Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Paljon mun kokoisella naisella vois nuo plussakalorit olla? Vissii ois hyvä jos ne plussakalorit koostuis proteiinista? Ja kauanko tätä vaihetta olis hyvä jatkaa (ja vissii pitäis palata salille)?

Äh kuulostaa masentavalta että plussakaloreille.. mutta jos se on ainoa tie :confused:

Sellaset 300-500kcal plussalla. Plussakaloreitahan se lihakset kaipaa jotta kasvavat. Just tollasilla maltillisilla plussilla ei pitäs sitä fläsää kovinkaan paljoa tulla. Salille mars ja jatka niin kauan kunnes omasta mielestäsi on tullut sopivasti lihaa ja olisi tarpeen kiristellä. Kun sitten tulee sen kiristelyn aika niin kalorit johonkin -500kcal ja salilla kannattaa silloinkin käydä jotta lihat säilyy.

Paljon mun kokoisella naisella vois nuo plussakalorit olla? Vissii ois hyvä jos ne plussakalorit koostuis proteiinista? Ja kauanko tätä vaihetta olis hyvä jatkaa (ja vissii pitäis palata salille)?

Äh kuulostaa masentavalta että plussakaloreille.. mutta jos se on ainoa tie :confused:

Kokeile vaikka +250cal alussa normi kulutuksen lisäks, ja sun kokosella varmaan noita proteiineja ois ihan hyvä saada joku 75-100g päivässä. Jos sulla on vaaka kotona tai sit salilla missä käyt niin ota alkupaino talteen ja katso paljon saat kuukaudessa (tai paljon nousee joka viikko paino) tolla +250cal painoa lisää. Jos näyttää ettei nouse niin lisää vähän kaloreita taas ja kattoo sit vaakaa uudestaan. Joku 1 kilo / kk vissiin ihan hyvä vauhti.. Jos tulee nopeemmin niin sit varmaan rasvaprosentti vähän nousussa, toki riippuu ihmisestä. Kannattaa pyytää joltain 'pro'lta täältä joku saliohjelma ja sit alkaa sillä vääntää

:puntti:

Mulla on selkäpäivänä ekat kolme liikettä kulmasoutu,alatalja ja leuat.. pitäisikö alataljan ja leuanvedon paikkoja vaihtaa? kun ei meinaa leukoja mennä paljo paskaakaan lisäpainoilla kun forkut palanu iha loppuun

Kokeile sillein, että teet selkätreenin liikkeet käännetyssä järjestyksessä. Omalle kropalle toimii helvetin hyvin, aivan kuin kroppa kokisi jonkun aivan uuden treenin.

Tuolta aloittelijoiden treenivinkkitreadista otin tämmösen:

3-jakoiset ohjelmat:

1. Rinta, olkapäät, ojenatajat, epäkkäät
-Penkkipunnerrus tanko / kp x 2
-Vinopenkki kp / tanko x 2
-Ristitalja / viparit maaten / peck-deck x2
-Viparit sivulle x2
-Viparit taakse x2
-Pystypunnerrus x2
-Kapea penkki / ranskalainen punnerrus x3
-Ojentajapunnerrus x3
-Kohautukset x3

2. Jalat
-Kyykky / etukyykky / prässi x4
-Reiden ojennukset x3-4
-SJMV x 4
-Reiden koukistukset x 2-3
-Pohkeet istuen / seisten 5-6

3. Selkä, hauikset, forkut
-Kulmasoutu x 3
-Alatalja x 2
-Ylätalja leveä / leanveto x3
-Ylätalja kapea x2
-Hauikset tanko / kp x3
-Hauikset scott tanko / kp x3
-Rankekäännöt x3

Elikkä onko tuo järjestys vain listattuna, että mitä kaikkea kyseisen päivän aikana tehdään vai onko tuo paras järjestys tehdä kyseiset liikkeet? 1-jakoisella nyt tehty pari kuukautta, sitä ennen todella pitkään 2-jakoisella, mutta siihen ei oikein ole aikaa, kun on kolmivuorotyö, niin ei koskaan tiedä miten ehtii. 2-jakoinen oli kyllä omaan mieleen hyvä ja nyt voisi kokeilla miten tämä pelittää.

Onhan tuo hyvä tuossa järjestyksessä.Kannattaa ne pääliikkeet tehä ennen apuja niin saa kunnolla reenattua ja jos ei meinaa tanko pysyä käsissä niin muuta järjestystä tai käytä remmejä :puntti:

Onhan tuo hyvä tuossa järjestyksessä.Kannattaa ne pääliikkeet tehä ennen apuja niin saa kunnolla reenattua ja jos ei meinaa tanko pysyä käsissä niin muuta järjestystä tai käytä remmejä :puntti:

Jees mietin vain semmoista, että onko ideaalimpi esim. tehdä
ylätalja leveenä -> ylätalja kapeena -> hauikset tangolla -> hauikset scott tangolla
vai
ylätalja leveenä -> hauikset tangolla -> ylätalja kapeena -> hauikset scott tangolla.

