaa kertaa dieetillä" - osiossa, mutta ajattelin, että saan nopeammin vastauksen, kun esitän sen myös täällä. :)

Normaalipainoisen laihdutus

(Olen uusi täällä ja aloittelija, toivottavasti nyt en mokaa viestin lähettämisessä!)

Eli olen 20-vuotias nainen, 152cm/44kg. Tavoitteena olisi polttaa rasvaa keskivartalosta, jota painoindeksistä huolimatta löytyy.

Netistä löytämieni laskureiden mukaan peruskulutus ilman liikuntaa on päivässä n. 1400kcal, olen vetänyt 1200kalorilla (jos liikun runsaasti, syön tottakai enemmän) ja painoa on pudonnut alkuvuodesta 8kg. Koska vedän hyvin vähällä kalorimäärällä, lasken tarkasti että saan ruoasta tarpeeksi pehmeää rasvaa, proteiinia, kuituja, vihanneksia, hedelmiä, marjoja.

Liikun aktiivisesti. Käyn ryhmäliikuntatunneilla (step, aerobic, spinning jne) n. 3krt/vk, bodypumpissa n. 2krt/vk, palauttelevilla kävelylenkeillä (n.1h) suunnilleen kolmesti viikossa ja kerran viikossa n.40km pyörälenkillä. Salilla en ole käynyt kesän aikana, keväällä oli kaksijakoinen treeniohejlma eli kävin 2krt/vk.

Koska olen normaalipainoinen, vastaus ongelmaani lienee rasvan muuttaminen lihakseksi? Mutta kuinka tämä käytännössä onnistuu, sillä rasvaahan kertyy entisestään jos alan kasvattamaan massaa? Enkä loputtomiin voi miinuskaloreillakaan olla, jottei alipaino ylimääräisistä rasvoista huolimatta iske.

Neuvoja?

Koska olen normaalipainoinen, vastaus ongelmaani lienee rasvan muuttaminen lihakseksi? Mutta kuinka tämä käytännössä onnistuu, sillä rasvaahan kertyy entisestään jos alan kasvattamaan massaa? Enkä loputtomiin voi miinuskaloreillakaan olla, jottei alipaino ylimääräisistä rasvoista huolimatta iske.

Neuvoja?

Rasvaahan ei sinänsä lihakseksi voi muuttaa.. en ole mikään expertti näissä asioissa mutta oman kokemuksen mukaan rasvaa ei lihaskasvuun verrattuna erityisen paljon tule jos syöt sopivasti plussakaloreilla, ei siis mitään +1000cal. Sittenkun on vähän sitä lihastakin kertynyt voi olla rasvan pois diettaaminenkin helpompaa. Itse taidan olla n. +500cal normi kulutukseen verrattuna. :piis:

Kysästäämpäs jos täällä joku osais auttaa... Tuli ~kuukausi sitten homattua punttipenkki, ja aluksi nostellut sillon tällöin. Noh, "käsistähän" se lähti, ja pari viikkoa nyt vedetty tolla "starting strenght" yksjakoisella ohjelmalla.

Ongelmaksi on nyt alkanu muodostumaan aivan käsittämätön niska / päänsärky treenin loppupuolella.

Eli kun oon eka vetäny tuon ohjelman loppuun, ja tuntuu että lihaksissa riittää vielä potkua, niin oon jatkanut liikettä niin pitkään kun potkua riittää parin sarjan verran.
Siinä kohtaa kun alkaa lihakset jo väsyä ja täristä, ja tulee sellasia "peräsuolipihalle" ponnistustoistoja, saa muutaman toiston, jonka jälkeen tuntee takaraivossa viiltävän kivun hiipivän, mikäli toistoja jatkaa, yltyy kipu sekunneissa sietämättömäksi (tuntuu kuin taju lähtis).

Kun kipu on jo iskenyt, ja vaikka odottelee pari minuuttia että se hellittää, ja koittaa jatkaa, iskee kipu melkein instanttina takaisin.

Eka tuo ilmeni maanantaina hauiskääntöä tehdessä, tänään penkissä.

Toinen kysymys koskee taukoa sarjojen välissä? Kuinka pitkä olisi optimi ? Tähän asti odottanut parikymmentä sekuntia että hengitys hieman tasaantuu, ja uutta sarjaa kehiin.

jos joku osais näitä vähä valottaa oisin kiitollinen :)

itse itseäni lainaten, osaisko joku jeesata tuon kyssän kanssa ? Perjantaina töissä työntelin autoa pihalla käyntiin, eka meni ihan hyvin, taas alkoi voimat pikkuhiljaa hiipua ja väkisin rykäsee sen vikan ponnistuksen. Noh, auto lähti käyntiin ja takaraivossa viilsi niin p*rkeleesti että jalat petti alta...

itse itseäni lainaten, osaisko joku jeesata tuon kyssän kanssa ? Perjantaina töissä työntelin autoa pihalla käyntiin, eka meni ihan hyvin, taas alkoi voimat pikkuhiljaa hiipua ja väkisin rykäsee sen vikan ponnistuksen. Noh, auto lähti käyntiin ja takaraivossa viilsi niin p*rkeleesti että jalat petti alta...

Eiköhän tollasen kivun kanssa kannattas mennä lääkäriin? Eipä nuihin palautusaikoihin mitään "optimaalista tarkkuutta" ole mutta joku 2-4 minuuttia vois pitää varsinkin SS:ssä.

Mulla on selkäpäivänä ekat kolme liikettä kulmasoutu,alatalja ja leuat.. pitäisikö alataljan ja leuanvedon paikkoja vaihtaa? kun ei meinaa leukoja mennä paljo paskaakaan lisäpainoilla kun forkut palanu iha loppuun

Mulla on selkäpäivänä ekat kolme liikettä kulmasoutu,alatalja ja leuat.. pitäisikö alataljan ja leuanvedon paikkoja vaihtaa? kun ei meinaa leukoja mennä paljo paskaakaan lisäpainoilla kun forkut palanu iha loppuun
No vaiha silleen mitenkä itestäs parhaiten tuntuu ja mitenkä saat parhaiten jokaisen liikkeen vedettyä. Ei kukaan muu sitä pysty sanoo mikä sulle on paras :)

Normaalipainoisen laihdutus

Rasvaahan ei sinänsä lihakseksi voi muuttaa.. en ole mikään expertti näissä asioissa mutta oman kokemuksen mukaan rasvaa ei lihaskasvuun verrattuna erityisen paljon tule jos syöt sopivasti plussakaloreilla, ei siis mitään +1000cal. Sittenkun on vähän sitä lihastakin kertynyt voi olla rasvan pois diettaaminenkin helpompaa. Itse taidan olla n. +500cal normi kulutukseen verrattuna. :piis:

Paljon mun kokoisella naisella vois nuo plussakalorit olla? Vissii ois hyvä jos ne plussakalorit koostuis proteiinista? Ja kauanko tätä vaihetta olis hyvä jatkaa (ja vissii pitäis palata salille)?

Äh kuulostaa masentavalta että plussakaloreille.. mutta jos se on ainoa tie :confused:

Back
Ylös Bottom