Elikkäs, tänään oli ikäänkuin normaalipäivän mun syömisten suhteen, kaloreita n. 2000 suhteet oli 36-34-30, ajattelin huomenaamulla aloittaa tuon HIIT:in ja tehdä sitä 4kertaa viikossa aamuisin ja päivällä 4kertaa viikossa salireeni, toimiiko tuo HIIT paremmin aamulla, vai onko väliä jos sen tekee päivällä, minun ei ilmeisesti tarvitse lähtä kovin diettaamaan, muutakuin katsoa vähän tarkemmin mitä suuhun pistää.

kyssä

On ehkä vähän ihmeellinen kysymys, mutta itse olen painojen nostelun alottanu tällä viikolla :S Ohjelmaani kuuluu vain
vipunostot 3x12 4kg
kahdenkäden ojentaja 3x12 8kg
hauiskääntö käsipainoilla 3x12 7,5kg
kulmasoutu 3x12 10kg
punnerrukset 2xmax....
Ja tähän rinnalle aion tehdä tuollaisen leuanveto "treenin"

Eli kun reenaamisen aikanahan pitää aika paljon syödä että ne lihaksetkin kasvaisi, niin eikös mahakin sitten kasva kovaa vauhtia mukana? Kun itsellä on jo aika paljon vararavintoa vyötäröllä :D

Sitten onko liian rankkaa jos tekisi esim.
Ma: puntti (+leuat)
Ti: pyöräily lenkki (45min)
Ke: puntti (+leuat)
To: Välipäivä
Pe: puntti(+leuat)
La: pyöräilylenkki (45min)
Su: välipäivä

Kiitos etukäteen ja koettakaa saada selko :D

^NYT MENEE JALAT IHAN HAPOILLE PERKELE!!!

Ei oikeasti, tuossa ei ole mitään järkeä. Ota joku yksinkertainen pääliikkeistä koottu treeni ja unohda hauiskäännöt ja viparit. Pistän oman ohjelman tohon alle, hyvin on toiminut.

Kyykky
Mave
Penkki
Pystypunnerrus
Kulmasoutu
Joku vatsaliike

Toi siis 3krt/vko läpi ei-peräkkäisinä-päivinä.

Elikkä onko tuo järjestys vain listattuna, että mitä kaikkea kyseisen päivän aikana tehdään vai onko tuo paras järjestys tehdä kyseiset liikkeet?

Onhan tuossa aika hyvin listattu, eli esim. kohautuksia tai rannekääntöjä ei ekana liikkeenä :rolleyes: Pystypunnerrus voisi olla aikaisemmin vaikka heti vinopenkin jälkeen. Eipä tuossa muuten oikein mitään probleemaa, nuo kohautukset ja rannekäännöt eivät nyt mitenkään välttämättömiä ole. Itse ottaisin kyllä maven tonne selkäpäivälle.

Onko salipäivillä mitään merkitystä, jos kuitenkin noudattaa viikottaista ohjelmaa?

Minulla on nyt kolmijakoinen ohjelma. Teen aluksi hauikset, rinnan ja vastan, sitten alakropan ja vatsaa ja lopuksi ojentajat ja selän. Minulle tulee yllättäviä menoja tuon tuostakin ja joskus joudun vetämään koko ohjelman kolmena päivänä putkeen, joskus välissä on lepopäivät. Onko tällä suurta merkitystä kehityksen kannalta, jos kuitenkin noudattaa saliohjelmaa uskollisesti?

Onko salipäivillä mitään merkitystä, jos kuitenkin noudattaa viikottaista ohjelmaa?

Minulla on nyt kolmijakoinen ohjelma. Teen aluksi hauikset, rinnan ja vastan, sitten alakropan ja vatsaa ja lopuksi ojentajat ja selän. Minulle tulee yllättäviä menoja tuon tuostakin ja joskus joudun vetämään koko ohjelman kolmena päivänä putkeen, joskus välissä on lepopäivät. Onko tällä suurta merkitystä kehityksen kannalta, jos kuitenkin noudattaa saliohjelmaa uskollisesti?

se riippuu ihan ohjelmasta jos teet esim. penkkiä 2x viikossa niin kannattaa antaa muutama päivä lepoa rinnalle tai kyykkyä 3x vko niin sinne väliin ainakin 1 lepo päivä. mutta jos teet joka kerta eri lihakset niin ei sillä sitten suurta merkitystä oo jos ehit omasta mielestä palautua kunnolla

Kumpi parempi?

Scotti-penkki suoralla tangolla vai Scotti-penkki scotti tangolla eli sillä vänkyrä tangolla? Kokeilin perjantaina suoralla tangolla ja miellyin siihen..

Mistähän johtuu et pari kertaa tullut kyykyn jälkeen alaselkä hieman kipeeksi. Samanlainen tunne ku ois tehny mavea. Ei oo kyykyn tekniikka mielestäni kussut.

Back
Ylös Bottom